AMD Ryzen 4000 släpps i början av år 2020

Permalänk
Melding Plague

AMD Ryzen 4000 släpps i början av år 2020

I en intervju bekräftar AMD:s VD Lisa Su lanseringen för nästa generations bärbara processorer, som dyker upp tidigt år 2020.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Skulle det inte dyka upp info om nya threadripper igår typ?

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Skulle det inte dyka upp info om nya threadripper igår typ?

Flyttats till imorgon

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Med ännu högre IPC än 3xxx-serien och högre klockfrekvenser ska det bli intressant hur de placerar sig i singeltrådad prestanda mot Intel. Högre klock på befintlig plattform räcker bara så långt, när planerar Intel att komma med en ny design som inte är en putsning av deras nuvarande?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag som var sugen på en 3000 serie, men blir nog att avvakta till 4000 serien och se vad den erbjuder, om den blir snabbare än 3000 serien i IPC och får högre frekvenser så kan dom ju blir riktiga monster

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Verkar som det är nästa generations mobila produkter som kommer i början av 2020. Zen 3 kommer någon gång under 2020.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Hade velat se Ryzen 4000 desktop innan April, så man kan uppgradera innan Cyperpunk släpps. Blir väl en Ryzen 3000 istället. Vilket är synd då jag kommer vilja byta igen när DDR5 kommer.

Permalänk
Medlem

Vafan, köpte ju en 3000-serie precis...

Lär ju vara önsketänkande att B350/450 som jag har får stöd för 4000-serien.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GuuFi:

Vafan, köpte ju en 3000-serie precis...

Lär ju vara önsketänkande att B350/450 som jag har får stöd för 4000-serien.

stöds till 2020 med am4 så bör inte vara önsketänkande.
mobila först sen desktop kommer troligen i Juli typ

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Lite lurig rubrik.
Det är är alltså mobila Apu:er som får Zen2-kärnor i 7 nm. Inte nya desktops.

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Medlem

De kan ju göra så arr UMC-n klarar både DDR4 och DDR5. De har gjort så tidigare så det skulle kunna gå. Men men... Oabsett så lagar jag inte, för 4 år med samma moderkort men ändå ny processor till det varje år är något som Intel inte är i närheten av.

Jag älskar ju att uppgradera processorn med behålla allt annat så det har passat mig perfekt

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Vafan, köpte ju en 3000-serie precis...

Lär ju vara önsketänkande att B350/450 som jag har får stöd för 4000-serien.

Inte helt tydligt i nyheten att det är bärbara processorer som släpps i 4000-serien i början på 2020 och dessa är i grunden baserade på 3000serien (Zen2). När desktop 4000serien kommer står det inget om.

Permalänk
Medlem

Det är alltid fint när det går att behålla ett modermodem länge och ändå uppgradera cpu. 👍
Trots det är jag böjd att säga åt fanders med det om AMD kan slå Intel på fingrarna pris/prestanda ett tag framöver.
Som konsument behövs det verkligen. För alla nya system som byggs blir billigare och Intel kanske tar tag i sin utveckling på allvar.
Intel har stagnerat.

Detta är åsikter från en som sitter på en 2600K och har lärt sig att det går flera generationer innan allt byts ut och därav gett upp om att byta cpu enbart vid uppgradering
Jag är inte direkt ensam om detta.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Håller på att spara ihop pengar till ny burk och det kan nog vara lagom till nästa sommar som jag har råd med ny dator. Eller om jag väntar ytterligare ett år på zen 4 och ddr5. Hmm.

Oavsett ska det bli roligt att läsa recensioner om processorer igen! Och nästa års grafikkort blir också kul att läsa om. Det är en rolig tid att vara datornörd! Om bara svenska kronan kunde bli lite starkare 😄

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ska bli kul och sa vad 4000 serien kan göra, om bärbara släpps så tidigt så kanske en april lansering av desktop är att vänta?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Som det står i artikeln så är det de mobila cpu:erna som kommer då och som vanligt så dribblar AMD med namngivningen tyvärr.
Det skapar bara förvirring, hade varit bäst om de kunde hålla sig till samma namnstandard som nuvarande generation.
"Värt att nämna är att processorfamiljen lär ingå
i Ryzen 4000-serien, trots att arkitekturen Zen 2 är hämtad från Ryzen 3000. Både Ryzen 2000 och dagens Ryzen 3000 med integrerade grafikdelar ligger en generation efter arkitektoniskt jämfört med AMD:s grafiklösa prestandaprocessorer i samma serier."

Permalänk
Medlem

Undrar när det blir värt att byta från min 5775c. Den är ju inte den högst klockade och bara 4/8.
(min är också helt omöjlig att klocka högre än stock)

Permalänk
Medlem

Framgår tydligt av flera kommentarer här i tråden att den vilseledande rubriken haft önskad effekt. Folk tror att efterföljaren till dagens 3000-serie processorer kommer tidigt 2020, när de i själva verket kommer betydligt senare än så. Det är sant att mobila kretsar som nästan är ett år efter sina stationära syskon får modellnummer från efterföljande serie. Och att det därmed är 4000-serie beteckningar på den mobila varianten av Zen 2. Men ni vet också hur det tolkas när ni sätter en rubrik om 4000-serien sådär.
Folk tror att uppföljaren till dagens stationära modeller är runt hörnet. Det blir inte bättre av att ni pratar om Zen 3 i samma nyhet även fast den inte är aktuell för processorerna i fråga.

Vet man hur allt ligger till så kan man läsa nyheten och hålla isär begreppen och se att den inte är osann. Men är man inte helt med på noterna så sätter rubriken ramen för hur allt annat läses. Är man då redan inställd på att uppföljaren till dagens stationära 3000-serie kommer tidigt 2020 så är det så man läser resten av texten.

Ta en titt på kommentarerna här. Har folk fått en korrekt bild av hur långlivad Ryzen 3000-serien till stationära blir? Har de en korrekt bild av när uppföljaren kommer?

Permalänk
Medlem

Går inte förstora bilden i nyheten D:

Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti

Permalänk
Medlem

4000 för desktop kommer säkert i Q3 2020, men detta är för mobilia.

Plx, lägg till "mobila" eller liknande i rubriken.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Avstängd

Helt ärligt, Prisa Jah för att jag fick vara klok nog att köpa ett riktigt bra x570 till beställningen PÅ 3700X och annat lullull jag lade imorse.
Övervägde att vänta på 3950X, men 4000-serien verkar infalla lägligare med att jag är färdig med studierna.

Hoppas de slår på stort med avslutningen på sockeln och släpper en dundermodell med hög TDP för oss som är okej med det, och klarar av 5+ GHz.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Aleshi:

Framgår tydligt av flera kommentarer här i tråden att den vilseledande rubriken haft önskad effekt. Folk tror att efterföljaren till dagens 3000-serie processorer kommer tidigt 2020, när de i själva verket kommer betydligt senare än så. Det är sant att mobila kretsar som nästan är ett år efter sina stationära syskon får modellnummer från efterföljande serie. Och att det därmed är 4000-serie beteckningar på den mobila varianten av Zen 2. Men ni vet också hur det tolkas när ni sätter en rubrik om 4000-serien sådär.
Folk tror att uppföljaren till dagens stationära modeller är runt hörnet. Det blir inte bättre av att ni pratar om Zen 3 i samma nyhet även fast den inte är aktuell för processorerna i fråga.

Vet man hur allt ligger till så kan man läsa nyheten och hålla isär begreppen och se att den inte är osann. Men är man inte helt med på noterna så sätter rubriken ramen för hur allt annat läses. Är man då redan inställd på att uppföljaren till dagens stationära 3000-serie kommer tidigt 2020 så är det så man läser resten av texten.

Ta en titt på kommentarerna här. Har folk fått en korrekt bild av hur långlivad Ryzen 3000-serien till stationära blir? Har de en korrekt bild av när uppföljaren kommer?

Inte Sweclockers fel att en del av dess läsare saknar läsförståelse.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Inte Sweclockers fel att en del av dess läsare saknar läsförståelse.

Nej, men man kan ju underlätta för dem som har svårt med läsförståelse genom att sätta tydliga rubriker. Det vinner alla på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Inte Sweclockers fel att en del av dess läsare saknar läsförståelse.

Artikeln är ändå upplagd för att missförstås genom att Zen blandas med Ryzen och där mobila kretsar bygger på äldre arkitektur i förhållande till desktop. Allting blir en enda stor gröt av termer att läsa och jag tappade fokus så många gånger tills man i slutet hittade svaret på att det inte är desktop.

Rubriken är ju väldigt upplagd för misstolkning, men ingressen skvallrar ju om att det rör sig om endast för bärbara datorer vilket är bra, även om osäkerheten kring desktop ligger hängandes i luften.

Det är lätt att sätta sig på sin höga häst och säga att man gjort rätt bara för att det står i texten, men artiklar som lätt misstolkas är antagligen dåligt utformade. Majoriteten av läsare idag läser rubriker och scannar av text. Är det Sweclockers fel? Nope! Men det ligger ändå i deras intresse att förmedla rätt information. En underrubrik med "Ryzen 4000 för desktop lanseras senare" hade räddat hela budskapet.

Metaforiskt skulle man kunna argumentera att det knappast är spelutvecklares fel att inte alla konsumenter har en 9900K med ett 2080 ti, men det ligger i deras intresse att anpassa sig till rådande förhållanden. Samma sak gäller när man utformar en text som ska läsas av en större publik.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Frågan är om de högpresterande (4900X/4950X) kommer i November nästa år? Annars går det fan för fort, tänkte inhandla en 3950X när den kommer. Har de nya 200 MHz extra samt 8% högre IPC så skulle man nog vänta, men inte till slutet av nästa år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Inte Sweclockers fel att en del av dess läsare saknar läsförståelse.

Ursäkta? Hur har detta med läsförståelse att göra? För det står bokstavligen i rubriken att det gäller Ryzen 4000-serien för att sedan i texten behandla 3000-seriens apu:er. APU:er som INTE ingår i Ryzen 4000-serien. Med andra ord... Nej det har inte med läsförståelse att göra utan det beror enkom på värdelös rubriksättning.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Xinpei:

Ursäkta? Hur har detta med läsförståelse att göra? För det står bokstavligen i rubriken att det gäller Ryzen 4000-serien för att sedan i texten behandla 3000-seriens apu:er. APU:er som INTE ingår i Ryzen 4000-serien. Med andra ord... Nej det har inte med läsförståelse att göra utan det beror enkom på värdelös rubriksättning.

Du är ursäktad.
Räcker med att läsa ingressen.

Rubrik.
AMD Ryzen 4000 släpps i början av år 2020
Ingress.
I en intervju bekräftar AMD:s VD Lisa Su lanseringen för nästa generations bärbara processorer, som dyker upp tidigt år 2020.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Du är ursäktad.
Räcker med att läsa ingressen.

Rubrik.
AMD Ryzen 4000 släpps i början av år 2020
Ingress.
I en intervju bekräftar AMD:s VD Lisa Su lanseringen för nästa generations bärbara processorer, som dyker upp tidigt år 2020.

Men min kommentar var enkom riktad mot rubriksättningen som är på gränsen till en lögn. Det handlar inte om läsförståelse eftersom det inte går att tolka på något annat sätt än att de menar Ryzen 4000 processorer som i sin tur är desktop.. inte bärbara.

Rubriksättning är en gråzon men man ska försöka hålla sig på rätt sida när man sätter den. Framförallt när artikeln nedanför inte stämmer överens med rubriken.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Men min kommentar var enkom riktad mot rubriksättningen som är på gränsen till en lögn. Det handlar inte om läsförståelse eftersom det inte går att tolka på något annat sätt än att de menar Ryzen 4000 processorer som i sin tur är desktop.. inte bärbara.

Rubriksättning är en gråzon men man ska försöka hålla sig på rätt sida när man sätter den. Framförallt när artikeln nedanför inte stämmer överens med rubriken.

Fast dessa processorer är minst lika mycket Ryzen 4000 som zen 3 kommer vara.

Ska dom skriva att Ryzen 3000 med ZEN2 kommer till bärbara i början av 2020? När dessa processorer kommer hela Ryzen 4XXX?

Nuvarande generation Ryzen processorer går under 3XXX och är bara zen+, men dom är fortfarande Ryzen 3XXX processorer för det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Fast dessa processorer är minst lika mycket Ryzen 4000 som zen 3 kommer vara.

Ska dom skriva att Ryzen 3000 med ZEN2 kommer till bärbara i början av 2020? När dessa processorer kommer hela Ryzen 4XXX?

Nuvarande generation Ryzen processorer går under 3XXX och är bara zen+, men dom är fortfarande Ryzen 3XXX processorer för det.

Skickades från m.sweclockers.com

3000-serien är väl Zen 2 och 2000-serien är Zen+?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.