Uppgradering av M.2 SSD inför Black Friday

Permalänk
Medlem

Uppgradering av M.2 SSD inför Black Friday

Tjabba!

Tänkte be er om lite hjälp inför blackfriday, tänkte göra lite uppgraderingar inte CPU eller GPU men tänkte mer mot lagringshållet eller värsta fall ny MOBO?
Har i nuläget 3st 250 SSD 2.5 diskar vilket är lite lite kapacitet.

Kanske borde satsa på att köpa sig en m2 ssd och lägga OS och viktigare på det men läste någonstans att mitt mobo inte klarade av de bättre m2 minnena och då kanske det är värt att lägga 1000-1500 på ett nytt + minne då?

CPU: i7 6700k 4ghz
RAM Corsair DDR4 2x8GB 2666Mhz
GPU: AMD Radeon R9 390
MOBO: Asus Z170-A
Lagring: 250GB SSD x 3

Tackar.

Otydlig rubrik, uppdaterade // Mod.
Permalänk
Moderator
Testpilot

Tänk på att det absolut bästa sättet att få ett bra svar på sin fråga är en tydlig rubrik.

Jag gjorde en mindre justering så att det blir mer tydligt vad det är du är ute efter även om jag fortfarande är lite fundersam.

Är det en M.2 lagringsdisk du är ute efter eller en SSD-disk i allmänhet?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Tänk på att det absolut bästa sättet att få ett bra svar på sin fråga är en tydlig rubrik.

Jag gjorde en mindre justering så att det blir mer tydligt vad det är du är ute efter även om jag fortfarande är lite fundersam.

Är det en M.2 lagringsdisk du är ute efter eller en SSD-disk i allmänhet?

Tja! Tackar för det, ursäkta otydligheten.
Huvud problemet är att jag behöver mer lagring kort och gott bara för att vara över tydlig.

Vill nog ha OS och huvud spelen jag spelar på en M.2 SSD då jag har fått för mig att de är de snabbaste. Men är självklart öppen till andra förslag.

Sen så var jag inte redigt säker på att mitt moderkort klarar av en M.2 SSD utan att begränsa det, därav frågan angående om jag skulle behöva ett nytt sådant.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swelo:

Vill nog ha OS och huvud spelen jag spelar på en M.2 SSD då jag har fått för mig att de är de snabbaste.

Även om en NVMe-disk har bättre teoretisk prestanda kommer du inte kunna utnyttja denna vid ordinärt datorpillande och spel. Gör du sådant som belastar disken kraftigt, som videoredigering, tung databashantering, mycket filförflyttningar eller flera användare samtidigt kan det vara vettigt att lägga de extra slantarna som NVMe-diskarna betingar. Gör du inte det är det bättre att satsa på det som ger mest utrymme för slantarna utan lägre praktisk prestanda, vilket generellt innebär en SATA-SSD.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

@twit: Tack för svaret, då förstår jag. Då är svaret att jag helt enkelt borde satsa på en Sata SSD eller två.

En till fråga, Har för nuvarande 16GB (2x8gb) RAM med 2666Mhz, gör det märkvärd skillnad att byta till 16Gb eller 32Gb 3000-3600Mhz?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swelo:

@twit: Tack för svaret, då förstår jag. Då är svaret att jag helt enkelt borde satsa på en Sata SSD eller två.

En till fråga, Har för nuvarande 16GB (2x8gb) RAM med 2666Mhz, gör det märkvärd skillnad att byta till 16Gb eller 32Gb 3000-3600Mhz?

att skaffa snabbare minne kanske kan ge dig lite, men om du inte nyttjar 16GB fullt idag så kommer 32GB inte att göra någon skillnad på det sättet mer än att framtidssäkra.

När det kommer till SSD så hade jag nog personligen köpt en INTEL 660P 1TB: https://www.inet.se/produkt/4301011/intel-660p-1tb Väldigt mycket disk för pengarna. Sen finns det självklart bättre och snabbare, men om mna har nytta av det kan nog ingen annan än du svara. Men annars kanske en vanlig 2.5" SSD, men priset var inte direkt annorlunda, så då skulle jag nog ta en 660P.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

@BM-Mods:

Uppskattar rekommendationen! Tror att det blir en sådan eller annan liknande på blackfriday rean samt en ny 2.5" sata ssd.

Permalänk
Medlem

@Swelo: Satsa på en Kingston A2000 istället, samma pris men bättre prestanda. 660p har i grunden väldigt långsamt NAND-minne, när SLC-cachen tar slut så dyker prestandan rejält. Se t.ex. NordicHardwares recension.