Permalänk
Medlem

Uppgradera dator

Hej,

Jag skulle behöva lite tips och råd för att uppgradera min dator.

Dator har krigat på sedan 2013 men klarar inte riktigt av Red Dead Redemption 2
Tror det är grafikkortet som är flaskhalsen men är osäker...

Mina önskemål/frågor kommer nedan.

- Letar efter ett prisvärt alternativ. Budget runt 1500 -2500 kr tänker jag. Begagnat är helt ok.
- Passar alla kort till min dator?
- Kan det vara något annat som spökar?
- Tips?

Min dator idag

CPU: Intel Core i5, 4670K (Klockad till 4 GHz)
CPU kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO
GPU: Asus GTX 670
Chassi: Fractal Design Define R4 Svart
Nätagg: be quiet! Pure Power L8 630W
Moderkort: MSI Z87-G45 GAMING ATX
Minne: Corsair 16GB (2x4GB) DDR3 CL9 1600Mhz VENGEANCE LP RÖD
SSD: Samsung 850-Series EVO 250GB
HDD: 2x1 TB

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Om man kollar på sweclockers test så ser man tyligt att spelet vill ha mer än 4 trådar på CPU. Kvittar vilket grafikkort man har så kommer man ha ospelbar fps.
Så det är en bra start, försök hitta en i7 4770 eller uppgradera hela systemet till ryzen 3600.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Musik rigg: | R5 2600 | RTX 2070 | 32GB | 34" 144Hz |
Gaming rigg: | Xbox Series X | 55" gammel lcd | ikea soffa |
Min musik på Spotify: https://open.spotify.com/track/6JMTNoPXVuMjHkCO2pSA6S?si=8efa...

Permalänk
Inaktiv

https://www.sweclockers.com/test/28516-snabbtest-red-dead-red...

Citat:

Uppdatering 2019-11-07: Tips på lösningar från forummedlemmar
Sedan den här artikeln publicerades har SweClockers driftiga forummedlemmar kommit med lite tips som kan avhjälpa eller åtminstone reducera frysningarna som uppstår ihop med fåkärniga processorer i Red Dead Redemption 2. Ett av dessa kommer från medlemmen TotalF som använder sig av programvaran Process Lasso för att begränsa processoranvändningen i spelet.

Genom att lägga in en specifik regel för spelets exekverbara fil som reducerar antalet tillgängliga kärnor när processoranvändningen blir för hög kan de plötsliga frysningarna i vissa fall stävjas. Lösningen gjorde ingen större skillnad för testerna ihop med redaktionens Geforce RTX 2080 Ti, men kunde dock i mångt och mycket lösa frysproblemen ihop med det svagare grafikkortet Geforce GTX 1060.

Sitter man med en fyrkärnig processor och har prestandaproblem som yttrar sig som frysningar kan det därför vara värt att testa ovanstående tips!

Ett 670 fungerar inget vidare för RDR2 oavsett, så jag hade uppgraderat det först.

Permalänk
Viking
Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Ok, det var bland annat det felet jag fick, med frysningar...

För att uppgradera till Ryzen 3600 måste jag byta moderkort också eller?
Känns som att det kan vara värt att byta hela datorn då nästan.

En lösning skulle kanske vara att köpa ett GTX 1660 som Donnerstal länkade samt använda mig av Process Lasso för att begränsa processoranvändningen.
Tror ni det skulle funka med ett sånt grafikkort?

Permalänk
Viking

@gronke: Om du ska byta processor måste du också byta moderkort och ram-minnen.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Inaktiv

https://www.sweclockers.com/nyhet/28570-red-dead-redemption-2...

Är det fortfarande dåligt ska du kanske kolla på nytt grafikkort först