Microsoft Edge begraver sista arvet från Internet Explorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av skewgen:

Jag tror att den stora lagmässiga skillnaden är att man inte får utnyttja sin dominerande ställning på marknaden. Linux har väl ungefär 5% av marknaden (och de olika distarna än mindre), det kan vara skillnaden...

På Klientsidan är det ca 5% men på serversidan är Linux väldigt stort, men som sagt på klientsidan är detta viktigast, men Firefox slår undan benen lite på Opera och andra webbläsare. Google Chrome klarar sig bra trots allt på Linux och Windows.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Lyxfällan 🎮

Det är bekräftat att Edge kommer i en Linux-version, men den kommer inte lanseras tillsammans med versionerna för Windows och Mac OS utan tillkommer vid senare tillfälle. Har uppdaterat nyheten med informationen.

https://twitter.com/zacbowden/status/1191451820746522629

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Enda gången jag kör Edge är när Netflix åker igång.
Annars är det Vivaldi som gäller.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

En sak. Förr när "Explorer byggdes in i Windows" så är ju Firefox idag förinstallerat i de flesta Linux distar... Visserligen är Linux gratis men ger Firefox stor fördel på den plattformen vs andra webbläsare än bara Internet Explorer/Edge.

Och varje Android har Google Chrome installerat, och Apple har Safari.
Är egentligen inget udda, så länge du enkelt kan byta. Detta var ju grunden som gjorde att IE fick domstolarna på sig, att man hade inte enkelt val. Allt var 100% integrerat till IE och du kunde inte ta bort den. Idag kan du ju inaktivera den och välja andra som standard i samtliga OS jag vet.

Det som stör mig enormt idag med Windows 10 och Edge dock är att skiten "återställer" saker hela tiden. Istället för att låta en användare ändra, så ska de ändra tillbaka filändelser och default till den. Mao... du ställer in Chrome/Firefox som default... ett fel sker (eller program försöker skriva över inställningen) och default blir nu Edge.

Är anledningen varför den blockas på alla sätt som går hos mig. Detta lär väl bli nästa stämning, där de får lära sig att respektera användarnas inställning av "default", till att just... vara USERs default som det ska återställas till. Så om fel sker, ska det återställas till det användaren valde, inte Egde.

Permalänk

Hoppas man fortfarande har kvar möjligheten att öppna Utforskarmappar direkt från webbläsare. använder det en del på vårt intranät på jobbet och det fungerar inte i Chrome/Vivaldi eller någon av de andra WebKit-webbläsarna jag testat.

I Internet Explorer/Edge har det ju fungerat om sidan ingår i säkerhetszonen Intranät och i Firefox kan man lägga till undantag. Men undantagsgrejen i Firefox är krånglig så alla medarbetare kommer ju få panik om Edge börjar strula där.

Permalänk
Medlem

Testade betan av Edge för ett tag sedan. Det som var trevligt var att Edge har stöd för media-knappar på ett annat sätt. Dessvärre så funkar inte Dolby Digital på Viaplay med betan. Just Dolby Digital är något som inte har stöd i någon annan webbläsare än Edge i nuläget om jag förstår det rätt. Kollar man på Dolbys hemsida där de listar kompatibilitet med Dolby Digital så står det ett "maybe" jämte Chrome-baserade webläsare. Detta är ju något man får anta att Microsoft kommer ta tag i (får man hoppas).

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

Har aldrig tyckt om Chrome och Firefox utan har envist hållt fast vid IE och nu Edge sedan den släpptes, har sällan haft problem utan det har fungerat bra för de ändamål jag använder webbläsaren. Frågan är ju vad man skall hitta på nu när de baserar på Chromium...

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100

Permalänk
Medlem

Om inte annat så är ikonen är rätt lik Firefox developer edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av reinholdsson:

Apple kör webkit i Safari.

Japp, men de delar ändå en gemensam historia och bas (då Blink, motorn/renderaren i Chromium, forkats från Apples Webkit, och som i sin tur forkats från KDE HTML).

Skrivet av reinholdsson:

Tråkigt att chromium blir så dominerande tycker jag, nu kommer Google ha ännu större chanser att trycka in det de vill ha i standarden.

Japp. Nu när både Opera och Microsoft lagt ner utvecklingen av sina egna webrenderare/motorer och kör helt Googles lösning, så får ju Google helt klart ännu större makt (även om det också är positivt på vissa vis med en enda standard).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av zather:

Nya Edge är helt perfekt på min Surface Pro. Bättre touch support än de andra webbläsarna så just på en surfplatta så är valet av webbläsare lätt!
Hoppas flera kommer testa den!

Just touchstödet har alltid varit dåligt i Chrome (som är min standardläsare), och en av anledningarna till att jag ibland kör med just Edge (med gamla EdgeHTML).

Kommer aboslut att testa Esge (med nya Blink/Chromium) på touchskärmar. Kan nog bli en bra kombo där!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drenmi:

Visst. Trevligt att Microsoft går över till Chromium, men det bästa vore om de bara kastade in handduken och gav upp drömmen om webbläsare.

Gråter lite när jag tänker på alla tiotusentals utvecklar-timmar som runnit bort på grund av Internet Explorer.

Den dagen de ger upp stödet för IE11 kanske jag förlåter dem. Kanske.

Visst är det en fördel med att de endast finns en enda produkt; som tex. ett enda system, en enda spelkonsol, en enda webbläsare, en enda bil.

Men samtidigt blir världen också mycket fattigare och tråkigare, och i förlängningen även mer stangerande i utveckling.

Så det är både + och - tycker jag (kan se bägge sidor).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Om Google lägger till extension manifest V3 i Chrome kommer jag byta till Edge.

För en okunnig på dessa detaljer; vad är det för något som Google vill införa, och vad är det som är dåligt med det?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Och varje Android har Google Chrome installerat, och Apple har Safari.
Är egentligen inget udda, så länge du enkelt kan byta. Detta var ju grunden som gjorde att IE fick domstolarna på sig, att man hade inte enkelt val. Allt var 100% integrerat till IE och du kunde inte ta bort den. Idag kan du ju inaktivera den och välja andra som standard i samtliga OS jag vet.

Tror inte du enkelt eller helt kan ta bort Safari från iOS (eller macOS, men kan ha fel).

På min dotters gamla Galaxy-telefon så fanns det en massa Samsung-appar och "crap" som inte gick att ta bort eller avinstallera (och de dominerar ju verkligen telefonmarknaden).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

För en okunnig på dessa detaljer; vad är det för något som Google vill införa, och vad är det som är dåligt med det?

Kan läsa lite här: https://www.xda-developers.com/google-chrome-manifest-v3-ad-b...

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Tror inte du enkelt eller helt kan ta bort Safari från iOS (eller macOS, men kan ha fel).

Hmm.
Är nog en bra poäng där. Hade för mig man kunde stänga av den dock, men det var länge sedan jag testade det.

Du kan ju tekniskt sett inte ta bort IE/Edge från Windows heller, men du kan avaktivera den. Problemet var ju att fil-utforskaren "Explorer" var egentligen samma grund som IE, vilket komplicerade det. Kan vara att Safari är en del av Mac grunden också, inte säker.

Men jag förstår din poäng. iOS verkar vara undantaget som faktiskt behöver ha samma domstols stämning som IE fick, då det inte enkelt verkar gå att byta (som jag trodde).
Det går dock att byta default OSX:
https://macpaw.com/how-to/set-default-browser-mac

Firefox kan dock tas bort från alla Linux installationer och ersättas med andra om du vill. Det är bara att den råkar vara den mest populära som de får lov att inkludera. De fick ju aldrig inkludera verken flash eller chrome, pga licenser. Firefox är ju öppen, så de får. Och självklart vill ju Linux ha med "någon" webbläsare, annars får de ju kritik för det.

Skrivet av martinot:

På min dotters gamla Galaxy-telefon så fanns det en massa Samsung-appar och "crap" som inte gick att ta bort eller avinstallera (och de dominerar ju verkligen telefonmarknaden).

Jo tack... hade en gammal sådan också, och detta är inte unikt för Samsung. Problemet med Android är ju att OSet har dig som vanlig användare bara. Det går med root att avinstallera dem, men det är lite samma skit där. Är en anledning varför jag vägrar dessa lurar idag. Vill ha så nära på ren Android som det går att få tex.

Samma bit är dock även i nya Windows också, där du inte kan ta bort en del appar, utan en sabla massa jobb och skript, och vissa inte ens med dessa. Så jag antar att det har blivit en fråga av... vad exakt är det man får och inte får?

Får ett OS styra och ställa vad du ska ha för mjukvara? Om nej, så är ju både Android, Windows och iOS iaf i farozonen, då de bryter mot det. Linux vad jag vet dock kan du slita ut precis vad du vill... även om det tar sönder OSet i fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

Det är bekräftat att Edge kommer i en Linux-version, men den kommer inte lanseras tillsammans med versionerna för Windows och Mac OS utan tillkommer vid senare tillfälle. Har uppdaterat nyheten med informationen.

https://twitter.com/zacbowden/status/1191451820746522629

https://pbs.twimg.com/media/EIjjHRvWoAIpvgD?format=jpg&name=medium

Em... Windows 7!?

Så de lägger till stöd för webbläsaren som släpps i början på 2020... för ett OS som upphör... Jan 2020?!?!?

Har jag missat något?

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av Paddanx:

Em... Windows 7!?

Så de lägger till stöd för webbläsaren som släpps i början på 2020... för ett OS som upphör... Jan 2020?!?!?

Har jag missat något?

Haha, ja det kan ju ge sig lite märkligt, men det är ju många som kommer använda Windows 7 efter de avslutar stödet för systemet så det handlar nog helt enkelt om att webbläsaren ska finnas där kunderna är. Oavsett om en kund kör Windows 7 eller 10 på hårdvara eller virtuellt ska de kunna basera sina IT-system runt Microsoft Edge, tänker jag kan vara anledningen i alla fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

Haha, ja det kan ju ge sig lite märkligt, men det är ju många som kommer använda Windows 7 efter de avslutar stödet för systemet så det handlar nog helt enkelt om att webbläsaren ska finnas där kunderna är. Oavsett om en kund kör Windows 7 eller 10 på hårdvara eller virtuellt ska de kunna basera sina IT-system runt Microsoft Edge, tänker jag kan vara anledningen i alla fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo men... betyder det att Webbläsaren får säkerhetspaket till Win 7? och hur länge? Eller kommer de ha separat uppdatering?

Eller är detta en lite hint att Win 7 är nya Win XP4ever?

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av Paddanx:

Jo men... betyder det att Webbläsaren får säkerhetspaket till Win 7? och hur länge? Eller kommer de ha separat uppdatering?

Eller är detta en lite hint att Win 7 är nya Win XP4ever?

Säkerhetsfunktionerna i Microsoft Edge kan ju uppdateras tillsammans med webbläsaren, men brister i det underliggande systemet kommer de ju inte undan. Men det handlar nog bara om att webbläsaren ska finnas där för de som vill basera IT-system runt den. Företag som fortsätter använda Windows 7 gör det ju i vetskap om att systemet inte får säkerhetsuppdateringar längre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Tråkigt, även då jag endast använt edge till att ladda ner firefox.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

En fördel är att de har "Internet Explorer mode" så det går att köra alla de där hemmasnickrade lösningarna som finns på företag.
Tror att det kan bli en kioskvältar i företagsvärlden då man kan skippa andra webläsare och hålla sig till en.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Ahh. Det var inte alls bra! Kör själv med ad-blockers, men jag kan förstå att det ligger i Googles affärsintresse (som främst det reklamsäljande företag de är) att försvåra den typen av produkter. Trist!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Hmm.
Är nog en bra poäng där. Hade för mig man kunde stänga av den dock, men det var länge sedan jag testade det.

Du kan ju tekniskt sett inte ta bort IE/Edge från Windows heller, men du kan avaktivera den. Problemet var ju att fil-utforskaren "Explorer" var egentligen samma grund som IE, vilket komplicerade det. Kan vara att Safari är en del av Mac grunden också, inte säker.

Men jag förstår din poäng. iOS verkar vara undantaget som faktiskt behöver ha samma domstols stämning som IE fick, då det inte enkelt verkar gå att byta (som jag trodde).

Checkade, och det är tydligen långt mycket värre med Apple och iOS än med både Microsoft och Google/Samsungs låsningar;

Hos iOS så har Apple tydligen helt förhindrat installation av konkurrerande webrenderare/webmotorer. Den enda typ av webbläsare som godkänns är sådana som använder Apples Webkit. Dvs. alla andra webbläsare för iOS (som Chrome, Edge, Firefox) blir mer eller mindre bara simpla skal/wrappers för Safari.

Gillar mycket som Apple (och även Microsoft) gör, men detta var verkligen inte något bra (tycker jag).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Checkade, och det är tydligen långt mycket värre med Apple och iOS än med både Microsoft och Google/Samsungs låsningar;

Hos iOS så har Apple tydligen helt förhindrat installation av konkurrerande webrenderare/webmotorer. Den enda typ av webbläsare som godkänns är sådana som använder Apples Webkit. Dvs. alla andra webbläsare för iOS (som Chrome, Edge, Firefox) blir mer eller mindre bara simpla skal/wrappers för Safari.

Gillar mycket som Apple (och även Microsoft) gör, men detta var verkligen inte något bra (tycker jag).

Lite det kom jag fram till också, varpå jag är lite förvånad att EU inte går på dem.

Antar de har någon form av klase med sitt låsta system, som gör att de inte "hindrar" men ändå gör.

Skrivet av martinot:

Ahh. Det var inte alls bra! Kör själv med ad-blockers, men jag kan förstå att det ligger i Googles affärsintresse (som främst det reklamsäljande företag de är) att försvåra den typen av produkter. Trist!

Det kommer troligen finnas en hel del Chromium baserade lösningar som inte har detta dock, och inte bara Edge.

Chrome har idag en skrämmande hög mängd användare som använder den, inte pga den är speciell, utan pga de vant sig vid namnet. Så man kan hoppas detta blir en "wake-up-call" för dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Lite det kom jag fram till också, varpå jag är lite förvånad att EU inte går på dem.

Nu är jag inte så förtjust i att EU skall in och reglera en massa saker, men det är ju 1000x värre att man inte kan installera en konkurrerande "äkta" webbläsare, jämfört med om det ligger kvar en html-motor i systemet för filhantering eller hjälptextsystem (som tar i sammanhanget ganska minimalt med utrymme).

Skrivet av Paddanx:

Chrome har idag en skrämmande hög mängd användare som använder den, inte pga den är speciell, utan pga de vant sig vid namnet. Så man kan hoppas detta blir en "wake-up-call" för dem.

Får erkänna att jag är en av de som varit van vid att köra Chrome sedan ca 2007, men om Google i framtiden försöker förhindra oss användare att installera valfria appar/tillägg (tex. för att styra och ta bort reklam) så kommer jag absolut bojkotta Chrome/Google.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Nu är jag inte så förtjust i att EU skall in och reglera en massa saker, men det är ju 1000x värre att man inte kan installera en konkurrerande "äkta" webbläsare, jämfört med om det ligger kvar en html-motor i systemet för filhantering eller hjälptextsystem (som tar i sammanhanget ganska minimalt med utrymme).

Många gånger är detta pga folk ser negativa effekterna i det.

Personligen ser jag att EUs makt faktiskt tvingar företag att sköta sig, något inget annat land gör. USA mutar de bara lite kongressmedlemmar så är både cigaretter och monopol helt okej, medan EU för det mesta försöker iaf göra rätt för medlemmarna, även om de ibland skjuter sig i foten (som vissa omtalade artikel 13 tex).

Men om du tittar på hur mycket mer rättigheter vi som EU invånare har på Internet, eller med tex mjukvara, så ser man att om bara besluten är bra, så kan det ge oss fördelar du aldrig kan få företag att göra annars.

Så ärligt... så länge som större företag fortsätter att köra över mindre, eller i detta fall tvingar på sin mjukvara, vilket konkurrerar ut andra, så är EU enda sättet att få en chans. Folk är rent ut sagt, generellt för dumma för sitt eget bästa, när det gäller att låta företag styra vad de gör. Man orkar inte ens titta på alternativ.

Skrivet av martinot:

Får erkänna att jag är en av de som varit van vid att köra Chrome sedan ca 2007, men om Google i framtiden försöker förhindra oss användare att installera valfria appar/tillägg (tex. för att styra och ta bort reklam) så kommer jag absolut bojkotta Chrome/Google.

De har försökt hindra detta sedan 1-2 år tillbaka. Både Chrome och Edge har ju lagt till tilläggen mer eller mindre som något halvdant system för att Firefox har haft det sedan... evigheter?

Chrome har utan tvekan förändrat webbläsarna till det bättre. Prestanda och funktioner är helt klart något som aldrig hade varit på den nivån den är idag utan den. Men det betyder inte att ingen kan göra det bättre. Chromes största problem är att den fullständigt öser ut filer på disk. Vi pratar 100k+ filer, GB+ storlek totalt... för vad? Cache?

Om du sitter på 2007s ADSL eller sämre, var det klockrent. Men idag... 100Mbit Internet är ofta snabbare än många cache bibliotek, då det tar tid att söka i cachen också. Och Chrome har tonvis med minnesförbrukning, men ändå tvingar den dig att läsa cachen varje gång du läser en hemsida...

Du kan med lite kommandon i länken köra minnes cache, och med lite knep stänga av en del, men den är byggd på detta sätt. Och tilläggen kan aldrig manipulera webbläsaren på djupet, så du kan aldrig blockera eller hantera saker till 100%.

Firefox kan med en ändring i about:cache köra helt i RAM... dvs ingen disk cache för webbsidor, bara din profil sparas. Är utan tvekan snabbaste webbläsaren (i klass med Opera) som jag sett. Och trots detta tar den ändå mindre RAM än Chrome-stock gör. Den finns även som fullt portabel version, så du kan ta med dig hela webbläsaren på ett USB minne om du vill, köra den precis var du vill, utan att lämna cache filer på datorn (om du ställer in den så).

Edge var faktiskt en bra webbläsare när den kom, men inte "färdig". Och MS sätt att hålla seg utveckling gjorde att den aldrig fick de funktioner man ville ha, utan man alltid låg efter. Får se hur den blir nu med Chromes motor. Kan de optimera minnesanvändningen och skippa satans 2010 års cache thrashing, så kan den bli intressant igen.

Jag har inte testat ens i närheten med alla 3:e part webbläsare, men jag försöker testa de mer vettiga olika, både Chromium och Firefox baserade. Problemet är att många av dem brinner ut som billiga glödlampor. De utvecklas fullt ut, blir riktigt bra, sen överger många utvecklare dem för "de ville göra sitt sätt", och du får 2 nya forks och satans massa halvfärdiga versioner.

Detta är väl vad som gör Edge, Chrome och Firefox så bra som de är imho... de är trots allt stora nog att inte överges... eller var iaf. Edge dör ju nu, och vi lämnas med mer eller mindre 2 versioner att välja mellan. Ena är driven av vinst för Google, andra är icke vinstdrivande organisation som utvecklar. Folk måste ju förvänta sig att Google gör det som de måste för att tjäna $$$.

Så börja med att testa Chrome alternativ, byggda på samma grund, men med mer frihet. Kanske hittar man en bra mellanväg. Annars kan du hoppa och testa Firefox. Den har också möjlighet till Sync och bra HTML5 stöd, precis som Chrome. Något däremellan borde passa dig

Permalänk

Fin loggo de har hittat på. Jag fick intrycket att det är en Firefox kopia i form utav virveln och liknande utav svansen som Firefox har.

Har alltid varit Mozilla Firefox sedan 4.0 och kommer nog förbli det. Fint att MS blir en Chrome kopia. Opera dog den dagen de gick över från sin egen motor. Man får väl se vad som händer.

Är också lite inne på att Edge hade kunnat bli bra. Snabba upp motorn och lägg in de senaste HTML/JS/CSS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Fin loggo de har hittat på. Jag fick intrycket att det är en Firefox kopia i form utav virveln och liknande utav svansen som Firefox har.

Har alltid varit Mozilla Firefox sedan 4.0 och kommer nog förbli det. Fint att MS blir en Chrome kopia. Opera dog den dagen de gick över från sin egen motor. Man får väl se vad som händer.

Är också lite inne på att Edge hade kunnat bli bra. Snabba upp motorn och lägg in de senaste HTML/JS/CSS

Ser loggan som ett stort förvridet "C", och kopplade direkt till "Chromium" - men det kanske bara var jag som gjorde det?

Ganska ful och tråkig logga tycker jag personligen (tycker den nuvarande Edge-loggan är klart mycket stilrenare och snyggare).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/