Söker bra dator för streaming under singles day

Permalänk
Medlem

Söker bra dator för streaming under singles day

https://www.komplett.se/product/1142086/datorutrustning/dator...

Är denna dator kapabel för att streama spel i bra fps och så det inte laggar för mig? Och är den prisvärd att köpa? Kan inget om datorer all hjälp uppskattas. Mvh.

Rubrik /Mod
Permalänk
Vila i frid

Ovanstående är mycket bang-for-the-buck. Bra köp om du har 11k att spendera. Lagga kan det alltid göra om man dra upp allt till max - och lite till - oberoende av hur mycket pengar du slänger på prylarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Ovanstående är mycket bang-for-the-buck. Bra köp om du har 11k att spendera. Lagga kan det alltid göra om man dra upp allt till max - och lite till - oberoende av hur mycket pengar du slänger på prylarna.

Har 15k i budget men såg denna så kanske ville slå till, vill kunna streama fortnite mest. Har bra internet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Nakajta: Personligen så hade jag gått på en dator som har minst 8kärnor och 16 trådar på processorn, den datorn du länkar har 8c/8t, i mer krävande spel för processorn som använder 6c+ så kan det bli tight med 8c/8t när man streamar skulle jag tro. Då tror jag en AMD Ryzen 7 3700x eller den dyrare Intel i7 9900k fixar det bättre.
AMD Ryzen 7 3700x är nog mest prisvärd i nuläget vad gäller streaming och gaming, vill minnas att den ska vara bättre i streaming än i7 9700k,

Den datorn du länkar har en flaskhals(strypning) med moderkortet tycker jag. Det finns ingen möjlighet att överklocka med det moderkortet. Vägrar/vill man inte överklocka så kanske det inte spelar någon roll för en.
Andrahandsvärdet kan ju påverkas lite dock. Och ram-minnena var något slöa tycker jag. De flesta köper nog 3200mhz eller högre idag, prestanda skillnaden märks nog mest när man jämför överklockade system(med snabbare ram vs slöare ram). I detta fallet blir det nog ingen skillnad eller liten skillnad med snabbare ram eftersom man ändå inte kan överklocka.

Det systemet skulle gå okej/bra att streama med. I CPU krävande spel så borde i alla fall 720p@30 i streamen fungera utan större prestanda förluster i själva spelandet. I framtida spel så tappar man mer gissar jag på eftersom det går åt det hållet att spelen kommer utnyttja 8kärnor eller fler mer effektivt.

Priset är ser ju bra ut på den datorn annars, ser prisvärt ut.
Den datorn kommer funka bra till fortnite med att streama. 720@60 utan problem. 1080@60 går nog med om man inte har så höga inställningar på steamen, kanske preset "very fast" och lite mer bit-rate om det behövs.

Permalänk
Medlem

@Laven: Fast det är ju bara slöseri med ett t.ex Z390 kort när det inte är en K processor? Kan dock hålla med om att 8 trådar kanske blir i snålaste laget, går inte att köra nvenc istället heller eftersom det är ett AMD-kort. Kanske någon annan här som har en CPU med 8 trådar som kan säga hur det funkar med streaming på den.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 2700x @ 4,2 GHz | Mobo: ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic | RAM: G.Skill SniperX 16Gb 3400 MHz CL16 | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 Black Edition | CPU-kylning: Fractal Design Celsius S36 | PSU: EVGA Supernova G3 850W 80+ Gold | Skärm: ASUS ROG Strix XG32V 32" 2560x1440 144 Hz

Permalänk

I går har jag för mig att jag skummade igenom en tråd gällande höga temperaturer på GPU. Detta gällde ASUS Radeon kort, men dock är jag lite osäker på om det vad det grafikkortet som du har med i paketet. Kan vara värt att Googla så att du inte får problem med värmen.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Viking
Skrivet av Aqua_HeaD:

I går har jag för mig att jag skummade igenom en tråd gällande höga temperaturer på GPU. Detta gällde ASUS Radeon kort, men dock är jag lite osäker på om det vad det grafikkortet som du har med i paketet. Kan vara värt att Googla så att du inte får problem med värmen.

Jag ska skicka tillbaka mitt 5700 xt strix p.g.a ganska hög temp och låga klockfrekvenser vilket resulterar i låg fps. Men det kanske bara är mitt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Skrivet av Zehort:

@Laven: Fast det är ju bara slöseri med ett t.ex Z390 kort när det inte är en K processor? Kan dock hålla med om att 8 trådar kanske blir i snålaste laget, går inte att köra nvenc istället heller eftersom det är ett AMD-kort. Kanske någon annan här som har en CPU med 8 trådar som kan säga hur det funkar med streaming på den.

Min ej överklockade 6700K (4C/8T) med mitt Vega56 kan stream:a 2560x1440 utan problem.

Visa signatur

PSU EVGA SuperNOVA 850w RAM HyperX Fury 32GB @3200MHz
CPU
Intel i7 6700K @4.2GHz GPU MSI Radeon RX 5700 XT 8GB EVOKE OC
MB
Asus ROG Maximus VIII Ranger
Storage
Samsung 850 Evo 250GB & Kingston 480GB + 4TB EXT HDD + 750GB INT
Screens
Acer 27" IPS XF270HUA @144Hz @1440 | AOC 23" 1080p @144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laven:

@Nakajta: Personligen så hade jag gått på en dator som har minst 8kärnor och 16 trådar på processorn, den datorn du länkar har 8c/8t, i mer krävande spel för processorn som använder 6c+ så kan det bli tight med 8c/8t när man streamar skulle jag tro. Då tror jag en AMD Ryzen 7 3700x eller den dyrare Intel i7 9900k fixar det bättre.
AMD Ryzen 7 3700x är nog mest prisvärd i nuläget vad gäller streaming och gaming, vill minnas att den ska vara bättre i streaming än i7 9700k,

Den datorn du länkar har en flaskhals(strypning) med moderkortet tycker jag. Det finns ingen möjlighet att överklocka med det moderkortet. Vägrar/vill man inte överklocka så kanske det inte spelar någon roll för en.
Andrahandsvärdet kan ju påverkas lite dock. Och ram-minnena var något slöa tycker jag. De flesta köper nog 3200mhz eller högre idag, prestanda skillnaden märks nog mest när man jämför överklockade system(med snabbare ram vs slöare ram). I detta fallet blir det nog ingen skillnad eller liten skillnad med snabbare ram eftersom man ändå inte kan överklocka.

Det systemet skulle gå okej/bra att streama med. I CPU krävande spel så borde i alla fall 720p@30 i streamen fungera utan större prestanda förluster i själva spelandet. I framtida spel så tappar man mer gissar jag på eftersom det går åt det hållet att spelen kommer utnyttja 8kärnor eller fler mer effektivt.

Priset är ser ju bra ut på den datorn annars, ser prisvärt ut.
Den datorn kommer funka bra till fortnite med att streama. 720@60 utan problem. 1080@60 går nog med om man inte har så höga inställningar på steamen, kanske preset "very fast" och lite mer bit-rate om det behövs.

Fast nu snackar vi Fortnite. Där är 8 trådar mer än tillräckligt. Det spelet utnyttjar knappt mer än 2 cores. Så 6 över till streaming. Räcker med en till övers.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Fast nu snackar vi Fortnite. Där är 8 trådar mer än tillräckligt. Det spelet utnyttjar knappt mer än 2 cores. Så 6 över till streaming. Räcker med en till övers.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag skrev det i mitt inlägg att det kommer funka bra till fortnite att streama.
Så jag vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Fast nu snackar vi Fortnite. Där är 8 trådar mer än tillräckligt. Det spelet utnyttjar knappt mer än 2 cores. Så 6 över till streaming. Räcker med en till övers.

Skickades från m.sweclockers.com

Så mer värt att bygga en egen?

Permalänk
Viking
Skrivet av Nakajta:

Så mer värt att bygga en egen?

Köp den, du kommer bli nöjd så länge du inte får samma problem som jag hade på mitt grafikkort. Och det är ju inte så troligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Köp den, du kommer bli nöjd så länge du inte får samma problem som jag hade på mitt grafikkort. Och det är ju inte så troligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Okej tack! Rädd att jag kommer ångra mig, hoppas den är en bra dator för stream och fortnite mest, samt skolarbete.

Permalänk
Medlem

Det kanske är mer värt att vänta tills black friday?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Viking
Skrivet av Nakajta:

Det kanske är mer värt att vänta tills black friday?

Skickades från m.sweclockers.com

Man vet aldrig...

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Viking
Skrivet av Nakajta:

Okej tack! Rädd att jag kommer ångra mig, hoppas den är en bra dator för stream och fortnite mest, samt skolarbete.

Det ska inte vara några problem

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

@Zehort: missade att det inte stod K i namnet, trodde det stod KF. XD

Permalänk
Medlem

@Nakajta: som jag förstått det ska man undvika Asus Radeon korten för närvarande. Kyllösningen är under all kritik. Garantin gäller ju så klart men så tråkigt att hålla på att byta hårdvara i en ny dator. Hardware Unboxed om Asus Strix 5700 xt kortet:

https://youtu.be/rAWgdxGk2Qs