Ny gaming-dator - Inte alls nöjd med bilden

Permalänk
Medlem

Ny gaming-dator - Inte alls nöjd med bilden

Hej!

Jag har suttit på Mac senaste 10 åren, och spelat WoW på en iMac 5k. För att kunna spela mer krävande spel och få ett större utbud av spel att välja mellan så tänkte jag att det kanske var dags att testa PC igen.

Fick igår hem min webhallen config och skärm:

https://www.webhallen.com/se/product/307120-Webhallen-Config-...
https://www.webhallen.com/se/product/273827-ASUS-VG278Q-27-10...

Skärmen är kopplad via DisplayPort, direkt från grafikkortet.

Redan ute i Windows så tyckte jag att text och annat inte riktigt var så pass skarpt som jag hade hoppats på, men tänkte att "äh - windows är la windows"..

Installerar WoW och det är en fröjd att få dra upp alla reglage till max i grafikinställningarna och se hur allt flyter på som smör - men bilden ser för hemsk ut.

Tycker nog att HUDen ser bättre ut på skärmdumpen än på skärmen, men namnet ovanför spelaren framför är helt oläsbart) men går utmärkt att läsa på iMacen från samma avstånd.

Så för att summera, allt flyter på jättefint, inget lagg, men kvaliteten på bilden (pixelerad är väl det bästa jag kan beskriva det som) är inte på den nivån jag hoppats på. Beror detta på skärmens upplösning? Tänker att även om det inte är 5k, så borde jag ändå kunna läsa saker på 1080p..

Permalänk
Medlem

Du har alltså gått från 27" 5120x2880 till 27" 1920x1080?

Med den förra skärmen hade du ca 217 PPI (pixels per inch) och med den nya ca 81 PPI. Lägre PPI ger mer suddighet/"pixelation". 1080p på 27 tum är generellt inte rekommenderat på grund av denna anledning.
Jag kan tänka mig tre alternativ:

1) Acceptera det och vänj dig.
2) Köp en annan skärm i en mindre storlek och/eller högre upplösning.
3) Höj upplösningen i spelen med DSR - nackdelen är att det kräver mer prestanda.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem

Låter rimligt, tack för tipsen. Blir till att undersöka en ny skärm

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du har också gått till en skärm med TN-panel, den överlägset sämsta panel-typen om man är ute efter bildkvalitet. Paneltypen finns endast kvar för att de är billigare att tillverka samt klarar snabbare responstid i de flesta fall. Titta på skärmar med IPS-panel, eller andra motsvarigheter som PLS eller AHVA (ej att förväxla med VA-paneler). Den sistnämnda markandsförs dock nästan alltid som IPS.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q