Permalänk
Medlem

Koppla RJ 45 kontakt

Hej
Jag har ett skrivbord som ska gå att höja och sänka men tyvärr slets kabeln till styrenheten ut när det flyttades. Nu har jag en kabelända mer tre små kablar i grönt, blått och rött. Dessa behöver kopplas in i en RJ 45 kontakt men jag vet inte hur. Efter att ha kontaktat de som byggde bordet så fick jag endast nedanstående bild, tillräckligt för att veta att kablarna ska in i fack 1, 4 och 5. När jag däremot kollar efter att köpa kontakter så är anslutningarna däremot oftast i två lager och någon färgkod som jag ej förstår. Finns det någon enkel förklaring hur jag ska koppla in sladdarna i kontakten eller är det trial and error som gäller?

https://www.kjell.com/se/verktygsfri-rj45-kontakt-cat.-6-p385...

Visa signatur

I5 9600k, Asus Prime Z390-A, 16 gig ram, Thermalright true spirit 120, Seasonic s12 620W, Gigabyte 670 4 GB, Phantek P300, Samsung 970 EVO Plus M2

www.3dhus.se

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Vigge50:

Hej
Jag har ett skrivbord som ska gå att höja och sänka men tyvärr slets kabeln till styrenheten ut när det flyttades. Nu har jag en kabelända mer tre små kablar i grönt, blått och rött. Dessa behöver kopplas in i en RJ 45 kontakt men jag vet inte hur. Efter att ha kontaktat de som byggde bordet så fick jag endast nedanstående bild, tillräckligt för att veta att kablarna ska in i fack 1, 4 och 5. När jag däremot kollar efter att köpa kontakter så är anslutningarna däremot oftast i två lager och någon färgkod som jag ej förstår. Finns det någon enkel förklaring hur jag ska koppla in sladdarna i kontakten eller är det trial and error som gäller?

https://i.imgur.com/drVGgQx.png

https://www.kjell.com/se/verktygsfri-rj45-kontakt-cat.-6-p385...

Eftersom det är en speciallösning och du vält en verktygslös kontakt så får du väl helt enkelt mäta dig fram.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Om du kollar på databladet för kontakten du länkade till så är det beskrivet vilken färg som går till vilken position på kontakten. Tar du en kontakt som monteras med modulartång så ser du när du skjuter in kablarna vilken position de hamnar på.

Ytterligare ett alternativ är att du mäter dig till på vilken plats kablarna skall kopplas för att överenstämma med bilden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Eftersom det är en speciallösning och du vält en verktygslös kontakt så får du väl helt enkelt mäta dig fram.

Mäta? Du menar testa sig fram antar jag?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I5 9600k, Asus Prime Z390-A, 16 gig ram, Thermalright true spirit 120, Seasonic s12 620W, Gigabyte 670 4 GB, Phantek P300, Samsung 970 EVO Plus M2

www.3dhus.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vigge50:

Mäta? Du menar testa sig fram antar jag?

Skickades från m.sweclockers.com

Mäta var det blir kontakt med en multimeter, men att kolla i databladet som du fick tips om tycker jag lät bra

Permalänk

Mäta sig till de rätta positionerna med en ohmmeter.

Permalänk

@Vigge50: Hur har det gått för dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ByteBitten:

@Vigge50: Hur har det gått för dig?

Kopparändarna är för korta så nu behöver jag skala kablarna. Då jag inte har någon bra kabelskalare så har det än så länge hänt två gånger jag bitit av hela kabeln istället för att skala den. Men skam den som ger sig brukar man väll säga?

Visa signatur

I5 9600k, Asus Prime Z390-A, 16 gig ram, Thermalright true spirit 120, Seasonic s12 620W, Gigabyte 670 4 GB, Phantek P300, Samsung 970 EVO Plus M2

www.3dhus.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vigge50:

Kopparändarna är för korta så nu behöver jag skala kablarna. Då jag inte har någon bra kabelskalare så har det än så länge hänt två gånger jag bitit av hela kabeln istället för att skala den. Men skam den som ger sig brukar man väll säga?

Slitsa lite lätt ett varv runt kabeln med en kniv, utan att skära genom hela manteln och sedan vickar du och drar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Vigge50:

Kopparändarna är för korta så nu behöver jag skala kablarna. Då jag inte har någon bra kabelskalare så har det än så länge hänt två gånger jag bitit av hela kabeln istället för att skala den. Men skam den som ger sig brukar man väll säga?

Nu är jag inte säker på om du försöker skala huvud kabeln eller de små kablarna, men de enskilda kablarna behöver man normalt inte skala utan de får kontakt i donet genom små "knivar" som skär igenom isoleringen när man trycker ner dem eller som i ditt fall med verktygsfri kontakt när man stänger ihop kontakten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ByteBitten:

Nu är jag inte säker på om du försöker skala huvud kabeln eller de små kablarna, men de enskilda kablarna behöver man normalt inte skala utan de får kontakt i donet genom små "knivar" som skär igenom isoleringen när man trycker ner dem eller som i ditt fall med verktygsfri kontakt när man stänger ihop kontakten.

haha, nu känner man sig allt dum efter att försökt skala de små sladdarna...

Satte i de tre kablarna och testade, lyckades sänka bordet men de ville inte höja sig. Antog det berodde på att en av kablarna var för korta att nå in. Efter att ha skalat den stora kabeln några gånger(svårt att göra utan att en av de små kablarna går av) så får jag dock inte bordet att röra sig över huvud taget. Projektet fortsätter

Visa signatur

I5 9600k, Asus Prime Z390-A, 16 gig ram, Thermalright true spirit 120, Seasonic s12 620W, Gigabyte 670 4 GB, Phantek P300, Samsung 970 EVO Plus M2

www.3dhus.se

Permalänk
Skrivet av Vigge50:

haha, nu känner man sig allt dum efter att försökt skala de små sladdarna...

Satte i de tre kablarna och testade, lyckades sänka bordet men de ville inte höja sig. Antog det berodde på att en av kablarna var för korta att nå in. Efter att ha skalat den stora kabeln några gånger(svårt att göra utan att en av de små kablarna går av) så får jag dock inte bordet att röra sig över huvud taget. Projektet fortsätter

Ibland är det enklare att först klippa isoleringen (slitsa) längs kablarna, stick en spets i mitten av kabeln och klipp upp isoleringen medans du undviker småkablarna. Vik sedan ut isoleringen och klipp bort den.

Har hört att vissa skrivbord måste kalibreras genom att först köra dem i botten innan man kan köra dem uppåt, kan vara värt att testa om du får igång sänkning igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ByteBitten:

Ibland är det enklare att först klippa isoleringen (slitsa) längs kablarna, stick en spets i mitten av kabeln och klipp upp isoleringen medans du undviker småkablarna. Vik sedan ut isoleringen och klipp bort den.

Har hört att vissa skrivbord måste kalibreras genom att först köra dem i botten innan man kan köra dem uppåt, kan vara värt att testa om du får igång sänkning igen.

Eller så leder det endast till ett väldigt lågt skrivbord...

Ja, jag har fått igång sänkningen igen men att köra den i botten hjälpte inte. Får vara glad över att skrivbordsstolen också går att sänka så det funkar i alla fall.

Visa signatur

I5 9600k, Asus Prime Z390-A, 16 gig ram, Thermalright true spirit 120, Seasonic s12 620W, Gigabyte 670 4 GB, Phantek P300, Samsung 970 EVO Plus M2

www.3dhus.se