Permalänk
Medlem

TV till sovrum ~ 43 Tum

Hej,

Jag vill börja orientera mig i Tv-djungeln inför ev. Black friday/mellandagsrea, det hade vart riktigt trevligt om jag hade ett par modeller att hålla koll på.

Idag ser min situation ut enligt följande:

  • Jag kör jag projektor i källaren.

  • Vardagsrums tv med Apple TV.

  • En Nuc som agerar Plex server.

Min "önskelista" består utav:

  • Android TV så jag kan köra Plex

  • Slim Tv som gör sig bra på väggen

  • Smooth upplevelse av Viaplay/Netflix/HBO

  • 4K är nice men inget måste.

  • Ljud irrelevant (vill inte väcka grabben i rummet bredvid)

TV'n kommer nyttjas max max någon timme per dag och vill således inte betala för mycket för en "secondary" TV. Gärna runt 7-10 Tkr som kan gå ned med fin rabatt under reorna.

Tack på förhand.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Lindson:

Min "önskelista" består utav:

  • Android TV så jag kan köra Plex

  • Slim Tv som gör sig bra på väggen

  • Smooth upplevelse av Viaplay/Netflix/HBO

  • 4K är nice men inget måste.

  • Ljud irrelevant (vill inte väcka grabben i rummet bredvid)

AndroidTV får du inbyggt i Sony och Philips mellan- och toppklassmodeller samt TCL. Du kan alltid komplettera med extern AndroidTV-box. Eller få Kodi på annat sätt.

Alla TV idag är slimmade på något sätt. De är förvillande lika och och utan varumärket på fronten går det knappt att skilja dem åt. Alla TV av intresse använder 4K-paneler. Hittar du en 43-tums Full HD-TV någonstans är det antingen en flera år gammal modell eller en riktig budgetmodell.

Ljudet brukar vara ganska irrelevant oavsett vad man vill eller inte pga av tunna apparater.

Att det flyter mjukt, är det vad du menar med "smooth"? Där är det överlag lite hopplöst med HBO medan Netflix klarar sig bra i de flesta fall så länge inbyggda appen klarar 24p-återgivning. Det har du hos till exempel Sony, Samsung och LG. De senare förstås inte AndroidTV. Annars finns interpolering på i princip alla TV idag.

Du har en bra budget så sikta på den bästa 43-tummaren du kan finna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

AndroidTV får du inbyggt i Sony och Philips mellan- och toppklassmodeller samt TCL. Du kan alltid komplettera med extern AndroidTV-box. Eller få Kodi på annat sätt.

Alla TV idag är slimmade på något sätt. De är förvillande lika och och utan varumärket på fronten går det knappt att skilja dem åt. Alla TV av intresse använder 4K-paneler. Hittar du en 43-tums Full HD-TV någonstans är det antingen en flera år gammal modell eller en riktig budgetmodell.

Ljudet brukar vara ganska irrelevant oavsett vad man vill eller inte pga av tunna apparater.

Att det flyter mjukt, är det vad du menar med "smooth"? Där är det överlag lite hopplöst med HBO medan Netflix klarar sig bra i de flesta fall så länge inbyggda appen klarar 24p-återgivning. Det har du hos till exempel Sony, Samsung och LG. De senare förstås inte AndroidTV. Annars finns interpolering på i princip alla TV idag.

Du har en bra budget så sikta på den bästa 43-tummaren du kan finna.

Tack Laxpudding!

Uppenbart att tiden gått och jag stått stilla haha

Med smooth avser jag både bildåtergivning samt att UI flyter på bra, har sett för många långsamma apparater hos vänner och bekanta som avskräckt mig från ”smart” tv.

Min personliga preferens hade varit att köra ex Nvidia shield / ytterligare en Apple TV. Men det finns ingen lämplig plats att placera ytterligare apparater samt att min partner enbart vill få upp tv’n på väggen och skippa möbeln som vi har i sovrummet idag.

Då har jag kommit till slutsatsen att Android TV är det OS som har flest streaming appar samt är bäst säkrat för framtida kompatibilitet. Är den slutsatsen felaktig?

Då kommer jag börja rikta in mig på Sony och Phillips. Jag har alltid varit nöjd med mina Sony produkter men är förtjust i ambilight. Är det någon utav de två tillverkarna som har ett bättre värde per krona?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Lindson:

Då har jag kommit till slutsatsen att Android TV är det OS som har flest streaming appar samt är bäst säkrat för framtida kompatibilitet. Är den slutsatsen felaktig?

Nejdå. Men det är bara en av flera slutsatser så beroende på vem du frågar är det lösning X som är framtiden för tjänsten Y.

Räkna med att såväl befintliga smart-system och externa lådor blir föråldrade om några år. Bara en tidsfråga innan man måste byta. Och den ena kan man byta. Med det inbyggda systemet måste man byta till något externt, så blir det en Shield eller AppleTV i alla fall – eller köpa ny TV. Gissa vad TV-tillverkarna vill att du gör.