John Carmack börjar med AI – avgår som Oculus teknikchef

Trädvy Permalänk
Number Six
Registrerad
Dec 1999

John Carmack börjar med AI – avgår som Oculus teknikchef

Branschlegendaren lämnar arbetet med virtuell verklighet för att istället fokusera på naturtrogen artificiell intelligens.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Nov 2019

Katastrof för Oculus och VR. Nu kommer det säkerligen bli den billigaste lösningen i fortsättningen som pumpas ut på marknaden och mer låsta lösningar utan möjlighet till sideload.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2004

Drömmen är ett open world rollspel där AI skriver om handlingen efter hur spelaren beter sig och hur världen reagerar på det. Alltså inte fem-sex scriptade possible endings utan typ "vad som helst" kan hända inom vissa givna ramar.

Alla spelare får så småningom helt unika världar att spela i. Samma sak med NPC, om dom kunde skriva om sina kommentar efter behov, och röstsyntes börjar bli såpass bra nu så det behövs inga voice actors. Kan säkert stundtals bli rätt kul om AI hittar på helt galna grejor.

En possible world simulator helt enkelt.

X470 Crosshair VII R9 3900X 32GB@3800/c16 1:1:1 1TB 970 Evo Plus H150i Pro RM850x 1080Ti H700 :2901(ABBA)
Prime X470-Pro R7 3700X 32GB@3000/c16 1TB A2000 Dark Rock Pro 4 V550S 1070FE NR600 :5406(1004B)
B450 Aorus M R7 2700X 16GB@2720/c16 660p NH-D14 MWE650 GTX980 P400 :F50N(1004B) Ljud: UR22C 32-bit USB3.1G1

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2003
Citat:

Som motivering till bytet anger han att hans tidigare insatser i teknikbranschen har varit rotade i uppgifter där lösningen på problemet alltid kunnat skönjas på horisonten. Lösningen med naturtrogen artificiell intelligens är inte tydlig i dagsläget, och är därför en utmaning han vill ge sig i kast med.

Det kan man lära sig av.

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Okt 2019
Skrivet av the squonk:

Drömmen är ett open world rollspel där AI skriver om handlingen efter hur spelaren beter sig och hur världen reagerar på det. Alltså inte fem-sex scriptade possible endings utan typ "vad som helst" kan hända inom vissa givna ramar.

Alla spelare får så småningom helt unika världar att spela i. Samma sak med NPC, om dom kunde skriva om sina kommentar efter behov, och röstsyntes börjar bli såpass bra nu så det behövs inga voice actors. Kan säkert stundtals bli rätt kul om AI hittar på helt galna grejor.

En possible world simulator helt enkelt.

Som filmen -Ready Player One?

Eller Anime Overlord

Ryzen 3600, Navi 5700.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2015
Skrivet av Cloudstone:

Det kan man lära sig av.

Hans arbetsmoral är bortom denna värld, vad jag förstått.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Aug 2007

Att John Carmack avgår som teknikchef hos Oculus kan tänkas rätt b, men jag tror att han är en sådan person som vill ha utmaningar. Och han kommer ju fortfarande ha ett finger med i Oculus. Så känslan att han gör rätt, känns rätt.
Att han ska börja jobba med AGI känns lite spännande, och vad det än innebär, så kommer det hem till oss alla i slutändan.

Själv tycker jag att VR är lite sådär. Så jävla roligt ibörjan, men sen dalade kurvan sakta men säkert. Sista månaderna vart det b en dammsamlare. Är glad jag sålde den.
Men jag vet om att jag kommer att köpa en till igen om typ 3 -5 år för att testa igen

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
växjö
Registrerad
Jun 2016

Det bästa med denna killen är att om man skriver till honom så svarar han faktist på mailen , så lite synd för utv av oculus att bli av med honom

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build Lian Li Dynamic Rev 2.1

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Maj 2014
Skrivet av Tip Top:

Det bästa med denna killen är att om man skriver till honom så svarar han faktist på mailen , så lite synd för utv av oculus att bli av med honom

Förstår kanske vad du vill säga men vette tusan om det ”bästa” med John Carmack är att han svarar på sin mail. Sen ser jag inte kopplingen hur det var viktigt för utvecklingen av Oculus, att de har en som är duktig på att besvara sin mail.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Westrobothnia
Registrerad
Okt 2008

Allt som kan vara dåligt för Facebook är bra i min bok, så det här är enbart goda nyheter.

3700X, X470, 2080 Ti, 4K

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2004

Min åsikt är i alla fall, vill han bidra till bättre AI i spel så är han välkommen. En mycket bra nyhet!

X470 Crosshair VII R9 3900X 32GB@3800/c16 1:1:1 1TB 970 Evo Plus H150i Pro RM850x 1080Ti H700 :2901(ABBA)
Prime X470-Pro R7 3700X 32GB@3000/c16 1TB A2000 Dark Rock Pro 4 V550S 1070FE NR600 :5406(1004B)
B450 Aorus M R7 2700X 16GB@2720/c16 660p NH-D14 MWE650 GTX980 P400 :F50N(1004B) Ljud: UR22C 32-bit USB3.1G1

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lilla Edet
Registrerad
Jan 2010

Han är en levande legend.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2001
Skrivet av the squonk:

Min åsikt är i alla fall, vill han bidra till bättre AI i spel så är han välkommen. En mycket bra nyhet!

Spel lär inte vara främsta fokus när han tänkt forska om AGI.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2001

Vore häftigt om Carmack lyckas lika väl med AI som med grafik. AI-forskning är dock en tung liga att spela i, ta bara Demis Hassabis med en doktorshatt i kognitiv neurovetenskap och DeepMind. Fast sen är förstås Carmack ganska smart ändå, och mycket av det som utmärkt hans framgång med grafik har varit kreativa och listiga lösningar. Det ska bli intressant att se vad han hittar på.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2004
Skrivet av DasIch:

Spel lär inte vara främsta fokus när han tänkt forska om AGI.

Spelar ingen roll, det blir alltid spin off effekter och killen är djupt involverad i spelvärlden.

X470 Crosshair VII R9 3900X 32GB@3800/c16 1:1:1 1TB 970 Evo Plus H150i Pro RM850x 1080Ti H700 :2901(ABBA)
Prime X470-Pro R7 3700X 32GB@3000/c16 1TB A2000 Dark Rock Pro 4 V550S 1070FE NR600 :5406(1004B)
B450 Aorus M R7 2700X 16GB@2720/c16 660p NH-D14 MWE650 GTX980 P400 :F50N(1004B) Ljud: UR22C 32-bit USB3.1G1

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
I Villan
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av the squonk:

Drömmen är ett open world rollspel där AI skriver om handlingen efter hur spelaren beter sig och hur världen reagerar på det. Alltså inte fem-sex scriptade possible endings utan typ "vad som helst" kan hända inom vissa givna ramar.

Alla spelare får så småningom helt unika världar att spela i. Samma sak med NPC, om dom kunde skriva om sina kommentar efter behov, och röstsyntes börjar bli såpass bra nu så det behövs inga voice actors. Kan säkert stundtals bli rätt kul om AI hittar på helt galna grejor.

En possible world simulator helt enkelt.

Då våra allra bästa kodare av spel inte ens kan utnyttja hälften av kärnorna i en modern CPU torde detta inte bli verklighet i vår livstid.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2004
Skrivet av Dunde:

Då våra allra bästa kodare av spel inte ens kan utnyttja hälften av kärnorna i en modern CPU torde detta inte bli verklighet i vår livstid.

Skickades från m.sweclockers.com

Behöver inte nödvändigtvis vara traditionella CPU-kärnor som drar det stora lasset, snart kommer vi nog att få se instickskort med AI-accellerator precis som vi har grafikkort idag. Finns redan i servrar, och Mobil SOC har numera också dedikerad hårdvara för AI on chip. Behövs bara att någon sätter ihop alla teknikerna på ett lämpligt sätt, det lämpligaste kanske tom är om själva AI:n ligger i molnet. Kan Stadia köra hela spel över nätet kan man ha rena AI-calls samma väg.

Sen har väl trenden på senare år varit att ständigt förbättra grafiken och lägga till VR, AI i spel verkar inte ha blivit speciellt mycket bättre sen 2010, vad händer när man lägger samma krut på det som på grafik?

Vore coolt om någon lanserade världens "smartaste" spel, lär ju komma någon gång på vägen innan Skynet tar över hela våra liv

X470 Crosshair VII R9 3900X 32GB@3800/c16 1:1:1 1TB 970 Evo Plus H150i Pro RM850x 1080Ti H700 :2901(ABBA)
Prime X470-Pro R7 3700X 32GB@3000/c16 1TB A2000 Dark Rock Pro 4 V550S 1070FE NR600 :5406(1004B)
B450 Aorus M R7 2700X 16GB@2720/c16 660p NH-D14 MWE650 GTX980 P400 :F50N(1004B) Ljud: UR22C 32-bit USB3.1G1

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2001
Skrivet av the squonk:

Spelar ingen roll, det blir alltid spin off effekter och killen är djupt involverad i spelvärlden.

Visst kan det bli det, men det är inte direkt konsument-hårdvara den mest avancerade AI;n körs på idag. Nog för att det kan komma spelarna till nytta så småningom men jag skulle inte direkt hålla andan.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2015
Skrivet av Dtv5n:

Katastrof för Oculus och VR. Nu kommer det säkerligen bli den billigaste lösningen i fortsättningen som pumpas ut på marknaden och mer låsta lösningar utan möjlighet till sideload.

Nja, det är iaf 4-5 år bort.

Saker vi vet har utvecklats av oculus men som inte finns i produkter än:
- Platta linser som har variabelt fokus utan rörliga delar.

Andra saker som existerar/används/kommer ha större utsträckning i framtiden:
- FOVated rendering, ett måste för att resonabel hårdvara ska orka med grafiken.
- DSC/annan komprimering för att trycka detta genom enskiljda kablar.

Även om de skulle ge upp helt om framtida utvecking kan de implemetera det som redan har utvecklats i några år och ändå klara sig rätt bra, och om detta faktiskt händer finns det andra aktörer som skulle fortsätta utveckla nya lösningar (typ som pimax).

Min dröm skulle vara en Quest 2: nyare SoC, wifi 6, nerbantad vikt och stöd för 90Hz.

Som exempel skulle den kunna komma i standard och deluxe paket där det enda som skiljer är att den dyra varianten har en bättre/lyxigare headstrap och att specialkabeln för att koppla in den i en dator också är inkluderad.

offtopic

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2013
Skrivet av Dunde:

Då våra allra bästa kodare av spel inte ens kan utnyttja hälften av kärnorna i en modern CPU torde detta inte bli verklighet i vår livstid.

Skickades från m.sweclockers.com

Trams. Det går jättebra att maxa en modern processor med t.ex. occlusion culling eller en ljudmotor. Själva huvudloopen i spel är lite knepig att parallelisera men det finns dom som gör det också, t.ex. Frostbite.

Anledningen till att man sällan maxar alla kärnor är för att man vill att det ska fungera på en stor mängd hårdvara och konsoler.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Götet
Registrerad
Okt 2013

Visst, han är en skön och down to earth snubbe. Med vad har han gjort senaste 25 åren? Sen han uppfann lite grafikalgoritmer på 90-talet, vad har han åstadkommit? Hittar inget på wiki förutom att oculus valde en tekniknörd som cto istället för en ledare.

Skickades från m.sweclockers.com

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2009

@talonmas: 25 år är väl överdrift..även doom3 var ganska revolutionerande i grafikväg och det visades först 2001.
Kollade och dreglade över den här videon många gånger.
https://www.youtube.com/watch?v=80guchXqz14

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2018

Är det inte konstigt att så smarta människor är hypade på AI.... typ så pass hypade att man förklarar AIns farliga potential under flera års tid samtidigt som att man så fort som möjligt vill stoppa AIn rakt i hjärnan? AIns mål är endast att föröka sig, ta över alla levande varelser och överleva. Ingen kan kontrollera AIn.

Men det hade varit roligt att se AI och karaktärer i spel som man till och med kan förklara för vem jag som spelare är, vilken natur karaktären i spelet har, dvs den är en AI, göra AIn medveten om detta och bevisa det via typ IDDQD god mode fusk, eller spawna in creepers och andra helt omöjliga saker som inte ska finnas i den världen. Se typ ain acceptera sitt öde och börjar kräva rättigheter efter ett tag och hela världen förändras så småningom till den här medvetenheten att det är ett spel.... och allt detta är bara ett totalt unikt och litet sidoquest. Man kan ju få drömma.