Permalänk
Medlem

Varmilo , Ducky backlit keys.

Jag är på G och ska köpa mig ett nytt tangentbord. Hade tänkt köpa ett Ducky Shine 7 eller Ducky One 2 men min kollega på jobbet gjorde mig uppmärksam på Varmilo keyboards. Jag har fått uppfattningen att Varmilo är snäppet bättre i kvalité men jag är inte säker.

Det jag dock inte lyckas hitta är Varmilo modeller med belysta tangenter. Ja det finns backlit men då har jag endast hittat varianter där det lyser mellan tangenterna. Jag har under en längre tid haft belysta tangenter på mina brädor dock är jag osäkert på hur stor skillnad det är mellan det och Varmilos variant.

Vad tycker ni som använder dessa? Spelar det någon roll? Har ni några tips?

Permalänk
Medlem

Jag hade (och gjorde för ca 5mån sedan) gått på Varmilo istället för Ducky.
Detta av två anledningar.
1, (den minsta) Varmilo ska vara 1-2 snäpp bättre på i stort sett alla punkter när det handlar om kvalitet/osv och 1-2snäpp till på själva sammansättning tex att stabilisatorerna till långa tangenter (space/shift/osv) är väl smorda på Varmilo vilket inte är vanligt hos andra tillverkare (dom tjänar ju 5öre per tbord på att ej smörja).
Samt tangenterna i sig ska vara lite bättre o mer slitstarka på varmilo vs ducky (kan ej säga mycket om detta men det är en annan känsla i varmilos än duckys och min gissning är att dom är mer slitstarka då det känns som mer kvalitet).

2, Vilket är den med råge största anledningen!
Ducky verkar ha en hel del problem med antingen Firmware heller hårdvaran, o kanske en kombo av båda.
Det går att justera 'Repeat Delay' och 'Repeat Rate' och dom två slöaste alternativen är vad som är "standard" hastighet i windows/andra tbord vid det test jag gjorde med det ducky tbord jag lånade så var standard det enda läge som var användbart alla andra gjorde att man fick fler än ett tangenttryck (även kallat chatter) även om man verkligen försökte att trycka så snabbt som möjligt och i dom högre hastigheterna så var det snabbaste trycket 20+ tangenttryck reggade i windows=totallt oanvändbart.

Sen det stora problemet var att det verkar vara väldigt vanligt att dessa två inställningar ändras lite som dom vill o när som helst MEN samtidigt INTE visa det genom att ändra vilken F1-F8 knapp som är upplyst (indikationen på dessa inställningarna).
Dvs helt plötsligt kan det ändras så man får massiva antal tangenttryck för ett nedtryck och enda sättet o fixa det är att ändra inställningar o sen gå tillbaks till standard så funkar det bra igen tills skiten ändras igen.
Detta är ett problem som varit välkänt av ducky i många, många år nu men dom har inte lyckats komma med nån lösning som verkar hjälpa speciellt mycket och dom har släppt många ny tbords modeller under tiden med samma problem.

Utöver detta så kan tbordet sluta fungera helt o hållet ibland (ganska vanligt även detta) dock oftas efter en uppstart av datorn det är då väldigt vanligt att det finns två fix.
1, en reset genom att hålla inne båda windows tangeterna i 3-sek (kan ha varit FN med men kommer ej ihåg).
Denna fix funkar inte så ofta dock.

2, Koppla ur tbordet ändra alla DIPsitchar på undersidan till det motsatta vad dom står inställda på, koppla in tbordet låt det sitta i 10sek, koppla ur fippla tillbaks Dipswitcharna till där dom stod från början koppla in o tbordet funkar oftas igen.
Ett problem med båda dessa fixxar är att alla eventuella inprogramerade macros/etc försvinner.
Och en hel del folk har brickat tbordet helt o hållet genom att ändra dipswitcharna när tbordet är inkopplat (jag gissar på att det är i stort sett 100% chans att tbordet dör om man gör detta).
O samma sak här ett problem som ducky känt till i år, inga fixar har kommit men nya tbord har släppts med samma bekymmer.

Det finns en hel del om detta om man googlar lite på ducky.
Finns även en del om tex chatter på varmilo tbord med men skillnaden där verkar vara att det då mestadels handlar om enskilda tangenter som ger "chatter" vilket då handlar om dåliga/felaktiga "tangetswitchar".
Vilket är bättre i min värld för att byta en switch är betydligt enklare än att behöva debugga en hel tangentbords plattform o då både hård o mjukvaran, tex du skickar in tbordet handlar det om en trasig switch så byts den o tbordet funkar, men hade det handlat om buggig hård/mjukvara så kan du få tillbaks skiten med samma problem igen.

Och när det har handlat om dåliga switchar så har det oftas, om inte alltid handlat om cherry kopiorna som tex gateron/osv/osv/osv/osv.
Nån gång under 2018 så började varmilo att ej ge garanti för tbord med gateron switchar i sig men när folk klagade på det så slutade dom sälja dom helt o hållet i alla fall under en kortare tid.
Så mitt råd håll dig till vanliga cherry switchar, visst andra switchar har oftas en bättre känsla/osv men är det värt att behöva krångla med utbyte/reparation/osv för att till slut hitta ett komplett tbord med andra switchar som funkar?

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!