Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Chrome använder GPU acc, inte säker på att Edge gör det.

https://www.howtogeek.com/412738/how-to-turn-hardware-acceler...

Testa stäng av denna acceleration, och se om felet försvinner. För om det gör det har du en punkt till som säger felet är GPU / GPU drivare.

Funkade inte. Men när jag försöker blåsa rent datorn så blåskärmar den varje gång. Blir ITQL_less_or_equal. Så känner mig rätt uppgiven nu när jag inte ens kan blåsa ur datorn utan att den blåskärmar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyperhorn:

Funkade inte. Men när jag försöker blåsa rent datorn så blåskärmar den varje gång. Blir ITQL_less_or_equal. Så känner mig rätt uppgiven nu när jag inte ens kan blåsa ur datorn utan att den blåskärmar

Skickades från m.sweclockers.com

Det kan vara fel på USB stickan/installationsfilerna, så testa byt dessa först, då det är enklaste att testa.

Annars måste du ha ett hårdvarufel. Enklaste måste vara om du då kan få hjälp av någon på plats att felsöka maskinen.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Det kan vara fel på USB stickan/installationsfilerna, så testa byt dessa först, då det är enklaste att testa.

Annars måste du ha ett hårdvarufel. Enklaste måste vara om du då kan få hjälp av någon på plats att felsöka maskinen.

Aha ska jag köra från USB och inte direkt inne i datorn? Nu kör jag vanliga återställningen som finns inne i inställningar. Säkrare med att dra den genom USB och boota den direkt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

nu bluescreenar datorn så fort jag sätter igång den. Så verkar vara dags att lämna in den. Vet inte annars vad jag kan göra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyperhorn:

Aha ska jag köra från USB och inte direkt inne i datorn? Nu kör jag vanliga återställningen som finns inne i inställningar. Säkrare med att dra den genom USB och boota den direkt?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Hyperhorn:

nu bluescreenar datorn så fort jag sätter igång den. Så verkar vara dags att lämna in den. Vet inte annars vad jag kan göra

Jag hade försökt via USB, ja. Låt en vän (eller annan dator) skapa USB minnet dock. En du vet fungerar. För en korrupt install kan ge dig BSOD.

Om USB installen kraschar också, då har du hårdvarufel och ja, lämna då in den. Får du inga fel så kan du testa installera om OSet, och förhoppningsvis bli av med alla dessa fel.

Permalänk

@Paddanx: Nu är situationen lite annorlunda.

Datorn är renblåst och har försökt installera alla senaste drivers.

1. Den har slutat blåskärma! Yay!
2. Ett annat problem har nu uppstått.
Detta händer i princip hela tiden vid användning av datorn: (Nu menar jag så att man knappt kan använda webläsaren för att det sker så ofta)
https://imgur.com/c2WqcAq

Vad beror detta på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyperhorn:

@Paddanx: Nu är situationen lite annorlunda.

Datorn är renblåst och har försökt installera alla senaste drivers.

1. Den har slutat blåskärma! Yay!
2. Ett annat problem har nu uppstått.
Detta händer i princip hela tiden vid användning av datorn: (Nu menar jag så att man knappt kan använda webläsaren för att det sker så ofta)
https://imgur.com/c2WqcAq

Vad beror detta på?

Kul att den slutat BSODa iaf

Gällande den andra frågan så kan jag tänka mig 2 fall. Antingen har du väldigt instabilt internet/DNS server i routern (går ju att testa genom att tex koppla datorn till telefonen hotspot).

Alt 2 är mer långsökt, men det kan vara så att ditt nätverk i datorn tappas. Detta är väl enklast att utesluta genom att skifta typ. Dvs kör du normalt Wifi, testa med kabel. Om du normalt kör kabel, testa med Wifi.

Det låter iaf som ett routing problem, där webbläsaren tappar kontakten, eller får korrupt info från hemsidan.

Testa även om tex Edge har liknande problem, så man utesluter Chrome.

Permalänk

@Paddanx: Tyvärr har problemet fortsatt. Det verkar ha funkat bättre med kabel än med wifi iaf. Så kanske fel på nätverkskortet? Värt att köpa ett kort själv och byta? Eller ska man lämna in och låda Asus byta etc? Ringde Asus och lät som att det skulle kosta ca 2k med arbetskostnader. Känns sjukt dyrt för en dator som ajg köpte för ca 3 år sedan. Så typiskt att den ramlar ihop precis när den fyllt 3 år fast jag knappt använt datorn...

Permalänk

Köp ett random usbwifi kort eller pci-e kort om det handlar om en stationär lär kosta betydligt mindre än att lämna in det...

https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/natverk/natverks...

Finns billigare bara högg första på prisjakt

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyperhorn:

@Paddanx: Tyvärr har problemet fortsatt. Det verkar ha funkat bättre med kabel än med wifi iaf. Så kanske fel på nätverkskortet? Värt att köpa ett kort själv och byta? Eller ska man lämna in och låda Asus byta etc? Ringde Asus och lät som att det skulle kosta ca 2k med arbetskostnader. Känns sjukt dyrt för en dator som ajg köpte för ca 3 år sedan. Så typiskt att den ramlar ihop precis när den fyllt 3 år fast jag knappt använt datorn...

Surt ju.
Kan du ta reda på vad för nätverkskort det är?
Wifi-chip kan man ofta köpa annat och byta.

Om det är det fasta LAN porten så hade jag nog tagit förslaget ovan... gå in i BIOS, stäng av nätverkskortet helt och ta bort drivarna för det i Windows helt. Sen köp ett USB LAN nätverkskort att använda istället. Det är småkostnader vs ASUS alternativ.

Detta är lite varför jag har mina referenser mot ASUS. De har på tok för bra rykte, för vad för skit de ibland säljer. Men i detta fall är det nog mer troligen mjukvara. Börjar undra om det är något "killer NIC" som spökar. De har haft mycket problem med sina tilläggsmjukvaror.

Permalänk

@Paddanx: Datorn har nu varit inne på service och de säger att det är moderkortet som inte är stabilt :/ Är det ens rimligt att en dator som användes i ca 1.5 år och sen låg oanvänd i 1.5 år bara krashar? Den kostade nästan 14000 för fan. Känns sjukt dåligt????

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyperhorn:

@Paddanx: Datorn har nu varit inne på service och de säger att det är moderkortet som inte är stabilt :/ Är det ens rimligt att en dator som användes i ca 1.5 år och sen låg oanvänd i 1.5 år bara krashar? Den kostade nästan 14000 för fan. Känns sjukt dåligt????

Det är tyvärr vanligt med defekta ex av en modell, eller defekt design av modeller, oavsett pris. Ofta är faktiskt enklare, low-end maskiner enklare att få bra, då det är färre saker som kan gå sönder. Så tänk på att högre pris inte innebär bättre produkt, bara dyrare komponenter som också kan gå sönder.

Surt att du inte upptäckte det tidigare. För du hade då kunnat åropa reklamation på defekt vara. Efter 3 år är även det skyddet borta dock. Så jag har nog inget bra råd till dig här, mer än att jämför mot en ny maskin i pris när du tittar. Inte säkert det är lönt att laga, utan bara sälja som reservdelar/defekt.

Om felet bara är nätverksdelen så kan du ju stänga av dem som ovan och köra med externa lösningar.