Vi som har bytt/vill byta till Linux från Windows

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av snajk:

Well, problemet är ju inte att det är person A eller B, eller företag A eller B, som publicerar nyheterna i fråga utan att de är extremt vinklade och oärliga. Om en nyhetsleverantör har många sådana här nyheter så litar man på den mindre och mindre, och till slut är det inte värt att ens beakta deras nyheter eller sanningshalten i dem då de har förbrukat sitt förtroende.

Jag har kollat igenom hela klippet som är (hela?) källan till denna story och det finns inget nytt i den angående Googles olika policys eller hur de filtrerar deras nyheter exempelvis. Borde exempelvis infowars finnas med i en tjänst som aggregerar nyheter? Självklart inte då det inte är nyheter utan extremt vinklad propaganda. Det är inte censur utan helt vanlig filtrering. De gnäller på att National Enquirer inte får vara med bland nyhetskällorna, men det är ju en tidning motsvarande En ding ding värld, fast med en massa obelagt kändisskvaller, om ni kommer ihåg den. De visar att en kongressledamot sett deras film och frågar ut Google om detta, men man får inte höra svaret.

Som jag ser det är Project Veritas i nivå med Ancient Aliens när det gäller bland annat källkritik, och nyhetsleverantörer som använder dem som källa är inte bättre.

Nej klippet är inte hela källan vilket du borde förstått om du läst artikeln som länkades i tråden och kontrollerat länkat källmaterial från den artikeln.
Förutom att du kan kan följa länkar från källan och läsa en del källmaterial och artiklar så kan du ladda ner en fil med diverse källmaterial för artikeln.
Det finns en del källmaterial för den som tar sig tiden att gå igenom den.
Om ni inte källgranskar genom att gå igenom källmaterialet så förstår jag att ni hellre tar den bekväma genvägen att misskreditera källan, det är just källgranskning jag ansåg att ni borde göra innan ni kritiserar.

Vill någon fortsätta denna diskussionen så skapa en lämplig tråd för det, detta är inte rätt ställe för den diskussionen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2010
Skrivet av Snubb1:

Nej klippet är inte hela källan vilket du borde förstått om du läst artikeln som länkades i tråden och kontrollerat länkat källmaterial från den artikeln.
Förutom att du kan kan följa länkar från källan och läsa en del källmaterial och artiklar så kan du ladda ner en fil med diverse källmaterial för artikeln.
Det finns en del källmaterial för den som tar sig tiden att gå igenom den.
Om ni inte källgranskar genom att gå igenom källmaterialet så förstår jag att ni hellre tar den bekväma genvägen att misskreditera källan, det är just källgranskning jag ansåg att ni borde göra innan ni kritiserar.

Vill någon fortsätta denna diskussionen så skapa en lämplig tråd för det, detta är inte rätt ställe för den diskussionen.

Men artikeln har uppenbarligen videon som huvudkälla, de kanske har läst hans datadump, det vet inte jag , men allt artikeln påstår kommer ju från videon förutom länkarna till deras egna tidigare "nyheter" om liknande saker. Hur som helst så säger han inget nytt och inget konstigt i videon och hans datadump är inte tillräckligt intressant att jag vill lägga tiden på att gå igenom den. Andra har dock gått igenom den utan att några skandalösa saker har framkommit. Hade det funnits något mer intressant där hade ju videon tagit upp det exempelvis, eller den stora mängden andra konspirationssidor på den extrema högerkanten som också har rapporterat om detta.

Vorhies verkar inte så frisk eller smart själv dock. Sprider knäppa konspirationsteorier om pizzagate och judiska konspirationer, och hans vanföreställning att han skulle riskera att bli utsatt för våld eller mördad av Google för hans knäppa teorier är inget bra tecken. Den första artikel jag hittade om honom som inte var från extremhögern är denna godbit från Gizmodo.

Vill man gräva mer i hur Google agerar, publikt och internt, så rekommenderar jag denna artikel från Wired.

Ledsen för off topic-diskussionen, men vissa saker kan bara inte stå oemotsagda.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2017

@snajk bra grävt där tummarna upp

För att återgå till trådens ämne, jag har med förtjusning hittat en dist som rullar på bra på min lilla Asus VivoPC VM40B : https://mxlinux.org/

Blev inte vän med deras Xfce skrivbord så jag bara bytte : sudo apt-get install cinnamon
Logga ut och valde cinnamon och det bara funka

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2007

Nu har Google också fått en whistleblower att reagera:

https://www.theguardian.com/technology/2019/nov/12/google-med...

Hoppas det inte spiller över på Linux. Fast det är kanske lite långsökt.

Tack och lov så är ju inte Linux endast knutet till dem. Märkligt att Microsofts närvaro kanske kan bli det som räddar Linux.

Skickades från m.sweclockers.com

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| AMD Ryzen Threadripper 1950X Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 4x8GB 3200 C16| OCZ ZX 1000W| ASUS GTX 1070 Ti Strix| Philips 328E9FJAB/00| Debian Sid| LXQt|

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2005
Skrivet av sAAb:

Nu har Google också fått en whistleblower att reagera:

https://www.theguardian.com/technology/2019/nov/12/google-med...

Hoppas det inte spiller över på Linux. Fast det är kanske lite långsökt.

Tack och lov så är ju inte Linux endast knutet till dem. Märkligt att Microsofts närvaro kanske kan bli det som räddar Linux.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad har det här att göra med trådens ämne?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2007
Skrivet av filbunke:

Vad har det här att göra med trådens ämne?

Det finns en koppling, som inte ens behöver anses långsökt.

När Linux kom så sågs det av flera som en frälsning från "de onda", Microsoft och Apple.

När sedan Google började växa ett decennium senare så anammade de direkt Linux och blev någon slags motpol mot "de onda".

Googles devis i början var ju också "Don't be evil". Men jag ser nu i länken att de raderat den typen av ansatser:

Citat:

"Don't be evil" is a phrase used in Google's corporate code of conduct, which it also formerly preceded as a motto.

Following Google's corporate restructuring under the conglomerate Alphabet Inc. in October 2015, Alphabet took "Do the right thing" as its motto, also forming the opening of its corporate code of conduct. The original motto was retained in Google's code of conduct, now a subsidiary of Alphabet. In April 2018, the motto was removed from the code of conduct's preface and retained in its last sentence.

Men, nu verkar det ha "glömts bort". Så, de som vill byta till Linux från Windows (som är trådens namn) har kanske blivit ett argument fattigare.

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| AMD Ryzen Threadripper 1950X Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 4x8GB 3200 C16| OCZ ZX 1000W| ASUS GTX 1070 Ti Strix| Philips 328E9FJAB/00| Debian Sid| LXQt|

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2005
Skrivet av sAAb:

När Linux kom så sågs det av flera som en frälsning från "de onda", Microsoft och Apple.

När sedan Google började växa ett decennium senare så anammade de direkt Linux och blev någon slags motpol mot "de onda".

Googles devis i början var ju också "Don't be evil". Men jag ser nu i länken att de raderat den typen av ansatser:

Men, nu verkar det ha "glömts bort". Så, de som vill byta till Linux från Windows (som är trådens namn) har kanske blivit ett argument fattigare.

Nej, bara nej.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2006
Skrivet av sAAb:

Började skriva ett svar men inser att det inte är värt besväret. Det är svårt att med ord beskriva idiotin i det där resonemanget.