Kina reglerar minderårigas speltid enligt lag

Permalänk
Medlem

Kina reglerar minderårigas speltid enligt lag

https://www.bbc.com/news/world-asia-50315960

Enligt en ny lag så förbjuds barn under 18 att spela dataspel på natten mellan kl 22 och 08.
Vardagar kommer maxtiden vid dator vara 90 minuter och på helger 3 timmar.

Antar att det gäller onlinespel bara som myndigheten faktiskt kan reglera rent tekniskt.

...betyder det här att offline singleplayer spel får sig ett uppsving?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Avstängd

Som ett politiskt beslut så fattar jag helt grejen.
Är det tillåtet att förbjuda invånare att knarka för att de blir sämre arbetare/studenter, ja då är det inte konstigt att bestämma att de inte ska sitta och spela hela natten heller.

Eftersom det sker med hänvisning till närsynthet, d.v.s. för folkhälsans skull, så tycker jag det låter som en (relativt) bra idé.
När jag började spela WoW i högstadiet så blev jag extremt närsynt. Kunde knappt se skillnad på klockvisarna 10 meter bort.
Visserligen hade jag någon skruttig 17" skärm på den tiden, och nu som vuxen är det i ärlighetens namn väldigt trevligt att ha råd med 32+ tum för vardagsbruk.
Äntligen kan man luta sig tillbaka och ändå se vad man ha framför sig, så att säga.

Permalänk
Medlem

Hur mycket social creds per timme kostar det?

Also, man får bonuspoäng om man inte planerar/dödar diktatorn eller?

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Vad i hela?...

Det är väl bättre att de sitter och distraherer sig med spel än att börja demonstrera mot staten kan jag tycka.

Skrivet av Ricerunner:

Som ett politiskt beslut så fattar jag helt grejen.
Är det tillåtet att förbjuda invånare att knarka för att de blir sämre arbetare/studenter, ja då är det inte konstigt att bestämma att de inte ska sitta och spela hela natten heller.

Eftersom det sker med hänvisning till närsynthet, d.v.s. för folkhälsans skull, så tycker jag det låter som en (relativt) bra idé.
När jag började spela WoW i högstadiet så blev jag extremt närsynt. Kunde knappt se skillnad på klockvisarna 10 meter bort.
Visserligen hade jag någon skruttig 17" skärm på den tiden, och nu som vuxen är det i ärlighetens namn väldigt trevligt att ha råd med 32+ tum för vardagsbruk.
Äntligen kan man luta sig tillbaka och ändå se vad man ha framför sig, så att säga.

Finns det seriös forskning som pekar på att spelande i ung ålder kan leda till närsynhet?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Baxtex:

Finns det seriös forskning som pekar på att spelande i ung ålder kan leda till närsynhet?

Att stirra långa perioder på väldigt närbelagda objekt leder helt klart till närsynthet.
Jag har inga studier att hänvisa till, men personligen inledde jag min inbitna spelhobby på antagligen en 19" och satt otroligt nära. Synen blev bättre när jag inte spelade hela dagarna.
Dessutom är det nog ganska erkänt att muskler anpassas till det de oftast används till. Håller man sin högra hand på sin högra axel 10+ timmar om dagen i flera månader, eller rentav år, så kommer det sannolikt att ta emot lite att ha den rak sedan.
Antagligen fungerar ciliarmuskeln (den som spänner buktningen på linsen i ögat) liknande.

Det är självklart inte spelande i sig, eller att det ens är en skärm man tittar på, som skulle föranleda närsynthet. Ljussättningen och miljön påverkar sannolikt en mycket djupare nivå av människan än just muskler, t.ex. hormonproduktion och psyke.
Konsolspelare med ordentliga teveapparater och vett att inte sitta på en armlängds avstånd kommer däremot inte att ha samma förutsättningar att föranleda just närsynthet.

Men mobilspelare, definitivt.
Vet själv hur lockande det kan bli att ha luren 2 decimeter från ansiktet när man spelar Mobile Legends.

Dessutom insåg jag nyss hur relaterbart det ändå är att begränsa onlinespelande under nattetid.
Föräldrar vill förstås att deras barn ska vara i sängen, men att smyga fram mobilen är en annan femma. Och ligger man sidledes i sängen klockan 3 på natten med mobilen på låg ljusstyrka kommer den definitivt att hamna riktigt nära.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Vad i hela?...

Det är väl bättre att de sitter och distraherer sig med spel än att börja demonstrera mot staten kan jag tycka.

Finns det seriös forskning som pekar på att spelande i ung ålder kan leda till närsynhet?

Kan gissa att spel kultur lätt kopplas till väst vilket leder till ungdomar som vill spela massa saker och ser massa online, vidare även kontakt med folk från runt om i världen. Så jag skulle gissa på att det är på ett ut med distraheringen.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Vad i hela?...

Det är väl bättre att de sitter och distraherer sig med spel än att börja demonstrera mot staten kan jag tycka.

Finns det seriös forskning som pekar på att spelande i ung ålder kan leda till närsynhet?

Då borde man ha förbjudit böcker och läsning för länge sen. Att fokusera på liten text som i böcker tröttar ut synnerven och orsakar synnedsättning med tiden. Nästan alla som läser regelbundet behöver glasögon senast vid 30-års ålder. Som tur är läser jag inte böcker. Läser man digitalt är det lättare att ändra storlek på text och därmed avstånd vilket inte tröttar ut synnervern på samma sätt som vid bokläsning. Små pocket tror jag är värst btw.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Kina är ett av vår tids mest sorgliga länder. Så tråkigt att läsa sånt här men hoppas samtidigt innerligt att händelserna i Hong Kong kan mynna ut i något större.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ricerunner:

Att stirra långa perioder på väldigt närbelagda objekt leder helt klart till närsynthet.
Jag har inga studier att hänvisa till, men personligen inledde jag min inbitna spelhobby på antagligen en 19" och satt otroligt nära. Synen blev bättre när jag inte spelade hela dagarna.
Dessutom är det nog ganska erkänt att muskler anpassas till det de oftast används till. Håller man sin högra hand på sin högra axel 10+ timmar om dagen i flera månader, eller rentav år, så kommer det sannolikt att ta emot lite att ha den rak sedan.
Antagligen fungerar ciliarmuskeln (den som spänner buktningen på linsen i ögat) liknande.

Det är självklart inte spelande i sig, eller att det ens är en skärm man tittar på, som skulle föranleda närsynthet. Ljussättningen och miljön påverkar sannolikt en mycket djupare nivå av människan än just muskler, t.ex. hormonproduktion och psyke.
Konsolspelare med ordentliga teveapparater och vett att inte sitta på en armlängds avstånd kommer däremot inte att ha samma förutsättningar att föranleda just närsynthet.

Men mobilspelare, definitivt.
Vet själv hur lockande det kan bli att ha luren 2 decimeter från ansiktet när man spelar Mobile Legends.

Dessutom insåg jag nyss hur relaterbart det ändå är att begränsa onlinespelande under nattetid.
Föräldrar vill förstås att deras barn ska vara i sängen, men att smyga fram mobilen är en annan femma. Och ligger man sidledes i sängen klockan 3 på natten med mobilen på låg ljusstyrka kommer den definitivt att hamna riktigt nära.

Men njae... Den här debatten har ju funnits i hundra år med bokmalar. Där sitter man ännu närmre. Tror man kan få temporärt förvärrad syn, men att sitta nära en bok/skärm skulle leda till att man behöver glasögon? Nepp

Då tycker jag ett större problem, och som vi har i Sverige, är att barn är uppe mitt i natten istället för att sova. Sen är de så trötta att de inte orkar med sin utbildning (oavsett vad barnet hävdar). Det påverkar samhället på lång sikt (lång sikt... Inte närsynt... Haha?)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3