Värt att köpa en Iphone 6s plus 128 GB idag? Hjälp, tack!

Permalänk
Medlem

6s blir bra och kommer hålla i några år så kör på en sådan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leifn:

6s blir bra och kommer hålla i några år så kör på en sådan.

Ska göra det om den nu finns kvar. Tack! 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grodan78:

Är dom inte nya då menar du?

Skickades från m.sweclockers.com

Mig veterligen så är dom refurbished, av erfarenhet så är de telefoner som byts ut på verkstad mer benägna att få problem än dom som köps nya i kartong och då oftast att skärmen,touchen slutar fungera eller kasst batteri

Permalänk
Medlem
Skrivet av devhdc:

Jag tvekar starkt på att du behandlat så många telefoner, speciellt om det gäller 7:an utan att ha råkat ut för audio IC problematiken som uppstår när "audio-chippet" börjar lossna från sina lödningar, speciellt eftersom det är ett sjukt vanligt fel.

Till saken hör att jag är en oberoende reparatör själv och jag har folk inne dagligen med detta besvär, och vi erbjuder att laga det, men det är inte helt billigt, och i dagsläget så brukar vi rekommendera att lägga lite mer pengar och skaffa en begagnad 8:a istället som inte direkt lider av många signaturfel på samma skala som 7:an gör.

Helt rätt med audio IC problemet är vanligt på 7:an

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kelzzor:

Mig veterligen så är dom refurbished, av erfarenhet så är de telefoner som byts ut på verkstad mer benägna att få problem än dom som köps nya i kartong och då oftast att skärmen,touchen slutar fungera eller kasst batteri

Aj fan!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grodan78:

Frågade om S6. 😊

Men 7:an har jag lärt mig via denna tråd att jag inte ens ska titta åt. 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Varenda modell av varenda konsumentpryl som släppts de senaste decennierna har välkända problem. Inklusive 6S, jag fick t.ex. batteriet utbytt gratis på förlängd garanti.

En 6S duger mer än väl, speciellt för en elvaåring så om du prompt måste köpa nytt så tycker jag det är ett bra val. Däremot finns risken att hon kommer klagandes om två-tre år och gnäller över att senaste appen är långsam.

Personligen hade jag hellre köpt en nyare begagnad modell men vill du ha nytt så tror jag som sagt ni blir nöjda med en 6S. En fördel med 6S är att det är den sista modellen med hörlursutgång (tror jag).

Med det sagt så undrar jag om ni tänkt igenom valet av en plusmodell? De är stora, riktigt jävla stora.

Permalänk

@Grodan78
Jag har sålt iphones sedan 2008 så skulle vilja påstå att jag har extremt bra koll på dessa lurar. SE och 6S/6S+ är väldigt lika prestandamässigt då de kör med samma chip men det är väldigt stor skillnad på en SE 16 gb som är helt knökfull hela tiden, kontra en 6S+ med 100 gb ledigt utrymme. Jämför lurarna här: https://www.gsmarena.com/compare.php3?idPhone1=7969&idPhone2=...

Återigen jag tycker det är ett vettigt köp. Kom ihåg att det är 3 månaders garanti på en utbytesenhet så om något fel uppkommer på enheten inom den tiden så får man en ny och generellt om inte ett garantifel visar sig inom 3 månader på en iPhone så kommer den inte uppvisa något garantifel efter 2 år heller. Men man ska aldrig säga aldrig.

@Kelzzor
En utbytesenhet från auktoriserad verkstad är inte alls i riskzonen att gå sönder oftare. Du har nog i så fall haft otur. Har haft många utbytesenheter och servat tusentals iphones.

@devhdc
Om du undrar hur många iphones jag "behandlat" så rör det sig nog om ofantligt många fler om du vill tävla Jag har ärligt talat bara sett ljudproblemet i iphonen en handfull gånger råkade faktiskt själv ut för det i en 4:a inte i en 7:a. Du som jobbar med trasiga telefoner kanske uppmärksammar ett specifikt fel på en specifik modell. Jag som i första hand har jobbat med hela, välfungerande iphone 7 kan definitivt inte hålla med om att det är ett "superkänt och återkommande" på alla iphone 7, No sir!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av yokola666:

@Grodan78
Jag har sålt iphones sedan 2008 så skulle vilja påstå att jag har extremt bra koll på dessa lurar. SE och 6S/6S+ är väldigt lika prestandamässigt då de kör med samma chip men det är väldigt stor skillnad på en SE 16 gb som är helt knökfull hela tiden, kontra en 6S+ med 100 gb ledigt utrymme. Jämför lurarna här: https://www.gsmarena.com/compare.php3?idPhone1=7969&idPhone2=...

Återigen jag tycker det är ett vettigt köp. Kom ihåg att det är 3 månaders garanti på en utbytesenhet så om något fel uppkommer på enheten inom den tiden så får man en ny och generellt om inte ett garantifel visar sig inom 3 månader på en iPhone så kommer den inte uppvisa något garantifel efter 2 år heller. Men man ska aldrig säga aldrig.

@Kelzzor
En utbytesenhet från auktoriserad verkstad är inte alls i riskzonen att gå sönder oftare. Du har nog i så fall haft otur. Har haft många utbytesenheter och servat tusentals iphones.

@devhdc
Om du undrar hur många iphones jag "behandlat" så rör det sig nog om ofantligt många fler om du vill tävla Jag har ärligt talat bara sett ljudproblemet i iphonen en handfull gånger råkade faktiskt själv ut för det i en 4:a inte i en 7:a. Du som jobbar med trasiga telefoner kanske uppmärksammar ett specifikt fel på en specifik modell. Jag som i första hand har jobbat med hela, välfungerande iphone 7 kan definitivt inte hålla med om att det är ett "superkänt och återkommande" på alla iphone 7, No sir!

Skickades från m.sweclockers.com

Min erfarenhet säger motsatsen. Iphone telefoner är pålitliga och kan helt ärligt säga att i jämförelse med andra märken så går dom i sönder mer sällan, dock av min erfarenhet så är det betydligt större chans att en utbytesenhet är defekt mot en som är helt ny och det grundar jag på antalet serviceärenden jag tagit emot så är det främst utbytesenheter som får problem med god marginal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grodan78:

Är dom inte nya då menar du?

Skickades från m.sweclockers.com

utbytesenheter ska bara motsvara den telefonen som den ersätter innan den pajade dvs begagnade telefoner som är genomgångna med nytt batteri och glas på bak/framsida kan du nog förvänta dig och inte en ny telefon.

har en kompis som i princip bara sysslar med att köpa trasiga samsung och iphones och få dom att se "nya" ut och sälja vidare dom och kan inte tänka mig att telefonoperatörerna missar denna chansen för att minska kostnaderna, vad tror du telefonerna i "telenor change" tar vägen t.ex.?

https://www.telenor.se/handla/tjanster/mobil/change/

Från Telenors hemsida:

Din gamla mobil får nytt liv

Företaget Brightstar tar hand om din gamla mobil. De registrerar och tömmer den på innehåll med programmet Blancco. Metoden garanterar hundraprocentig säkerhet och uppfyller alla internationellt lagstadgade krav på dataradering. De renoverar det som behövs och om det behövs byter de ut delar.

Din gamla mobil får antingen en topprenovering och ett nytt liv hos någon annan person, eller så används den till reservdelar till andra mobiler i Sverige eller i Europa. Vi återanvänder 97% av alla mobiler vi får in och resterande 3% återvinns som reservdelar. Bytt är bytt och kommer tillbaka till någon annan som förhoppningsvis får glädje av din gamla mobil länge.

Har du en gammal mobil utan värde hemma kan du lämna in den hos oss för återvinning. Vi ansvarar för en säker hantering och ser till att den tas om hand och återvinns på ett korrekt sätt. Vi har medlemskap i El-Kretsen.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av Kelzzor:

Min erfarenhet säger motsatsen. Iphone telefoner är pålitliga och kan helt ärligt säga att i jämförelse med andra märken så går dom i sönder mer sällan, dock av min erfarenhet så är det betydligt större chans att en utbytesenhet är defekt mot en som är helt ny och det grundar jag på antalet serviceärenden jag tagit emot så är det främst utbytesenheter som får problem med god marginal.

En backrep på en iphone utbytesenhet är väldigt ovanligt, oftast ligger problemet då i kass säkerhetskopia som gör att felet hänger med till nya enheten. Men visst har jag faktiskt råkat ut för en kass utbytesenhet 1 gång... men men vi kan ju tycka olika då om hur stor felmarginal det är på dom...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av yokola666:

En backrep på en iphone utbytesenhet är väldigt ovanligt, oftast ligger problemet då i kass säkerhetskopia som gör att felet hänger med till nya enheten. Men visst har jag faktiskt råkat ut för en kass utbytesenhet 1 gång... men men vi kan ju tycka olika då om hur stor felmarginal det är på dom...

Skickades från m.sweclockers.com

Jag säger inte att du har fel och felen jag syftar är hårdvarufel och inte mjukvarufel utan hårdvarufel som tex touchen inte fungerar kasst batteri etc säger bara att enligt mina upplevelser så är det betydligt större andel swap enheter som det är fel på än nya men sen så skulle jag säga att dom flesta fallen är handhavande fel men det gäller generellt smartphones överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yokola666:

@devhdc
Om du undrar hur många iphones jag "behandlat" så rör det sig nog om ofantligt många fler om du vill tävla Jag har ärligt talat bara sett ljudproblemet i iphonen en handfull gånger råkade faktiskt själv ut för det i en 4:a inte i en 7:a. Du som jobbar med trasiga telefoner kanske uppmärksammar ett specifikt fel på en specifik modell. Jag som i första hand har jobbat med hela, välfungerande iphone 7 kan definitivt inte hålla med om att det är ett "superkänt och återkommande" på alla iphone 7, No sir!

Skickades från m.sweclockers.com

Du är alltså en säljare primärt.. Då förstår jag att du har dålig koll, det är helt enkelt inte ditt jobb att veta, och Apple's officiella policy kring just det här felet är att förneka det. Iphone 7 och audio ic problematiken behandlas ungefär som 6/6+ modellen..
Apple tog aldrig ansvar för dålig konstruktion, och erbjöd aldrig en recall, men detta till trots så i 6s och 6s+ så bytte dom ut chassiet till ett som gjordes i lite hårdare aluminium, men om det nu var så att det inte fanns ett problem med att 6+ och 6 kunde lätt bli böjda i en ficka så varför bytte dom till ett dyrare material?

Jag som reparatör, speciellt en oberoende sådan ser dom här sakerna extremt ofta, och jag var en av dom som pushade mot Apple tills dom till slut erkände att det fanns problem i 6 och 6+, men dom valde istället att skylla på slutkonsumenten, men även samtidigt erkänna problemet.. Det var väldigt bisarrt och samtidigt så förstod jag och många oberoende reparatörer med mig att felet förmodligen var så stort och utbrett att dom absolut inte kunde göra en recall då det skulle kostat alldeles för mycket pengar.

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Skrivet av devhdc:

Du är alltså en säljare primärt.. Då förstår jag att du har dålig koll, det är helt enkelt inte ditt jobb att veta, och Apple's officiella policy kring just det här felet är att förneka det. Iphone 7 och audio ic problematiken behandlas ungefär som 6/6+ modellen..
Apple tog aldrig ansvar för dålig konstruktion, och erbjöd aldrig en recall, men detta till trots så i 6s och 6s+ så bytte dom ut chassiet till ett som gjordes i lite hårdare aluminium, men om det nu var så att det inte fanns ett problem med att 6+ och 6 kunde lätt bli böjda i en ficka så varför bytte dom till ett dyrare material?

Jag som reparatör, speciellt en oberoende sådan ser dom här sakerna extremt ofta, och jag var en av dom som pushade mot Apple tills dom till slut erkände att det fanns problem i 6 och 6+, men dom valde istället att skylla på slutkonsumenten, men även samtidigt erkänna problemet.. Det var väldigt bisarrt och samtidigt så förstod jag och många oberoende reparatörer med mig att felet förmodligen var så stort och utbrett att dom absolut inte kunde göra en recall då det skulle kostat alldeles för mycket pengar.

Japp säljare i första hand och anser att du enbart baserar din statistik på trasiga enheter. Om man jobbar med att laga trasiga skärmar eller byta batterier så känns det självklart som att alla dessa telefoner bara har trasiga skärmar och dåliga batterier. Samtidigt håller jag med bendgate var ett verkligt problem men under de åren man sålde 6:an skickades typ en handfull in på garantin för detta så även den hysterin blev överdrivet, ipad pro verkar dock värre...
”Oberoende repararör” är det samma sak som auktoriserad reparatör, jag tänker att dina ord måste verkligen väga tungt om du på egenhand kunde pusha apple till att bättra konstruktionen i 6s

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av yokola666:

Ipad pro verkar dock värre...
”Oberoende repararör” är det samma sak som auktoriserad reparatör, jag tänker att dina ord måste verkligen väga tungt om du på egenhand kunde pusha apple till att bättra konstruktionen i 6s

Skickades från m.sweclockers.com

Citat:

”Oberoende repararör”

Oberoende reparatör .. Jag arbetar inte med rör =P

Och absolut har du en poäng i det du skriver att man helt enkelt ser mer av det som man jobbar med, så är det helt enkelt. Men samtidigt svårt för mig att ignorera den allt ökande andelen av iphone 7:or som kommer in som inte har med trasig skärm eller dåligt batteri att göra utan bottnar i ett design/konstruktionsfel.

Oavsett så finns det väldigt många oberoende reparatörer. det handlade alltså inte om vad jag som individ gjorde för att uppmärksamma apple på problemet, utan snarare hur mängder av oss fick iphone användare att inte blint godta apple's bortförklaringar genom diverse sätt, vare sig det var att kontakta media, göra videos, skriva blogs eller helt enkelt en uppmaning till våra egna kunder och allt detta resulterade till slut i att Apple inte kunde fortsätta att blunda för problemet.

Men sen, som du tog upp .. ipad pro .. herregud vilken katastrof, till och med för en säljare så måste det ju kännas vansinnigt att förklara för kunder att en liten böj i en ipad pro är helt normalt? Nu vet jag att detta kan ordnas till med Apple, dock inte via garanti, men bara om du har Applecare, eller hur? Och dom har dessutom inte gjort en recall, och konstruktionsmässigt så måste ju den här ipad pro fadäsen vara ett av de mest uppenbara missarna som Apple någonsin gjort.. Det är helt vansinnigt att vi låter tillverkare komma undan med sån här skit..

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem

@jnsson: iPhone 6s släpptes hösten 2015. Den är därmed åtta år 2023, vilket är 3 år efter 2020, vilket är om 50 dagar.

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seziuo:

@jnsson: iPhone 6s släpptes hösten 2015. Den är därmed åtta år 2023, vilket är 3 år efter 2020, vilket är om 50 dagar.

Då är det snarare 3-4 år du menar än 2-3 år

Det är mer än 50 dagar till hösten 2020.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

6s modellen är ju lite äldre men om den är oanvänd så är den ju "ny" och med det senaste IOS så kan man ju ha den i några år även om den slutar får uppdateringar senare och för en ung tjej så är det ju en Iphone i alla fall.