Permalänk

Datorbygge för ca 40k

Tjenare, en polare till mig har önskat en dator i present varpå vi grabbar och hans farsa ska gå ihop samt 28k från hans egen ficka. Vi har 40k att röra oss med där även en bra skärm ska ingå.

Efter att ha kollat runt och kollat i gamla trådar så har jag fått ihop detta. dator
Detta köps då vid black friday i hopp om att priset blir lite mildare. En bra skärm till detta också, om det finns någon som ni kan rekommendera. Sen är det även luft eller vatten kylning? Han vill gärna ha vattenkylning men där har jag noll koll. Ber om ursäkt om mina svar kan vara sega men jobbar. Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Bygger ett AMD alternativ med 3900x bättre multicore prestanda och möjligheter att uppgradera CPU senare till nästa generation om man vill.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Viking

@ee_collin: Valde ryzen 9 så att du får 12c och gen 4 ssd:

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Skrivet av Donnerstal:

@ee_collin: Valde ryzen 9 så att du får 12c och gen 4 ssd:
https://komponentkoll.se/bild/LfhJp.png

Skrivet av Jonas79:

Så det är ryzen som gäller även när det kommer till monsterbyggen?

Donnerstal, behövs verkligen ett så kraftigt nätagg?

Tack återigen för hjälpen!
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ee_collin:

Så det är ryzen som gäller även när det kommer till monsterbyggen?

Nja. Inte direkt. I de flesta speltitlar är Intel lite bättre än AMD men det är inte med speciellt mycket. Det finns dock ett fåtal spel där skillnaden är märkbar. AMD däremot må vara bättre i ett fåtal speltitlar men inte några större skillnader.

Däremot har AMD fler kärnor så om man gör något som gillar fler kärnor är det bra, det kan eventuellt även vara mer framtidssäkert om t.ex. fler spel börjar nyttja fler kärnor på ett bra sätt. Jag skulle däremot gissa att han hinner byta processor innan det sker, men jag gissar som sagt bara.

Här är 36 spel testade med 9900k och 3900x
Sammanfattning (Siffrorna anger den procentuella skillnaden som Ryzen har gentemot Intel):

En annan anledning att köpa Ryzen är om man inte gillar Intels företagsstrategier eller om priset skulle vara bättre.

Skrivet av ee_collin:

Donnerstal, behövs verkligen ett så kraftigt nätagg?

Nej. Ett kraftigare nätagg kan däremot vara mer framtidssäkert samt eventuellt tystare då fläktarna på vissa modeller inte startar förrän x % belastning. Mer än så vet jag inte.

Permalänk
Viking
Skrivet av ee_collin:

Så det är ryzen som gäller även när det kommer till monsterbyggen?

Donnerstal, behövs verkligen ett så kraftigt nätagg?

Tack återigen för hjälpen!
Skickades från m.sweclockers.com

Med Ryzen kan du använda gen 4 ssd:er. De har ju ca 5000 mb i läs/skriv hastighet. Sen har den ju 12 kärnor
Nätaggregatet valde jag eftersom det har en Platinum rating och för att du har en budget på 40k

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk

Nej. Ett kraftigare nätagg kan däremot vara mer framtidssäkert samt eventuellt tystare då fläktarna på vissa modeller inte startar förrän x % belastning. Mer än så vet jag inte.
[/quote]

Nätaggregat är tillverkade för att arbeta på en viss procent av sin fulla kapacitet. Köper du ett alltför kraftigt nätaggregat så kommer det alltså inte fungera helt optimalt. Köp därför ett nätaggregat som är anpassat för den hårdvara som sitter i burken. Att fläska på med ett 1200 watts aggregat till en burk som drar 500 watt bara för att man tycker att pengar inte spelar någon roll är egentligen ingen mening. Kolla på nätet så finns det program som beräknar strömförbrukning. Lägg sedan på lite när du väljer nätaggregat så är du framtidssäker.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqua_HeaD:

Nej. Ett kraftigare nätagg kan däremot vara mer framtidssäkert samt eventuellt tystare då fläktarna på vissa modeller inte startar förrän x % belastning. Mer än så vet jag inte.
[/quote]

Nätaggregat är tillverkade för att arbeta på en viss procent av sin fulla kapacitet. Köper du ett alltför kraftigt nätaggregat så kommer det alltså inte fungera helt optimalt. Köp därför ett nätaggregat som är anpassat för den hårdvara som sitter i burken. Att fläska på med ett 1200 watts aggregat till en burk som drar 500 watt bara för att man tycker att pengar inte spelar någon roll är egentligen ingen mening. Kolla på nätet så finns det program som beräknar strömförbrukning. Lägg sedan på lite när du väljer nätaggregat så är du framtidssäker.

Skickades från m.sweclockers.com

Och den procenten som de enligt 80+ standarden ska vara som mest effektiv är vid 50 % belastning. Så en psu på 1200 watt för ett system som drar 500 är inte så tokigt om man vill ha god effektivitet samtidigt som man vill vara lite framtidssäker.

Men, skillnaden i effektivitet mellan olika belastningsgrader är väldigt liten i moderna nätaggregat av god kvalitet. Standarden 80+ dikterar också hur effektiv nätagget måste vara vid olika belastningar, det är bara att googla om man är intresserad.

Det tillsammans med vad jag skrev tidigare gör att i alla fall jag tycker man kan sova gott ifall man köper en större psu än vad som egentligen krävs. Åtminstone om det inte innebär att man måste snåla in på något annat som ger större nöje. T.ex. mat till barnen eller ssd istället för hdd.

Permalänk
Medlem

Värt att nämna i intel vs AMD diskussionen är att Intel dras med en hel drös säkerhetsbrister i sina processorer. Detta åtgärdar de med löpande uppdateringar som sänker prestandan gång på gång. Utöver att det minskar eventuellt övertag i spelprestanda får man även överväga om man litar på att Intel faktiskt kommer täppa till alla håll.

Vill även föreslå att om du köper X-570 moderkort i 2500kr klassen så ska du välja Asus tuf gaming, eller tuf gaming wifi. Det är det bästa moderkortet i den prisklassen

Visa signatur

Moderkort: ASUS TUF GAMING X570-PLUS | CPU: AMD Ryzen R9 3900X | CPU-kylare: be quiet! Dark Rock Pro 4 | RAM: G.Skill Trident Z Neo C 32 GB (2x16) DDR4-3600 CL16 | GPU: SAPPHIRE Radeon Pulse RX5700 XT 8GB OC | SSD: Corsair MP510 1 TB NVMe + Intel 660p 2 TB NVMe | PSU: Corsair RM750X V2 750W | Chassi: be quiet! Pure Base 600 Svart | Skärm: LG 27GL850 144Hz IPS 2560x1440 | Tangentbord: Logitech G513 | Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klurig:

Värt att nämna i intel vs AMD diskussionen är att Intel dras med en hel drös säkerhetsbrister i sina processorer. Detta åtgärdar de med löpande uppdateringar som sänker prestandan gång på gång. Utöver att det minskar eventuellt övertag i spelprestanda får man även överväga om man litar på att Intel faktiskt kommer täppa till alla håll.

Vill även föreslå att om du köper X-570 moderkort i 2500kr klassen så ska du välja Asus tuf gaming, eller tuf gaming wifi. Det är det bästa moderkortet i den prisklassen

Gigabyte Aurous Elite har nästan lika bra Vrm som Asus Tuf gaming och skillnaden är marginell men Gigabyte har mycket mer uppdateringar på Bios versioner och enligt mig är detta viktigt.

Men AMD har också ökat prestandan med 10% sedan Juli släppet på Ryzen 7 3700x för mig och detta är innan Chipset drivers optimerade för Windows 10 1909 och Agesa 1.0.0.4b som jag är inne på 3 Bios versionen av medan vissa ej ens fått 1 första revision av.

Med Intel har jag aldrig ökat prestandan med 10% under tiden som gått så visar att AMD hela tiden optimerar nya generationer.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ee_collin:

Så det är ryzen som gäller även när det kommer till monsterbyggen?

Donnerstal, behövs verkligen ett så kraftigt nätagg?

Tack återigen för hjälpen!
Skickades från m.sweclockers.com

750 watt räcker fullgott för bygget jag valde folk är experter på att överspeca nätdelar i byggen.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Jonas79:

750 watt räcker fullgott för bygget jag valde folk är experter på att överspeca nätdelar i byggen.

Ass nice ha högre nätagg för framtid och att fläkten slipper snurra.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Skrivet av Trunk:

Jag har personligen en AMD, ryzen 7 3700x med ett 2070 super som jag är överlycklig lottad över. Har även samsungs ssd 1tb. Allt går snabbt som snittar minst 300fps på cs osv samt klarar mw2 på högsta utan problem med fläktar som kylning. Ligger runt 65 grader vid mw2 på högsta. Det jag är mest rädd för är om jag bygger ihop detta monster är att jag dels får kylningen på plats men vill ju min polare kan uppgradera i framtiden. Känns som jag ska gå i samma bana och köra på med AMD. Om du fick leka med tanken att du skulle lägga runt 30k på en speldator, vilka komponenter hade du haft?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Tack alla som lägger ner sin tid! Otroligt tacksam att ni hjälper till. Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ee_collin:

Om du fick leka med tanken att du skulle lägga runt 30k på en speldator, vilka komponenter hade du haft?

Jadu, svårt val, om vi utgår från att priset är detsamma. Men eftersom kraften i min stationära burk i stort sett endast finns till för att spela så hade jag nog valt en Intel. Den är som sagt lite bättre i de flesta spel och i ett fåtal spel är den märkbart bättre.

AMD är däremot bättre på att inte tvinga sina kunder att uppgradera moderkort samtidigt som sin processor vilket är en mycket stark anledning att välja AMD, åtminstone om man uppdaterar sin processor lite då och då, något jag inte gör. Jag har däremot dålig koll just nu, kanske är måste man köpa nytt moderkort om man vill uppdatera sin amd-processor om ett par år också.

Hade ryzen + moderkort varit märkbart billigare än intel + moderkort så hade jag däremot tagit ryzen och antingen sparat pengarna eller lagt de på något annat, kanske mer prestanda eller något annat roligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ee_collin:

Tack alla som lägger ner sin tid! Otroligt tacksam att ni hjälper till. Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Ska skärm och tillbehör ingå för 30K. @ee_collin

Är det bara burken kvalar min dator in stryk dom 2 120 mm rgb fläktar från Corsair sitter 3 st i datorchassit + 3 st på AIO 360 mm så totalt 6 st 120 mm redan utan dom.

Dock är 2080Ti ej prisvärt alternativ.

Därav att jag köpte 3700x + 2070 Super också för bäst pris/prestanda till spel men 5700Xt ännu bättre pris/prestanda om man ej använder Gsync skärm så detta som avgör.

Raytraysing spel kräver dock enormt mycket av grafikkort och då 2080/2080ti behövs i spel enligt mig

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Skrivet av Jonas79:

Ska skärm och tillbehör ingå för 30K. @ee_collin

Är det bara burken kvalar min dator in stryk dom 2 120 mm rgb fläktar från Corsair sitter 3 st i datorchassit + 3 st på AIO 360 mm så totalt 6 st 120 mm redan utan dom.

Dock är 2080Ti ej prisvärt alternativ.

Därav att jag köpte 3700x + 2070 Super också för bäst pris/prestanda till spel men 5700Xt ännu bättre pris/prestanda om man ej använder Gsync skärm så detta som avgör.

Raytraysing spel kräver dock enormt mycket av grafikkort och då 2080/2080ti behövs i spel enligt mig

Ca 40k mer eller mindre spelar inte roll. Det ska även ingå skärm i 40k, så runt 30k enbart för burken.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Bygger ett AMD alternativ med 3900x bättre multicore prestanda och möjligheter att uppgradera CPU senare till nästa generation om man vill.

https://komponentkoll.se/bild/yaIgT.png

Skrivet av ee_collin:

Ca 40k mer eller mindre spelar inte roll. Det ska även ingå skärm i 40k, så runt 30k enbart för burken.

Skickades från m.sweclockers.com

Då står jag kvar på mitt första bygge 6 st rgb 120 mm fläktar + 360 AIO under 30K med Pcie 4.0 SSD, värsta grafikkortet + 12 Core CPU/ 24 trådar.
@ee_collin

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk

Ni som säger att det Inte är prisvärt får lyssna mer på att deras budget är 30k+-10. För det kan dom skaffa 2st 2080super sli bridge vilket presterar bättre än 2080ti I mångafall. Para det med en i9 9900ks och kör 4k.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.