Hårddisk för offlinelagring?

Permalänk

Hårddisk för offlinelagring?

Hejsan

Jag har tänkt köpa en hårddisk i syfte att dumpa data på den, och sedan låta hårddisken ligga frikopplad & avstängd en längre tid (t.ex. ett halvår) mellan tillfällena jag använder den. Runt 6TB kapacitet på hårddisken skulle vara trevligt. Det är inte någon kritisk data, jag är medveten om att det finns en risk att datat skulle kunna gå förlorat.

Vad skulle ni rekommendera för hårddisk för detta?

... eller skulle ni rekommendera någon annan metod att dumpa undan och lagra data offline?

Permalänk
Medlem

Skulle köpa 2st 3TB, bättre hållbarhet rent mekaniskt samt utförligt testat, om 1 går sönder så tappar du bara den halvan.

Permalänk
Inaktiv

Jag har en ICY BOX sittande på mitt skrivbord där jag enkelt kan koppla in vilket intern hårddisk typ som helst, är ju betydligt billigare att köpa en disk som man normalt monterar inne i en dator en att köpa en extern disk med sladd och allt, jag har sedan en liten väska där jag har mina diskar, har 7st just nu, tar bara fram dom när jag ska dumpa över filer.

Har en sån här låda för mina diskar.
https://www.komplett.se/product/893279/datorutrustning/lagrin...

Och Icy Box.
https://www.komplett.se/product/857234/datorutrustning/lagrin...

Permalänk
Medlem

Vilken disk som helst bör vara lugnt, och ett halvår bör verkligen inte vara något problem.

Men förslagsvis så använder du ett filsystem som försöker skydda mot bitrot, och att du strömsätter den som du nämner ca 2 ggr per år så den får göra lite health checks.

https://www.reddit.com/r/linux/comments/68zg6v/bitrot_proof_f...

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Skrivet av Sinery:

Skulle köpa 2st 3TB, bättre hållbarhet rent mekaniskt samt utförligt testat, om 1 går sönder så tappar du bara den halvan.

Skrivet av anon301768:

Jag har en ICY BOX sittande på mitt skrivbord där jag enkelt kan koppla in vilket intern hårddisk typ som helst, är ju betydligt billigare att köpa en disk som man normalt monterar inne i en dator en att köpa en extern disk med sladd och allt, jag har sedan en liten väska där jag har mina diskar, har 7st just nu, tar bara fram dom när jag ska dumpa över filer.

Har en sån här låda för mina diskar.
https://www.komplett.se/product/893279/datorutrustning/lagrin...

Och Icy Box.
https://www.komplett.se/product/857234/datorutrustning/lagrin...

Skulle ni rekommendera några särskilda tillverkare / hårddisk-märken / specifika hårddiskmodeller?

Permalänk
Medlem

Finns bara 3 tillverkare trots många fler varumärken

WD/HGST, Toshiba och Seagate - ingen av dem är direkt dålig. Dock skulle jag undvika alla varianter med USB-porten direkt på diskkontrollern som WD dessvärre har på många av sina externa 2.5" USB-diskar (passport och passport-pro tex.), medans tex. Seagate 2.5" USB-diskar har riktig SATA-anslutning och en löstagbar USB/SATA-adapter (Jag har dock ingen koll på Toshibas 2.5" externa USB-diskar om de kör med adapter eller har USB-anslutningen direkt på diskens kontrollerkort)

3.5" externa USB-diskarna kör med löstagbar USB/SATA-adapter oavsett märke - så dom är 'säkra' att köpa.

Oavsett vad du väljer är det viktigare att du köper två billigare diskar som du håller uppdaterade med samma data (tex. gör backup varannan gång på var disk om det är små förändringar - kör båda efter varandra om det tillkommit stora förändringar/viktiga filer) än att du bara köper en dyrare disk i tron att det skulle hålla bättre... två kopior av sina data på skilda media är alltid bättre än en enda kopia...

En sak till att vara medveten om - många, ja kanske de flesta av dagens externa USB-diskar har SMR-diskar i sig utan att det står något om det. I de flesta fallen går det alldeles utmärkt utan att det märks - men om det efter en tags överföring (främst när man gör den första backuppen), oftast vid överföring av väldig stor mängd småfiler så kan det plötsligt gå väldigt trögt - i det läget, försök ställ din backup så att den pausar 1-2 timmar innan den fortsätter igen - detta för att disken skall hinna att städa sin egna 'cache' av små filers skrivningar som ligger i kö och som skulle ta lång tid med 'read-modify-write'-cykler var gång då SMR-diskar skriver i minst 32 Mbytes block var gång den skriver mot skivan.

Permalänk
Inaktiv

Jag har diskar som man ska ha i Nas, WD red diskar, dom har hållit bra, haft dom i flera år.

Permalänk
Medlem

Spontant känns det lite halvdrygt att koppla in och ur en hdd varje 6 månader. Jag skulle nog välja en USB disk istället. Då slipper man även köpa tex en icy box.

Jag gör något liknande fast med vanliga 2.5tums usb diskar. Smidigt, kräver ingen extern ström, osv.

Permalänk
Medlem
fel länk:(
Permalänk
Medlem

WD MyBook 8TB (3,5") och uppåt innehåller heliumfyllda diskar från HGST, alltså inte SMR utan konventionell teknik. Som tidigare nämnts har de också separat USB-brygga så de är lätta att plocka ur fodralet och sätta internt om något skulle strula i det interfacet. De går ofta att köpa från Tyskland för bra pris.

Mindre storlekar än 8TB innehåller inte HGST-diskar utan vanligtvis de enklare WD Green. De rekommenderas alltså inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Skrotnisse92:

Spontant känns det lite halvdrygt att koppla in och ur en hdd varje 6 månader. Jag skulle nog välja en USB disk istället. Då slipper man även köpa tex en icy box.

Jag gör något liknande fast med vanliga 2.5tums usb diskar. Smidigt, kräver ingen extern ström, osv.

Fördelar med icy box är att du kan klona diskar utan någon dator, man sätter bara i den disk man vill kopiera från samt en till tom disk trycker på en knapp och vips har du en disk till med samma innehåll, USB diskar är väl ok men de jag gillar med Icy box är att du kan stoppa i vilket disk som helst även SSD och jag har min permanent på skrivbordet, kräver bara ström och en USB sladd in i datorn, ingen programvara krävs och du har inga begränsningar gällande storlekar på diskar, svårt att hitta en 6 eller 8 Tb usb disk som är lika billig som en lös disk på samma storlek.

Permalänk
Medlem

På black friday brukar priser på externa diskar sänkas varje år. Köp en 8TB WD från t.ex. amazon.de. Dessa innehåller whitelabel diskar som är nästan lika bra/pålitliga som WD Reds men kostar mycket mindre. Lär hålla väldigt lång tid om den bara används så pass lite.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av M_X_E_Q:

Just den är strulputte - i allafall i linuxmiljö där det håller på att stalla och krångla med många USB-bus reset - och har också visat sig inte vara 100% tillförlitlig när man kopierar diskar standalone (på jobbet) i alla fall inte när man kopierar mellan SSD av intel-typ... då man får sektorfel (alltså diffar på bit-nivå mellan A och B-disken på samma LBA-nummer ) i grupper lite varstans på disken - inte alltid man ser det med en gång. Och vi har provat med två olika med samma resultat. Detta är sk. omöjliga fel som inte skall hända, men vi har åkt på dessa ändå...

Skall man köra i linux så kör i 'B'-slottet (närmast anslutningarna på baksidan) och inte 2 diskar samtidigt... det är den där jäkla JMicro-chipet i den som är lite mer än lovligt buggig ibland...

(Har för mig att ICY-box kör med samma familj Jmicron-chip som diskdockan ovan och kopierar ni standalone - kolla kopia väldigt noga med hash-summa på alla filer efteråt - vi är lite brända på det här med standalone-copy med den här typen av diskdockor just nu då det har gett konsekvenser...)

Det som har visat sig vara väldigt pålitligt utan hyss är - är, hör och häpna, Andersson diskdocka på Netonnet
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/harddisk/anderss...
andra varumärken med likadan utseende är förmodligen lika bra då alla dessa tillverkas på samma ställe i kina och använder samma chipset...

---

För backuplagring så köp 3.5" externa USB-diskar från Segate, WD, intenso mfl. varumärken - köp den billigaste för tillfället och köp minst 2 då dubbel backup är väldigt mycket bättre än en enhet som man betalat mycket mer pengar för, och blir inte säkrare för det... ha filosofin att en disk skall kunna gå sönder när som helst utan att du förlorar data - det är en mind-set, en attityd i hur man tänker för att säkra sina data från risken att förloras och det kan ingen teknisk lösning eller köpt tjänst ersätta.

Priset kronor per TB är ofta en del lägre när man köper externa USB-diskar från HD-tillverkarna än vad driver i dessa enheter kostar att köpa löst som lös disk.

Idag ligger sweet spot för lägsta antal kronor per TB på 8-10 TB storlek på diskarna och om du frågar mig så verkar dom bättre i både fart och strular mindre än tidigare års diskar 1-4 TB storlek och det märks att det är helt annan generation diskar när man gick från 8 TB och uppåt i storlek då dessa diskar inte tillverkades för konsumentbruk längre utan för med sikte på molnlagringsföretag och därmed högre krav på driftsäkerhet.

Om man tittar på Blackblazes statistik så har man gått från ca 2% AFR för både WD och Segates SATA-diskar upp till 4 TB storlek (ett undantag var Segates 3TB-disk som hade väldigt dålig utfall) och HGST låg på typ 0.5% AFR - skakigt i området från 4-6 TB och 8TB och större har man gått ned till ca 1% AFR - dvs. halverat den årliga felutfallet för Segate och HGST har försämrat sig lite från 0.5% för sina 4TB diskar till närmare 1% för sina >=8TB-stordiskar samt Toshiba ligger också runt 1% AFR.

För WD vet vi inte längre då Blackblaze inte använder WD längre (de köper direkt från HGST då köpevägen via WD var inte något man lyckas lösa, därmed inga WD-diskar) och det sista som syntes där var WD-red 6TB med miserabel utfall på över 2% AFR.

Permalänk

Hej, här är lite återkoppling och frågor.

Jag kör linux och skulle kunna använda Btrfs på hårddisken.
Jag har en StarTech SDOCK2U313 dockningsstation (om det skulle behövas). https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=3282615

Jag tror jag skulle föredra att använda en intern/"chassilös" hårddisk tillsammans med dockningsstationen. Externa hårddiskar borde kunna bli lite jobbigt om man har flera stycken, och hålla reda på strömadaptrar m.m.

Köper man en extern hårddisk och plockar ur den ur chassit så borde garantin sluta gälla, eller? Att förstöra garantin är ju synd om det visar sig att man fått ett måndagsexemplar och hårddisken uppvisar fel kort efter köpet.

Permalänk
Medlem

Finns risk att den där 2 slottars är av samma typ och använder samma chipset som Deltaco tidigare i tråden - lite annan kåpa och design men chassiet ser i grunden tämligen lika...

Om du ansluter dockan under linux och sedan slår med kommando 'dmesg' i en terminal så kommer det ett antal rader upp och skriver ut vilken USB-enhet den hittade

JMS56x series och nästa rad 'JMICRON' så är det den struliga chipsetet som jag har haft krångel med (Deltaco-diskdockan med dubbla hållare)

medans är det:

ASMT105
ASMEDIA

(för Andersson-diskdockan från netonnet)

så har det fungerat bra.

Obs - allt handlar om vilken chipset som används i grejorna - inte hur de ser ut rent utseendemässigt eller andra whistle and bells thing...

Fel och under linux dåligt supportad chipset så spelar det ingen roll hur snygg den är på utsidan...

---

Jag har använt BTRFS på backupdiskar i flera år med 0 incident hittills - känner betydligt större förtroende för BTRFS än NTFS om någon frågar mig.

En styrka med BTRFS är sub-volym snapshot på backup-subvolymen man kör innan man kör backuppen igen och den vägen kan man göra generationer på sina backupper - dvs. man förlorar inte backuppen innan bara för att man gör en ny och kör man rsync så är det bara filerna som har ändrats i storlek och/eller tid som uppdateras medan den som ser lika ut rörs inte (är man osäker att filerna verkligen är lika i innehåll trots samma storlek och tidsstämpel, får man köra med flagan -c men då tar det också tid då alla filer skall läsas igenom och göras hashsumma på)

en subvolym-snapshot tar ingen extra plats (ok, då, 16 megabyte kostar det men är ingenting idag) och det är bara filer som förändras och läggs till under den nya backuppen som tar ny plats på disken - subvolymer är också helt oberoende av varandra, så ändrar man i en så kommer inget av det synas på någon annan - det är alltså inte som med hårda länkar under linux där om man ändrar på en fil så kommer det slå igenom på alla andra filnamn som är kopplad till samma inod.

---

Om du bara kör externa 3.5" USB-disk kan du använda samma adapter för allihopa då det är standardiserad till 12 Volt och alla hårddisktillverkare har löst det på exakt samma sätt och använder exakt samma anslutningskontakt från adaptern - där kan du blanda vilt mellan olika märken och tillverkare när det gäller strömadapter för extern USB-disk. - passar kontakten så funkar det, kan man säga.

vissa diskdockor kan ibland ha specialare men deras anslutning passar inte i dessa fall (fast det är 12 Volt där också...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

(är man osäker att filerna verkligen är lika i innehåll trots samma storlek och tidsstämpel, får man köra med flagan -c men då tar det också tid då alla filer skall läsas igenom och göras hashsumma på)

Fast det räcker ju att köra hashsumma på de filer som "krockar" in storlek/tid. Kan knappast vara vanligt, så tiden bör inte öka mer än ytterst marginellt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk

Skulle personligen köpte minst en 12TB eller 14TB Enterprise disk av antingen WD, Seagate eller Hitachi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Fast det räcker ju att köra hashsumma på de filer som "krockar" in storlek/tid. Kan knappast vara vanligt, så tiden bör inte öka mer än ytterst marginellt.

Det är den normala gången när man använder rsync

Problemet är tex. veracrypt-filer och en del databas-filer - dom ändrar varken storlek eller uppdaterar mtime när de modifieras av sina respektive program. I veracrypt-fallet avsiktligt för att inte lämna uppenbara spår att man har varit i filen och ändrat något, men stökar till med backupper istället då de går under radarn med de vanliga selekteringsreglerna som backupprogram använder sig av.

I regel har man koll på dessa undantag-filer och just dem kanske man i egen rsync-körning separat använder flaggan -c och på backupsubvolym som snapshot:as kan man också använda --inplace och rsync byter bara ut dom styckena i filen som faktiskt har förändrats utan att göra en helt ny fil vilket kan vara jobbigt om det är väldigt stora filer.

(gör man generations-backupper med hårda länkar så skall man _inte_ använda "--inplace" då den modifieringen slår igenom samtliga instanser som refererar mot inoden då rsync i det läget inte bryter hård-länken - vilket det annars gör när den märker att filen inte är identisk baserad på mtime och storlek)

Permalänk
Medlem

Stakars TS med denna tråd_urspåring.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Skulle personligen köpte minst en 12TB eller 14TB Enterprise disk av antingen WD, Seagate eller Hitachi.

Hellre 2 lite billigare externa 3.5" USB-diskar då det inte hjälper med en dyrare enterprise-disk om den ramlat över bordskanten och har dunkat i backen med fullt snurrande skivor i sig... kapslingen på dessa 3.5" USB-diskar gör också dessa mer stryktåliga än naken disk och värmen under drift och användning skiljer inte så mycket gentemot en disk i en diskdocka då de blir varma, nära 50 grader C i båda fallen...

Och nej det behöver inte vara du som petar disken över kanten - det räcker med en katt i hushållet och även när USB-disken ifråga är två meter upp placerat på ett ställe där en katt inte borde nå... som en kollega till mig råkade ut för. 2 meter fall fullt arbetande klarar inte en mekanisk disk - det gick att läsa ut datat (och rädda innehållet) men inte att skriva och jag var förvånad att den fungerade alls över huvudtaget...

Om man inte vill hantera sina två backupdiskar varannan gång när man gör sina backupper så går det att sätta dessa två diskar i RAID1-mode väldigt enkelt under BTRFS och man uppdaterar båda parallellt (går också att göra via mdadm men är klart bökigare)

Permalänk
Skrivet av xxargs:

Hellre 2 lite billigare externa 3.5" USB-diskar då det inte hjälper med en dyrare enterprise-disk om den ramlat över bordskanten och har dunkat i backen med fullt snurrande skivor i sig... kapslingen på dessa 3.5" USB-diskar gör också dessa mer stryktåliga än naken disk och värmen under drift och användning skiljer inte så mycket gentemot en disk i en diskdocka då de blir varma, nära 50 grader C i båda fallen...

Och nej det behöver inte vara du som petar disken över kanten - det räcker med en katt i hushållet och även när USB-disken ifråga är två meter upp placerat på ett ställe där en katt inte borde nå... som en kollega till mig råkade ut för. 2 meter fall fullt arbetande klarar inte en mekanisk disk - det gick att läsa ut datat (och rädda innehållet) men inte att skriva och jag var förvånad att den fungerade alls över huvudtaget...

Om man inte vill hantera sina två backupdiskar varannan gång när man gör sina backupper så går det att sätta dessa två diskar i RAID1-mode väldigt enkelt under BTRFS och man uppdaterar båda parallellt (går också att göra via mdadm men är klart bökigare)

Med USB-diskar vet man aldrig vad man kan få för typ av modell. Att köra disken i diskdocka skulle gå upp emot 50 grader har jag svårt att tro, så länge det finns adekvat luftflöde. Och många har ju inte katter så det argumentet går ju bort också. Är man försiktig om diskarna så tappar man dem aldrig. De är väldigt stryktåliga när de är avstängda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

WD MyBook 8TB (3,5") och uppåt innehåller heliumfyllda diskar från HGST, alltså inte SMR utan konventionell teknik. Som tidigare nämnts har de också separat USB-brygga så de är lätta att plocka ur fodralet och sätta internt om något skulle strula i det interfacet. De går ofta att köpa från Tyskland för bra pris.

Mindre storlekar än 8TB innehåller inte HGST-diskar utan vanligtvis de enklare WD Green. De rekommenderas alltså inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för tipset! Blir en 8TB när de säljs ut.
Köpte en 4TB för 3 år sedan och den dog för ngn vecka sedan, öppnade den och såg att det satt en WD Green 4TB i den.
Hårddisken har kört som backup i 2 år, det sista året hade jag den bara på lite då och då för backup av serie. En dag kom det en massa diskfel.
Köpte HGST samtidigt (4TB) och kör som raid i servern, de fungerar galant och jag är supernöjd med köper. För min del är det bara HGST som kommer gälla i fortsättningen.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dinkefing:

Med USB-diskar vet man aldrig vad man kan få för typ av modell. Att köra disken i diskdocka skulle gå upp emot 50 grader har jag svårt att tro, så länge det finns adekvat luftflöde. Och många har ju inte katter så det argumentet går ju bort också. Är man försiktig om diskarna så tappar man dem aldrig. De är väldigt stryktåliga när de är avstängda.

Helt riktigt, jag har bara mina diskar inkopplade den tid de tar att föra över dom filer jag vill spara så den hinner knappt bli varm och en USB disk blir nog ännu varmare eftersom den sitter i en plastbehållare (Oftast) och att tappa en hårddisk de har jag aldrig gjort under mitt liv, personligen köper jag inte USB diskar längre just på grund av att dom inte håller, har haft flera olika och dom går alltid sönder efter 2-3 år medans alla dom interna diskar jag ägt och har kvar fortfarande funkar.

Permalänk
Medlem

Köp USB-disk med fem års garanti. Om backup, så förvara dem utom hemmet!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Parallels:

Hej, här är lite återkoppling och frågor.

Jag kör linux och skulle kunna använda Btrfs på hårddisken.
Jag har en StarTech SDOCK2U313 dockningsstation (om det skulle behövas). https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=3282615

Jag tror jag skulle föredra att använda en intern/"chassilös" hårddisk tillsammans med dockningsstationen. Externa hårddiskar borde kunna bli lite jobbigt om man har flera stycken, och hålla reda på strömadaptrar m.m.

Köper man en extern hårddisk och plockar ur den ur chassit så borde garantin sluta gälla, eller? Att förstöra garantin är ju synd om det visar sig att man fått ett måndagsexemplar och hårddisken uppvisar fel kort efter köpet.

Jag har kört flera olika adaptrar Linux och det är bara att koppla in via USB eller e-sata. I Linux så dyker disken upp i GParted eller programmet Diskar (gnome-disk från terminal) (båda är GUI). Är disken partitionerad och klar kan man i "diskar" klicka på en partition för att montera eller ändra. Båda programmen visar vilen /dev/sdXn eller UUID disken har. Du kan även i programmet lsblk (terminalprogram) se vart diskarna är och om dom är monterade eller ej. Med blkid kan du se vad dom har för UUID.

Jag rekommenderar att du även använder GPT i stället för MBR även på diskar under 2TB eftersom det är säkrare iom att du får dubbel uppsättning av partitionstabellen.

Köper du en disk så är det självklart bättre att köpa en "ren" disk istället för en i något skal, du betalar ju ändå något för skalet i onödan. Dessutom kan du välja att köpa diskar från Samsung och WD:s bättre sortiment, vilket oftast inte är i färdiga externa diskar. Dessutom minimerar du risken att ha sönder disken då det kan inträffa om du öppnar i en disk i färdigt skal.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Med USB-diskar vet man aldrig vad man kan få för typ av modell. Att köra disken i diskdocka skulle gå upp emot 50 grader har jag svårt att tro, så länge det finns adekvat luftflöde. Och många har ju inte katter så det argumentet går ju bort också. Är man försiktig om diskarna så tappar man dem aldrig. De är väldigt stryktåliga när de är avstängda.

Jo de är stryktåliga när de är avstängda - men inte alls lika tåliga när de används och skriver/läser på skivan.

Det är inte 999 ggr av 1000 som man är försiktig som räknas - det är den gången man drullar ned disken under användning (eller att den går sönder av annan orsak) som ger insikten att dubbel backupdisk är en billig investering gentemot att att förlora alltihop eller anlita diskräddningsföretag för rätt mycket pengar... - fast somliga måste vara där minst en gång i livet innan insikten faller på plats...

Det finns ett antal trådar där folk faktiskt sulat sönder diskar av mer eller mindre pinsamma sammanhang (där en rejäl dos alkohol inte är en helt ovanlig ingrediens i förödelsen) och är rätt desperata i efterhand - det går väldigt fort om armbågen kickade iväg diskdockan med disken en dag...

---

Jag har kört timmar i diskdocka - förvisso bara stordiskar och konstaterat att kylningen är inte så bra man tror och hoppas, speciellt med stående diskar i diskdockor.

Visst man kan köra med premium-diskar i diskdocka om man nu vill slänga iväg pengar - men en disk i en USB-disk brukar inte gå sådär jättemånga drifttimmar på sig när de används för backupdrift enbart (det är värre om de är inkopplade hela tiden - vilket backupdiskar helst inte skall vara av flera skäl - som ransomware-risken eller överspännings/åsknedslags-risken främst sommartid) och står valet mellan en dyrare disk och två billigare USB-diskar med okänd diskkvalitet men känd fabrikat så tar jag trots allt dessa två USB-diskar framför att bara ha en enda disk för mina data.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Jo de är stryktåliga när de är avstängda - men inte alls lika tåliga när de används och skriver/läser på skivan.

Det är inte 999 ggr av 1000 som man är försiktig som räknas - det är den gången man drullar ned disken under användning (eller att den går sönder av annan orsak) som ger insikten att dubbel backupdisk är en billig investering gentemot att att förlora alltihop eller anlita diskräddningsföretag för rätt mycket pengar... - fast somliga måste vara där minst en gång i livet innan insikten faller på plats...

Det finns ett antal trådar där folk faktiskt sulat sönder diskar av mer eller mindre pinsamma sammanhang (där en rejäl dos alkohol inte är en helt ovanlig ingrediens i förödelsen) och är rätt desperata i efterhand - det går väldigt fort om armbågen kickade iväg diskdockan med disken en dag...

---

Jag har kört timmar i diskdocka - förvisso bara stordiskar och konstaterat att kylningen är inte så bra man tror och hoppas, speciellt med stående diskar i diskdockor.

Visst man kan köra med premium-diskar i diskdocka om man nu vill slänga iväg pengar - men en disk i en USB-disk brukar inte gå sådär jättemånga drifttimmar på sig när de används för backupdrift enbart (det är värre om de är inkopplade hela tiden - vilket backupdiskar helst inte skall vara av flera skäl - som ransomware-risken eller överspännings/åsknedslags-risken främst sommartid) och står valet mellan en dyrare disk och två billigare USB-diskar med okänd diskkvalitet men känd fabrikat så tar jag trots allt dessa två USB-diskar framför att bara ha en enda disk för mina data.

Kan tillägga att jag själv råkat ut för sådana saker du beskriver två gånger, dock inte på grund av någon flaska. Det jag råkade ut för var första gången en bracket som gör en PCI-plats till 2 SATA portar och kopplar en vanlig disk utifrån till en sata-port på insidan. Problemet här var att jag var stressad pga något annat fel och tyvärr kopplade kopplade kabeln (molex till 2x sata power). åt fel håll så 5v / 12v bytte plats, så klart var diskarna redan inkopplade vilket innebar att kretskorten rykte. Delarna på insidan överlevde dock.

Vid ett senare tillfälle (eftersom man lärt sig) så säkerhetskopierade jag en dator i stort cheftec-chassi (ett sådan med utsvängbara plastfötter och är extremt högt i förhållande till bredd samt har nätagg och hårddiskar i toppen). Strax efter jag startar kopieringen så ringer det på dörren och några kommer på besök och jag lägger såklart den externa hårddisken på chassit. Efter en stund går vi in i vardagsrummet och självklart står datorn precis bredvid dörren vilket gör att ena foten sticker ut och jag snubblar på den.

Resultatet av detta är såklart att jag knuffar till datorn och ena foten knäcks och tar med sig hela datorn samt hårddiskar och backupdisken. Prislappen? Hittills ca 24.000 kr.

Så i dag kör jag två system: en workstation och en server. Idén är att arbetsdatorn har lagring + backup och servern sedan är en backup av arbetsdatorn. I princip lite dyrare i insteg då man måste ha chassi, nätagg, moderkort, cpu diskar etc. men beroende på vad man har för behov av vad en backupdator klarar förutom utrymme så kan man helt klart gå på en ganska svag processor, tom en med inbyggd grafik kan fungera. Det mest nödvändiga skulle antagligen vara en 10Gbit nätverksport i båda datorerna så man kan få bra fart vid en kopiering.

Ett tillägg här även till föregående svar till @Parallels: Fördelen här jämfört med en extern hårddisk / hårddiskdocka är att systemet är mer robust och servern bara behöver stå i en lämplig hörna. Med rätt komponenter, speciellt Fractal designs chassin och Noctuas fläktar så är systemet i princip ohörbart. Servern jag kör är en Ryzen 7 1800x, men just för backup hade nog en Intel P4 eller AMD K6 processor också klarat av jobbet.

Fördelen med en kraftfull CPU här är att man även kan använda servern till att göra kraftfulla tidskrävande moment och även få två saker gjorda samtidigt. Med en Linux-dist på servern så är det dessutom lätt att installera och använda SSH och man kan hela tiden sköta den från sin arbetsdator. Ytterligare en fördel är även att det är svårare för virus etc. att infektera båda maskinerna samtidigt. eftersom en externt insatt disk kan bli krypterad / "sönderskriven" / formaterad / förstörd bootsektor etc., vilket inte är omöjligt men betydligt svårare om man ansluter mot servern från arbetsdatorn , speciellt med rätt inställningar i brandvägg / server-demon.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Inaktiv

Har som sagt mina diskar i väska som är gjord för förvaring av diskar, köper hellre flera billiga diskar typ WD Red som har funkat bra, har 5st, 2 på 3tb och resten på 4tb.
Dom ligger i antistat påsar i utskurna fack, tycker de är en perfekt lösning om man bara ska spara saker och inte använda något, har backup på alla mina bilder, , drygt 20.000 flac filer och massor med film.

Permalänk
Medlem

Köp den hårddisk som har lägst pris per TB. Troligtvis ligger brytpunkten vid 8 TB diskar. Köp den billigaste eftersom det låter på dig som att Du skall använda den för säkerhetskopiering.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.