Köpråd inför Black Friday: 27", 144 Hz, 1440p IPS skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asterion:

Tänkte bara uppdatera om TUF Vg27aq att jag fått hem den, provat och jag blev riktigt förvånad hur mycket IPS glow det var på båda två kanterna på var sin sida.

Sker bara vid när skärmen visar mörka partier / filmer / videos.

Men tillräckligt störande för att jag ska märka av det. Kanske drabbas den där nitro 4k-skärm av samma problem?

Ska prova den där LG 32GK850G (VA-skärm) i helgen och återkomma med feedback. Förhoppningsvis fastnar jag mer för VA.

Tråkigt när det blir så, förstör hela känslan.

Detta sa rtings:
Decent black uniformity for the LG 32GK850G-B. There is some clouding visible, and some backlight bleed around the edges and close to the corners. This is, however, one of the best scores we have measured up to date, second only to the LG 32UD59-B.

Håller tummarna att du får ett bra ex!

Visa signatur

Den som har mest prylar när hen vinner dör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cuna:

nej det får du inte...
du får 144, och kan överklocka till 165, samma som med rog swift etc.
ingen gör det för att det suger.

för övrigt är tuf bra, rog också.
hoppas på ett bra IPS exemplar utan massa glow i kanterna, vilket är ca 0.1% chans att du får tyvärr.

Varför suger det att OC till 165?
Jag gör det på min Acer predator , är det nåt jag ska undvika?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sdaniel1:

Tråkigt när det blir så, förstör hela känslan.

Detta sa rtings:
Decent black uniformity for the LG 32GK850G-B. There is some clouding visible, and some backlight bleed around the edges and close to the corners. This is, however, one of the best scores we have measured up to date, second only to the LG 32UD59-B.

Håller tummarna att du får ett bra ex!

Tack ska du ha för önskelyckan! Riktigt snällt utav dig!

Ja, det där med skärm är lite som lotteri och att välja rätt skärm är också svårt val ibland. Alla skärmar har sina för- och nackdelar tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asterion:

Tänkte bara uppdatera om TUF Vg27aq att jag fått hem den, provat och jag blev riktigt förvånad hur mycket IPS glow det var på båda två kanterna på var sin sida.

Sker bara vid när skärmen visar mörka partier / filmer / videos.

Men tillräckligt störande för att jag ska märka av det. Kanske drabbas den där nitro 4k-skärm av samma problem?

Ska prova den där LG 32GK850G (VA-skärm) i helgen och återkomma med feedback. Förhoppningsvis fastnar jag mer för VA.

Köpte ett exemplar av Asus VG27AQ under singles day rean och det är ordentligt med IPS glow på min skärm också. Dessutom var de två pixlarna uppe i vänstra hörnet speglade med de två pixlarna i nedre högra hörnet. Det verkar vara vanligt på denna skärm.

Blir till att lämna tillbaka denna skärm också...

Permalänk
Medlem

Kanske lika bra att man inte slog till på en VG27AQ då, tråkigt att höra att det är sånna problem för en del av er som fått den!

Men det verkar ju som netr0pa skriver vara lite av ett lotteri oavsett vilken man väljer (om man inte vill gå upp allt för mycket i pris, misstänker jag). Får väl se vad som dyker upp under BF helt enkelt!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Krisppo:

Kanske lika bra att man inte slog till på en VG27AQ då, tråkigt att höra att det är sånna problem för en del av er som fått den!

Men det verkar ju som netr0pa skriver vara lite av ett lotteri oavsett vilken man väljer (om man inte vill gå upp allt för mycket i pris, misstänker jag). Får väl se vad som dyker upp under BF helt enkelt!

Jag vet inte om det är så mycket problem egentligen. Som sagt för min del så har jag två "döda" pixlar, egentligen har de bara fastnat. Kan hända på vilken skärm som helst. Lite blb i hörnen. Överlag nöjd med skärmen. Välbyggd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krisppo:

Kanske lika bra att man inte slog till på en VG27AQ då, tråkigt att höra att det är sånna problem för en del av er som fått den!

Men det verkar ju som netr0pa skriver vara lite av ett lotteri oavsett vilken man väljer (om man inte vill gå upp allt för mycket i pris, misstänker jag). Får väl se vad som dyker upp under BF helt enkelt!

Det finns positiva saker med den här VG27AQ-skärm också som tex:

+ Mycket stabil! Det gungar inte alls, bra fotstöd, stabil som en stridsvagn.
+ Skarp bild. Funkar utmärkt när det gäller ljusa bilder / videos.
+ Funkar bra i spel, mycket snabb.
+ Lagom storlek om du lirar CS:GO, first person shooting games.

Dock kan jag tyvärr inte tolerera IPS-glow, speciellt inte när det täcker upp halva ytan på högra sidan och halva ytan på vänstra sidan. Jag har lite BLB på kanterna på högra och vänstra sida men det är en bagatell. IPS-glow däremot täcker betydligt större yta och det förstör upplevelsen i både film / spel / videos och allt så fort bilden blir lite mörkare.

Min fråga är dock: Ni som äger den där dyra "fancy pancy" Acer Nitro XV273K aka 4k-drömmen - Har ni också problem med IPS glow? Och i så fall, täcker det stora ytor? Kanske är det lotteri på dyra skärmar med? För isf så får man kanske överväga något annat än IPS.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Asterion: Alla IPS:er i den här klassen har någon form av glow-effekt. Och det står i proportion till hur ljusstarkt man kör skärmen där många kör skärmarna just för ljusstarkt, särskilt för ett dämpat rum vintertid. Som tumregel ska brightness-reglaget stå på de lägsta 20% av skalan i de situationerna.

Sedan varierar glow:et en hel del med exemplaren också. Men för hög ljusstyrka på skärmen förstärker verkligen problemet. Artikel i ämnet: https://www.sweclockers.com/artikel/24406

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@netr0pa: Alla IPS:er i den här klassen har någon form av glow-effekt. Och det står i proportion till hur ljusstarkt man kör skärmen där många kör skärmarna just för ljusstarkt, särskilt för ett dämpat rum vintertid. Som tumregel ska brightness-reglaget stå på de lägsta 20% av skalan i de situationerna.

Sedan varierar glow:et en hel del med exemplaren också. Men för hög ljusstyrka på skärmen förstärker verkligen problemet. Artikel i ämnet: https://www.sweclockers.com/artikel/24406

Det där är mycket bra tips som du gav oss. Tack ska du ha för det! Dock tycker jag det är lite synd att man ska behöva sänka ner brightness till 20 % på en helt ny skärm som kostar 7-8k (syftar på nitro xv273k).

Man ska inte behöva ha låg settings på brightness på dyra skärmar, förstör ju ögonen att ha alldeles för lågt. Ställde ner på 20 % på min skärm och har fortfarande glow, syns fortfarande väldigt mycket, men det är mycket möjligt jag hade otur att få måndagsexemplar.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Asterion: Handlar inte om dyra skärmar eller inte. Det handlar om fysikaliska storheter med mängden ljusenergi som når din ögon och hur öga och hjärna reagerar på detta. Finns inget som är "synd" med att sänka ljusstyrkan på en annars bra skärm.

Dock är det synd att det finns skärmar där du aldrig kan sänka ljusstyrkan tillräckligt mycket för mörka rum och spel på kvällen. I de här mörka novemberkvällarna med en dämpad belysning i rummet behöver väldigt sällan gå över 50-80 nits i ljusstyrka. Många spelskärmar låter en inte sänka lägre än 100-150 nits och de blir ofta obehagligt ljusa.

Permalänk
Medlem

IPS glow kommer alltid vara ett problem med IPS
Speciellt om man får en dålig och ska glutta film med black bars (vilket de flesta har). Ficklampa i nyllet typ.

Men man kan få ett vettigt ex där det inte syns så mycket vid lägreish brightness iaf

Permalänk
Medlem

Så ja, nu grabbar och tjejer! Nu har jag äntligen testat den andra skärmen: LG 32GK850G och det finns inget snack om saken längre!

LG-skärm är helt överlägsen i nästan allt! Kanske till och med den bästa skärm jag nånsin ägt! Värt varenda krona.

+ Färgerna och bildkvalité var som en dröm (testade 1440p-video)
+ Den skärmen jag har här just nu har inga blb vad jag ens kan se. Inga glow såklart (tack VA!). När jag testade blb-test, då var det nästan helt kolsvart. Kanske inte riktigt helt svart men man ser inga ljusa partiklar på något hörn iaf. Tack å lov!
+ 32 tum känns som en fröjd för ögat.
+ Bakgrunds-LED med många inställningar - att man får allt det där för under 5k är ju underbart!

Såklart har den här skärmen också några negativa punkter:
- Fotstöd betydligt ostabilare än den andra kan jag se. Gäller att ha den här skärmen på ett stadigt bord och inte bord som IKEA LINNMON / ADILS.
- Tar långt tid att starta upp, kopplar inte in till datorn som den andra vg27aq.
- Färgerna mattas av direkt om man inte sitter rakt på så det är bra att ha det med i åtanke om man som par ska titta på film. Men å andra sidan så tycker jag detta är mindre störande än IPS glow när man tittar på IPS från sidan... IPS glow är definitivt jobbigare.

Överlag skulle jag ge den här skärmen 8/10 och den andra 6/10. Att de kostar ungefär lika mycket är helt otroligt. Kanske för att Asus vg27aq är nyare modell men jag tycker inte vg27aq är värt nästan 6000 kr ordinarie ( eller 4800 kr på singles rea). Rimligare pris hade varit runt 3900 - 4000 kr.

Fick LG-skärmen på runt 5k på singles rea och jag tror det var det bästa jag köpt det här året iaf. Får se om den skulle gå på rea på Black Friday också men om den gör det, KÖP! Du kommer inte att ångra dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dogbay:

Köpte ett exemplar av Asus VG27AQ under singles day rean och det är ordentligt med IPS glow på min skärm också. Dessutom var de två pixlarna uppe i vänstra hörnet speglade med de två pixlarna i nedre högra hörnet. Det verkar vara vanligt på denna skärm.

Blir till att lämna tillbaka denna skärm också...

Hur stor variation på IPS glow är det på skärmar egentligen? Detta är mina två IPS-skärmar där den vänstra är min gamla Dell från 2015 och den högra är Asus VG27AQ. Båda är inställda på 0 brightness i ett mörkt rum. Har även justerat ned brightness på fotot för att kompensera det som kameran lägger på så att det mer stämmer med det jag ser med egna ögon.

Oavsett, det är ju som natt och dag mellan dessa två skärmar när man ställer dem bredvid varandra. Har jag fått ett måndagsex och är det lönt att byta till en likadan skärm? För jag är nöjd i övrigt med Asus-skämen då den uppfyller alla mina kriterier.

Permalänk
Medlem

Det går tyvärr inte få en riktig uppfattning om hur omfattande back-bleeding en skärm har över ett par bilder. Det är på tok för många påverkande delar så som kamera, kameravinkel, skärminställningar, panel variation, ljus\mörker i rummet, bildformatet och såklart skärmen som man tittar på bilden med.

Det vi dock kan konstatera är om en skärm har backbleeding och vi kan gissa i vilken grad men det blir inte mycket bättre än så.

Så min gissning är att din vänstra skärm är den grad av backbleeding jag är van vid och som kan kan acceptera, den högre ser inget bra ut alls tyvärr

Hur mycket backbleeding varierar ganska kraftigt, så gott som alla skärmar jag köpt har jag fått byta fram och tillbaka för att få en acceptabel.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Jag har inte ägt så värst många skärmar trotts jag jobbat med datorer i 20 år. Främst har jag kört finare DELL skärmar som faktiskt hållit förvånansvärt länge! Visst, i början fick man även byta ett par av dem på grund av döda pixlar eller back-bleeding men när det väl var ur värdet så höll de

Idag har jag en Acer Predator X34 och visst är bildkvalitén bra men all annan kvalité är botten. Man kan väl säga att min tidigare uppfattning av Acer som budget märke har förstärkts och jag kommer undvika märket så gott det går i framtiden. När jag köpte min skärm så hade ASUS en liknande med samma panel men för några 1000 lappar till. Nu när jag känt och klämt även på den kan jag konstatera att allt runt om panelen har en mycket högre kvalité, även mjukvaran.

Självklart kan jag inte prata för alla Acer produter men de jag kommit i kontakt med har jag inte varit imponerad av iallafall.

Så nu när jag tittar efter ny skärm så tittar jag främst på Asus men faktiskt även på DELL. Jag är fullt medveten om att man kan komma att få byta en rad skärmar innan man finner en som är acceptabel, det är bara så det är.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Bildexpert 📺

@Dogbay: 0 på brightnessreglaget kan vara 5 nits på en skärm och 160 nits på en annan skärm, så man måste mäta in samma ljusnivå på något sätt. Nu är den högra uppenbart ljusstarkare än den vänstra och bilden exponerad efter den ljussvaga.

Dell brukar kunna gå hyfsat lågt ned mot en 30 nits med Brightness på 0 medan de flesta spelskärmar och de paneler de har i bästa fall kommer ned till ca 60 nits. Är nog ingen tillfällighet att väldigt många spelskärmar jag ser kör 57 nits som lägst.

Hur som helst, bilder kan inte användas för jämförelser på det här sättet, särskilt som polariserat ljus, kameror, exponering, bränvidden etc kan förstärka eller förminska vissa fenomen. Glow-effekten kan se rätt annorlunda ut på foto med 75 mm objektiv jämfört med 24 eller vad man nu har i vidvinkel.

Fast detta illustrerar två viktiga skillnader. Att IPS glow skiljer sig i karaktären beroende på vilken panel det är och hur påkostad den är. Den där gulgröna tonen är typiskt för flera spelskärmar tyvärr. Bättre IPS-modeller brukar ha den mer blåa och diffusare varianten.

Permalänk
Medlem

Blev ett köp av en LG 27'' UltraGear 27GL850 QHD Nano IPS 144 Hz. Ska bli kul att få testa något nytt!

Permalänk

@Tinkerbeard Spännande, skriv och säg vad du tycker!

Själv står det mellan LG UltraGear 27GL850, Asus ROG Swift PG279Q samt Aorus AD27QD / Aorus FI27Q.

Väldigt svårt att välja en av dessa skärmarna över dem andra, då dem verkar vara ungefär lika bra och hyfsat lika prissatta. Aorus varianterna verkar dock minst tilltalande, LG:n ser fin ut men av någon anledning återkommer jag till tanken av att köpa Asusen. Lite tråkigt att köpa såpass "gammal" hårdvara bara, och den verkar ju dras med mycket QC-relaterade problem, tyvärr.

Någon annan som vill dela med sig hur ni tänker? Sjukt intressant att följa denna tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av awesometrygg:

@Tinkerbeard Spännande, skriv och säg vad du tycker!

Själv står det mellan LG UltraGear 27GL850, Asus ROG Swift PG279Q samt Aorus AD27QD / Aorus FI27Q.

Väldigt svårt att välja en av dessa skärmarna över dem andra, då dem verkar vara ungefär lika bra och hyfsat lika prissatta. Aorus varianterna verkar dock minst tilltalande, LG:n ser fin ut men av någon anledning återkommer jag till tanken av att köpa Asusen. Lite tråkigt att köpa såpass "gammal" hårdvara bara, och den verkar ju dras med mycket QC-relaterade problem, tyvärr.

Någon annan som vill dela med sig hur ni tänker? Sjukt intressant att följa denna tråden.

Hade inte köpt någon utav dom Gigabyte modellerna. FI27Q släpptes för fixa mycket av de skitet som var kasst med AD, men sen släpptes FI27Q-P för fixa det "sista".
https://www.gigabyte.com/Monitors/AORUS-FI27Q-P#kf

Tror ingen ÅF i Sverige har denna ännu dock, utan det är FI27Q bara, som typ redan blivit ersatt av -P.
279Q är fortfarande en bra skärm om man kan få ett bra ex, svårare dock.

Permalänk
Medlem

Jag själv köpte en HP OMEN 27" 144Hz 1440p dessutom riktigt clean (tycker jag)
Är väldigt nöjd och kör mycket FPS.

Brukar dessutom reas ut för runt 4500kr

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | Asus ROG Maximus Z690 Hero | Intel I9 12900K | DDR5 32Gb Corsair 5200Mhz | M2. WD SN850 2TB | Corsair HX1200W | Asus RTX 3090 ROG Strix OC | Corsair iCUE H150i Elite Capellix | 34" Alienware QD-OLED 3423DW

Permalänk
Skrivet av Nivity:

Hade inte köpt någon utav dom Gigabyte modellerna. FI27Q släpptes för fixa mycket av de skitet som var kasst med AD, men sen släpptes FI27Q-P för fixa det "sista".
https://www.gigabyte.com/Monitors/AORUS-FI27Q-P#kf

Tror ingen ÅF i Sverige har denna ännu dock, utan det är FI27Q bara, som typ redan blivit ersatt av -P.
279Q är fortfarande en bra skärm om man kan få ett bra ex, svårare dock.

Mm läst om den också, men som du säger finns den inte tillgänglig här ännu. Ville dock inkludera det spåret då det känns som ett värdigt alternativ.

Men känns mer och mer som att det blir en PG279Q, beror lite på vad som dyker upp på BF.

Permalänk
Medlem

Fråga dig om du verkligen behöver plus 120hz. Jag trodde jag behövde det men det enda spelet jag lirar som förbättras av det är Doom 2016. Lirar just nu jedi fallen order och annars mest civilization, rollspel, och visst är det bra med skönare flyt i bilden MEN t ex dwn Lg 850g som jag köpte saknar verkligen svärta och kontrast. Är som ett gråfilter i mörka scener. Min gam eizo 23" mva panel springer cirklar kring den skärmen i bildkvallite.

Planerar redan att byta skärm igen, bortkastade pengar. Inset att svärta, kontrast och bildkvallite går före allt annat enligt min smak.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Gamsurn:

Fråga dig om du verkligen behöver plus 120hz. Jag trodde jag behövde det men det enda spelet jag lirar som förbättras av det är Doom 2016. Lirar just nu jedi fallen order och annars mest civilization, rollspel, och visst är det bra med skönare flyt i bilden MEN t ex dwn Lg 850g som jag köpte saknar verkligen svärta och kontrast. Är som ett gråfilter i mörka scener. Min gam eizo 23" mva panel springer cirklar kring den skärmen i bildkvallite.

Planerar redan att byta skärm igen, bortkastade pengar. Inset att svärta, kontrast och bildkvallite går före allt annat enligt min smak.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag är helt med dig där. Spelar typ exakt samma uppsättning spel och känner att jag verkligen vill prioritera bildkvalitén. Sitter på 120 hz idag och vill ju iaf inte gå ner från det. I dagsläget verkar ju 144hz vara normen bland dem snabbare skärmarna.

Vilken LG skärm var det du köpte - var det denna: LG UltraGear 27GL850?

Inte varit och testat än, men kanske värt att överväga en VA panel istället? Verkar ju vara bra färger där med, fast med bättre kontrast och svärta. Nackdelen som folk säger verkar ju vara mer eftersläp, men dem snabbare varianterna t.ex. MSI Optix MAG271CQR 27" får ju rätt bra betyg på den fronten.

Har personligen inga problem med sämre betraktningsvinklar och en böjd skärm tycker jag nästan bara är en fördel. Där har man ju även valet att stega upp till 32 tum om man så önskar. Inte läst på så mycket om VA paneler och det kanske är lite off topic vad gällande denna tråden, men kanske värt att nämna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av awesometrygg:

Inte varit och testat än, men kanske värt att överväga en VA panel istället? Verkar ju vara bra färger där med, fast med bättre kontrast och svärta.

VA-skärm (LG 32GK850G) är det BÄSTA som hänt mig! Tack å lov att jag valde den här VA-skärm istället för IPS. Bättre kontrast och svärta. Bildkvalitén är ju suverän! Betraktningsvinkel är inte ens så dålig som folk säger.

Jag saknar verkligen inte IPS längre och kan tyvärr inte gå tillbaka till IPS nu efter detta. Kanske möjligtvis om 10 år om de ens kommer att förbättra IPS då. Utvecklingen har inte gått framåt på många år ser jag.

Att i dagens 2019 (snart 2020) fortfarande inte kan lösa problem med blb eller IPS-glow är ju katastrof! Varför folk ens försöker köpa och lämna tillbaka skärmar 20 gånger innan de får en "perfekt" skärm är för mig oförståeligt. Hur man ens orkar med det. Det ska man inte behöva göra om man lägger ner så här mycket pengar på en skärm. Att den här utvecklingen är mer utav en norm än undantag... Har de inte kvalité-kontroll och tolerar folk verkligen detta? Att det finns folk som försvarar IPS-skärmar också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asterion:

VA-skärm (LG 32GK850G) är det BÄSTA som hänt mig! Tack å lov att jag valde den här VA-skärm istället för IPS. Bättre kontrast och svärta. Bildkvalitén är ju suverän! Betraktningsvinkel är inte ens så dålig som folk säger.

Jag saknar verkligen inte IPS längre och kan tyvärr inte gå tillbaka till IPS nu efter detta. Kanske möjligtvis om 10 år om de ens kommer att förbättra IPS då. Utvecklingen har inte gått framåt på många år ser jag.

Att i dagens 2019 (snart 2020) fortfarande inte kan lösa problem med blb eller IPS-glow är ju katastrof! Varför folk ens försöker köpa och lämna tillbaka skärmar 20 gånger innan de får en "perfekt" skärm är för mig oförståeligt. Hur man ens orkar med det. Det ska man inte behöva göra om man lägger ner så här mycket pengar på en skärm. Att den här utvecklingen är mer utav en norm än undantag... Har de inte kvalité-kontroll och tolerar folk verkligen detta? Att det finns folk som försvarar IPS-skärmar också.

Man har inte mycket val om man vill ha en mix mellan bra bild/vinklar/färger och snabbhet.

Jag hade gärna kört på VA om det ens varit i närheten utav IPS för spelande. Tyvärr är VA fortfarande rena skräpet för detta ;/

VA är så sjukt mycket billigare också så hade inte varit helt fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Jag hade gärna kört på VA om det ens varit i närheten utav IPS för spelande. Tyvärr är VA fortfarande rena skräpet för detta ;/

Det är 144 hz (165 hz med OC) på min VA-skärm. Jag märker ingen skillnad på det när det gäller spelandet mot andra skärmar.

Det är trot sallt en spelskärm / gaming monitor, gjord för gaming. Finns till och med inställning där man kan ha permanent crosshair mitt på skärmen av olika sorters... Officiellt G-sync. 5 ms vs 1 ms, jag märker ingen skillnad. Kan en människa verkligen märka någon skillnad på det? Vi snackar om ms.

Vill man verkligen ha speed för CS:GO så hade man nog hellre tagit en TN 240hz och inte större skärm än 24 tum för att lättare ha koll på hela skärmen utan att behöva vrida på huvudet. Men det gör man nog om man verkligen vill bli semi-pro. För oss andra som lirar MM eller faceit / ESEA då och då räcker det med 144hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asterion:

Det är 144 hz (165 hz med OC) på min VA-skärm. Jag märker ingen skillnad på det när det gäller spelandet mot andra skärmar.

Det är trot sallt en spelskärm / gaming monitor, gjord för gaming. Officiellt G-sync. 5 ms vs 1 ms, jag märker ingen skillnad. Kan en människa verkligen märka någon skillnad på det? Vi snackar om ms.

Vill man verkligen ha speed för CS:GO så hade man nog hellre tagit en TN 240hz och inte större skärm än 24 tum för att lättare ha koll på hela skärmen utan att behöva vrida på huvudet. Men det gör man nog om man verkligen vill bli semi-pro. För oss andra som lirar MM eller faceit / ESEA då och då räcker det med 144hz.

Kul för dig. Men du har missuppfattat allt, du kan inte stirra dig blint på spec siffror som 5-1ms eller hz.

Det är bevisat 100 gånger om att VA inte är i närheten av IPS om man jämför 2 optimala paneler mot varandra.
Ännu längre till TN såklart. Bara söka efter detta, finns massvis med information om detta.

Jag har själv provat VA skärmar och de går helt enkelt inte spela på för mig, paneltekniken är för långsam. (Något väldigt många andra också upplevt)

Men om du inte märker något, kul för dig då du kan köpa billigare skärmar

Faktum återstår, IPS är enda mellangrunden som existerar i nuläget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Kul för dig. Men du har missuppfattat allt, du kan inte stirra dig blint på spec siffror som 5-1ms eller hz.

Det är bevisat 100 gånger om att VA inte är i närheten av IPS om man jämför 2 optimala paneler mot varandra.
Ännu längre till TN såklart. Bara söka efter detta, finns massvis med information om detta.

Jag har själv provat VA skärmar och de går helt enkelt inte spela på för mig, paneltekniken är för långsam. (Något väldigt många andra också upplevt)

Men om du inte märker något, kul för dig då du kan köpa billigare skärmar

Faktum återstår, IPS är enda mellangrunden som existerar i nuläget.

Well, jag har lirat Counter-strike ända sen 1999 (beta 5.0) och gått genom hela den här utvecklingen av Pentium III 500 Mhz CPU, Voodo 3 16 MB grafikkort - tills nu med i9-9900k + RTX 2080ti:

Jag märker ingen skillnad och tvärtom, det här är det bästa jag haft så ja. Billig eller ej spelar mindre roll och så mycket billigare är det inte. Märks inte på kvalitén iaf och om du menar att en dyr skärm fortfarande har defekt med glow och allt möjligt så tror jag det är som att kasta pengarna i sjön.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asterion:

Well, jag har lirat Counter-strike ända sen 1999 (beta 5.0) och gått genom hela den här utvecklingen av Pentium III 500 Mhz CPU, Voodo 3 16 MB grafikkort - tills nu med i9-9900k + RTX 2080ti:

Jag märker ingen skillnad och tvärtom, det här är det bästa jag haft så ja. Billig eller ej spelar mindre roll och så mycket billigare är det inte. Märks inte på kvalitén iaf och om du menar att en dyr skärm fortfarande har defekt med glow och allt möjligt så tror jag det är som att kasta pengarna i sjön.

Som sagt, kul för dig att du inte är ser eftersläpningar, smearing etc
Vet inte vad ditt system har med saken att göra heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Som sagt, kul för dig att du inte är ser eftersläpningar, smearing etc
Vet inte vad ditt system har med saken att göra heller

Tror jag märker mer utav IPS-glow än "eftersläpningar, smearing" iaf - vad dessa placebo-namn nu innebär.