Kan endast ha radiatorn fram i chassit. Köra på luft istället?

Permalänk

Kan endast ha radiatorn fram i chassit. Köra på luft istället?

Jag har hört att placera en radiator fram i chassit är en dålig ide. Men i mitt fall är det det ända alternativet ifall jag ska ha en AIO (vilket jag har en liggandes som inte är använd) är det bättre att köra på luft kylning i mitt fall då jag endast kan installera radiatorn fram i chassit. Ifall det blir luft kylning så tänker jag nog köpa en be quiet dark rock 4

Ljudnivån är viktigt för mig och vill gärna tysta ner min dator lite. Vilket av alternativen är tystast? Funderar nämnligen på att köpa en be quiet dark rock 4

Mitt chassi: Phanteks p400
Cpu: 3700X
Nuvarande cpu kylare: stock

Tack på förhand!😄

Permalänk
Medlem

Jag har en Corsair Hydro H150i i fronten på mitt chassi, fungerar riktigt bra.

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100

Permalänk
Avstängd

Tycker det ofta ser ut att vara en bra ide att ha den fram enligt tester.

Däremot är det grafikkortet som kommer att låta så vill du få ned ljudnivån är det där du skall satsa slantarna.

Permalänk

Det står nämnligen på lådan att det inte rekommenderas att installera den där fram. Men det borde inte vara några problem då eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kommer ge riktigt bra kylning till din processor då den får kalluft genom radiatorn.
Om du har möjlighet så montera en fläkt i botten så att grafikkortet ditt får lite extra kalluft också

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk
Medlem

Radiator i fronten är inte optimalt, men det funkar. Stora fläktar på låg RPM hörs mindre än små fläktar och hög RPM. En 280 kan därför vara tystare än en 360.
GPU fläktar brukar vara ganska små och kan spinna upp till hög RPM, så att mata GPU med luft från en (större)chassifläkt som Nagelfar skriver är bra.

Det du bör ha i åtanke är luftflöde in och ut, en radiator i fronten minskar ju flödet där och ofta vill man ha luftflöde front-bak, men med en radiator i fronten kan botten-topp vara bättre.

Visst flyttas det även luft genom radiatorn, men jag brukar räkna att 50% går bort pga radiatorn, ett filter kan minska detta med ytterligare 50%, det gör att en fläkt där bak flyttar mer luft än 3st med filter och radiator där fram.
En intagsfläkt i botten är inte bara bra för GPU utan kan skifta flödet i lådan från negativt till positivt. En bottenfläkt i det här fallet förlorar dock c.a 33% av chassi flödet då den är vinklad 90 grader.
Flödet går då från 0.75 fläkt in till(0,75+0,67= 1.42) fläktar in, med 1.0 fläktar ut.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

I samband med mitt senaste bygge så monterade jag radiatorn på fronten. Har chassi fläktarna framför radiatorn och bakom så har jag fläktarna som jag fick med radiatorn. Push med chassi fläktarna och pull med aio fläktarna.

Justerade fläkt profilen att de de knappt hörs om jag inte har full load, vid spelande så låter grafikkortet mest. Full load med prime så hörs nog alla fläktar duktigt, men max tempen går aldrig över 65 grader.

Vet du varför chassi tillverkaren inte rekommenderar ha radiatorn fram?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d, 32gb GSkill 6000 Mhz CL30, RX 7900XT, 2TB Nvme

Permalänk

Kör också med radiatorn H100i i fram med 2 fläktar på insidan som insug samt en 140mm i botten som insug. En 120mm i bak samt 3 stycken 120mm i taket som utsug. Innertempen i chassit kliver aldrig över 45 grader.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Skrivet av pzo:

Vet du varför chassi tillverkaren inte rekommenderar ha radiatorn fram?

Skickades från m.sweclockers.com

Inte chassi tillverkaren. Utan radiatorn. Står att det inte är rekommenderat på lådan som aion kommer i