Permalänk
Medlem

Brave

Någon som har erfarenhet av webbläsaren Brave? Något att använda och komplettera med? Jämfört med Firefox, Palemoon och Edge.

Brave.com

Permalänk
Medlem

Säkert en bra webläsare.

Men för mig åkte den ut kvickt igen, då den ville ha alldeles för mycket rättighet till saker (enligt min åsikt) och eftersom jag kör med ett väldigt snävt inställt säkerhets program så blev det en fasligen massa frågor från det.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Använder den på telefonen men överväger att byta till Vivaldi nu, tydligen så ägs webbläsaren av spionföretag eller något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Använder den på telefonen men överväger att byta till Vivaldi nu, tydligen så ägs webbläsaren av spionföretag eller något.

Källor på det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Säkert en bra webläsare.

Men för mig åkte den ut kvickt igen, då den ville ha alldeles för mycket rättighet till saker (enligt min åsikt) och eftersom jag kör med ett väldigt snävt inställt säkerhets program så blev det en fasligen massa frågor från det.

Vilket OS kör du, installerade det idag på Win10 och fick inga frågor.
Tänker om jag kanske missat något?

Permalänk
Medlem

Testade det idag och måste säga att det var en rejäl boost i hastighet jämfört med Firefox.
Inga djupare tester än lite banksidor och nyhetssidor osv, men första intrycket är bra.

Skulle vara intressant och få veta mer om läsaren och om tidigare inlägg stämmer.

Permalänk
Medlem

Jag använder det paralellt med FF, Är lite snabbare.
Har dock inga plugins installerade i brave.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Vilket OS kör du, installerade det idag på Win10 och fick inga frågor.
Tänker om jag kanske missat något?

Det var inte relaterat till OS så sätt, utan som jag skrev det var från mitt säkerhetsprogram (CIS) normalt sätt så räcker det att jag lägger in ett program i listan på program som jag litar på samt om det behövs vilken brandväggsregel jag vill att det ska men Brave ville ha massa rättigheter till andra filer, så det åkte ut igen.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Det var inte relaterat till OS så sätt, utan som jag skrev det var från mitt säkerhetsprogram (CIS) normalt sätt så räcker det att jag lägger in ett program i listan på program som jag litar på samt om det behövs vilken brandväggsregel jag vill att det ska men Brave ville ha massa rättigheter till andra filer, så det åkte ut igen.

Intressant och bra info. Det är ju ofta sånt där som gemene datoranvändare missar.
Vilken mjukvara är det du kör och har du några tips på bättre webbläsare med samma fokus som Brave har?

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Intressant och bra info. Det är ju ofta sånt där som gemene datoranvändare missar.
Vilken mjukvara är det du kör och har du några tips på bättre webbläsare med samma fokus som Brave har?

Om du syftar på säkerhetsprogram så är det CIS (Comodo Internet Security) har kört med det i årtal och är grymt nöjd med det, om man är som jag dock och inte vill ha att programet ska sköta saker automatiskt, utan man själva vill bestämma så krävs det en hel del pulande med regler innan det slutas fråga om allt möjligt relaterande till program.

Har inte riktigt samma fokus som Brave, men jag kör med SRWare Iron vilket är en avstrippad (från det mesta av Google's "spioneri") version av Chrome.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.