Permalänk
Hedersmedlem

DCS F-14 Tomcat

Det här kan nog vara en av de absolut häftigaste modulerna som kommer till DCS och de har verkligen satsat på att göra videomaterial för att visa upp den.

Har ni köpt? Har ni någon RIO?

Permalänk
Relik 📜

Jag spelar inte DCS alls, men blir ändå sjukt taggad av videon. Väldigt välproducerad, bra känsla!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av emilakered:

Jag spelar inte DCS alls, men blir ändå sjukt taggad av videon. Väldigt välproducerad, bra känsla!

Var glad för det, Emil. Prova inte heller, det är ett dyrt träsk att fastna i!

Jag har stora förhoppningar för F-14. Det är nog första modulen i DCS där man verkligen kommer njuta av att flyga med en kompis. Väldigt ikoniskt flygplan om inte annat.

Permalänk
Medlem

Förbokat sen länge... hoppas ha orken att verkligen kunna grotta ner mig i denna när den kommer ut. Vill inte veta hur mycket cash man plöjt ner i DCS, haha.

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Shimonu:

Var glad för det, Emil. Prova inte heller, det är ett dyrt träsk att fastna i!

Jag har stora förhoppningar för F-14. Det är nog första modulen i DCS där man verkligen kommer njuta av att flyga med en kompis. Väldigt ikoniskt flygplan om inte annat.

Skrivet av Kilrah:

Förbokat sen länge... hoppas ha orken att verkligen kunna grotta ner mig i denna när den kommer ut. Vill inte veta hur mycket cash man plöjt ner i DCS, haha.

Det låter.. dyrt. Minns jag rätt är @Klorixx med i någon simulatorklubb? Och @tompa har jag för mig brukar flyga! De får ta smällen.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Hedersmedlem

Stämmer, jag är dock sjukt dåligt på att flyga själv och ligger mest under huven eller kör styrelsearbete, men helt rätt att det är flygsimulatorklubb. Sväng in på Swesims hemsida och kika
(obs stort behov av att rusta upp sidan vilket är pågående, men man kan iaf få lite bilder, kontaktinformation och dylikt)

Bör kanske tilläggas att vi förvisso inte kör någon simulator på DCS just nu. Vi har kört på test vid tillfälle men inte mer än så.

Visa signatur

Dator, MOBO: Asus X99-A, CPU: Intel I7 6800k (3.4GHz), GPU: Geforce PNY 2070 Super, RAM: 4x8GB Corsair Vengeance LPX 2400MHz, OS-HDD: Intel 750 PCIe 400GB, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W

Permalänk
Hedersmedlem

Lite bilder från dagens uppdatering

Släppet kan nog förväntas under början av nästa år, Senast 20 Mars har de lovat.

Permalänk
Relik 📜

Inte just Tomcat, men..

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

*nynna Highway to the dangerzone*

Jag har en tendens att falla pladask för sånt här och det kommer säkerligen sluta i att jag köper en joystick, gasreglage och pedaler. Igen.
Fast det behöver nog bli ett par VR-"glasögon" också för magin försvinner lite väl fort för mig annars.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Nu fattas bara F-15E som kronan på verket och adjöss till all övrig fritid!

Permalänk
Medlem

Har fastnat för FSX och X-plane, Försökte ge mig in på DCS men gud vad "komplicerat" läs Hög tröskel att komma igång.

Har ni några tips för en "noob"

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem

Har mest kört DSC när det gäller flyg. T.ex. A-10A och F-15C ska vara lite enklare att komma igång med jämfört med övriga.
Provat?

Combat Air Patrol 2
- men den finns bara som "early access" och verkar lite halvfärdigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smith:

Nu fattas bara F-15E som kronan på verket och adjöss till all övrig fritid!

Det har ryktats om att Razbam ska göra en Strike Eagle, men det kommer nog ta flera år.

Skrivet av Donkey:

Har fastnat för FSX och X-plane, Försökte ge mig in på DCS men gud vad "komplicerat" läs Hög tröskel att komma igång.

Har ni några tips för en "noob"

Flaming Cliffs 3 planen är enklare överlag. Så jag skulle rekommendera att börja med någon av dom. Du har en Su-25 som man får med DCS som fungerar på samma sätt. Lätt att hantera och flyga. Du kan även gå in och slå på "game" inställningarna, men eftersom du kör FSX och X-plane så tycker jag att du ska låta det vara på "simulation".
Mustangen är svårare, som de övriga WW2 planen.
Alltså, fokusera på Su25an först, gillar du det så testa ett annat FC3 plan eller skaffa FC3 modulen som innehåller ett gott antal flygplan som kommer hålla dig upptagen ett tag framåt. Sen om du börjar tröttna på enkelheten kan du börja kika på ett mer invecklat plan. Det är iaf mitt tips.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Donkey:

Har fastnat för FSX och X-plane, Försökte ge mig in på DCS men gud vad "komplicerat" läs Hög tröskel att komma igång.

Har ni några tips för en "noob"

Vad har du testat för flygplan då?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Vilken sjuk jäkla production-value i den där videon. Nu blir jag sugen på att testa DCS med mitt Mixed reality headset. :S

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Jag är inte särskilt bra på att hantera flygplan, särskilt inte i skarpt läge, men jag blev riktigt sugen på att lägga till den här i min simulatorsamling när jag såg trailern första gången. Jag har Elite Dangerous, IL-2 och Flight Sim World. Modernt stridsflyg är vad som saknas! Jag har förstått att DCS inte är att leka med, och ett plan som F-14 säkerligen än mindre, men stämmer det att det är helt upp till en själv att försöka lista ut hur planen fungerar? Jag förväntar mig inte att kunna bemästra planet i en stridssituation, men om kan kunde lyfta och landa åtminstone!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

...men stämmer det att det är helt upp till en själv att försöka lista ut hur planen fungerar?

Nej, det finns manual man kan läsa samt training missions som brukar täcka de flesta funktioner. De är vanligtvis som tutorials som tar momenten steg för steg.

Permalänk
Medlem

Någon som vet nån discord server med svenskar som lirar dcs? är hyffsat ny i gemet så att säga bara kört offline och tänkte börja våga mig ut och köra lite multiplayer. Vore kul att ha lite folk att lira med

Permalänk

F-14 kommer nog bli riktigt häftig. Särsklit då man ska kunna sitta två personer i.

Det som är bra med DCS är ju att man kan göra det så seriöst och svårt man själv vill eller bara flyga omkring och njuta av miljöerna och vädret. I min mening slår det de andra flygsimulatorerna vad gäller känsla eftersom det helt enkelt ser bättre ut än vad det brukar göra i xplane/fsx. Tycker ögongodiset spelar stor roll för inlevelsen.

Att det går att kriga gör ju att spelet blir mer dynamiskt och håller intresset uppe mycket längre. Dyrt men värt det

Permalänk
Skrivet av NickQ:

Någon som vet nån discord server med svenskar som lirar dcs? är hyffsat ny i gemet så att säga bara kört offline och tänkte börja våga mig ut och köra lite multiplayer. Vore kul att ha lite folk att lira med

Ja, det finns kolla här: Master Arms

Permalänk

Kul om några vill flyga ihop.

Har själv nördat ner mig i DCS sedan några år tillbaka. Flyger numer F-18, men har mest timmar i A-10:an bakom mig. Jag är ofta inne och spelar multiplayer på utländska servrar, men jag saknar svenska piloter som har tid och lust att flyga ihop. Vet att MasterArms finns, men har egentligen ingen lust att spela så seriöst där man hela tiden ska begära tillstånd för allt samt där man måste gå en massa lektioner för att vara med i sällskapet. Jag vill upp och flyga med andra utan krav och bara ha kul och det finns säkert andra här med som vill samma sak. Vore kul om flera här kunde lira ihop lite då och då och även ha lite snack via TS, Discord eller liknande.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem

Har varit väldigt sugen på bra flygsim länge, särskilt där det finns F-14.. Ni som köpt F-14 är det värt 730 kr? Aldrig kört DCS..
Tacksam för svar.

Permalänk
Skrivet av xSWEDEx:

Har varit väldigt sugen på bra flygsim länge, särskilt där det finns F-14.. Ni som köpt F-14 är det värt 730 kr? Aldrig kört DCS..
Tacksam för svar.

F-14 har jag inte hunnit med än, men jag kan definitivt rekommendera DCS. Räkna dock inte med att du kommer greja allt direkt. Det tar massor av timmar att lära sig, men det finns bra manualer och träningsuppdrag i spelet och sedan finns massor med bra klipp på youtube. Bara att nöta och låta det ta sin tid samt offra några kronor på häftiga plan (finns flera gratisplan att starta med). Jag lovar att du kommer gilla det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqua_HeaD:

F-14 har jag inte hunnit med än, men jag kan definitivt rekommendera DCS. Räkna dock inte med att du kommer greja allt direkt. Det tar massor av timmar att lära sig, men det finns bra manualer och träningsuppdrag i spelet och sedan finns massor med bra klipp på youtube. Bara att nöta och låta det ta sin tid samt offra några kronor på häftiga plan (finns flera gratisplan att starta med). Jag lovar att du kommer gilla det.

Skickades från m.sweclockers.com

Tacksam för ditt svar. Nej det lär man nog inte kunna göra på ett bra tag, vet att det brukar ta en himla tid men det är ju en rolig sak också. Ska kolla lite på Youtube och F-14 lär jag i alla fall köpa, tyckte det bara var dyrt för ett plan... Kanske missar om det är massa annat med i just det köpet.

Tack,

Jonas

Permalänk

Wow!!! Inte bra att jag tittade på denna...blir dyrt.

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Skrivet av xSWEDEx:

Tacksam för ditt svar. Nej det lär man nog inte kunna göra på ett bra tag, vet att det brukar ta en himla tid men det är ju en rolig sak också. Ska kolla lite på Youtube och F-14 lär jag i alla fall köpa, tyckte det bara var dyrt för ett plan... Kanske missar om det är massa annat med i just det köpet.

Tack,

Jonas

Det är i stort sett bara planen du får i köpet samt några uppdrag och lektioner. Extra uppdrag, kartor och andra tillägg köper man till. Dock så har du en riktigt bra grund att stå på genom att ladda ner gratisdelarna. Räkna sedan till en BRA joystick med gasreglage som jag anser är ett måste och ev. pedaler när den tiden kommer. Lycka till med ditt köp och många härliga timmar framför skärmen.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk

@Aqua_HeaD:

Hej! lirar du fortfarande? jag är i samma sists, vill flyga med någon som har lite koll på DCS och göra lite kul missions. Inget trams med squadrons, tillstånd, etc etc.
Hojta till om du är sugen så försöker vi styra upp något. Jag flyger det mesta.

Visa signatur

"Your ad here"

Permalänk
Skrivet av Henkepenke:

@Aqua_HeaD:

Hej! lirar du fortfarande? jag är i samma sists, vill flyga med någon som har lite koll på DCS och göra lite kul missions. Inget trams med squadrons, tillstånd, etc etc.
Hojta till om du är sugen så försöker vi styra upp något. Jag flyger det mesta.

Halloj!

Sitter nu nästan dagligen på multiplayerservrar. Sök på ”4YA” så hittar du dem. Finns flertalet av dem där några är träningsservrar och några är veteranservrar vilka är lite mer avancerade. Det är en svensk kille (”Nick”) som driver dem och vi samt ett antal andra svenskar brukar köra tillsammans. Hoppar även in lite andra stammisar från andra länder och då använder vi ofta Discord. Caucasusservrarna brukar i stort sett vara fulla kvällstid.

När vi flyger i grupp så är vi väl lite mer disciplinerade där vi talar om när vi startar och landar samt vilken bana. Detta bara för att ha koll på varandra lite bättre. Dock inga avancerade fraser. Ibland har vi även riktig JTAC och ATC.

IP-nummer för Discord och SRS står i briefingen på varje server.

Vill du bara in och flyga utan krav så är det bara och tuta och köra och hoppa in på någon av träningsservrarna.

Mitt nick är ”Aqua SWE” så det är bara att hojta till om du ser mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest