MSI B450M MORTAR MAX vs ASRock X570M Pro4 (mATX)

Permalänk
Inaktiv

MSI B450M MORTAR MAX vs ASRock X570M Pro4 (mATX)

Jag står mellan ovanstående moderkort.
Jag vill ha 3200 MHz RAM vilket är standardhastighet för ASRock.
Dock kan jag ju ändra hastigheten för MSI. Vad bör jag välja?

Finns det någon nackdel med att ändra standardhastigheten?

Permalänk
Medlem

Standardfrekvensen för minnena har mer med processorn att göra, den ligger på DDR4-3200 för Ryzen 3000-serien, och båda moderkorten stödjer överklockning av minnena. Så på den punkten spelar det ingen större roll vilket moderkort du väljer.

De stora skillnaderna mellan moderkorten är att X570-moderkortet har fler och bättre anslutningar för t.ex. M.2, PCIe och SATA. Nackdelen är att det likt nästan alla X570-moderkort har en fläkt för att kunna kyla styrkretsen, d.v.s. en möjlig källa till oljud.

Permalänk
Medlem

Sitter också faktiskt och kikar på alternativa modeller till förmån för just Asrock kortet till mitt kommande bygge.
Fläkten är ju utan tvekan en av dom största nackdelarna med X570 generellt sett, även om det finns enstaka undantag där en rejäl kylfläns räcker.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Inaktiv

Tack för svar.

Det där med fläkten lät ju mindre bra, men ni nämnde att det finns undantag, vilka är dessa?

Jag har ställt in mig på mATX men om det finns bättre moderkort till ATX så kan jag överväga det.

Om det har någon betydelse så är det ett budgetbygge till videoredigering i 4K (nybörjare/amatör). Noll spelintresse.

Jag undrar också om överklockning inte förkortar livslängden och är mer slitsamt än att använda standardhastighet?

Permalänk
Medlem

@Jane Roe: Vilken processor ska moderkortet kombineras med och ska processorn överklockas?

Med tanke på att du skriver att det är ett budget-bygge hade jag kört på B450, då antar jag även att det är en av de billigare 3000 serie-processorerna som kommer att användas(?).

Edit: Exempelvis detta ska vara vettigt.

Visa signatur

Dator: Phanteks Enthoo EVOLV, MSI MPG B550 Gaming Plus, Ryzen 5 5600X, 32GB RAM, Radeon 6800XT

Permalänk
Inaktiv

@xeRoos: Jag har valt Ryzen 5 3600. Jag ska inte överklocka den, men jag vill gärna ha 3200 MHz i minneshastighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

@xeRoos: Jag har valt Ryzen 5 3600. Jag ska inte överklocka den, men jag vill gärna ha 3200 MHz i minneshastighet.

Då är valet enkelt, B450 ska du ha.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av xeRoos:

Edit: Exempelvis detta ska vara vettigt.

Fast den har ju inte högre minneshastighet än Mortar Max.
Tänkte mer om det fanns bättre X570 moderkort till ATX?

Prismässigt är det inget problem att välja det ena eller det andra i detta läget.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xeno88:

Då är valet enkelt, B450 ska du ha.

Men det sliter inte eller förkortar livslängden att överklocka? Det är mitt enda orosmoment.

Permalänk
Medlem

ASRock kortet har sämre VRM, störmförsörjning till processorn. Jag hade samma fundering och MSI B450M Mortar Max blir utmärkt till en 3600. Skulle du vilja byta upp dig till 3900X eller bättre så skulle jag släppa tanken på mATX (tyvärr) och välja ATX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Men det sliter inte eller förkortar livslängden att överklocka? Det är mitt enda orosmoment.

Hänger inte riktigt med, varför oroar du dig för slitage p.g.a. överklockning, du skrev ovan att du inte skulle överklocka. Tänker du kanske på ramhastigheten? Om det är ramhastigheten du tänker på så är det bara att tuta och köra med båda korten. Minnestillverkaren har testat minnet med den hastigheten och den ska klara det.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Inaktiv

@Xeno88: Det var precis det jag menade, om minneshastigheten (RAM) sliter på kortet. Så att överklockning sliter på kortet gäller bara överklockning av processor? För även en processor är väl testad för överklockning av tillverkarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Jag står mellan ovanstående moderkort.
Jag vill ha 3200 MHz RAM vilket är standardhastighet för ASRock.
Dock kan jag ju ändra hastigheten för MSI. Vad bör jag välja?

Finns det någon nackdel med att ändra standardhastigheten?

Hej.
Jag kör med Mortar Max kortet och en Ryzen 5 3600.
Som minne har jag dessa https://www.webhallen.com/se/product/304870-Corsair-Vengeance... lite snabbare än dom du vill ha.
Funkar suveränt och jag kör just nu processorn i 4.2Ghz
Mvh / Mange

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wachtel:

ASRock kortet har sämre VRM, störmförsörjning till processorn. Jag hade samma fundering och MSI B450M Mortar Max blir utmärkt till en 3600. Skulle du vilja byta upp dig till 3900X eller bättre så skulle jag släppa tanken på mATX (tyvärr) och välja ATX.

Tack för info. 3900X är inte aktuellt och steget efter 3600 lär väl vara något däremellan. Dock gillar jag valmöjligheter och möjligheten att kunna utvecklas och uppgradera.

Storleken är inte jätteviktig för mig, även om en mindre burk är trevligare. Skulle ni råda till ATX även om det är en budgetdator nu och kanske i lång tid framöver?

Permalänk
Inaktiv

@Wachtel: Förklaring till att du inte skulle välja 3900X till mATX?

Jag har valt Define Mini C, men jag kan ju välja Define C och bygga ATX. Dock undrar jag om jag fortfarande ska välja MSI B450M MORTAR MAX som är ett moderkort till mATX, eller om jag då ska välja MSI B450 TOMAHAWK MAX? Behöver dock en förklaring. Övriga komponenter blir detsamma.

Permalänk
Medlem

Satt i samma sits för ett tag sen och valde mellan dessa moderkort då jag inte ville ha ITX och redan hade M-ATX chassi jag valde MSI B450 Mortar Max

Anledningen var att det var billigare vad jag förstod det som högre kvalite på komponenter än Asrock kortet och det enda jag skulle kunna ha nytta av för PCIe4 är för NVME diskar men PCIe4 NVME diskar kostar på tok för mycket. Men MSI kortet fungerar bra ihop med min 3700x

Visa signatur

Mess with the best and die like the rest.
MSI Mortar Max B450, AMD 3700x, PowerColor 5700 XT

Permalänk
Medlem

@Jane Roe:

3900X kräver mer av moderkortet och tyvärr finns inga AM4 mATX kort med riktigt bra strömförsörjning. Jag vill alltid ha hög kvalitet på ett moderkort så jag har marginaler för överklockning och ev uppgraderingar framöver.

Permalänk
Inaktiv

@Wachtel: Tack för svar. Hur vet man vilka moderkort som har bra strömförsörjning (något jag kan läsa mig till i specifikationerna)? Exempel på sådana ATX moderkort vore intressant (även om det inte är aktuellt för mig just nu).

Frågade Inet också som sa att de flesta ATX moderkorten har fler kontakter och fler möjligheter att lägga till flera andra komponenter, men att mATX moderkort fortfarande har stora möjligheter för expansion och uppgradering i framtiden. Att jag inte förlorar prestanda om jag hellre vill köra på mATX.

Svårt att bestämma mig nu eftersom Define Mini C och Define C ändå är så nära i storlek. Får fundera lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

@Wachtel: Tack för svar. Hur vet man vilka moderkort som har bra strömförsörjning (något jag kan läsa mig till i specifikationerna)? Exempel på sådana ATX moderkort vore intressant (även om det inte är aktuellt för mig just nu).

Frågade Inet också som sa att de flesta ATX moderkorten har fler kontakter och fler möjligheter att lägga till flera andra komponenter, men att mATX moderkort fortfarande har stora möjligheter för expansion och uppgradering i framtiden. Att jag inte förlorar prestanda om jag hellre vill köra på mATX.

Svårt att bestämma mig nu eftersom Define Mini C och Define C ändå är så nära i storlek. Får fundera lite.

Nyckelordet för moderkortens 'kvalite' är VRM'er, dvs hur många separata faser med strömregulatorer och kondensatorer som matar processorn.
Du kan kolla en lista här, notera spalten "phases" och att du oftast bör undvika de som bara har 3.

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1d9_E3h8bLp-TXr-0zTJFq...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

@Wachtel: Tack för svar. Hur vet man vilka moderkort som har bra strömförsörjning (något jag kan läsa mig till i specifikationerna)? Exempel på sådana ATX moderkort vore intressant (även om det inte är aktuellt för mig just nu).

Frågade Inet också som sa att de flesta ATX moderkorten har fler kontakter och fler möjligheter att lägga till flera andra komponenter, men att mATX moderkort fortfarande har stora möjligheter för expansion och uppgradering i framtiden. Att jag inte förlorar prestanda om jag hellre vill köra på mATX.

Svårt att bestämma mig nu eftersom Define Mini C och Define C ändå är så nära i storlek. Får fundera lite.

Det enda som skiljer Define C och Mini C är 5cm i höjd. Annars är de i princip identiska.

Har själv funderat på m-atx för jag tänkte att man kunde hitta ett mindre chassi men det är oftast bara höjden som skiljer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

@pacc: Tack för länken och förklaringen.