Uppgraderingar för att köra CAD Solidworks

Permalänk
Medlem

Uppgraderingar för att köra CAD Solidworks

Jag har Solidworks 2020(3D CAD) på min gaming-dator.
Asus Z170i
i5 6600K
PNY GeForce 980 4GB
Corseair LPX 2133 16GB RAM
Samsung 970EVO M.2 SSD

Inget är överklockat.

Allt rullar fint men i vissa display-modes i assemblys med kanske 50+ komponenter så får jag mycket hackigare prestanda(känns lite segt och låg framerate, kanske runt 5 fps).
Jag funderade på om det skulle gå att förbättra detta så jag bytte till 16GB RAM istället för tidigare 8GB, på inrådan av Inets support. Det gjorde dock ingen skillnad(vilket jag inte trodde heller).
När jag kollar på prestanda mätarna i Windows aktivitetshanterare så visar den ungefär som max:
CPU 60%
RAM 19%
GPU 50%

Jag vet att Quadro-GPU ska vara det bästa men läste även någonstans att Solidworks på senare år ska fungera bra även med GeForce-kort, men hittar inte längre denna info.

Är det någon som har lite koll på detta?
Om jag skaffar ett av de billigare Quadro-GPUerna, hur stor skillnad blir det? Betalar man lixom för några enstaka fps eller blir det typ från 5 till 30 fps direkt?
Eller annat förslag på uppgradering mottages

Permalänk
Medlem
Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Aha, tackar
Så det är OpenGL 4.5 som krävs alltså? Går det att skaffa en GPU som har det men även funkar till gaming?

Edit: Hmm..ser ut som jag har OpenGL 4.6 Ska forska vidare lite i detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glattnos:

Aha, tackar
Så det är OpenGL 4.5 som krävs alltså? Går det att skaffa en GPU som har det men även funkar till gaming?

Som det står i den länken:

" In order to use the new graphics engine, your workstation’s GPU must support OpenGL 4.5, which pretty much the case with all professional GPUs released since 2012.

This includes Nvidia Quadro GPUs based on the Kepler, Maxwell, Pascal or Turing architectures and all AMD FirePro W Series and AMD Radeon Pro WX Series GPUs."

Vad jag vet så stöds inte konsumentkort officiellt i Solidworks, men att det ska gå att få till, men de tester jag hittar verkar visa rätt opålitlig prestanda. Puget testade ett 1080Ti i solidworks 2018, hälften så snabbt som ett p1000.

Om du inte vill spendera allt för mycket på ett qudrokort så kanske ett P2000 vore något, kombinera det med att gå upp till 16GB i RAM och utvärdera.

"It is easy to look at those last two graphs and surmise that the lower-end Quadro cards are not effective or have no place in a SOLIDWORKS workstation, but that is not the case. Remember that those are based equally on all the models and graphics modes. Further, the focus there is on relative frame rates - meaning, for example, that 200 frames per second (fps) versus 100 would be shown as a 100% increase, even though in real-world usage both would be faster than most monitors can display."

https://www.pugetsystems.com/labs/articles/SOLIDWORKS-2019-Qu...

edit. Hade glömt priset för ett p2000, var inte direkt billigt. Hade jag nog hellre fläskat på med rtx4000 (som är ett väldigt bra kort inom många områden) och använt det även som spelkort.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Grejen är att det står att för att köra "Enhanced graphics performance" så krävs OpenGL 4.5, jag hittar inte något som säger att det måste vara ett Quadro-kort.
Jag har ju OpenGL 4.6(eller krävs det exakt 4.5?) och Maxwell på min GPU, vilket jag tänkte borde räcka. Alternativet "Enhanced graphics performance" går att klicka i men när jag startar om programmet så är det ur-klickat igen.

Edit: I filmen kör Linus Solidworks 2018, vilket vad jag förstår endast kan köras med gamla grafikmotorn som är mer CPU-beroende.

Permalänk
Medlem

Beställde ett beg. Quadro M4000 som sägs vara ett okej Maxwell-kort med stöd för nya grafikmotorn(som i sig sägs öka prestandan flerfaldigt).
Det bör nog prestandamässigt ligga mellan P1000 och P2000. För gaming så bör det ligga i närheten av GTX970 vilket är ett litet hopp ner från mitt GTX980 men lite kan jag pruta där.
Stora fördelarna är att det bör kunna hantera relativt stora assemblys enkelt samt att jag gav 2400:- för det vilket inte är oväsentligt tills jag tjänat lite mer och kan bygga en ny CAD-dator(om det behövs).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag fick Quadro M4000 kortet idag och oj vilken skillnad! Solidworks slog på "RealView Graphics" automatiskt så allt ser mycket bättre ut och det hackar ingenting när man zoomar och panorerar. Jag har testat min största assembly och det är inga problem alls den assemblyn hackade rejält med GTX980-kortet.

Sen är kortet inte alls så dåligt för gaming som jag trodde, det är minst lika bra som mitt GTX980 i Overwatch. Jag testade på Epic-inställning och det gick på 70fps hela tiden, det är max min skärm klarar att visa så jag har aldrig mer än det. Dock gick GPU-temp då upp till 76°C men allt flöt på fint Har kört på Ultra-inställningen med mitt GTX980 och kommer nog fortsätta på det med Quadro-kortet.

Helt klart den bästa uppgradering jag kunde gjort för 2 400:- Super nöjd, kommer seriöst alltid överväga Quadro-kort i kommande datorbyggen eftersom det ger sån grym prestanda i CAD men ändå verkar helt okej att spela med.

Nu kanske Overwatch inte är det tyngsta spelet men vad jag förstått så har mitt GTX980(PNY 4GB) och mitt nya Quadro M4000 likadana grafik-chip, men M4000 använder inte alla 2048 CUDA Cores utan bara 1664, M5000 däremot använder alla 2048. Så jag trodde nog inte att M4000 skulle lira Overwatch så bra som det gör. Det är inte det minsta sämre än GTX980 i alla fall.