Permalänk

Samsung RU6025 mot Philips PUS6754

Goddag! Har gett mig in i den gigantiska, lite för komplicerade, tv-djungeln.

Har hittat två tvs som ser ut att uppfylla mina krav. Dessa två: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5158593 och https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5035743

Vilken av dessa skulle vara att föredra? Philipsen har ambilight och dolby vision (om det nu gör någon skillnad på en sånhär "billig" tv) och samsungen har VA-panel som jag tror att jag egentligen skulle föredra då 90% av tittandet kommer ske i ett mörkt rum.

Budget runt 5000 kronor

Och har någon några andra ideer på en tv med ungefär samma prisområde och storlek osv så får ni gärna hojta till

//Elvis

Förtydligade rubriken från "Söker tv för runt 5000 kr" och lade in vilka TV-apparater det handlar om/Thomas Y
Permalänk
Bildexpert 📺

@DenOndeElvispen: Oklart vilka paneler det sitter i båda modellerna då ingen tillverkarare kan lova en viss paneltyp i det modellsegmentet.

Dolby Vision är annars inte så dumt även på enkla apparater. Dolby Vision (och HDR10+ i viss utsträckning) innebär att tonemappingen i mycket högre grad anpassas efter TV:ns verkliga förmåga (eller oförmåga i dessa fall) till att återge HDR. Det blir inte bra HDR men det minskar definitivt risken för dålig HDR som ofta är för mörk eller för blek på de här apparaterna.

Permalänk

@Laxpudding: Så man kan alltså inte vara helt säker på att det är en VA i samsungen, eller en IPS i philipsen? Obehagligt...

Men du skulle alltså rekomendera dolby vision? Borde jag köra på philipsen?

Permalänk
Bildexpert 📺

@DenOndeElvispen: Ifall du tänkt att ge dig på HDR kommer Dolby Vision och HDR10+ att göra det bästa den kan efter förutsättningarna. Andra apparater kommer att vara mer godtyckliga där.

Permalänk

@Laxpudding: Så om du hade liknande budget och skulle köpa en tv, hade du helt enkelt valt philipsen? Eller hade du valt något helt annat?

Permalänk
Bildexpert 📺

@DenOndeElvispen: Jag hade köpt ny lampa till min projektor från 2008 och lagt resten av pengarna på rödvin och chips.

Permalänk

@Laxpudding: Jajo, så kan man ju också jobba

Nu frågar jag mig ju dårå varför det står va eller ips på prisjakt på dessa tvs. Vart har de som skrivit in denna information fått den infrån?

Permalänk
Bildexpert 📺

@DenOndeElvispen: Den som uppdaterat har förmodligen tittat på sådant som https://www.displayspecifications.com eller liknande. Kanske utgår från egen undersökning, kanske går på sådant som "Samsung brukar ha VA" och liknande.

Tillverkarna själva är dock noga med att inte säga det ena eller det andra – ofta kan de inte garantera en viss paneltyp i de här modellerna heller. Mycket bygger på tillgång och efterfrågan där man köper in paneler ungefär som man krögare köper in fisk på auktion i hamnen.

Permalänk
Medlem

Jag är också intresserad av dessa två tvs. Jag tänker spontant att Philipsen är snyggare och ambilight är riktigt nice.

/hulle.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Går också i TS-tankar om en TV kring 5.000kr.

Hittade denna på elgiganten:
https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/29555/philips-50...

Är det värt att lägga en extra tusenlapp på TS förslag?

Jämförelse med de 3 nämnda tv-apparaterna:
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?j=5158593,5133463,503...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Hulle:

Jag är också intresserad av dessa två tvs. Jag tänker spontant att Philipsen är snyggare och ambilight är riktigt nice.

/hulle.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Sebbe_a:

Går också i TS-tankar om en TV kring 5.000kr.

Hittade denna på elgiganten:
https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/29555/philips-50...

Är det värt att lägga en extra tusenlapp på TS förslag?

Jämförelse med de 3 nämnda tv-apparaterna:
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?j=5158593,5133463,503...

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med om att philipsen är snyggare och tycker ambilight verkar väldigt trevligt. Bestämt mig för att invänta black friday och helt enkelt se vad som dyker upp där, så lär jag spontanköpa något som säkert duger

Permalänk
Bildexpert 📺

Philips PUS65x4 skiljer sig genom att den saknar Ambilight, vilket PUS67x4 har. Annars är det samma apparat förutom kosmetiska skillnader på stativ och ram

Permalänk

@Laxpudding: Har kommit en del vidare i min forskning och har börjat kika lite på högre budget. Står nu och velar mellan Samsung QE49Q60R och Philips 50PUS7304.

Klurar då på vilken av dessa du skulle föredra. Samsungen har ju Qled, är det något att ha? Eller är ambilight och Dolby vision viktigare (förstår för övrigt inte ritkigt varför Samsung inte kör med dolby vision, är det för att supporta sitt egna hdr10+?) som Philipsen har?

Samsung UE50RU7105 ligger ju också i en liknande prisklass, hur står den sig mot de andra två?

Är detta fortfarande en för låg klass för att kunna veta vilken paneltyp apparaterna använder? Vad jag hört kör Samsung på VA, vilket jag verkligen skulle föredra då jag gillar mörka rum.

Är det en tydlig skillnad bildmässigt på dessa apparater än de två jag nämnde i början av tråden, är det värt de extra tusenlapparna?

Permalänk
Bildexpert 📺

@DenOndeElvispen: Q6xR-modellen och den närmast identiska RU8-modellen är betydligt bättre än de andra du tittar på. RU7 är i sin tur sämre än dessa två och skulle väl kunna diskuteras hur RU7 kan jämföras med Philips PUS7304 – den senare är mer finessrik men båda är i kategorin "det finns bättre" i fråga om bildkvalitet.

Permalänk

@Laxpudding: Det som är så härligt med samsung är ju att jag, vad jag förstått det som, kommer kunna sälja bort min apple tv 4k då det inbyggda smart-systemet ska funka ganska bra. Detta kanske även gäller philipsarna med android tv?

EDIT: Insåg att apples grejor enbart finns på samsungen och inte på android tvs, vilket då resulterar i Philips + apple tv eller bara Samsung.

Har du någon koll på om PUS7304 är VA eller IPS, eller är det blandat där också?

EDIT 2: Kollar man här: https://www.displayspecifications.com/en/comparison/72b0d6cee så har ju alla dessa fyra lite oroväckande lika specifikationer. Det kan inte vara så att det sitter samma panel i allihopa, även fastän dom är i olika serier? Minns väl kanske iofs att du tidigare sa att man inte alltid kunde lite på sånna hemsidor menmen

Permalänk

Hittade också TCL EP68, som ligger i ungefär samma prisklass som de andra. Hur står den sig mot resten? Såg att den verkar ha bra svärta, vilket egentligen är det allra viktigaste för mig i en tv. Gillar att tcl har möjligheten att vara så specifika om vilka paneler de använder.

Permalänk
Bildexpert 📺

@DenOndeElvispen: Har inte sett en modellen ännu. Men de kör VA-panel och svärtan brukar vara som VA-paneler ger. Det vill säga bäst rakt framifrån och tydlig försämring från sidorna.

Permalänk
Skrivet av DenOndeElvispen:

Hittade också TCL EP68, som ligger i ungefär samma prisklass som de andra. Hur står den sig mot resten? Såg att den verkar ha bra svärta, vilket egentligen är det allra viktigaste för mig i en tv. Gillar att tcl har möjligheten att vara så specifika om vilka paneler de använder.

Vad säger @TCL_Nordic om detta? På vilka sätt är er 50EP680 (och EP660) bättre än philips eller samsungs motsvarigheter?

Permalänk

@DenOndeElvispen: Tjena, hann du välja nåt? sitter i samma båt som dig och kollade också in dom modellerna men har svårt att bestämma mig. Phillipsen 55 är sänkt till 5500 på komplett vilket verkar vara prisvärt

Permalänk
Skrivet av rareixarna:

@DenOndeElvispen: Tjena, hann du välja nåt? sitter i samma båt som dig och kollade också in dom modellerna men har svårt att bestämma mig. Phillipsen 55 är sänkt till 5500 på komplett vilket verkar vara prisvärt

@rareixarna Näe, sitter fortfarande och velar. Har dock bestämt mig för att undvika Philips då de blandar IPS och VA. Man vet inte riktigt vad man får, och vill gärna ha just VA. Men känner du att det inte spelar någon roll så hade tycker jag du ska köra på med Philipsen

Permalänk
Skrivet av DenOndeElvispen:

@rareixarna Näe, sitter fortfarande och velar. Har dock bestämt mig för att undvika Philips då de blandar IPS och VA. Man vet inte riktigt vad man får, och vill gärna ha just VA. Men känner du att det inte spelar någon roll så hade tycker jag du ska köra på med Philipsen

Jaha blandar? Låter väldigt konstigt. Funderar starkt på the one modellen också som är från phillips men kör android

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@rareixarna Som jag förstått det så köper typ Philips in de billigaste panelerna de får tag på i tillfället, vilket kan vara IPS eller VA. Så det kan skilja mellan olika TVs inom samma modell.

The one ser ju trevligt ut, men är rädd för IPS

Permalänk
Skrivet av DenOndeElvispen:

@rareixarna Som jag förstått det så köper typ Philips in de billigaste panelerna de får tag på i tillfället, vilket kan vara IPS eller VA. Så det kan skilja mellan olika TVs inom samma modell.

The one ser ju trevligt ut, men är rädd för IPS

Jaha okej då förstår jag. Känns ju nästan som lotteri om det ska vara så, gäller det the one modellen också? Antar att VA är bättre? Vad har den för fördelar? Vet att ips har bra färger och vinklar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av rareixarna:

Jaha okej då förstår jag. Känns ju nästan som lotteri om det ska vara så, gäller det the one modellen också? Antar att VA är bättre? Vad har den för fördelar? Vet att ips har bra färger och vinklar

Skickades från m.sweclockers.com

@rareixarna VA har bättre svärta, vilket är viktigt för mig då jag i stort sett alltid sitter i ett mörkt rum.

Och jag, det är ett riktigt lotteri de ja. Mycket obehagligt Vad jag vet gäller det the one också.

Permalänk
Skrivet av DenOndeElvispen:

@rareixarna VA har bättre svärta, vilket är viktigt för mig då jag i stort sett alltid sitter i ett mörkt rum.

Och jag, det är ett riktigt lotteri de ja. Mycket obehagligt Vad jag vet gäller det the one också.

Riktigt sugen på en sån tv men då vill jag gärna ha VA panelen så jag också vistas mycket i mörker med tv:) undrar om man kan prata med kundtjänst eller kolla vad för typ av panel man får.

Förresten vad tycker du om den här, https://www.komplett.se/product/1133752/tv-ljud-bild/tv-video... . Den är kraftig nedsatt och undrar om den är bättre än philips modellen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@rareixarna: Kundtjänst brukar inte heller ha koll, har försökt få svar några gånger. Inte koll på sony alls tyvärr. Den jag kollar på just nu är denna: https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/32480/tcl-50-4k-... och hoppas på att den kommer med på elgigantens black friday

Permalänk

@Laxpudding: Kommer det förresten någon tv-guide i år? Hade varit mycket trevligt

Permalänk
Skrivet av DenOndeElvispen:

@rareixarna: Kundtjänst brukar inte heller ha koll, har försökt få svar några gånger. Inte koll på sony alls tyvärr. Den jag kollar på just nu är denna: https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/32480/tcl-50-4k-... och hoppas på att den kommer med på elgigantens black friday

Hört mycket gott om tcl, varför är du just intresserad av denna?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av rareixarna:

Hört mycket gott om tcl, varför är du just intresserad av denna?

Skickades från m.sweclockers.com

TLC har i USA vuxit enormt under kort tid nu, men det är tyvärr inte samma apparater vi har här i Sverige. I stort sett olika organisationer i EU och i USA.

Anledningen till att jag är sugen på EP68 är att den har garanterad VA och har stöd för dolby vision. Ingen annan tv som har det i den prisklassen vad jag kan hitta

Permalänk

@DenOndeElvispen: Precis, har suttit och kolla en massa videos där dom flesta rekommenderar tlc för "budget" alternativ och nästan ingen av dom modellerna finns i sverige:/

Men ska hålla utkik och hoppas dom rabbateras! Vad tror du om operativsystemet som den kör?