Konsumentverket slår ned på falska reapriser – varnar företag inför Black Friday

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon32713:

Jag beställde högtalare till bilen från BRL för några år sedan, varpå de kontaktade mig och sade att de inte hade varan på lager, men att de erbjöd mig modellen en klass dyrare för samma pris.

Det händer, det finns företag.

Skulle köpa 10 meter högtalarkabel på Kjell, den va slut så de gav mig 20 meter istället

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Viking

Vet inte om någon var inne på Cdon på single's days. Aldrig sett något värre. Jag var ute efter ett rtx 2070 super, och det lät ju bra när de stod på sidan att det var 11% rabatt på allt i butiken med en rabatt kod "SINGLESDAY19". Men när jag sedan går in för att söka efter ett grafikkort så har de tagit bort i stort sätt ALLA. De ända som fanns kvar var några rx 570/580 som de höjt priset på till sjuka 3999kr och skrivit att det var rea till 2500kr när orginalpris är mellan 2000-2500kr.
Dagen efter "rean" var alla produkter tillbaka som det var innan singles days. Ett msi rtx 2070 super trio för 6750kr.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Vet inte om någon var inne på Cdon på single's days. Aldrig sett något värre. Jag var ute efter ett rtx 2070 super, och det lät ju bra när de stod på sidan att det var 11% rabatt på allt i butiken med en rabatt kod "SINGLESDAY19". Men när jag sedan går in för att söka efter ett grafikkort så har de tagit bort i stort sätt ALLA. De ända som fanns kvar var några rx 570/580 som de höjt priset på till sjuka 3999kr och skrivit att det var rea till 2500kr när orginalpris är mellan 2000-2500kr.
Dagen efter "rean" var alla produkter tillbaka som det var innan singles days. Ett msi rtx 2070 super trio för 6750kr.

CDON är ett Marketplace liknande Amazon där fler än CDON säljer varor ex. Inet. Ingen elektronikaktör klarar 11% rea plus kommission så därför lär de ha tagit bort elektronikprodukter för att undvika total anarki.

Permalänk
Viking

@langvisaren: Dom höjde fortfarande priset på ett rx 570 till 4000kr

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Borde väl gå med hjälp av lite samarbete och algoritmer tillsammans med prisjakt, där ser man snabbt hur priset legat innan rean och när väl rean startar. Går väl annars att göra stickprov också men då är det ett jädra pyssel.

Tänkte samma sak, men... Prisjakt följer inte var enskild butik med historik, dom följer endast varan i fråga oberoende av butik.

Sen så kan butiken även vara lite paranoid och byta deras produktnummer på exakt samma vara med följd att det blir en ny adress till varan, vilket sker hos nära på alla diskuterade butiker.

Har ett klart exempel från ett oväntat håll (lite längre upp i kedjan), viket mitt förra inlägg tog upp.

Det är HP Pavilion 15-CW1001no

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?pu=5126319
7 November så steg priset på prisjakt då HP ändrade sidans adress och därmed försvann i prisjakts listning.
Jag var inne den 6 November och kom in via prisjakts länk.

På sidan ifråga så var då ordinare pris 5990:- samt en banner med en rabatt på 1000:- från ordinarie pris = 4990:-
Ursprunglig länk till HP: https://store.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=6PV54E...

Nuvarande länk till HP som prisjakt ännu inte hittat: https://store.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=6PV54E...

Så plötsligt en 50% ökning av produktens pris från ordinarie, ska varar kul att se deras BF pris
//

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Priserna höjs i smyg innan BF och andra "reor", men detta fan visste man
Tror väl ändå man gör någon slags research på prisutveckling och liknande innan man köper den där teven för 15 papp?

Permalänk
Avstängd

Hittar man ett RTX2080Ti för 8 lax kanske man slår till!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Att företag fifflar med priset är snarare m.o än att inte göra det, kanske är det hårdare om man kallar det för just REA.
Framförallt i matbutiker så är deras reklamvaror ofta slut och endast i undantagsfall finns det en ersättningsvara till samma pris. Inte sällan kan de göra reklam såhär:
Nyponsoppa 8:-st men den enda nyponsoppan som finns i butiken är den för 16:-st.
Vad som är ännu fulare är när dem säljer något såhär 2 påsar chips 35:- och sedan slår dem in påsarna som 22:- styck.
Detta händer ungefär 50% av tillfällena, så jag kollar alltid kvittona. Jag kan bara spekulera i hur många de faktiskt lurar på det här viset.

Just det fenomenet har jag haft koll på i några år på våra lokala ica-butiker. Det är ungefär som du säger, i ca 50% av fallen (om inte oftare) så "missar" de rean och slår in produkterna 1 å 1.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Är det inte Mediamarkt som varje år hamnar i nyheterna när någon shoppare har lyft på reaprisskylten och sett att ordinarie pris faktiskt var det samma?
Och jag har för mig att Hemtex fick sig en åtsägelse för flera år sedan för deras konstanta reor...

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem

@SchaaSchaa: Absolut, det säger jag inte emot.
Däremot är det väldigt lätt för kunden att peka finger mot ett företag när det kan faktiskt kan vara så enkla saker som prishöjningar från leverantören, billiga partier man tagit in osv. Men jag är fullt medveten om att det fuskas. I min bransch har vi till och med fått skit för att vi säljer ut vissa färger på en sak mycket billigare än i dennes persons ögon de bra färgerna för att tjäna mer pengar. När i själva verket köpte vi in partier från leverantören med de färgerna som de hade överlager på och därför fick ett mycket bättre pris.

Det där med rekpris och att det kan vara gammalt känner jag att det är ett större problem för teknikprylar överlag ( Jag vet att vi är på teknikforum men black friday och reor är mer än bara det ) då ett grafikkort har inte alls samma värde efter 2 år medans ett par schyssta jeans kostar samma år efter år och har samma värde.

Personligen tycker jag beroende på vad det är för prylar jag kollar på kan tycka det är vettigt med rekpris.
Vi har tex ett gäng saker på rea och har haft sen i somras. Vi köpte in allt den leverantören hade för det är utgående modeller och kommer komma nya till våren. Fortfarande bra saker och uppdatering brukar generellt vara kosmetiska med några få nyheter. Att då inte ha kvar rekpris för att de modeller har funnits i säkert 3 års tid är bara dumt för oss och alla kunder som är ute efter bra saker billigt. För alla som är inbitna och vet vad det är för prylar så är det absolut inga problem. Men alla som inte är det och har en tight budget kommer inte veta att den här prylen för 600kr ordinarie är förmodligen sämre än den andra som också kostar 600kr men har ett ordinarie på 1200kr.

Men jag pratar ju självklart inom det jag arbetar och det kan se annorlunda ut och även helt tvärtom i andra branscher där man istället luras av rekpriser.

Permalänk
Medlem

Av en slump såg jag Däckonline köra vad jag tycker är en fuling. Under en torsdag kollade jag däck från Goodyear. De ville ha 839kr per däck, men jag köpte samma däck av min lokala verkstad då de tog 975 inkl byte och omläggning. Följande måndag kollade jag Däckonline igen för jag pratade vinterdäck med en polare. Däckonline körde nu en kampanj, 10% rabatt!!! Dock så sålde de nu däcken för 968kr (innan rabatt). Dvs, dyrare trots deras "rabatt".

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem

Ni som menar på att alla företag gör detta kan ju ta och kika på prishistoriken på Prisjakt och rapportera konstiga höjningar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cadtekniker:

Vår ugn gick sönder i helgen så fick ta och beställa en ny i måndags, flera sidor hade höjt priset inför singles day med 1000:- från 4800 till 5800 sen hade dom "11% PÅ ALLT BARA PÅ SINGLES DAY !"
Hade jag beställt ugnen torsdagen innan singles day hade jag fått den 500 kr billigare.

Du kunde ha väntat några dagar och fått den 500kr billigare igen..

Skrivet av jecretur:

Ica-butiker missbrukar extrapris/rea hela tiden. Gå in i valfri Ica-butik så ser du mängder med "Extrapris X st för A kr" som är flera månader eller t.o.m. år gamla (rea i max 1 mån gäller för livsbutiker) Det är alltså ordinarie multipriser. Mallar för multiprislappar utan "Extrapris" finns (tex "Bra pris varje dag") men de väljer att försöka lura kunder. De kan tydligen inte driva butiker utan att lura de som inte är stamkunder.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast det är kampanj och inte rea.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snörök:

Tänker på Harman Kardon Onyx 1-5... Ordinarie pris 3990:- men dyker alltid upp på alla reor från flera olika åf för 990-1290:-. Ingen dålig högtalare men jag hoppas ingen betalat 3990:- för den...

Hahah! Bästa exemplet. Konstant 50% rabatt på den. Såg tyvärr några som köpte för 3990:- något år sedan..

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugashaka:

Är det inte Mediamarkt som varje år hamnar i nyheterna när någon shoppare har lyft på reaprisskylten och sett att ordinarie pris faktiskt var det samma?
Och jag har för mig att Hemtex fick sig en åtsägelse för flera år sedan för deras konstanta reor...

Nja. Mediamarkt kör ju elektroniska skyltar som uppdateras i realtid, så att det är samma pris på den som på en papperslapp med rea-text på ovanpå är inte så konstigt.

Däremot är det varje år folk som inte fattar det och gör arga inlägg på Facebook och liknande.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag minns en mattbutik intill matbutiken jag handlade på för många år sen. Nästan varje dag i fem år gick jag förbi där. Alltid stora skyltar med rea och utförsäljning, 50 procent, 70 procent, osv... Samma sortiment hela tiden...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Min lösning är enkel. Vad butikerna påstår att priset har varit är irrelevant för mig, jag jämför alltid det givna priset mot andra butikers priser, precis som vanligt under icke-rea tider. Prisjakts prishistorik hjälper också för saker jag inte har koll på.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bengt-Arne:

Tänkte samma sak, men... Prisjakt följer inte var enskild butik med historik, dom följer endast varan i fråga oberoende av butik.

Sen så kan butiken även vara lite paranoid och byta deras produktnummer på exakt samma vara med följd att det blir en ny adress till varan, vilket sker hos nära på alla diskuterade butiker.

Har ett klart exempel från ett oväntat håll (lite längre upp i kedjan), viket mitt förra inlägg tog upp.

Det är HP Pavilion 15-CW1001no

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?pu=5126319
7 November så steg priset på prisjakt då HP ändrade sidans adress och därmed försvann i prisjakts listning.
Jag var inne den 6 November och kom in via prisjakts länk.

På sidan ifråga så var då ordinare pris 5990:- samt en banner med en rabatt på 1000:- från ordinarie pris = 4990:-
Ursprunglig länk till HP: https://store.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=6PV54E...

Nuvarande länk till HP som prisjakt ännu inte hittat: https://store.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=6PV54E...

Så plötsligt en 50% ökning av produktens pris från ordinarie, ska varar kul att se deras BF pris
//

Ska vi gissa på 4990kr då som superrabattpris på black friday.
Att många handlare också har andra artikelnummer på samma artikel har jag också märkt. Köpte för ett tag sen en HP-skrivare vid namn officejet pro 9010 men jag köpte den på Mediamarkt och då hette samma skrivare 9014 men var samma skrivare i övrigt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Mycket "jag har sett" och "jag har hört" i tråden, ta gärna screenshots på priser före, under och efter Black Friday så vi andra får se lite mer svart på vitt - precis som @Bengt-Arne säger har inte Prisjakts crawler reda på individuellt pris för varje butik.

Personligen väljer jag ut en vara/en rad varor (beroende på vad jag är ute efter), skriver ner priset någon månad innan (hos den/de butiker jag kan tänka mig handla hos) Black Friday, och om det faktiskt blir billigare under Black Friday slår jag till, annars får det vara till någon annan gång. Göder inte deras BF-försäljningsstatistik om de inte faktiskt kapar lite pris också.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Mycket "jag har sett" och "jag har hört" i tråden, ta gärna screenshots på priser före, under och efter Black Friday så vi andra får se lite mer svart på vitt - precis som @Bengt-Arne säger har inte Prisjakts crawler reda på individuellt pris för varje butik.

Personligen väljer jag ut en vara/en rad varor (beroende på vad jag är ute efter), skriver ner priset någon månad innan (hos den/de butiker jag kan tänka mig handla hos) Black Friday, och om det faktiskt blir billigare under Black Friday slår jag till, annars får det vara till någon annan gång. Göder inte deras BF-försäljningsstatistik om de inte faktiskt kapar lite pris också.

En lokal expert-butik gjorde en intressant grej runt år 2004-2006, pappa hade följt en TV under en längre perid och tänkte att han slår till på mellan-dagarna... till sin chock hade dom exakt samma pris som innan jul, värsta är att de andra expert-butikerna hade den tvn till nedsatt pris.
Sen finns ju sidor som https://camelcamelcamel.com/ och prisjakts kurva som går att ta fram på något vis.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

Skulle köpa 10 meter högtalarkabel på Kjell, den va slut så de gav mig 20 meter istället

Då man vet att de fortfarande tjänar massor med pengar på 20 meter kabeln

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Köpte en Samsung 65" Q6FN TV förra black friday på Elgiganten för 10000kr.
Det kändes faktiskt inte lurendrejeriigt med tanke på prishistoriken.

Det var faktiskt ett riktigt bra erbjudande, men hur mycket "Q" betyder "kvantpricksfärger" vettefan på lågprisserien vette fan. Har sett bättre färger på vissa TV's utan Quantum dots kan jag tycka nu i efterhand. Men får väl se det som acceptabelt ändå, till det priset.
...Men nu handlar det ju iofs om singles day, men iaf....

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem

Förvånad att CDON inte är med på listan, nu på Singels day sålde dom flera saker med upp till 40% rea samtidigt som dom sålde samma pryl utan rea för samma pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicoX:

@twit: Heter vittnesmål, lever du på 1200-talet?

Vittnesmål är nåt man lämnar, säger inget om vilken typ av information du uppger. Hörsägen kan vara en klassificering/nivå på informationen du ger i ett vittnesmål.

Om jag ger ett vittnesmål om att person X har sagt till mig att person Y sa Z när jag inte var närvarande så blir det hörsägen. Om jag däremot i första person har hört Y säga Z då kan jag lämna ett vittnesmål som inte räknas som hörsägen och istället är en förstahands observation.

Skrivet av nicoX:

En vän säljare på budget företaget JYSK sa att de höjer priserna på sängar etc. inför Black Friday för att sedan rea ut dom på dagen. Tack för länken ska anmäla dom.

Dvs du har andrahandsinformation om din vän sa det till dig, skulle du ge ett vittnesmål så blir det hörsägen, skulle din vän däremot lämna ett vittnesmål blir det inte det.

Permalänk
Medlem

Set jag brukar göra är att lägga det jag tänkt köpa ändå i en sparad kundvagn. Det är ganska enkelt att minnas priset på kundvagnen som helhet, och se om det blir någon nämnvärd skillnad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hoppas folk förstår att leverantörer också själva höjer pris till återförsäljare innan stora helger som black friday och julen.
Ja, det är fakta. Jag brukar kräva att Elgiganten och Mediamarkt noterar på kvittot att de matchar priset om det skulle bli billigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Singelsday var ingen höjdare. Får se om BF blir bättre. Annars blir det att Investera pengarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Bra! Läste även att Jollyroom hade blivit dömd för sina falska reor, så förhoppningsvis tänker företagen till lite inför årets reafest.

Yep, såg samma sak nyss:

https://www.konsumentverket.se/aktuella-konsumentproblem/nyhe...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindboggle:

Förvånad att CDON inte är med på listan, nu på Singels day sålde dom flera saker med upp till 40% rea samtidigt som dom sålde samma pryl utan rea för samma pris.

När jag tidigare har letat komponenter brukade cdon ha typ 3 år gamla grafikkort till salu, prissänkningen på produkten stod som rea. 25% "rea" på en komponent som är så utdaterad är ju ingen direkt höjdare..

Visa signatur

Byter komponenter för ofta

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

En bekant som numera är pensionär berättade hur de brukade göra på deras postorderbutik. Om strumpor för 10 kr paret sålde dåligt så började de med "köp två par för 30 kr" och nämnde inget om att det skulle vara rea. Då gick de åt som smör i solsken för folk trodde det var billigare att köpa storpack.

Jag har märkt att butiker fortfarande gör sådant. Kan vara billigare köpa två små förpackningar av en vara än en stor, trots samma totala mängd innehåll. Det gäller att kolla en gång extra och inte bara gå på reflexer när man handlar.

Mitt lokala hemköp på förra bostadsorten gjorde så med Milda flytande margarin. Halvlitersflaskan var en krona billigare i literpris än den större 750 ml(?) flaskan var i literpris. Kanske inte det allvarligaste "marknadsföringsbrottet", men jag gick igång på principen varje gång fastän jag inte gick på det. Nog lönade det sig eftersom de behöll prisskillnaden. Folk i gemen läser nog inte de små jämförelsepriserna på hyllkanten utan tror att större alltid = billigare.