System för att slå av/på vägguttag?

Permalänk
Medlem

System för att slå av/på vägguttag?

Hej!

Är på jakt efter ett system där jag kan slå av/på ett flertal vägguttag. Vill kunna stänga av vägguttagen på natten då sakerna som är kopplade till dessa ska vara avstängda nattetid, vill sedan kunna aktivera vägguttagen på morgonen så att router, motorvärmare och kaffebryggare slås på. Då motorvärmare är en sak som ska aktiveras ska en "enhet" sitta i ett vägguttag utomhus.

Styr gärna allt med en app på telefon eller annars med en fjärrkontroll, i dagsläget totalt fyra vägguttag inomhus och ett utomhus som ska kunna kontrolleras...

Förslag på system mottas tacksamt, är lite nybörjare inom detta...

/Lasse

Permalänk
Medlem

Det absolut lättaste kanske är att skaffa Philips Hue, med utomhusbrytare (jag tror att Osram har utomhusbrytare som är kompatibla) och vanliga brytare?

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

Det räcker inte med en timer bara för alla uttagen? Typ denna: Länk

Skrivet av zyberzero:

Det absolut lättaste kanske är att skaffa Philips Hue, med utomhusbrytare (jag tror att Osram har utomhusbrytare som är kompatibla) och vanliga brytare?

Brytare är väl lampknapparna? Frågan var väl gällande vägguttagen? Men Philips kanske har för även dessa

Visa signatur

Ghost Louqe S1 -- X570 I AORUS PRO -- AMD Ryzen 7 3700X
NH-L12S Fläktmod -- Corsair Vengeance PRO 32GB 3200 MHz CL16
MSI RTX 2070 Super Ventus -- Corsair SF600
Corsair Force MP510 960GB M.2 -- WD Black SN750 NVMe 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Beror ju helt på hur mycket du är villig att lägga ut. Kolla in Plejd och anlita en elektriker till att installera det hemma hos dig, det har app och kan kontrollera högre effekter som motorvärmare. Men det blir ju inte billigt, dock sparar det dig en brand eller två som billiga timers kan orsaka.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS GTX1070 Dual OC + Arctic AX4

Permalänk

Låter som en perfekt uppgift för Plejd, puck bakom vägguttagen som skapar ett mesh. Går sedan styra via app. Enda nackdelen är väl att det kräver en auktoriserad elektriker för installation

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeJoke:

Det räcker inte med en timer bara för alla uttagen? Typ denna: Länk

TS hade krav som fjärrstyrd från telefon.

Skrivet av LeJoke:

Brytare är väl lampknapparna? Frågan var väl gällande vägguttagen? Men Philips kanske har för även dessa

Njae, i Hue-serien så kallas knapparna för fjärrkontroller. Brytare är strömbrytare som du pluggar in i eluttaget, ex. Osrams utomhusbrytare: https://www.kjell.com/se/produkter/hem-kontor-fritid/smarta-h...

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

Är du händig och vill bygga själv kan jag rekommendera Home Assistant. Kräver en del initialt i hårdvara och en del yaml knåpande för att få till snygga fjärrkontroller i appen. Men väldigt skalbart och bra att automatisera i.

Själv köra jag en minidator med Ubuntu och Home Assistant installerat på. I den har jag kopplat in en sticka för 433 och en för Zigbee. Styr 433 mottagare, allt som går på Zigbee, förstärkare, TV med mera.

Kommer även sätta i sticka för Z-wave. Detta hanterar Home Assistant väldigt bra.

Annars finns ju Homey som många rekommenderar.

Permalänk
Rekordmedlem

Ska du ändra nått "på insidan" vägguttaget så behöver en behörig installatör göra jobbet, det finns ju däremot lösningar typ att koppla in en fjärrstyrd timer i vägguttaget för att styra inkopplad apparat.

Ska du dra om elen och installera styrmöjligheter "på riktigt" på den så kika på nått liknade http://www.elko.se/produkter/styrsystem/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Oj, vilken respons!

Kanske skulle ha nämnt att jag har renoverat här hemma och elektrikern har då satt in fyra puckar från Plejd så jag kan kontrollera dimmers i kök, vardagsrum, hall och badrum redan! Appen har jag, är det "bara" att sätta in nya puckar i de vägguttag som jag vill kunna kontrollera, i så fall vilka puckar är det?

/Lasse

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luthor:

Oj, vilken respons!

Kanske skulle ha nämnt att jag har renoverat här hemma och elektrikern har då satt in fyra puckar från Plejd så jag kan kontrollera dimmers i kök, vardagsrum, hall och badrum redan! Appen har jag, är det "bara" att sätta in nya puckar i de vägguttag som jag vill kunna kontrollera, i så fall vilka puckar är det?

/Lasse

"bara", visst, men man måste vara behörig elektriker. Fjärrströmbrytare till eluttag så fixar det biffen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS GTX1070 Dual OC + Arctic AX4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luthor:

Oj, vilken respons!

Kanske skulle ha nämnt att jag har renoverat här hemma och elektrikern har då satt in fyra puckar från Plejd så jag kan kontrollera dimmers i kök, vardagsrum, hall och badrum redan! Appen har jag, är det "bara" att sätta in nya puckar i de vägguttag som jag vill kunna kontrollera, i så fall vilka puckar är det?

/Lasse

https://static.site.plejd.cloud/docs/Produktblad_CTR-01_se.pd...

Visa signatur

[Intel Core i5 2500K][Nvidia GTX 760]

Permalänk
Medlem

Kanon! Tack för hjälpen, kör nog på Plejd eftersom jag ändå har lite prylar från dem...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luthor:

Kanon! Tack för hjälpen, kör nog på Plejd eftersom jag ändå har lite prylar från dem...

Följ gärna upp med vad du valde och hur det gick!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS GTX1070 Dual OC + Arctic AX4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weuffelhjaern:

Följ gärna upp med vad du valde och hur det gick!

Skickades från m.sweclockers.com

Absolut, återkommer när jag bestämt mig och installerat...