Enklare rigg för att spela in barnens fotbollsmatch - förslag?

Permalänk
Hedersmedlem

Enklare rigg för att spela in barnens fotbollsmatch - förslag?

Jag tränar min dotters fotbollslag (8-åringar) samt är lagledare i sonens lag (11-åringar).

Jag har länge funderat på hur man på ett inte superdyrt sätt skulle kunna spela in en fotbollsmatch så vi kan titta lite efteråt och se var vi behöver öva lite mer på (+ att jag som alla här på Sweclockers är en prylnörd och inte har något emot testa nya saker).

Min sons lag spelade en match mot ett av Hammarby's tjejlag (damn tjejerna var duktiga och vann också) och de hade med en stor rigg med kamera som följde bollen och spelade in allt från en hög punkt. Den riggen kostar visst ordentligt och är lite ur min prisklass. Det var dock kul att se vad de spelat in och inse hur smidigt det vore att åtminstone få något att titta på för att kunna visa tjejerna.

Självklart skulle jag kunna be någon förälder spela in med en vanlig kamera men jag är lite ute efter något som vi kan sätta upp och som spelar in allt från en bättre vy. Tyvärr är det få planer för barnen som har möjlighet för någon att gå upp och spela in.

Jag funderade lite på om en GoPro Max eller Insta360 One X på ett högt stativ bredvid planen skulle kunna spela in något användbart.

Men egentligen vänder jag mig till er här som säkert är mkt smartare och vet mer vad som finns och som kanske har några smartare ideer. Jag skulle vilja hålla budgeten nere under 10000 och helst ännu lägre och jag har inte superhöga krav mer än att man helst vill försöka få med så mkt som möjligt vad som händer på plan.

Något jag börjat inse är att just höga stativ är dyra ...

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

Hur höga stativ pratar vi om? Två eller 3 Gopros borde klara att få in hela planen.
https://www.kamda.se/ljusstativ-3-meter-for-studiofotograferi... med
https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/foto-video/stati... på varje så har du ju en inspelningshöjd på CA 3meter och 10 cenitmeter. Du kan dessutom kontrollera flera GoPros i mobilappen. Dessa går dessutom att koppla direkt till powerbank för att förlänga batteritiden om det skulle behövas.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem

Drone som svävar ovanför fotbollsplanen och spelar in allt?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Drone som svävar ovanför fotbollsplanen och spelar in allt?

Detta hade varit det coolare alternativet.

För 10k borde man kunna få en Mavic Pro med ett gäng batterier, så får man byta i halvlek.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Kanske är överkurs..

Soloshot är det du ska kolla in om du vill ha kamera som följer personen. Antingen så kör du din egna kamera (gopro, vanlig filmkamera) eller så kör du deras egna optik. Man sätter på sig en liten puck och därefter så följer kameran dig/pucken

Har själv en 65 Optic + Tripod, men jag har fan aldrig tid att komma ut eller hitta något att filma

Borde ligga inom din budget, beroende på vilken optik man väljer.

Soloshot

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Hedersmedlem

haha, ja - drönare har jag varit lite inne på. Vet inte dock hur det skulle uppskattas av alla lag att ha en drönare ovanför barnen som spelar in medan de spelar.

Även kollat lite på veo.co - den spelar in allt i panorama och sen så fixar den film så den följer spelet. Men runt 15000 kr + minst 500 Kr/månad bli lite mkt.

@Ronnie60 Min Google Fu var lite seg i morse. Var inne på Scandinavianphoto och letade stativ och de kostade en del. hittade några på Amazon som var billigare men de du länkade till är ju perfekta.

Faktum är att jag nog är sugen att testa en Insta360 One X på ett 3 meter högst stativ och se vad de spelar in. Jag valde just 360-kamera för att kunna få panorama-bild där man sen kan plocka ut "vanlig" film och följa bollen och sett lite artiklar som säger att det borde gå på den.

Flera Gopros är definitivt ett alternativ. Om man ställer några höga stativ runt så borde man täcka mkt.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

Nej, drönare är ingen bra idé.

Bäst blir det om någon faktiskt sitter och filmar aktivt. En stationär kamera blir så "utzoomad" om den ska täcka någon större del av planen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av EyeNEye:

Kanske är överkurs..

Soloshot är det du ska kolla in om du vill ha kamera som följer personen. Antingen så kör du din egna kamera (gopro, vanlig filmkamera) eller så kör du deras egna optik. Man sätter på sig en liten puck och därefter så följer kameran dig/pucken

Har själv en 65 Optic + Tripod, men jag har fan aldrig tid att komma ut eller hitta något att filma

Borde ligga inom din budget, beroende på vilken optik man väljer.

Soloshot

https://www.youtube.com/watch?v=ApqQW5Nx1qI

Jo, jag har varit och kollat på deras. Det var intressant med att den följer den medföljande "taggen" men samtidigt vill jag inte följa en enda person utan i så fall bollen. Fast egentligen så kanske det funkar ändå eftersom det är så få på plan så man få med allt.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

Jo, jag har varit och kollat på deras. Det var intressant med att den följer den medföljande "taggen" men samtidigt vill jag inte följa en enda person utan i så fall bollen. Fast egentligen så kanske det funkar ändå eftersom det är så få på plan så man få med allt.

Gissningsvis så får du nog med hela. Har du någon som jagar boll så får du nog mer på bollen Finns säkert någon inställning där det inte behövs zoomas in hela tiden, utan följer bara personen men inte med så stora ryck.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Tycker du ska kolla in o läsa på lite om Dji Osmo Pocket 4K Kamera med sin fysiska gimbal.

Gopro har en stor nackdel med sin fisheye-effekt!!

Dji på ställ, eller gå/springa vid sidlinjen, och få kanontagningar tack vare den fysiska gimbalen.

Läs gärna testen nedan som M3 gjort: Osmo Pocket vs Gopro Hero 7 Black
Test: Osmo Pocket – så står sig DJI:s kamera mot Gopro Hero 7 Black

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Tycker du ska kolla in o läsa på lite om Dji Osmo Pocket 4K Kamera med sin fysiska gimbal.

Gopro har en stor nackdel med sin fisheye-effekt!!

Dji på ställ, eller gå/springa vid sidlinjen, och få kanontagningar tack vare den fysiska gimbalen.

https://youtu.be/jS-7aSIEJ3M

Läs gärna testen nedan som M3 gjort: Osmo Pocket vs Gopro Hero 7 Black
Test: Osmo Pocket – så står sig DJI:s kamera mot Gopro Hero 7 Black

Fisheyeeffekten kan lätt tas bort med lens correction i efterbearbetning.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

haha, ja - drönare har jag varit lite inne på. Vet inte dock hur det skulle uppskattas av alla lag att ha en drönare ovanför barnen som spelar in medan de spelar.

Även kollat lite på veo.co - den spelar in allt i panorama och sen så fixar den film så den följer spelet. Men runt 15000 kr + minst 500 Kr/månad bli lite mkt.

@Ronnie60 Min Google Fu var lite seg i morse. Var inne på Scandinavianphoto och letade stativ och de kostade en del. hittade några på Amazon som var billigare men de du länkade till är ju perfekta.

Faktum är att jag nog är sugen att testa en Insta360 One X på ett 3 meter högst stativ och se vad de spelar in. Jag valde just 360-kamera för att kunna få panorama-bild där man sen kan plocka ut "vanlig" film och följa bollen och sett lite artiklar som säger att det borde gå på den.

Flera Gopros är definitivt ett alternativ. Om man ställer några höga stativ runt så borde man täcka mkt.

Allt är värt att prova. Gissar att den kameran ger 1080p i 360. Hade för egen del försökt att hitta högre upplösning för att kunna zooma i post utan för mycket blurr:)

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ronnie60:

Allt är värt att prova. Gissar att den kameran ger 1080p i 360. Hade för egen del försökt att hitta högre upplösning för att kunna zooma i post utan för mycket blurr:)

Den ger 5.7K vid 30 fps och 4K/50fps och 3K/100fps. Har också HDR. Men skaffat den nu och ska i morgon göra lite första tester. Troligtvis kommer jag ändå senare köpa något som Soloshot för större fotbollsmatcher men ska se om inte Insta360 One X kan funka bra vid träningar ifall det inte blir bra nog vid match.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

Den ger 5.7K vid 30 fps och 4K/50fps och 3K/100fps. Har också HDR. Men skaffat den nu och ska i morgon göra lite första tester. Troligtvis kommer jag ändå senare köpa något som Soloshot för större fotbollsmatcher men ska se om inte Insta360 One X kan funka bra vid träningar ifall det inte blir bra nog vid match.

Hur gick det med insta360-lösningen för att spela in fotbollsmatcher? Något du kan rekommendera som budgetvariant? Jag är ute efter något liknande då VEO och alla andra lösningar är svindyra och har en prenumerationstjänst för att kunna användas.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jonulf:

Hur gick det med insta360-lösningen för att spela in fotbollsmatcher? Något du kan rekommendera som budgetvariant? Jag är ute efter något liknande då VEO och alla andra lösningar är svindyra och har en prenumerationstjänst för att kunna användas.

Det gick väl så där. Kom ihåg jag hade den första versionen. När den spelade in funkade det ok. Men jag hade problem med att den ibland slutade spela in och även problem med att blåtandskontroller fungerade sådär. Sen tog det ganska mkt tid att fixa till filmen efter varje match. Att göra en film där den följer bollen osv. Nu har dom ju flera nya kameror så det kan tekniskt sätt fungera mkt bättre. Ett tips är att fixa ett högt stativ.

Jag kör Veo istället nu sen 1 år. De hade en liten drive under våren med billigare Veo 1 (eftersom Veo 2 var på gång) och jag slog till. Tror jag betalade 7000 kr + 4000 kr för ett 7 meter stativ. Då jag filmar både 7-manna och 9/11-manna så ville jag ha det högsta stativet. Inser nu efter att ett 3-meter-stativ hade räckt.

Det som kostar är självklart prenumerationen. Jag lägger runt 1000 kr/månad på det. Men då spelar jag också under säsongen in 2-4 matcher/helg. Totalt har jag spelat in 84 matcher sen jag köpte den (dotters och sonens lag). och det är värt pengarna att jag får en färdig analyserad och processad film som spelas upp som en "riktig" match.

Mina tränare älskar filmerna, särskilt dotters huvudtränare. Hon kollar alltid efter och analyserar, funderar var vi ska utvecklas etc.
Jag är sugen på att uppgradera till Veo 2 till våren då live-streaming är något som efterfrågats. Dock hör mkt om barnsjukdomar med Veo2.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

Okej! Tack för det utförliga svaret, uppskattas väldigt mycket.

Jag kommer själv inte filma så många matcher så det är inte värt att lägga dem stora pengarna. Jag kommer låna en insta360 one x2 för att se om det funkar att använda endast i analyssyfte på helheten. Funkar inte det har jag funderat på Pix4Team som har en engångskostnad och ingen prenumeration.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jonulf:

Okej! Tack för det utförliga svaret, uppskattas väldigt mycket.

Jag kommer själv inte filma så många matcher så det är inte värt att lägga dem stora pengarna. Jag kommer låna en insta360 one x2 för att se om det funkar att använda endast i analyssyfte på helheten. Funkar inte det har jag funderat på Pix4Team som har en engångskostnad och ingen prenumeration.

Tänk på att du väl med Pix4Team måste köpa till en kamera. Själva Pix4team kostar runt 15000 kr och är endast enheten under som följer bollen men sen behöver du en bra kamera också. Höga stativ som är stabila kostar också en del. Vilken storlek på plan tänker du filma?

Jag har varit lite sugen på Pix4team också men kände det blev lite för dyrt. FWIW - Veo har även familje-abb som kostar ... 39Euro/månad (om man betalar i ett år, lite dyrare väl månandsvis).

One team, up to four users. Choose this subscription if you plan to use Veo for private purposes and don’t need to share your recordings with a team or club. This subscription works across sports, so you can use the same camera for different sports.

Det jag tänker kolla upp är att pausa min prenumeration de månader som vi inte spelar. Typ sommaren. Så man sparar lite.

En sak jag märkte var att när jag börjat filma så har det nästan blivit lite av en drog att jag vill filma så mkt som möjligt (t om filmat några träningar efter önskemål från tränare). Man märker hur mkt man faktiskt missar av en match när man står på sidan och coachar. Saker man inte ser förrän efteråt.

Tips ang insta360 x2 - ha en powerbar som du sätter fast på stativet och som laddar kameran medan den filmar. Alltid skönt att ha en extra säkerhet så den inte får slut på ström mot slutet. Då kan filmen bli korrupt.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

Tänk på att du väl med Pix4Team måste köpa till en kamera. Själva Pix4team kostar runt 15000 kr och är endast enheten under som följer bollen men sen behöver du en bra kamera också. Höga stativ som är stabila kostar också en del. Vilken storlek på plan tänker du filma?

Jag har varit lite sugen på Pix4team också men kände det blev lite för dyrt. FWIW - Veo har även familje-abb som kostar ... 39Euro/månad (om man betalar i ett år, lite dyrare väl månandsvis).

One team, up to four users. Choose this subscription if you plan to use Veo for private purposes and don’t need to share your recordings with a team or club. This subscription works across sports, so you can use the same camera for different sports.

Det jag tänker kolla upp är att pausa min prenumeration de månader som vi inte spelar. Typ sommaren. Så man sparar lite.

En sak jag märkte var att när jag börjat filma så har det nästan blivit lite av en drog att jag vill filma så mkt som möjligt (t om filmat några träningar efter önskemål från tränare). Man märker hur mkt man faktiskt missar av en match när man står på sidan och coachar. Saker man inte ser förrän efteråt.

Tips ang insta360 x2 - ha en powerbar som du sätter fast på stativet och som laddar kameran medan den filmar. Alltid skönt att ha en extra säkerhet så den inte får slut på ström mot slutet. Då kan filmen bli korrupt.

Oerhört bra input återigen, tack så mycket. Jag lånade en insta360 x2 av en kompis och testade springa runt själv på en fullstor 11-mannaplan (vilket är den storlek jag kommer filma på) och tyckte det såg helt ok ut, förutom att stativet jag hade va absolut för kort, behövs åtminstone 3-4 meter för att få en "overview". Funkar absolut inte för att få closeup på mål men för att få en överblick över lagdelarnas positioner så funkar det ändå rätt hyfsat (även om spelarna blir som färgade pixlar som springer omkring längst bort i bild xD)

Min kompis (som också är en technörd) pratade om att för mitt ändamål och att inte behöva lägga så stora pengar privat på ett ai-system som VEO eller Pix4Team så skulle eventuellt en Gopro med deras Max Wide Lens mod kanske funka. Som sagt, jag får inte inzoomningen men jag får iallafall överblicksbilden vilket är det jag främst är ute efter och jag får mer riktad 4k och inte 4k som är utrsträckt 360 grader.

Permalänk
Medlem

@jonulf det är nog en bra lösning.

Fördelen med just en insta360 är att du får med nästan allt i en inspelning, sedan kan du själv välja ut det du vill ha för att klippa ihop en normal vanlig video. Den andra metoden som jag har sett folk använda är flertalet GoPros eller en kombination av olika prylar som spelar in videos för att klippa ihop den video man vill ha som slutgiltigt resultat. Visst blir det lite knepigt med ljudet och synka etc men det beror på vad man gör eller vad man ska ha video till. Många löser det genom att lägga något ljudspår på och andra synkar ljudet för att kunna välja från olika ljudkällor beroende på vilket ljud man önskar.

Du kan montera en GoPro vid målet och plocka video från denna för dom sekvenserna. Det går också att ha en Gopro som chest mount så kan du få den video också. Du kan säkert hitta något som fungerar där man klipper ihop video på ett sätt som ger dig ett bra resultat utan att du ska behöva spendera en förmögenhet på prylar.

Måste se lite lustigt ut om folk springer runt med en typ hjälm och en insta360 monterad i toppen

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

@jonulf det är nog en bra lösning.

Fördelen med just en insta360 är att du får med nästan allt i en inspelning, sedan kan du själv välja ut det du vill ha för att klippa ihop en normal vanlig video. Den andra metoden som jag har sett folk använda är flertalet GoPros eller en kombination av olika prylar som spelar in videos för att klippa ihop den video man vill ha som slutgiltigt resultat. Visst blir det lite knepigt med ljudet och synka etc men det beror på vad man gör eller vad man ska ha video till. Många löser det genom att lägga något ljudspår på och andra synkar ljudet för att kunna välja från olika ljudkällor beroende på vilket ljud man önskar.

Du kan montera en GoPro vid målet och plocka video från denna för dom sekvenserna. Det går också att ha en Gopro som chest mount så kan du få den video också. Du kan säkert hitta något som fungerar där man klipper ihop video på ett sätt som ger dig ett bra resultat utan att du ska behöva spendera en förmögenhet på prylar.

Måste se lite lustigt ut om folk springer runt med en typ hjälm och en insta360 monterad i toppen

Tack för inputen!
Det skulle definitivt se konstigt ut om alla sprang runt med en gopro/360-kamera på huvudet eller på chest mount xD Jag kommer att placera kameran vid sidlinjen precis vid mittplan för att kunna få en överblick över hela fotbollsplanen för att kunna se hur de olika lagdelarna ligger, om de blir för långa eller för breda osv, för att kunna analysera det som gick bra och mindre bra o förbättra det på träningarna.

Permalänk
Medlem

För den nyfikne så fick jag låna och testa en insta360 x2 idag av en kompis så sprang ut och gjorde ett test lite snabbt med mig som går omkring på planen, här är det testet: https://youtu.be/cBlzmh0ulyo

Kameran i videon står på ett alldeles för kort lampstativ, tror det är 2meter högt. Med facit i hand så skulle 360-kameralösningen funka för mitt ändamål men jag måste upp på iallafall 4 meter för att kunna få en ordentlig överblick över planen för att uppnå det jag vill ha.

Något jag också skulle vilja testa är en Gopro med max lens mod. Där är 4k-upplösningen fördelad på 155 graders field of view (med max lens mod) och inte 360 graders field of view, vilket i sin tur minskar risken för dålig upplösning. Vad tror ni om det?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jonulf:

Oerhört bra input återigen, tack så mycket. Jag lånade en insta360 x2 av en kompis och testade springa runt själv på en fullstor 11-mannaplan (vilket är den storlek jag kommer filma på) och tyckte det såg helt ok ut, förutom att stativet jag hade va absolut för kort, behövs åtminstone 3-4 meter för att få en "overview". Funkar absolut inte för att få closeup på mål men för att få en överblick över lagdelarnas positioner så funkar det ändå rätt hyfsat (även om spelarna blir som färgade pixlar som springer omkring längst bort i bild xD)

Min kompis (som också är en technörd) pratade om att för mitt ändamål och att inte behöva lägga så stora pengar privat på ett ai-system som VEO eller Pix4Team så skulle eventuellt en Gopro med deras Max Wide Lens mod kanske funka. Som sagt, jag får inte inzoomningen men jag får iallafall överblicksbilden vilket är det jag främst är ute efter och jag får mer riktad 4k och inte 4k som är utrsträckt 360 grader.

När du lägger in filmen i deras mjukvara så kan du "zooma" in lite men visst blir det svårt att se i detalj. Men som du tänker så behövs det ett högt stativ för att du ska få en bra översikt. Du ställer den vid mittlinjen, cirka 3-4 meter från linjen. Det som du får med Veo etc och som kostar är väl just att du slipper lägga tid på att skapa en bra film där du följer bollen. Jag minns det tog tid att få det bra via Insta360-mjukvaran på datorn.

Jag testade förresten en GoPro med Max Wide Lens. Så vitt jag vet så täckte den inte in en hel plan utan jag fick då "filma" under matchen och själv följa med. Om man kan ha någon som står på en högre nivå, t ex en läktare kan det definitivt vara ett alternativ. Eventuellt stod jag för nära. Hade den inte heller på ett stativ. hmm, nu blev jag sugen att testa den igen. Den kan man ju live-streama med om man kopplar till en telefon/ipad så det skulle kunna vara ett alternativ för att strema matchen för föräldrarna.

Här är förresten ett exempel på hur det kan se ut med veo. Det var en riktig solig dag vilket i sig kan vara lite struligt. 11-manna match så fick ha stativet högt.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com