Permalänk
Medlem

Dator startar om sig

Hej! Min dator har börjat starta om sig mitt under spelsessioner. Spelar Apex legends och sen 3 dagar sen så har den startat om sig flera gånger mitt i games. Någon som kan veta vad som är felet? Har ett överklockat 2080 och överklockad processor som fungerat klockrent under 8 månader. Inte gjort några förändringar utan det har börjat helt slumpmässigt.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Vilket nättagg har du? Vilka temperaturer på processorn och grafikkortet? Kolla i loggboken efter felmeddelanden.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Vilket nättagg har du? Vilka temperaturer på processorn och grafikkortet? Kolla i loggboken efter felmeddelanden.

Hej! Tempraturerna på processorn och GPUn är det inget fel på. Nätagget är 750w coolermaster. Ska inte vara några problem. Köpte datorn begagnat så är osäker på nätaggets ålder men av det jag lyckats läsa mig till så kan nätagg bli dåliga och behöva bytas. Detta är det felet som jag tycker känns mest rimligt? Finns det ett sätt att testa den hypotesen utan att köpa ett nytt?

I loggboken står det bara att datorn startades om. Ingen anledning.

Permalänk

Ta bort överklockningarna och se om det slutar

Visa signatur

Main PC: I7-12700K, 32Gb Corsair Vengeance RGB DDR4 3200Mhz, MSI Z690 Pro DDR4, MSI SuprimX RTX 3080 10Gb,
Seasonic Focus 850W, Wallmounted, Display: Samsung Odyssey G5
Guest PC: I9-9900K, 32Gb Corsair LPX DDR4 3000Mhz, MSI z390-a Pro, MSI Ventus RTX 3070 8Gb, Seasonic Platinum 750W,
Wallmounted, Display: MSI Optix MAG321cqr
Laptop: Acer Helios 300 (i7-10870H,RTX 3060 6Gb, 16Gb DDR4)

Permalänk
Medlem
Skrivet av CaptainRedbeard:

Ta bort överklockningarna och se om det slutar

Japp. Det är inte heller de som är problemet.

Permalänk
Skrivet av ErikWik:

Japp. Det är inte heller de som är problemet.

Provade du verkligen eller gissar du bara ?

Edit: om det verkligen inte hjälpte så prova ny PSU som någon redan föreslog

Visa signatur

Main PC: I7-12700K, 32Gb Corsair Vengeance RGB DDR4 3200Mhz, MSI Z690 Pro DDR4, MSI SuprimX RTX 3080 10Gb,
Seasonic Focus 850W, Wallmounted, Display: Samsung Odyssey G5
Guest PC: I9-9900K, 32Gb Corsair LPX DDR4 3000Mhz, MSI z390-a Pro, MSI Ventus RTX 3070 8Gb, Seasonic Platinum 750W,
Wallmounted, Display: MSI Optix MAG321cqr
Laptop: Acer Helios 300 (i7-10870H,RTX 3060 6Gb, 16Gb DDR4)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErikWik:

Japp. Det är inte heller de som är problemet.

Prova det om inte redan gjort, annars kanske en bios uppdatering.

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nepo:

Prova det om inte redan gjort, annars kanske en bios uppdatering.

Jag hade liknande problem och testade det mesta, random reboots 1-5 gånger om dagen med sporadiska uppehåll.
Till slut var det en BIOS-uppdatering som löste problemet.
Så jag hade provat det först.

Visa signatur

Aorus Elite X570, Ryzen 3700x, G.Skill Trident Z Neo 3600MHz, RTX3080 TUF Gaming OC, NH-u12a

Permalänk
Medlem

Hade liknande för många år sedan, hade ne prebuild dator av typ HP eller Compaq...
Då var GPU som överhettades pga all damm som har samlats inne i burken och jag visste inte hur man blåser rent datorn och visste inte att man överhuvudtaget fick skruva isär chassit. Trodde det var typ som en TV. Inget pillande på insidan tillåtet.
Efter flera månaders omstarter gick GPU sönder till slut

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem

@Savage_Gray
@CaptainRedbeard
@Nepo
När jag kör kombuster helt utan överklockning så startar datorn om sig efter 10 sekunder. Tempraturerna på gpu och cpu är då låga. Samma när jag spelar. Tempraturer som högst runt 70. Grejen är att det här problemet bara blir värre och värre. När jag körde kombuster med grafikkortet försiktigt överklockat för en vecka sedan i 15 minuter gick det utan problem. Nu är det tillbaka...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErikWik:

@Savage_Gray
@CaptainRedbeard
@Nepo
När jag kör kombuster helt utan överklockning så startar datorn om sig efter 10 sekunder. Tempraturerna på gpu och cpu är då låga. Samma när jag spelar. Tempraturer som högst runt 70. Grejen är att det här problemet bara blir värre och värre. När jag körde kombuster med grafikkortet försiktigt överklockat för en vecka sedan i 15 minuter gick det utan problem. Nu är det tillbaka...

Men har du att uppdaterat bios?

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Medlem

Kolla över alla BIOSar, dvs moderkort och eventuellt GPU, annars skulle jag nog prova med ett annat nätagg då det kan ge dessa fel.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

@Nepo: BIOS var uppdaterat. Men ja. Jag uppdaterade det igen. Moderkortet är ett z97-AR. Har hittat en del info om andra som får konstiga omstarter med samma moderkort så försöker hitta info där men ja. Nästa blir väl att köpa nytt nätagg. Datorn klarar inte 10 sek med kombuster innan den startar om sig när jag testar. Allt med orginalinställningar. Händer aldrig att den gör det random när jag bara surfar eller liknande utan endast vid belastning.