Framtidens spelande - Streaming av spel

Permalänk
Medlem

Framtidens spelande - Streaming av spel

Har funderat en del kring de nya streamingtjänster som börjar dyka upp, Googles Stadia är ju på tapeten och vi vet att både Sony och Microsoft jobbar på liknande tjänser, även Valve sägs arbeta på en streamingtjänst. Det känns som ett ganska troligt scenario att merparten av alla spelare kommer spela med hjälp av dessa tjänster snarare än att ha en egen PC eller konsoll. Sen om det sker om ett år, fem år, tio eller vad det nu kan bli är ju svårt att säga.

Dels så kommer det bli lättare för gemene man att spela, när det inte spelar någon roll om man gör det via TV:n hemma, på landet eller mobilen. Dels så kommer det bli billigare när man inte behöver köpa en dyr konsoll eller PC, vilket också medför att man lär nå nya marknander i takt med att infrastrukturen förbättras runt om i världen när det gäller nätförbindelser.

Men frågan är hur det kommer påverka spelandet? Kommer mindre (i sammanhanget) distributörer slås ut, såsom GOG, Gamersgate etc, för att man inte har råd att bygga upp den infrastruktur som krävs. Hur kommer det påverka den starka scen av hårdvara som byggts upp, vad händer när efterfrågan på grafikkort, moderkort, chassin och annan hårdvara dalar?

Vi minns när Steam och liknande tjänser dök upp och många sa att man ville äga spelen, men idag känns ju digitala spel givna och inte som något märkligt.

Själv älskar jag bygga min egen PC, likt många här på Sweclockers och kan känna en oro över den här utvecklingen. Jag tror förvisso att en nisch för entuisiaster kommer leva kvar länge men om utbudet av hårdvara minskar så lär priserna gå upp mer?

Communityt för moddar för spel är ju otroligt stort på PC-scenen, hur kommer det te sig med det här troliga skiftet?

Jag älskar ny teknik och nya lösningar, men det här känns som något som kommer ta tekniken längre ifrån oss konsumenter, förvisso kanske bara vi entusiaster som bryr oss men ändå något som gnagar lite.

Vad tror ni kring den här utvecklingen och hur det kommer påverka spelandet i framtiden?

Permalänk
Moderator
Testpilot

Man förutspådde att PC-spelande skulle dö ut för många år sedan också. Tillåt mig vara skeptisk. Jag tror att streaming kommer komma stort och ta över mycket av det som är konsolspelande idag. PC handlar om bleeding edge teknologi och det behovet kommer kräva ultralåga latenser. Även fiber är för slött idag.

Men vem vet. Kul observation dock. Jag har haft den exakt samma.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt