Permalänk
Avstängd

RGB fan kontroll började ryka!

hej jag har plockat ihop en ny dator på netonnet och köpte med deras mission SG rgb fläkt och en fläkt kontroll från samma märke, men sen visade det sig att fläktarna har 5 pin och kontrollen 6 pin. Jag hör av mig till deras kundservice och dom säger att jag skall prova trycka in fläkten i kontrollen och se i fall det funkar, jag sa att det känns inte rätt men dom sa att det ska inte vara någon fara så jag tryckte in fläkten och sen började det ryka av kontrollen. kan datorn ha tagit skada av detta ??

Permalänk
Medlem

@malinen8989: Med lite tur så är det bara kontroller och fläktarna som har tagit skada. Testa att koppla bort kontrollen och starta datorn, vad händer då?

Låter som att det kan ha blivit en kortslutning, så i värsta fall så PSUn fått sig en stöt och skjutit ut felaktig spänning. Har det hänt så kan vad som helst ha gått sönder i din dator.

Jag skulle vända mig till NetOnNet och begära ersättning, och sen köpa en annan kontroller samt fläkt. Hur skedde kontakten med dom när dom bad dig att testa att koppla in de på detta sätt? Tänker ifall det var på mail/chatt och ifall du har en kopia på konversationen?

Permalänk
Avstängd

@AleMal: jag har kopplat ur fläkt kontrollen den ryckte jag ur direkt. Jag pratade med dom via chatten, jag ska ringa till dom så får dom ta datorn i reklamation och fixa nya delar. kan återkomma med svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av malinen8989:

@InaneG: jag har kopplat ur fläkt kontrollen den ryckte jag ur direkt. Jag pratade med dom via chatten, jag ska ringa till dom så får dom ta datorn i reklamation och fixa nya delar. kan återkomma med svar

Lite osäker på att dom kommer att vilja ta hela datorn, absolut så ska dom göra det om fler delar har tagit skada. Har du köpt den i butik så kanske dom kan hjälpa till att felsöka delar i butik, vet att dom brukar ha en testbänk eller två. Detta är dock bara en spekulation från mig, ingen aning om hur dom hanterar defekta delar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AleMal:

Lite osäker på att dom kommer att vilja ta hela datorn, absolut så ska dom göra det om fler delar har tagit skada. Har du köpt den i butik så kanske dom kan hjälpa till att felsöka delar i butik, vet att dom brukar ha en testbänk eller två. Detta är dock bara en spekulation från mig, ingen aning om hur dom hanterar defekta delar.

Jag åkte dit med hela skiten, med tanke på att dom uppmanade mig att stoppa in fläkten i kontrollen så fick jag nya grejer. Jag sa att jag ska ha allt nytt oavsätt om det är helt eller inte. Kontrollen som dom sålde var en utgående produkt tydligen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av malinen8989:

Jag åkte dit med hela skiten, med tanke på att dom uppmanade mig att stoppa in fläkten i kontrollen så fick jag nya grejer. Jag sa att jag ska ha allt nytt oavsätt om det är helt eller inte. Kontrollen som dom sålde var en utgående produkt tydligen.

Skickades från m.sweclockers.com

Snyggt! Kopplade dom in allt åt dig då också eller?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AleMal:

Snyggt! Kopplade dom in allt åt dig då också eller?

Nej jag plockade i sär datorn och åkte dit med delarna och tog nya. Jag frågade även hur ska vi göra med operativsystemet som jag hade köpt men det ville dom inte kompensera och inte häller bensin. Så ja handlar inget mer där.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av malinen8989:

Nej jag plockade i sär datorn och åkte dit med delarna och tog nya. Jag frågade även hur ska vi göra med operativsystemet som jag hade köpt men det ville dom inte kompensera och inte häller bensin. Så ja handlar inget mer där.

Skickades från m.sweclockers.com

OSet borde du kunna installera om. Är de en OEM nyckel så vet jag att de har pratats en del om att man kan ringa MS och förklara läget så ska dom kunna låsa upp nyckeln, detta har jag dock bara läst på forum och aldrig testat själv.