Permalänk
Medlem

Köpa dator wia wish?

Funderar på att köpa laptop via wish. 15,6 tum intel j3455 core 4, 8 gb ram. Någon som kan ge råd. Kostnad runt 3000 kr. Jag är helt novis

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ulf72an:

Funderar på att köpa laptop via wish. 15,6 tum intel j3455 core 4, 8 gb ram. Någon som kan ge råd. Kostnad runt 3000 kr. Jag är helt novis

Är det svenskttangentbord? Vad händer om det blir fel på den, du lär nog få problem med att reklamera den. Dvs inga garantier. F ö är det precis som att köpa något annat, beställ och betala. Jag själv hade nog inte köpt något "dyrt" där igenom, speciellt inte något pryl som jag vill ha garanti på. Jag hade nog satsat på att hitta något här omkring, nytt /beggat.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Du kommer med hög sannolikhet få en dator som är betydligt sämre om utlovat om du handlar från Wish

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Gällande tangentbordet lär man sig snabbt att använda det bara man ställer in svenskt i OS. Sen om knapparna har andra tecken är ikte hela världen man vet var å,ä,ö finns även om de heter annat.

Däremot skulle jag inte köpa sådant från Kina. Jag köpte en tablet för något år sedan men ångrade det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tror inte ens 3000kr är ett speciellt bra pris så hade jag varit du hade jag skrotat den idén och köpt något från en vettig sida istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

För 3000 kr kan man få hyfsat bra begagnad laptop. Kolla t.ex. på Inrego.

Permalänk
Medlem

Köp något billigt på black friday istället. Håll koll på fyndtråden

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

För 3000 kr kan man få hyfsat bra begagnad laptop. Kolla t.ex. på Inrego.

Inrego är ett bra tips, vi brukar sälja vissa av våra beggade dit.
Tex denna modell: https://shop.inrego.se/barbara/hp-elitebook-840-g1-2 (vill man ha den mindre modellen heter den 820 G1)
Sen bör man nog utöka ramminnet till minst 8 GB för bra flyt.

Personligen tycker jag att det är helt dugliga datorer, bara att de kanske inte längre lämpar för företagssammanhang.

Kring övrig prestanda:
Här är en jämförelse med trådskaparens cpu jämfört med den som finns på Elitebook G1.
https://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core-i5-4300U-vs-...

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

Jag kollade in en "gaminglaptop" på Wish för att se vad det var för nåt. Kostnad 7000kr.

Vad den faktiskt hade i sig enligt reviews var ungefär 35-40% av vad som var utlovat och prismässigt vad datorn överprisad efter den infon.
Men att lura folk på Wish är lätt för "nedsatt 70%!" osv.

Kör en i Sverige begagnad är mitt tips.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ulf72an:

intel j3455 core 4

Det är en 3 år gammal CPU avsed för lågenergi desktop maskiner som terminaler etc, känns skumt att de har den på en laptop. Mao så kommer den upplevas som rätt seg. Men som @Andreaz1 säger så låter det inte ens som ett särskilt bra pris. Vad har den för lagringsutrymme? Vad har den för operativsystem, om det ens medföljer? För om du inte tänkt köra Linux eller FreeBSD så är det någonting du behöver ha i åtanke. Vid den prisklassen så måste man antingen ha väldigt specifika/låga krav eller så bör du gå på begagnat istället.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Detta liknar alla som "fyndade" GTX980 kort från wish där kretsen egentligen var ett 460 (eller liknande). Köp om du har 3000kr för mycket på kontot och vill chansa annars köp från en svensk butik alternativt en begagnad.

Visa signatur

Intel Core i7 13700K | ASUS PRIME Z790-P | 32gb DDR5 5600mhz | Asus Strix RTX3080 10gb | CORSAIR 850W Gold | Samsung m2x2 | NZXT H5 Flow Matte Black | Logitech G Pro X Superlight | Razer Huntsman v2 TKL | LG 27'' UltraGear QHD Nano IPS 180 Hz + 2x27" 1440p | Corsair iCUE H115i ELITE CAPELLIX

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar. Jag får nog tänka om när det gäller wish

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Köp en begagnat dator med Vega 8 eller GTX940/950m för den prislappen.

Visa signatur

Ryzen 3600, Navi 5700.

Permalänk
Medlem

Om du kan tänka dig begagnat så finns det stort utbud i Tyskland på företagsdatorer. Man får en sån HP 840 G1 ungefär 1000kr billigare än Inrego.

edit: glömde skriva på ebay

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Du kan kolla på videon när LTT byggde ihop en dator från Wish
https://www.youtube.com/watch?v=eQ_8F4nzyiw
Han var inte så imponerad över resultatet

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Om du kan tänka dig begagnat så finns det stort utbud i Tyskland på företagsdatorer. Man får en sån HP 840 G1 ungefär 1000kr billigare än Inrego.

Bra tips! Fast då får man inte svenskt tangentbord väl? Å andra sidan verkar den tyska ganska lik svenskt tangentbord. Det kan man nog leva med om man får billigare eller bättre dator.
https://en.wikipedia.org/wiki/German_keyboard_layout

Vilka butiker handlar du på i Tyskland?
Ebay?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Bra tips! Fast då får man inte svenskt tangentbord väl? Å andra sidan verkar den tyska ganska lik svenskt tangentbord. Det kan man nog leva med om man får billigare eller bättre dator.
https://en.wikipedia.org/wiki/German_keyboard_layout

Vilka butiker handlar du på i Tyskland?
Ebay?

ja precis, Ebay, glömde lägga till det.
Vid några tillfällen kan man välja Nordic layout, men den tyska är rätt lik svensk i stort sett bytt plats på Y och Z om jag inte minns fel.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Bra tips! Fast då får man inte svenskt tangentbord väl? Å andra sidan verkar den tyska ganska lik svenskt tangentbord. Det kan man nog leva med om man får billigare eller bättre dator.
https://en.wikipedia.org/wiki/German_keyboard_layout

Vilka butiker handlar du på i Tyskland?
Ebay?

Y och Z har iallafall bytt plats samt att å inte finns på det tyska tangentbordet