Flytta Hårdisk med windows

Permalänk

Flytta Hårdisk med windows

Hej!

Jag ska bygga om min dator, jag planerar att flytta den hårddisk jag har windows på till min nya dator och fortsätta köra på samma windows. Dock så kommer jag antagligen behöva en ny windowsnyckel har jag hört.

Iaf vad händer med alla spel, hänger de också med utan problem?
När jag ska boota från den hårddisken jag flyttat över måste jag välja en viss mapp med windows i att boota från eller behövs det bara att jag väljen denna hårddisken.
Hur gör man?
Har aldrig gjort detta.

Tacc på Förhandd

Permalänk
Medlem

Om du använder ett Microsoft-konto kan du knyta Windows-nyckeln till kontot och ta den med dig till den nya datorn i många fall.

https://support.microsoft.com/en-us/help/12440/windows-10-act...

För att boota från disken ser du bara till att ställa in den disken först i boot-ordningen i BIOS. Troligen kommer du inte att ha några andra bootbara enheter så förmodligen kommer du inte att behöva ändra den biten heller men det är värt att dubbelkolla i BIOS.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av blunden:

Om du använder ett Microsoft-konto kan du knyta Windows-nyckeln till kontot och ta den med dig till den nya datorn i många fall.

https://support.microsoft.com/en-us/help/12440/windows-10-act...

För att boota från disken ser du bara till att ställa in den disken först i boot-ordningen i BIOS. Troligen kommer du inte att ha några andra bootbara enheter så förmodligen kommer du inte att behöva ändra den biten heller men det är värt att dubbelkolla i BIOS.

Okej tack!
Men alla spel osv de fungerar som vanligt då?

Permalänk
Medlem

Man bör alltid göra en ny installation av Windows om man bygger ny dator, kan jäklas med drivisar etc om man byter moderkort osv. Med det sagt så kan det också funka, gör en backup på allt om det skulle skita sig

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Starscream:

Hej!

Jag ska bygga om min dator, jag planerar att flytta den hårddisk jag har windows på till min nya dator och fortsätta köra på samma windows. Dock så kommer jag antagligen behöva en ny windowsnyckel har jag hört.

Iaf vad händer med alla spel, hänger de också med utan problem?
När jag ska boota från den hårddisken jag flyttat över måste jag välja en viss mapp med windows i att boota från eller behövs det bara att jag väljen denna hårddisken.
Hur gör man?
Har aldrig gjort detta.

Tacc på Förhandd

Jag rekommenderar starkt att du installerar om Windows. Din nya dator behöver många nya drivrutiner till systemkomponenter på ditt moderkort och även om det brukar gå att knöla in dessa rätt så kan man ofta stöta på massiva problem på vägen, gamla drivrutiner som ligger kvar och slöar ner osv.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starscream:

Okej tack!
Men alla spel osv de fungerar som vanligt då?

Ja, spelen kommer inte bry sig. Det skulle möjligen kunna vara någon form av DRM som skulle krångla men i värsta fall får du installera om spelet bara.

Som andra säger är det oftast rekommenderat att installera om Windows när man byter hårdvara men samtidigt är Windows 10 bra på att hantera hårdvarubyten numera så du kan absolut testa att köra på den gamla installationen.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

@Starscream:
Du kommer att märka direkt om det går att använda samma Windows installation eller inte.
Fungerar det inte så får du BSOD för att Windows inte hittar disken pga. att drivrutin för kontrollern till SATA etc. saknas.

Det går att lösa men det kräver program som kan installera dessa i ett befintligt OS, så det är enklare att köra en nyinstallation av Windows.

Jag har använt mig av en befintlig Windows installation när jag har bytt moderkort 3 gånger, 2 av gångerna var det inga som helst problem eftersom moderkorten hade samma SATA kontroller, 3:e gången var det ett moderkort med en helt annan vilket krävde att jag gjorde ovanstående.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

@Starscream: Vissa fel kan dyka upp direkt. Andra fel kan dröja ett tag innan man märker mm vilket gör det svårare att felsöka. Sen kan den kännas seg / långsammare än vad den borde vara tills man installerat om.

Större ny dator känsla när man installerar om och bra tillfälle att se till att man har backup.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Sen kan den kännas seg / långsammare än vad den borde vara tills man installerat om.

Ett nyinstallerat OS är alltid snabbare än ett som är installerat för månader sedan, eftersom det samlas "skräpfiler", diskar blir fragmenterade etc.

Jag blir alltid lika imponerad av hur snabbt Windows startar upp/stänger ner och hur rappt det är när det är nyinstallerat.
Tills man har installerat program etc. då blir det segt igen

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Ett nyinstallerat OS är alltid snabbare än ett som är installerat för månader sedan, eftersom det samlas "skräpfiler", diskar blir fragmenterade etc.

Jag blir alltid lika imponerad av hur snabbt Windows startar upp/stänger ner och hur rappt det är när det är nyinstallerat.
Tills man har installerat program etc. då blir det segt igen

Det stämmer också. Dock pratar jag mer om man flytta över disken från gamla till nya datorn på det sättet som TS vill göra. Hur nya i vissa fall kan kännas seg / långsammare än vad den borde vara.

Permalänk
Hedersmedlem

Tänk lite så här. Hur mycket problem är det när man byter grafikkort? Avinstallera gamla drivrutiner med DDU innan du installerar drivrutinerna till nya kortet. Annars kan det bli krockar, grafik som är slö eller inte funkar. Och det finns då och då folk som har problem även fast man använt DDU. Och då händer det ändå att man byter grafikkort, så det borde vara något tillverkarna räknar med.

Men hur ofta byter man nu styrkrets på moderkortet och därmed de tillhörande drivrutinerna? Typ aldrig. Och därmed finns det inte heller samma stöd för det i installationsprogrammen till dessa, tillverkarna testar inte scenariot, det finns inget DDU för styrkretsarna på moderkortet.

Nu kan man också inse hur mycket lotteri det är att göra detta bytet. Visst funkar det ibland, men oftast blir det någon form av problem, och vissa av problemen kan vara ytterst subtila.

Tidigare fanns det ett program i Windows som kunde hjälpa till med flytt. Jag har flera gånger gjort en full backup på datorn och sedan återställt den på en ny installation på ny dator. Det kräver mycket utrymme, men funkade fint eftersom just drivrutinerna inte följde med i backupen, men i princip allt annat. Nu verkar dock inte detta finnas i senaste Windows 10.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Inaktiv

Jag byggde helt ny dator förra sommaren och bytte ut moderbord, cpu och minnen och de gick bra att boota och köra från min gamla Windows disk MEN jag skulle aldrig fortsätta att köra på min gamla installation eftersom jag nu har bytt upp mig från hårdvara som var sen 2012.
Jag blev också tvungen att lägga in ny licens nyckel men jag ominstallerade Windows nästan direkt och skillnaden var enorm, var som två olika datorer så bygger man nytt ska man installera nytt också och som flera säger så är de andra drivrutiner som krävs.