Skulle behöva lite hjälp med min nya dator för 33 000 att ställa in den rätt då den krånglar redan..

Permalänk
Medlem

Skulle behöva lite hjälp med min nya dator för 33 000 att ställa in den rätt då den krånglar redan..

Hej!
jag har haft min dator ca 2 veckor och känner helt ärligt att den verkligen inte ger allt nånstans... den hoppar i fpsen o är inte stadig någonstans har ändrat massa inställningar överallt o blir bara förbannad och less att man lägger ned 33000kr på en dator som ska bråkas med en ändå... jag skulle behöva hjälp med BIOS o alla möjliga inställningar för att förbättra fpsen och få den stadig.

speccs

PROCESSOR
Intel Core i9-9900KF - 8 cores / 16 threads / 3.6 GHz (5.0 GHz Turbo)
GRAFIKKORT
ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB DUAL
MINNE
HyperX Fury RGB 32GB (4x8GB) / 3200MHz / DDR4 / CL16
HÅRDDISK
Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 NVME
MODERKORT
ASUS ROG Strix Z390-F GAMING
KYLNING
Corsair Hydro H100X
NÄTAGGREGAT (PSU)
Corsair RM750 80+ Gold
CHASSI
Fractal Design Meshify C / Dark Tempered Glass / Svart
DVD/BD
Har ej plats för DVD läsare
WIFI
Ingår ej
OPERATIVSYSTEM
Windows 10 Home 64-bit Swedish

--------------

Videoutgång
Grafikprocessorserie: NVIDIA GeForce RTX
Grafikkort: NVIDIA GeForce RTX 2080 Ti
Hårddisk (andra)
Typ: Ingen
Bildskärm
Typ: Ingen.
Hårddisk
Typ: SSD
Egenskaper för hårddisk: NVM Express (NVMe)
Hårddiskutrymme: 1 TB
Processor
Generation: 9
Processor: I9-9900K
Antal kärnor: 8-kärnor
Processorfamilj: Core i9
Klockfrekvens: 3.6 GHz
Tillverkare: Intel
Max antal som stöds: 1
Installerat antal: 1
Optisk lagring
Enhetstyp: Ingen optisk drivenhet
Typ: Ingen
Diverse
Färgkategori: Svart
Färg: Svart
Medföljande OS
Utgåva: Windows 10 Home
Familj: Windows 10
Typ: Windows 10 Home 64-bitarsutgåva
System
Hårddiskkapacitet: 1 TB
Typ: PC
Chassi
Tillverkarens format: Tower
Formfaktor: Tower
Header
Förpackad kvantitet: 1
Tillverkare: Webhallen
Märke: Webhallen
Modell: D19-0408
Produktlinje: Webhallen Config
RAM
Minneshastighet: 3200 MHz
Teknik: DDR4 SDRAM
Formfaktor: DIMM 288-pin
Internminne (RAM): 32 GB
Service och support
Typ: 3 års garanti
Nätverk
Datalänkprotokoll: Gigabit Ethernet, Fast Ethernet, Ethernet
Videominne
Grafikminne: 11 GB
Flyttbar lagringslösning
Typ: Ingen
Moderkort
Kretstyp: Intel Z390

Permalänk

Kanske ska säga vad du kör för spel vilken upplösning m,m, windows kan ju göra problem, drivrutiner till enstaka spel

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Great Games Archive: ja visst förlåt CSGO 250 fps kör low faktiskt på allt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av schulzen:

@WestManiaC: ja visst förlåt CSGO 250 fps kör low faktiskt på allt...

Hämta ner ett par benchmark-program; Heaven, 3dmark, userbenchmark, etc.
kör dessa och se om något presterar undermåligt
använd samtidigt typ HWinfo64 eller HWmonitor för att se om något blir väldigt varmt (GPU eller CPU) och håll även ett öga på klockhastighet på dessa (kan även göras när du spelar CS)
Detta är åtminstone en början på felsökning

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

gå in i grafikkortsinställningar och stäng av v-sync och i windowsinställningar ska det vara att grafikkortet ska ha maximum prestanda istället för maximum energisparande.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D AIRFLOW | Moderkort: ASUS Prime Z790-P WIFI | Processor: Intel Core i7 13 700k 3.4 GHz | Processorkylare: Arctic Liquid Freezer II 280 A-RGB | RAM: DDR5 Corsair Vengeance 32 GB 5600 MHz | Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 Gaming OC - 16 GB | Nätaggregat: NZXT GOLD C 1000 W | Hårddisk | WD Black SN850X 2 TB Gen 4

Permalänk
Medlem

@Mattiiss:
jo det har jag redan gjort...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Hämta ner ett par benchmark-program; Heaven, 3dmark, userbenchmark, etc.
kör dessa och se om något presterar undermåligt
använd samtidigt typ HWinfo64 eller HWmonitor för att se om något blir väldigt varmt (GPU eller CPU) och håll även ett öga på klockhastighet på dessa (kan även göras när du spelar CS)
Detta är åtminstone en början på felsökning

https://ufile.io/zbnoplh1 är vad gpu-z loggat när jag speladegpu z bench

Permalänk
Medlem
Skrivet av schulzen:

@WestManiaC: ja visst förlåt CSGO 250 fps kör low faktiskt på allt...

Vad får du om du lägger allt på "very high"? Vilken upplösning?

Samt, har du valt att överklocka din processor eller kör den på stock?

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

@Mithras:

runt 150 kanske 1240/1080 eller va det nu är,
har inte klockat den men det står ju att man kan köra på 5ghz är det nått man kan ändra eller är det risky?

Permalänk

Att ditt system "darrar" är nog för att du dragit av all belastning på grafikkortet och låter CPU'n jobba med "fel"saker. Om vi får reda på vilken upplösning du spelar i kommer vi kunna hjälpa dig lättare. Standard eller bredbild eller kanske ultrabredbild?

Visa signatur

Dator | Skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av schulzen:

@Mithras:

runt 150 kanske 1240/1080 eller va det nu är,
har inte klockat den men det står ju att man kan köra på 5ghz är det nått man kan ändra eller är det risky?

Du får kolla nogrannare om du kör i 1440p eller 1080p. Det är ganska viktigt.

Anledningen till detta är att beroende på upplösning och high/low settings så skiftar du bördan mellan CPU och grafikkortet. Med ett sådant grafikkort vill vi såklart att bördan ska hamna ganska mycket på den. Vad du vill kunna ha här är alltså t.ex 1080p @very high samt att processorn ligger på att turbo-klocka sig ordentligt och gå på hög belastning när det behövs så att du får ut mer.

nej det är inte risky att försöka trixa lite med överklockningen men det ska inte behövas för att få 300 fps i CSGO med den datorn.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Permalänk

Som @Mithras nämner är det viktigt med att köra på rätt upplösning.
Frågan nu blir dock; Är det skärmens maximala upplösning du visar med bilden eller nåt som spelet ställt in default? Annars tror nog jag att du ska öka på upplösningen till vad skärmen klarar.

Visa signatur

Dator | Skärm

Permalänk

Du har inte låst max fpsen i csgo då? Fps_max 0 , av nån anledning så måste jag skriva in det varje gång jag startar csgo

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Build : CASE - Thermaltake View 91 | CPU - 9900K | MOBO - ASUS Maximus Hero XI Z390 | GPU - MSI 2080ti Seahawk EK X | RAM - Corsair Contrast 3466MHz CL16 32Gb| PSU - Corsair RM750X White | Kylning - EK Custom loop | M.2 - Samsung 970 EVO 1TB Samsung 970 EVO 250Gb SSD - Samsung 840 PRO 250Gb Samsung 840 EVO 250Gb

Permalänk
Medlem

Kör userbenchmark en gång, och länka resultatet hit
https://www.userbenchmark.com/
Då kan man snabbt se om något presterar långt under förväntan
EDIT
exmpel:
https://www.userbenchmark.com/UserRun/21509903

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk

Testa stänga av HT kanske? Vissa spel mår bättre av det.

Permalänk
Medlem

Gör som sweisdapro skrev och kör en user benchmark bara. Är ju ingen idé att sitta och gissa om komponenter fungerar som det är tänkt. Är ju en miljon olika saker som kan vara fel, thermal throttling, xmp avstängt, ram sticka som inte sitter i ordentligt, gpu i x8 osv.

Är lättare att hjälpa till om man har något att börja med

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem

@@ndreas...:

har dock en LG ultragear gaming skärm 144hz

Permalänk
Medlem

@Oppna: så det är bara köra en benchmark?

Permalänk
Medlem

Några saker som tidigare har hjälpt för mig (men som inte nödvändigtvis orsakar problem) med FPS som dippar plötsligt och beter sig konstigt:

  1. Stäng av Game Bar och Game Mode i windows om det är igång

  2. Stäng av geforce experience overlay / shadowplay om du har det igång

  3. Se till att du inte har några overlays (typ discord, ts, mumble) på skärmen medan du spelar

  4. Om du köpte datorn färdigbyggd och installerad- kolla att det inte ligger något "gratis" antivirus eller annat som håller på med massa dumheter medan du spelar.

  5. Om du har blizzard launcher installerad, se till att den inte ligger öppen på skrivbordet- vet inte varför men har flera gånger stött på att fps i just csgo och overwatch liksom hostar till hela tiden när blizzard launcher inte är minimerad.

  6. Om du inte byggt datorn själv kan det vara värt att ta en snabb titt in i chassit och se om strömförsörjning till grafikkortet sker med en kabel som förgrenar sig till två st 8-pin kontakter, eller två kablar som är inkopplade med en 8-pin var.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av schulzen:

@Oppna: så det är bara köra en benchmark?

Bara följ länken och ladda hem det och kör. Posta resultatet här sen så kan vi kika på det

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem

Med risk för att detta inte är alltför överförbart, men;

Source gillar klockhastighet, och det verkar du ha med din I9a.
Det som ställer till det är när man drar ner grafikinställningarna i ett source-spel så speglas det inte i prestandan.
Mitt råd är därför att dra upp alla inställningar på max, hur konstigt det än är så fungerar det i andra source-spel iallafall.

Min egna(tm) erfarenhet är att source inte lägger last på GPU, utan hellre på CPU.
Jag tror mig iallafall ha hittat ett sätt att ta mig runt det, och det är att simulera en högre upplösning är vad som egentligen är. Spelar du normalt i 1080, prova att skala upp till 1440P och se om det gör skillnad.

Dom här slutsatserna kommer från TF2, så ta det med en nypa salt om inte överföringen är klockren till CS:GO, men det kan iallafall vara en variabel att utesluta.

Permalänk
Permalänk
Medlem

@sweisdapro:
är detta vad du syftade på som jag skrivit ovan?

Permalänk
Medlem

@schulzen: Man kan ju direkt se att din CPU inte boostar, vilket kommer göra stor skillnad. Din GPU verkar inte gå helt 100% heller, men det kan bero på att din CPU inte mår jättebra.

Då får vi börja med det mest grundläggande. Vad är värmen under last? Dra ett par vändor i t ex cinebench och kolla temp med HWinfo så får vi se. Jag har för mig att jag hjälpte någon annan med detta problemet på en i7/i9 och jag tror då problemet var gamla bios. Kan vara värt att kika vad för bios du har också.

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem

@Oppna:

hur ser jag min bios version då?

Permalänk
Medlem

@Oppna: du skulle inte kunna lägga till mig på steam / eller något annat ställe discord kanske och hjälpa mig så jag får ordning på detta så kan jag vara lite mer aktiv o snabb: )

Permalänk
Permalänk
Medlem

@schulzen: Svårt att hinna idag. Kanske till helgen. Första och enklaste steget är ju att kolla tempar så som jag beskrev ovan. Steg två är att ställa in optimized default i bios och sen dra igång xmp.

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem
Skrivet av schulzen:

@sweisdapro:
är detta vad du syftade på som jag skrivit ovan?

Precis detta jag menade, där ser vi att din CPU inte beter sig som den ska, din GPU ligger under vad den "ska" ge, men det är troligen relaterat till din CPU (mitt 1080Ti ökade i score med min 3900X jämfört med min 1700 innan)
Som du redan fått föreslaget är nästa steg att med hjälp av HWinfo (eller liknande) kolla hur hög temperatur din CPU når under spelande, för att se om det är problemet: bara kör programmet samtidigt som du spelar ett tag och kolla sedan max-tempen som loggats
är det inga konstigheter där så får vi arbeta vidare (bios och annat etc)

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P