MSI MAG321CQR hoppar ned till 30-60 Hz efter varje start

Permalänk
Medlem

MSI MAG321CQR hoppar ned till 30-60 Hz efter varje start

MSI 31,5 Skärm

Köpte skärmen ovan för någon vecka sedan, och har haft det simpla problemet att varje gång jag startar eller startar om datorn så hoppar uppdateringsfrekvensen ner till mellan 30-60hz. Detta är inget stort problem, men sjukt frustrerande att behöva gå in i NVIDIAs kontrollpanel och byta mellan de olika frekvenserna för att få tillbaka 144hz.

Vad beror detta på och hur kan jag fixa det? Håller på att ominstallera drivrutinerna till grafikkortet i följande stund och hoppas på någon skillnad iallafall.

Edit: för övrigt, när man går in i kontrollpanelen står det att skärmen faktiskt är i 144hz läge. Dock måste jag byta till 60 och sedan tillbaka till 144 för att ska agera rätt igen.

Förtydligade rubrik från "144hz skärm hoppar ned till 30-60hz efter varje start" samt flyttade till skärmforumet/Thomas Y
Permalänk
Medlem

Kanske är g-sync som spökar, testa stäng det för program som inte körs i fullscreen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax123:

Kanske är g-sync som spökar, testa stäng det för program som inte körs i fullscreen

Skickades från m.sweclockers.com

Ingen lycka, testat ge detta lite tid, men fortfarande så spökar det runt 60hz vid uppstart typ varannan gång. Vad gör jag?

Permalänk
99:e percentilen

Du måste berätta vad du har för hårdvara när du skapar en sådan här tråd. I synnerhet grafikkort, förstås, men så mycket information som möjligt är alltid bra. OS (så specifik version som möjligt) kan också vara relevant här.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Du måste berätta vad du har för hårdvara när du skapar en sådan här tråd. I synnerhet grafikkort, förstås, men så mycket information som möjligt är alltid bra. OS (så specifik version som möjligt) kan också vara relevant här.

Intel Core i7-7700K, 4.2GhZ
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1070 8GB GAMING OC (STRIX-GTX1070-O8G-GAMING)
Corsair Vengeance LPX 16GB (2x8GB) / 2666MHz / DDR4 / CL16 / CMK16GX4M2A2666C16
Samsung SSD 750 EVO 500GB (MZ-750500BW)
ASUS Z170 PRO GAMING/AURA - ATX / Z170
Cryorig H7 CPU Kylare
EVGA PowerSupply (PSU) SuperNOVA 650 G2 650W
Corsair Carbide 400C
Windows 10 Home 64-bit DVD Swedish OEM

Permalänk
Medlem

Hur många skärmar kör du med?
Vad kör du med för typ av sladd?
Körde du DDU när du gjorde ominstallation av grafikdrivrutinerna?

Permalänk
Medlem

Anledningen till att köra program som DDU är att om man bara uppdaterar / installera över den gamla så är det risk att orsaken till buggar mm bli kvar. DDU har rekommenderats för att få bort grafik relaterad saker.

Misstänker man något annat i Windows får man dock själv tyvärr försöka avinstallera, ta bort kvarlämnade mappar mm om det finns så gott det går. I värsta fall kan man tvingas att installera om Windows. Om man inte är säker på att felet är i Windows kan det vara bra att ha en extra disk som man snabbt testar att installera om.

Permalänk
Medlem

En sak som kan vara bra att göra i detta läge är att köra en firmware update. Jag behövde göra det på mitt 1080ti för att kunna köra 144hz på displayport.

https://www.nvidia.com/en-us/drivers/nv-uefi-update-x64/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax123:

Hur många skärmar kör du med?
Vad kör du med för typ av sladd?
Körde du DDU när du gjorde ominstallation av grafikdrivrutinerna?

En 31.5" skärm, DP som kabel. Testade den andra DP porten på datorn och samma problem uppstår fortfarande. Detta måste nog vara något mjukvareproblem.

Skrivet av dsk:

En sak som kan vara bra att göra i detta läge är att köra en firmware update. Jag behövde göra det på mitt 1080ti för att kunna köra 144hz på displayport.

https://www.nvidia.com/en-us/drivers/nv-uefi-update-x64/

Skickades från m.sweclockers.com

Grymt!!! Jag testar och återkopplar.

edit: stod att mitt kort faktiskt behövde uppdateras, this might be the trick!

Permalänk
Medlem

Samma problem uppstår fortfarande

Permalänk
Bildexpert 📺

@Yeezy: Såg denna fråga först nu då tråden inte låg i skärmforumet – så flyttar dit.

Det finns ett antal skärmar med för snäva toleranser på hur de synkar signalen. Nvidia-kort har i sin tur en rätt öppen tolerans. Det är 144 Hz ±1 Hz eller så (on top of my head) i den exakta utformingen på signaltiming. Men en del kretsuppsättningar fungerar så att toleransen är snäv och gränsen går vi 144,2 Hz eller liknande. Så ifall signalen driver utanför denna gräns hoppar skärmen på egen hand ned i frekvens och man får frame skipping.

En skärm jag testat som hade just detta fenomen: https://www.sweclockers.com/nyhet/26654-benq-slapper-uppdater...

Det är just 32-tums VA-paneler på 144 Hz som jag ser liknande frågor ihop med Nvidia-kort. Skärmen ovan har jag fått det bekräftat. Här kanske det är svaret.

Lösningen du kan testa är att skapa en custom resolution på lägre frekvens likt 140 Hz – eller enkelt köra i 120 Hz – och se ifall problemet försvinner. Då har du svaret och behöver antagligen reklamera skärmen och skicka in den på service. Såvida inte MSI (lite oväntat) är progressiva och låter dig uppdatera firmware på egen hand via USB. Skärmar har ju en tendens att vara fantastisk föråldrade i en del sammanhang...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Yeezy: Såg denna fråga först nu då tråden inte låg i skärmforumet – så flyttar dit.

Det finns ett antal skärmar med för snäva toleranser på hur de synkar signalen. Nvidia-kort har i sin tur en rätt öppen tolerans. Det är 144 Hz ±1 Hz eller så (on top of my head) i den exakta utformingen på signaltiming. Men en del kretsuppsättningar fungerar så att toleransen är snäv och gränsen går vi 144,2 Hz eller liknande. Så ifall signalen driver utanför denna gräns hoppar skärmen på egen hand ned i frekvens och man får frame skipping.

En skärm jag testat som hade just detta fenomen: https://www.sweclockers.com/nyhet/26654-benq-slapper-uppdater...

Det är just 32-tums VA-paneler på 144 Hz som jag ser liknande frågor ihop med Nvidia-kort. Skärmen ovan har jag fått det bekräftat. Här kanske det är svaret.

Lösningen du kan testa är att skapa en custom resolution på lägre frekvens likt 140 Hz – eller enkelt köra i 120 Hz – och se ifall problemet försvinner. Då har du svaret och behöver antagligen reklamera skärmen och skicka in den på service. Såvida inte MSI (lite oväntat) är progressiva och låter dig uppdatera firmware på egen hand via USB. Skärmar har ju en tendens att vara fantastisk föråldrade i en del sammanhang...

Hur gör sätter jag skärmen på en custom hz t.ex 140hz? Att reklamera skärmen känns lite mycket, det verkar ju helt klart vara ett mjukvarufel. Jag drar iväg ett mail till MSI nu också.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Yeezy: Custom Resolution i Nvidia-kontrollpanelen. Om det är för komplext, sänk till 120 Hz och kör med det ett tag och se ifall problemet försvinner eller inte.