Amd eller Intel, vad håller längst?

Permalänk
Medlem

Amd eller Intel, vad håller längst?

Hej

Har börjat gå tänka på att uppgradera mb, cup och ram då det inte längre räcker till för det jag använder datorn till (spel och film) Har kört med 2500k sen den kom ut 2011? och kört den i 4.6ghz och har alltid funkat. Men hur ska man tänka idag? Vad är bäst att köpa? Amd eller Intel? Vad håller längst? Hur stor skillnad är det i spel, med överclockad cup?

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extol:

Hej

Har börjat gå tänka på att uppgradera mb, cup och ram då det inte längre räcker till för det jag använder datorn till (spel och film) Har kört med 2500k sen den kom ut 2011? och kört den i 4.6ghz och har alltid funkat. Men hur ska man tänka idag? Vad är bäst att köpa? Amd eller Intel? Vad håller längst? Hur stor skillnad är det i spel, med överclockad cup?

Mvh

Det korta svaret vad som håller längst är omöjligt att svara på om du tänker på nyare modeller, eftersom de inte har gått lika länge som exempelvis 2500k. Förhoppningsvis är de motsvarande båda märkena.

Intel sägs vara "bäst" för spel, men det finns undantag. Jag har alltid kört Intel, men skall troligtvis gå på en AMD vid nästa köp.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Skulle säga att AMD ger mest för pengarna. Intel är lite snabbare i vissa spel. Sen är det upp till var person att avgöra om dom där få framesen är värt dom extra pengarna. Kolla på lite reviews osv på youtube, finns många videos där dom jämför flertalet spel. Eller sök helt enkelt på spel du kommer att spela och se skillnaden. Sen kan du avgöra vad som passar dig bäst.

Jag gick på en 3700x för jag anser den vara prisvärd och har prestandan. Vissa vill lägga typ 1500kr till o köpa en 9900k, men jag tycker inte det är värt det.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Det korta svaret vad som håller längst är omöjligt att svara på om du tänker på nyare modeller, eftersom de inte har gått lika länge som exempelvis 2500k. Förhoppningsvis är de motsvarande båda märkena.

Intel sägs vara "bäst" för spel, men det finns undantag. Jag har alltid kört Intel, men skall troligtvis gå på en AMD vid nästa köp.

Skrivet av walkiii:

Skulle säga att AMD ger mest för pengarna. Intel är lite snabbare i vissa spel. Sen är det upp till var person att avgöra om dom där få framesen är värt dom extra pengarna. Kolla på lite reviews osv på youtube, finns många videos där dom jämför flertalet spel. Eller sök helt enkelt på spel du kommer att spela och se skillnaden. Sen kan du avgöra vad som passar dig bäst.

Jag gick på en 3700x för jag anser den vara prisvärd och har prestandan. Vissa vill lägga typ 1500kr till o köpa en 9900k, men jag tycker inte det är värt det.

Tack för svar, får kolla vidare lite. Är nog omöjligt att nu veta hur dom står sig i framtiden

Permalänk
Inaktiv

Min gamla AMD burk håller ännu efter snart 10 år, gav bort moderbordet med cpu, fläkt och minne till min syster grabb i fjol då jag byggde nytt, sista bios som släpptes var 2015, är ett Asus Republik of gamers moderbord och en 4.0 Ghz AMD cpu med 16 gb ram.
Han satt in ganska nytt grafikkort och den har funkat bra, han spelar dom senaste spelen på HIGH upplösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Min gamla AMD burk håller ännu efter snart 10 år, gav bort moderbordet med cpu, fläkt och minne till min syster grabb i fjol då jag byggde nytt, sista bios som släpptes var 2015, är ett Asus Republik of gamers moderbord och en 4.0 Ghz AMD cpu med 16 gb ram.
Han satt in ganska nytt grafikkort och den har funkat bra, han spelar dom senaste spelen på HIGH upplösning.

Tack för svar. Då blir det nog amd då det verkar att dom är mest prestanda per krona

Permalänk
Medlem

Intels vissa processorer, tex 9900k kan vara snabbare i vissa spel. Men som många har redan sagt AMD ger mest värde för pengarna.
Satsa på 3600 om du ska bara spela och se film, eller 3700x om du ska foto/videoregigera och streama.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem

AMD:s processorer har fördelen att SMT (typ hyperthreading fast amds variant) är aktiverad även för de billigare varianterna, vilket gör att du får rätt mycket mer trådar än motsvarande från intel. Ur det perspektivet blir AMD:s processorer mer hållbara i längden när fler och fler program och spel kräver mer trådar

Visa signatur

Intel i7 10700K
ASUS Z490 Prime-P
Gigabyte Radeon RX 570
Corsair Vengeance 16gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Intels vissa processorer, tex 9900k kan vara snabbare i vissa spel. Men som många har redan sagt AMD ger mest värde för pengarna.
Satsa på 3600 om du ska bara spela och se film, eller 3700x om du ska foto/videoregigera och streama.

Skrivet av zetrri:

AMD:s processorer har fördelen att SMT (typ hyperthreading fast amds variant) är aktiverad även för de billigare varianterna, vilket gör att du får rätt mycket mer trådar än motsvarande från intel. Ur det perspektivet blir AMD:s processorer mer hållbara i längden när fler och fler program och spel kräver mer trådar

Tack för svar. Blir troligtvis amd när jag köper nytt

Permalänk
Medlem

X570 är f.ö en modernare plattform än något Intel har för närvarande i samma segment. Inte för att det spelar någon roll men om några år kanske PCIe 4.0 blir aktuellt på riktigt.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

@firstofmay: Det där var kloka ord, har inte alls tänkt på det innan. Tack för hjälpen

Permalänk
Medlem

Det kan vara en ide att kolla på totalpris, inte bara CPU, initialt "led" AMD lite av dyra moderkort, vet inte om det är sant fortfarande dock

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk

Jag är fortfarande nöjd med min 2600x, kanske blir en upgrade till nästa generation bara för att, men håller 2600x måttet ännu då så kör jag nog på sålänge jag kan.
Ska nu para CPU med 5700XT så vi hoppas den inte flaskar cpu:n.

Visa signatur

Intel I7 10700K @5ghz,1.25V | MSI Z490-A Pro | 16gb 3200mhz ddr4 HyperX predator | Asus strix 2060S 8GB | Cooler Master Ml240l | Corsair Carbide 100R |
| Samsung 27" Curved 144hz. |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av frankof:

Det kan vara en ide att kolla på totalpris, inte bara CPU, initialt "led" AMD lite av dyra moderkort, vet inte om det är sant fortfarande dock

Ja totalt bli Amd dyrare, jag köpte en 9700K 3400kr, msi z390i edge 1200kr och 32GB 3200MHz 1440kr