Permalänk
Medlem

Ny gaming dator ca 10.000

Har sabbat mitt gamla moderkort och orkar inte hålla på och leta nya delar på tradera.
Jag vill köpa en ny gaming dator och tänkte lägga ca 10.000 kr.
Några förslag?
Mus, tangent bord skärm och högtalare har jag redan.

Jag har även dvd brännare, hårddisk och nätaggregat från min gamla burk.
Tror ni man fortfarande kan använda det?
Hårddisk: crossair sata 3 Force och en Seagate HD2TB 6g/s
Nätaggregat: crossair tx650

Och vad tycker ni om färdigbyggda datorer? Är det fortfarande så att man får mindre för pengarna som jag minns att det var förr. Jag hitta denna på inte.se https://www.inet.se/produkt/1511011/taurus-gaming-gtx-1660-ti

Permalänk
Medlem

Bör kanske tillägga att jag spelar mest First person shooter spel som BF, Cod, insurgency 2, PUBG och Squad. Men ser även fram emot diablo 4

Uppskattar alla svar.
Tack i förhand.

Permalänk
Medlem

i vilken upplösning spelar du?
Kommer du även behålla din befintliga chassi?
Vad har du för processor idag och vilken processorkylare har du till den? Är det något du vill återanvända?

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem

Lite över din budget men en relativt okej dator för spelandet i 1080p eller 1440p.
Observera att nätaggregat saknas

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem

@Savage_Gray: När du säger upplösning menar du upplösning som är optimalt för min skärm? I så fall är det 1680x1050 tror jag... sorry är lite noobig. Annars så kör jag så högt datorn kan hantera och mycket beror på vad spelet kräver.

Jag har ett chassi som jag tycker verkar bra. Men som nooben jag är så vet jag inte om nyare moderkort kommer att passa till den.

Processorn jag har är en i5-3570k som jag sedan uppgraderade till en begagnad i7-3770k men jag hade lite problem med i7an och vet inte om det var något fel på den eller om det var moderkortet som inte kunde hantera den. Det var när jag testade mina olika processorer fram och tillbaks jag råkade ha sönder moderkortet.
Jag kan tänka mig en helt ny processor och är nyfiken på Ryzen, har aldrig ägt en sån än.
kylaren jag har är en Crossair H60 Liquid CPU cooler (intel & amd). Kan tänka mig köpa ny.

Permalänk
Medlem

@Savage_Gray: schysst tack, tror du nätaggregatet jag har fixar det?
Och kingston ssd är det så de nya hårddiskarna ser ut idag? En chip?

Permalänk
Medlem

En skärm har en viss begränsning på hur många pixlar som får plats horisontellt och vertikalt.
De vanliga upplösningar på skärmar är
1080p betyder 1920×1080 pixlar
1440p betyder 2560 × 1440 pixlar
4k betyder 3840 × 2160 pixlar.

När det gäller chassi så ska ja, chassi ska stödja den formfaktorn moderkortet har.
Du kan säkert googla fram vad du har för chassi idag eller vad du har för moderkort.
Annars får du köpa nytt chassi också (runt 1000kr för bra chassi).

Oavsett om din grafikkort kan arbeta i högre upplösningar så sätter skärmen en begränsning på hur många punkter den kan rita, därutav min fråga (meningslöst att ha extra starka komponenter om skärmen inte kan rita ut all info från dessa).

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem

@sebgzy:
Hur ska jag veta om din nuvarande nätaggregat fixar det jag vet ju inte vad du har!
Räkna med 600w. Corsair RM serie eller seasonic focus är bra grejer.
-------

Gällande diskarna, ja det finns vanliga hdd likt dom du har, det finns sata ssd (lite större än ett kreditkort) och m2 ssd som består av bara ett chip. Dock ska du ha ett moderkort som har plats för M2 ssd.
Dina gamla hårddiskar kan du ha kvar, men SSD oavsett om det är sata eller m2 är grymt mycket snabbare.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem

@Savage_Gray: ok, jag tror min skärm är en 1080p, men jag kan tänka mig att uppgradera den senare i framtiden till en 4k. hur är det med grafik kortet rx5700 som du rekommenderar, vilken upplösning fixar den?
Tack för informationen, det var nytt för mig.

Permalänk
Medlem

@Savage_Gray: nätaggregatet jag har nu heter crossair tx650, med en liten text så står det ”total power 650w” mina förra nätaggregat var mycket tydligare med watten de hade. Tror du den duger? Eller är det nytt som gäller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebgzy:

@Savage_Gray: ok, jag tror min skärm är en 1080p, men jag kan tänka mig att uppgradera den senare i framtiden till en 4k. hur är det med grafik kortet rx5700 som du rekommenderar, vilken upplösning fixar den?
Tack för informationen, det var nytt för mig.

Ok, såg precis att du skrev att det fixar 1080p eller 1440p.

Permalänk
Medlem

Det nödvändigaste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebgzy:

@Savage_Gray: nätaggregatet jag har nu heter crossair tx650, med en liten text så står det ”total power 650w” mina förra nätaggregat var mycket tydligare med watten de hade. Tror du den duger? Eller är det nytt som gäller?

Nätagget räcker utan problem. Vad har du för chassi?

Permalänk
Medlem

@Mordekai:
Ok, ser att moderkortet och ram minnet är lite billigare på din lista, Vad beror det på? Jag har aldrig förstått vad skillnaden är mellan dyrare och billigare moderkort och ram minne.

Jag har även två styck crossair vengeance 8gb ddr3, är det något man kan använda till det nya moderkortet?

Chassit jag har är en fractal design thor, nummer och annat kan jag inte hitta på den. Det var en färdig byggt dator som jag köpte begagnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebgzy:

@Mordekai:
Ok, ser att moderkortet och ram minnet är lite billigare på din lista, Vad beror det på? Jag har aldrig förstått vad skillnaden är mellan dyrare och billigare moderkort och ram minne.

Jag har även två styck crossair vengeance 8gb ddr3, är det något man kan använda till det nya moderkortet?

Chassit jag har är en fractal design thor, nummer och annat kan jag inte hitta på den. Det var en färdig byggt dator som jag köpte begagnad.

Argh skrev långt inlägg som katten lyckades radera...
För Ryzen 3xxx är den optimala minnehastigheten 3600MHz, för alla framtida spel bör man satsa på 32GB internminne, detta minneskit skulle kosta över 2200:- och du skulle få ett betydligt sämre grafikkort. Bättre moderkort kan ka bättre kompatibilitet med minnen, bättre strömförsörjningskretsar vilket leder till lägre temperaturer. Dessutom får man ofta bättre I/O (USB, PCIe etc). DDR3 kan inte användas med en modern processor. Jag försökte bara få till ett så bra som möjligt grafikkort som möjligt i din budget.

Permalänk
Medlem

Ja, för ryzen 3xxx är optimala RAM minnen 3600MHZ och med så låga timing som möjligt.
En vanlig användare ser nog inte någon märkbar skillnad mellan 3200MHZ cl15 och 3600mhz cl18.
Regel är att man ska sikta på så många MHZ som möjligt och så låg CL som möjligt.
Mitt råd är att ta 16gb 3200cl15 eller 3600cl18, beroende på vilken som är billigast. Du kommer sannolikt inte kunna märka någon skillnad.
Moderna minnen har DDR4 standard. Dina gamla funkar tyvärr inte med moderna processorer och moderkort.

Dyrare moderkort ger dig extra finesser så som m2 ssd slots, usb3, wifi, blåtand, bättre audio. Vidare skall moderkortet kunna leverera ström säkert till dina komponenter. Bra moderkort har kylflänsar/design som gör att trasistorer inte överhettas. Dåliga moderkort blir varma och har en kortare livslängd.

Sedan har vi ju RGB. RGB kostar pengar och tillför ingen praktisk nytta

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem

Ok, jag tackar så mycket för hjälpen, jag ska ta och fundera lite på era förslag, det blir nog en kombination av både.

Jag har en fråga till om man får lov. innan jag bestämde mig för att köpa en ny dator så köpte jag ett begagnat moderkort på tradera. Min som gick i sönder var en msi z77a G45 och den jag köpte på tradera var en z77a G43. G43an kan jag inte få att starta, jag har kollat alla sladdar och sett till att allt sitter rätt på JFP1. När jag trycker på power så blinkar nån lampa till och fläkten går två varv och sen dör den direkt. Tror ni jag har blivit såld ett kasst moderkort eller kan det vara något annat som är fel?

Permalänk
Medlem

Vet ej. Jag har haft ett z77 plattform själv. Den levde från 2012 till 2019. Sedan bestämde jag mig för att uppgradera. Jag kan bara misstänka att moderkortet är trasig. Det kan vara en elektro statisk stöt eller nåt annat. För en produkt som är 7 år gammal, så kan vad som helst ha hänt med den.
Det är ju ändå känslig elektronik.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB