Permalänk
Inaktiv

Ingen bild

Hejsan SweC:are! Ber om ursäkt i förväg för om infon i inlägget är sparsamt, skriver på mobilen av förklarliga skäl..

Har tyvärr drabbats av datorstrul sedan ett par dagar tillbaks, eller strulet har snarare intensifierats; får ingen signal till bildskärmarna när jag försöker starta. Jag kan höra processorn o fläktarna gå igång, o grafikkortet lyser upp, men 'no signal' på skärmen oavsett hdmi eller display port, och inget lyser upp på tangentbordet, så det verkar inte som att boot-processen kommer särskilt långt öht.

Problemen började för säkert nån månad sedan, men det brukade då 'kicka igång' efter ett par försök med hard resets. Sedan dess har jag låtit datorn stå på, tills den dog igår em utan att vilja väckas upp igen.

Ska låna en laptop av en vän för att lättare kunna felsöka, men vet ärligt talat inte riktigt i vilken ände man borde börja? Har inte varit med om symptom som dessa innan. Att allt- ink spel osv- funkat fint när datorn väl bootat upp tidigare gör mig rätt förvirrad; vad kan detta bero på?
Har inte tillgång till specs:en just nu men nämnvärt är att grafikkortet iaf är drn nyaste komponenten i den, ett evga 980ti, så jag tror o hoppas att det inte är där skon klämmer.

All hjälp mottages tacksamt! I värsta fall kanske nån har en hyfsad dator de vill avyttra på lördagens swec-fest? I'll be there
Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

@anon73130:
Börja med uteslutningsmetoden.
Plocka ur alla komponenter
testa minnena en i taget
Om du inte har ett extra grafikkort, låna och testa med det
Byt skärmutgång på grafikkortet
Reseta BIOS till standardinställningar.
Fixa en bootbar USB-sticka och testa med att boota på den

Något att börja med, hoppas att det löser sig!

Permalänk
Medlem

Har du provat resetta bios med att ta ur batteriet? Det kan vara en bra början annars.

Permalänk
Inaktiv

@lolrazz testade det precis, men tyvärr ingen skillnad. Tack iaf, säg gärna till om du kommer på nåt mer

@Jonas242 grymt bra lista, cheers! Ska nog ha ett extra grafikkort i källaren nånstans, får bli att gå igenom allt bit för bit nu i dagarna framöver.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Det är inte det typiska Displayport problemet då?

1. Starta datorn med alla sladdar i.
2. Dra ur strömsladden till Skärmarna i 60 sekunder
3. Koppla in strömsladden.

Edit: Missade att tangentbordet inte lös upp. Då är det troligtvis något annat :/

Permalänk
Medlem

@anon73130: Det kan hända att du har integrerad grafik i processorn som du kan använda om moderkortet har bildutgångar, men utan spec på datorn kan vi bara gissa.

När datorn har svårt att starta så brukar det ofta vara nätagget som börjar bli dåligt, men ibland kan det även vara moderkortet som strular. Även om datorn fungerar utan eller med ett annat grafikkort så går det alltså inte att direkt dra slutsatsen att det är grafikkortet som är problemet, det kan t.ex. vara att nätagget klarar av att starta med lägre belastning.

Permalänk
Medlem

@anon73130: Vissa behövde ta bort något OCH reseta bios för att fixa fel.

Ta bort allt som inte behövs för att få bild. Mus, tangentbord, USB prylar, USB kablar, kringutrustning, diskar, DVD, kablar till diskar/DVD mm. Dom och porten de kopplats till är ökända för att orsaka ingen bild, död dator, startfel mm. Reseta sen bios.

Är felet kvar tar du bort grafikkortet och restea bios igen.

Resta bios (Nollställa bios/CMOS). Gör antingen som det står i moderkorts manualen eller ta bort batteriet som ser ut som ett mynt en stund. Strömkabeln ska vara utdragen.

Hela namnet och ca ålder på nätagget är det som är intressant att veta med tanke på att grafikkortet var det sista du köpte och felet.

Edit:
Namn på moderkort och processor kan vara bara att skriva för att avgöra om det går att koppla skärmen till moderkortet och få bild men ofta måste grafikkortet tas bort HELT först.