Permalänk

Skärm blinkar pga tändare?

Hej!

Jag satt vid datorn och skulle tända några ljus och upptäckte att varje gång jag trycker ner knappen på tändaren så slocknar skärmen i nån sekund?

Vad beror detta på?

Video
http://gofile.io/?c=bsDdwl

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Vilken skärm är det? Har den någon ljussensor?

Det som jag kan komma på men är långsökt är om gnistan som alstras i tänder avsänder störningar men jag är själv tveksam att en skärm är så känslig. För lolz, kan du testa att hålla en bit folie som blockerar sikten mellan tändaren och skärmen?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Skrivet av Vzano:

Vilken skärm är det? Har den någon ljussensor?

Det som jag kan komma på men är långsökt är om gnistan som alstras i tänder avsänder störningar men jag är själv tveksam att en skärm är så känslig. För lolz, kan du testa att hålla en bit folie som blockerar sikten mellan tändaren och skärmen?

Skärmen är en Acer XB271HU Predator.

Testade med folie men ingen skillnad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyperdimension:

Hej!

Jag satt vid datorn och skulle tända några ljus och upptäckte att varje gång jag trycker ner knappen på tändaren så slocknar skärmen i nån sekund?

Vad beror detta på?

Video
http://gofile.io/?c=bsDdwl

Beror med största sannolikhet på att gasen antänds med en ljusbåge likt det som ett tändstift gör i en bil. Starka elektriska fält brhöver genereras för att få överslag i gasen. Det starka fältet är också troligtvis anledningen till att din skräm blinkar. Så din skärm verkar vara extra störkänslig för just detta, har aldrig sett det själv men det är fullt rimligt att det kan hända.

Permalänk
Medlem

Samma fenomen för mig på en tv, tändaren påverkar mottagningen och trycker man snabbt kan man störa ut bilden helt

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Jag har liknande symtom när jag ibland stiger upp eller sätter mig ner vid datorn och får en stöt av stolen.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Kan vara signalen i kabeln som påverkas, och inte säkert skärmen också. Om du har en DP/HDMI kabel som är på gränsen av vad den klarar, så kommer störningar slå ut signalen, varpå ECC korrigeringen misslyckas och skärmen stänger av bilden, tills den kan få rätta på det.

Men jag skulle råda dig att undvika göra detta dock, alt skaffa en annan typ av tändare (finns ju gnistbaserade tex), för det är mer eller mindre en ESD chock genom elektroniken, som riskerar skadas över tid. Blir som mindre åsknedslag om och om igen.

Permalänk
Medlem

Ahh, gamla goda tiden då man la en telefon bakom kompisens skärm och ringde upp den. Störningar som hette duga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SaltyLiquorice:

Beror med största sannolikhet på att gasen antänds med en ljusbåge likt det som ett tändstift gör i en bil. Starka elektriska fält brhöver genereras för att få överslag i gasen. Det starka fältet är också troligtvis anledningen till att din skräm blinkar. Så din skärm verkar vara extra störkänslig för just detta, har aldrig sett det själv men det är fullt rimligt att det kan hända.

Har en kollega på jobbet vars skärm slocknar i ett par sekunder bara nån statiskt laddad person kommer in i rummet Oladdade personer bry den sig inte om!

Permalänk
Medlem

Väldigt lång och/eller dåligt skärmad bildskärmskabel, som agerar antenn? Det är mer troligt än att det skulle vara något vajsing med skärmen åtminstone.

Visa signatur

5950X, 3090