Uppgraderings funderingar inför black friday.

Permalänk

Uppgraderings funderingar inför black friday.

Hej!
Sitter i funderingar att uppgradera min CPU nu inför kommande black friday. Har idag en Ryzen 1600 som används med ett B350 tomahawk modekort och ram minnen i 3200 Mhz.
Datorn kommer att användas till spelande. Sitter just nu på ett 1080 Ti matchat med en Ultrawide skärm (3440x1440p)
Spelen som spelas är mestadels Pubg,Destiny, Red dead redemption , Witcher och andra AA titlar.

Det jag vill få ut är högre fps, men kommer jag se en ökning på den upplösningen jag spelar på med tex i9900k eller en Ryzen 3700x/3900x eller ska jag gå för ett bättre grafikkort?

Tacksam för hjälpen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rudenbrandt:

Hej!
Sitter i funderingar att uppgradera min CPU nu inför kommande black friday. Har idag en Ryzen 1600 som används med ett B350 tomahawk modekort och ram minnen i 3200 Mhz.
Datorn kommer att användas till spelande. Sitter just nu på ett 1080 Ti matchat med en Ultrawide skärm (3440x1440p)
Spelen som spelas är mestadels Pubg,Destiny, Red dead redemption , Witcher och andra AA titlar.

Det jag vill få ut är högre fps, men kommer jag se en ökning på den upplösningen jag spelar på med tex i9900k eller en Ryzen 3700x/3900x eller ska jag gå för ett bättre grafikkort?

Tacksam för hjälpen

Satsa på en 3600 zen 2 har ökat med 25 procent ipc sen första gen så du kommer garanterat få bättre FPS en i9 är Overkill de högsta du bör gå på är en 3700x

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av sifri:

Satsa på en 3600 zen 2 har ökat med 25 procent ipc sen första gen så du kommer garanterat få bättre FPS en i9 är Overkill de högsta du bör gå på är en 3700x

Skickades från m.sweclockers.com

Är i9 verkligen en overkill? Är inte 3700x amds version an i9 eller har jag missuppfattat det helt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rudenbrandt:

Är i9 verkligen en overkill? Är inte 3700x amds version an i9 eller har jag missuppfattat det helt?

Jag tror han menar overkill utifrån att du då måste byta ut fler delar jämfört med bara processorn från Ryzen 3XXX-serien..
Samt att det blir rejält mycket dyrare.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Skrivet av tuomi:

Jag tror han menar overkill utifrån att du då måste byta ut fler delar jämfört med bara processorn från Ryzen 3XXX-serien..
Samt att det blir rejält mycket dyrare.

Aha då förstår jag Ja det blir lite mer delar att byta ut. Men kommer jag se någon prestanda skillnad mellan tex Ryzen 3700x eller en I9 på den upplösningen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rudenbrandt:

Aha då förstår jag Ja det blir lite mer delar att byta ut. Men kommer jag se någon prestanda skillnad mellan tex Ryzen 3700x eller en I9 på den upplösningen?

I9 är fortfarande den snabbaste gaming processorn så ja du kommer se skillnad hur mycket vågar jag inte säga men jag tycker inte de är värt de extra pengarna

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Med 1080Ti så kommer du inte märka skillnad mellan 3700x och i9. Däremot mellan din gamla processor och en ny ryzen 2.

PS, bara för att ordet blir långt så ska man inte skriva isär

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3