AMD jagar ikapp Nvidia och Intel – arbetar på stöd för pixelskalning

Permalänk
Melding Plague

AMD jagar ikapp Nvidia och Intel – arbetar på stöd för pixelskalning

Ny kod för AMD:s Linux-drivrutiner avslöjar att bolaget slår följe med Intel och Nvidia med stöd för så kallad pixelskalning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Den där omröstningen om framtida funktioner ni talar om är ganska gammal, och heltalsskalning "vann" som funktion innan Intel talade om det och NVidia implementerade det. Det verkar som om de företagen läste AMDs undersökning och bara reagerade snabbare.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Det här kan vara trevligt när jag behöver skala upp 1080p till 2160p i spel, då min dator absolut inte orkar dra runt det mesta i den upplösningen. Slippa det lilla suddet jag får idag.

Permalänk

hq4x är trevliga grejer! ❤

Permalänk
Medlem

Tanke på Nvidia jagar ikapp ATI med image sharpning så är det ju bra det jagar varandra så vi får mera godis.

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem

Tragiskt att det ska ta sån tid att implementera en sån simpel funktion.
Dessutom har det varit efterfrågat så länge. Kul att det äntligen kommer, dock!
Hoppas bara att de ger en samma inställningar som Intel, med både IS och NN.

Visa signatur

🖥️ - R7 3800X ◾ 5700XT ◾ B450M ◾ 32GB 3800MHz 16-19-12-36 @1,4V
🖥️ - Synology DiskStation DS1817+ 28TB
⌨️ - Corsair Gaming K95 Cherry MX Red / 🖱️ - Logitech G903 Lightspeed

Permalänk
Medlem

Pixelskalning vad är det för term aldrig hört ,vad menar ni på engelska?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av jan-banan:

Pixelskalning vad är det för term aldrig hört ,vad menar ni på engelska?

Skickades från m.sweclockers.com

Som det står i artikeln heter det integer scaling på engelska.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibis:

Det här kan vara trevligt när jag behöver skala upp 1080p till 2160p i spel, då min dator absolut inte orkar dra runt det mesta i den upplösningen. Slippa det lilla suddet jag får idag.

Denna teknik är väl ändå främst för titlar med pixel art-grafik som ej stödjer höga upplösningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@DevilsDad: Om man spelar på en 4K-TV och vill kringgå den inbyggda uppskalningen av 1080p > 2160p så är det här en väldigt trevlig funktion.

Visa signatur

🖥️ - R7 3800X ◾ 5700XT ◾ B450M ◾ 32GB 3800MHz 16-19-12-36 @1,4V
🖥️ - Synology DiskStation DS1817+ 28TB
⌨️ - Corsair Gaming K95 Cherry MX Red / 🖱️ - Logitech G903 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Denna teknik är väl ändå främst för titlar med pixel art-grafik som ej stödjer höga upplösningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Men borde med fördel kunna användas till 1080p->2160p också

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag tänker fel.
Men en typ av bättre interpolering?

Typ filter för emulatorer eller uppskakning av indie spel? En liten men bra funktion. Borde finnas shaders som redan gör detta men eftersom dessa är inbyggda tar de nog hela contexten ét voila!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Btw. Att skala från 1080p till 4k behöver inte vara så billigt som ni tror. Beror helt på vad för typ av spel det är. Skulle va kul se lite benchmarks.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av riche:

Vet inte om jag tänker fel.
Men en typ av bättre interpolering?

Tvärtom, hela poängen är att inte använda interpolering. Det är tyvärr undantag snarare än regel att datorskärmar (TV brukar vara bättre) skalar upp bilden perfekt när skärmens upplösning är en multipel av bilden som ska visas (t.ex. 1920x1080 på 3840x2160-skärm).

De flesta datorskärmar brukar interpolera bilden oavsett om det behövs eller ej vid uppskalning, vilket leder till att t.ex. lågupplösta spel blir suddiga. Skärmtillverkarna verkar inte bry sig, så det har fallit på grafikkortstillverkarna att implementera heltalsskalning istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gappa:

@DevilsDad: Om man spelar på en 4K-TV och vill kringgå den inbyggda uppskalningen av 1080p > 2160p så är det här en väldigt trevlig funktion.

Hm.. Jo, förvisso. Men hur lämpar sig dessa algoritmer för icke-pixel art? Som jag tolkat några av algoritmerna förlitar de sig ofta på skarpa linjer, och identiska färger i respektive fält. Blir det verkligen bra med texturer med stärre färgdjup, gradienter etc?
hade ju varit trevligt om det är så, men tycker inte det är uppenbart baserat på vad jag läst om det.
Sedan är ju frågan hur mycket prestanda det tar när det handlar om uppskalning av 1080 material.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@perost: ah, ja just det. Inte nearest neighbour utan bara skalning så man slipper bluret.
Känns inte som ett enormt problem... (säger han som inte har en 4k skärm, normalt sett)

Permalänk
Medlem

@perost @riche
Ni blandar och far med begrepp
Nearest neighbor är en typ av interpolering som kan användas vid skalning.

Man skalar bilden ett heltal steg med nearest neighbor-interpolering.

Edit: Förtydligande, man måste inte skala i steg om heltal med nearest neighbor, men det är det som diskuteras med "integer scaling"

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Tror man kan behöva köra Nvidias DLSS-teknik för att skala från 1080p till 2160p. Risken är dock ganska stor att det blir suddigt och att nvidia måste bearbeta varje enskilt spel som skall ha stöd för detta, i sina datacenter under några månader?

Permalänk

Nej tack, ge mig mina retropixlar råa och orörda. Endast rak skalning med jämna heltal.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Väldigt många som missförstått vad detta är , Kan behövas en artikel för att förklara vad detta är och varför det är bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Hm.. Jo, förvisso. Men hur lämpar sig dessa algoritmer för icke-pixel art? Som jag tolkat några av algoritmerna förlitar de sig ofta på skarpa linjer, och identiska färger i respektive fält. Blir det verkligen bra med texturer med stärre färgdjup, gradienter etc?
hade ju varit trevligt om det är så, men tycker inte det är uppenbart baserat på vad jag läst om det.
Sedan är ju frågan hur mycket prestanda det tar när det handlar om uppskalning av 1080 material.

Skickades från m.sweclockers.com

Integer scaling förlitar sig inte på nåt i bilden. "Algoritmen" förstorar bara varje pixel. I exemplet med 1080p till 4k så blir varje pixel 4 pixlar stor. Det blir alltså i praktiken som om skärmen beter sig som en 1080p-skärm.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av matthiask82:

Nej tack, ge mig mina retropixlar råa och orörda. Endast rak skalning med jämna heltal.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är ju precis det som artikeln handlar om.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Skrivet av Nioreh83:

Det är ju precis det som artikeln handlar om.

Du har rätt, bara antog att det handlade om att applicera olika former av filter som är populärt i emulatorer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Det är rätt svårt att skala upp utan att utföra nån typ av interpolering, hur ska annars mellanliggande pixlar bestämmas? En annan typ av interpolering är fortfarande interpolering.

Visa signatur

Falta med sinc:en och se helheten