Path of Exile 2 avtäcks med trailer och gameplay

Permalänk
Medlem

Problemet med PoE var den enorma clusterf*cken. Du bokstavligt talat oneshot-teleporterade dig genom hela varenda bana och dödade bossar på mindre än 5 sek genom att spamma en skill. Det var en grindfest utan dess like med mer eller mindre noll skill, bara gear checks.

Med det sagt så har jag ändå några hundra timmar då deras character building och customization är svinintressant.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Verkar ligga i tiden att kalla expansioner för nya spel...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Problemet med PoE var den enorma clusterf*cken. Du bokstavligt talat oneshot-teleporterade dig genom hela varenda bana och dödade bossar på mindre än 5 sek genom att spamma en skill. Det var en grindfest utan dess like med mer eller mindre noll skill, bara gear checks.

Med det sagt så har jag ändå några hundra timmar då deras character building och customization är svinintressant.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag fick samma vibbar efter att jag började använda en av han PoE-streamerns build-guides. Blev helt överdrivet OP och bara oneshotta hela världen.
Dock så brukar argumentet mot det vara att det blir svårare i endgame med diverse special-maps eller vad det kallas.
Jag hade inte sug tillräckligt länge för att ta mig så långt så är väl egentligen inte lämplig att yttra mig om PoEs endgame.

Permalänk
Medlem
Skrivet av addek83:

Verkar ligga i tiden att kalla expansioner för nya spel...

"Även 19 nya spelbara specialklasser läggs till, tillsammans med ett omdanat system för karaktärernas förmågor, vapen och rustning. En annan betydande nyhet är att både fysik och grafik får ett rejält lyft genom en förbättrad spelmotor, och fortsatt gäller en mörk och realistisk grafisk stil, snarare än en tecknad sådan."

Hur mycket nytt måste läggas till för att det skall godkännas att kallas nytt spel isf? Att dom konverterat allt det gamla så det funkar att spela på poe2 kan väl knappast vara negativt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

"Även 19 nya spelbara specialklasser läggs till, tillsammans med ett omdanat system för karaktärernas förmågor, vapen och rustning. En annan betydande nyhet är att både fysik och grafik får ett rejält lyft genom en förbättrad spelmotor, och fortsatt gäller en mörk och realistisk grafisk stil, snarare än en tecknad sådan."

Hur mycket nytt måste läggas till för att det skall godkännas att kallas nytt spel isf? Att dom konverterat allt det gamla så det funkar att spela på poe2 kan väl knappast vara negativt?

Skickades från m.sweclockers.com

Tror mycket av kritiken mot att det kallas ett nytt spel är samma kritik som The Division 2 eller Overwatch 2 fick.
I grunden inte ett nytt spel per se även om det lades till massa nytt. Det får nog många att tycka det känns mer som en expansion än ett helt nytt spel.
Är väl lite som att kalla WoWs kommande expansion för WoW2 för att de ändrar om hela grunden på hur man levlar och lägger till en jävla massa ny content. Inte världens bästa jämförelse men jag kan förstå argumentet i att folk kallar det PoE 1,5 eller en PoE-expansion.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Aldrig testat PoE men kan bli dags när tvåan anländer. De karaktärerna i nyhetsbilden, var de karaktärerna man väljer mellan?

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Aldrig testat PoE men kan bli dags när tvåan anländer. De karaktärerna i nyhetsbilden, var de karaktärerna man väljer mellan?

Om jag förstått det hela rätt så är det character selection screen ja. Den class man väljer blir den vars snara brister som leder till att man kan fly och börja spela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sathuros:

Det fina med PoE är alla kombinationer med support-skills som kan göra aktiva skills till semi-aktiva genom en rad olika faktorer. Cast on damage taken, cast on crit, cast when stunned eller favoriten på HC; cast on death 😂
Många end-game builds har även speciella items som Shaper- eller Elder-influenced vilket ger vapnet en massa extra kombinationer som tex kan socketed skills få mellan 1-3st extra support skills. Du kan få en 7-länk på ett en-handsvapen, vilket är rätt sjukt och svårt att crafta på egen hand pga all currency man tvingas använda.

Cast on death, påminner mig om när Chris Wilson trollade Build of the Week med denna https://www.youtube.com/watch?v=AfzEKCd1pg4

"Limited hardcore viability" haha no shit

Permalänk
Medlem

Path of exile är ju sjukt bra och roligt spel. Dock behöver man typ spendera en hel semester för att sitta och studera hur spelets fungerar.

Har spelat typ 200 timmar men känns som jag bara vet typ 10% av det som behövs för att spela spelet som man borde spela det.

Det överväger nog att jag istället spelar diablo 4 (när det släpps lol) istället för poe.

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harbls:

Tror mycket av kritiken mot att det kallas ett nytt spel är samma kritik som The Division 2 eller Overwatch 2 fick.
I grunden inte ett nytt spel per se även om det lades till massa nytt. Det får nog många att tycka det känns mer som en expansion än ett helt nytt spel.
Är väl lite som att kalla WoWs kommande expansion för WoW2 för att de ändrar om hela grunden på hur man levlar och lägger till en jävla massa ny content. Inte världens bästa jämförelse men jag kan förstå argumentet i att folk kallar det PoE 1,5 eller en PoE-expansion.

Med den retoriken så skulle de senaste fallout spelen också bara varit expansioner isåfall då det i grund och botten är samma motor. Nånstans måste det finnas en definierad gräns när det är ok att kalla det en expansion och när det kallas för en dlc.

Om jag tolkar det rätt så är detta samma sak som om blizzard skulle göra d3 spelbart via d4 i en förbättrad motor. Det ska bli intressant om blizzard kommer göra det nu när ggg gjort det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nikodemous:

Med den retoriken så skulle de senaste fallout spelen också bara varit expansioner isåfall då det i grund och botten är samma motor. Nånstans måste det finnas en definierad gräns när det är ok att kalla det en expansion och när det kallas för en dlc.

Om jag tolkar det rätt så är detta samma sak som om blizzard skulle göra d3 spelbart via d4 i en förbättrad motor. Det ska bli intressant om blizzard kommer göra det nu när ggg gjort det.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast nu är det ju inte bara samma spelmotor, utan det är ju samma content också. Detta, likt Overwatch 2, är en content update med ett ansiktslyft. Diablo 4 och fallout 76 har helt nytt innehåll som inte baseras på föregående spel (återanvända modeller borträknat) och "förtjänar" därför titeln som ett helt nytt spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

- Du kan zooma in/ut, så frågan är vilken grad av zoom du refererar. Visst kan man tycka att lägsta zoom (mest utzoomat) är för lågt, men det är den nivå som spelet rent mekaniskt är designat runt.

- Du kan numera ha tretton aktiva skills på din skill bar.

- XP får du som ett förhållande mellan din karaktärs nivå och den nivå monstren du klår ihjäl har. Denna sjunker gradvis per design ju högre nivå din karaktär har, det är inget som sker särskilt hastigt så länge du tar dig an svårare motstånd. Att det skulle dö helt vid 70 har aldrig varit sant efter att spelet officiellt släppts. I nuläget formligen exploderar hastigheten du kan få XP när du når kartor runt nivå 68-72, och det finns gott om innehåll som är designat specifikt för att kunna upprätthålla denna takt uppåt nivå 90.

Det är bara min personliga åsikt. Men ett exempel är att jag inte gillar när jag kan bli dödad av något som jag inte kan se för att jag inte kan zooma ut tillräckligt.

Jag menar att jag vill ha flera kastbara skills, vet att det går att ha fler aktiva. Om jag vill enbart ha kastbara skills i mina items istället för länkade passiva så borde jag kunna få det. Åter igen, enbart min personliga åsikt.

Är bara min erfarenhet av hur det gick för mig, 1-70 tog enbart 2 dagar medans 70-71 tog 3 dagar och efter det slutade jag spela för jag har inte tid med spel som kräver mer än så för att spela. Hade fortfarande kul mellan 1-70, så är nöjd. Dessutom så har jag en tendens att vilja pröva alla klasser vilket inte direkt blir görbart för mig när det kräver sådan tid.

Permalänk
Medlem

@Tekoppar: nu e ju poe inte inriktat för folk med lite tid, det är ett grinding spel. Om du bara blev 71 dessutom har du inte heller upplevt endgame där spelet är fokuserat runt likt många andra kommenterare i trådet. Poe är ett väldigt komplext spel som jag tvivlar många förstår sig på för ens de har gett spelet minst en 100 timmar

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppleMuffin:

Fast nu är det ju inte bara samma spelmotor, utan det är ju samma content också. Detta, likt Overwatch 2, är en content update med ett ansiktslyft. Diablo 4 och fallout 76 har helt nytt innehåll som inte baseras på föregående spel (återanvända modeller borträknat) och "förtjänar" därför titeln som ett helt nytt spel.

Ok. Så det hade varit ok om man inte valt att inkludera första kampanjen och bara den nya för att kallas ett nytt spel. Eller vad är det jag missar?

Det ggg gör är alltså att förbättra motorn såsom tex dice gjorde med frostbite motorn och återanvänt den förbättrade motorn i ett nytt spel. I samma veva väljer alltså ggg att konvertera den gamja kampanjen och ta med denna i samma spel. På dej låter det som att det vore bättre att ta bort den gamla kampanjen och låta den enbart finnas med i den äldre motorn med sämre grafik och att enbart den nya kampanjen skall finnas med i poe2 för att få kallas "ett nytt spel". På vilket sätt är det bra för oss konsumenter?

Nu vet jag att jag troligen lagt en del ord i din mun och det är givetvis inte min mening, men det är iaf så jag tolkar dej 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem

@RaidSoft: Okej, får se om jag ger det en chans :D.

Visa signatur

Playstation 4 + Nintendo Switch
R7 5800x3d - MSI B450 - RTX 3080 TUF - EVGA 650w G3 - ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Oj så frustrerande att utvecklarna kallar sitt nya content med helt nya klasser för PoE 2. Låt vara att det kostar lika mycket som PoE samt inkluderar befintliga microtransactions. Dags för en demonstration på Sergels Torg.

Jag är iaf hypad, de får kalla det vad de vill, långt mer hoppfull inför detta än var Blizzard kan tänkas kladda ihop.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeadMeat1234:

Oj så frustrerande att utvecklarna kallar sitt nya content med helt nya klasser för PoE 2. Låt vara att det kostar lika mycket som PoE samt inkluderar befintliga microtransactions. Dags för en demonstration på Sergels Torg.

Jag är iaf hypad, de får kalla det vad de vill, långt mer hoppfull inför detta än var Blizzard kan tänkas kladda ihop.

Det är möjligt att vara hypad över mer än ett spel per genre faktiskt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av addek83:

Verkar ligga i tiden att kalla expansioner för nya spel...

Call of Duty har gjort det i 10 år

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harbls:

Det är möjligt att vara hypad över mer än ett spel per genre faktiskt

Skickades från m.sweclockers.com

Jag är nyfiken på Last Epoch också

Även D4, hypad nej. Ser ingen poäng att ha förväntningar på dem efter D3, de får gärna överraska mig.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem

Fasen detta såg riktigt bra ut. Inte spelat ettan än, tyckte de såg avancerat ut. Men detta blir nog i fixa när det kommer ser ju betydligt bättre ut än D4 för stunden. Lite såhär jag ville att D3 skulle sett ut

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nikodemous:

Ok. Så det hade varit ok om man inte valt att inkludera första kampanjen och bara den nya för att kallas ett nytt spel. Eller vad är det jag missar?

Det ggg gör är alltså att förbättra motorn såsom tex dice gjorde med frostbite motorn och återanvänt den förbättrade motorn i ett nytt spel. I samma veva väljer alltså ggg att konvertera den gamja kampanjen och ta med denna i samma spel. På dej låter det som att det vore bättre att ta bort den gamla kampanjen och låta den enbart finnas med i den äldre motorn med sämre grafik och att enbart den nya kampanjen skall finnas med i poe2 för att få kallas "ett nytt spel". På vilket sätt är det bra för oss konsumenter?

Nu vet jag att jag troligen lagt en del ord i din mun och det är givetvis inte min mening, men det är iaf så jag tolkar dej 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Det är helt okej att lägga ord i min mun så länge dom stämmer.

Jag säger inte att det är "bättre" att ta bort den gamla kampanjen än att ha kvar den, låt den stanna, men jag tycker bara inte att dom har fått tillräckligt mycket poäng i mitt arbiträra så-här-mycket-nytt-har-vi-fixat system för att det ska vara en 2a. Nu bryr jag mig ju inte jätte mycket för vad dom kallar det för (framförallt nu när det är free to play), men jag tycker att det är lite synd att många utvecklare har slopat termen standalone expansion för att kunna ta ut fullpris för en titel (*host* totalwar warhammer *host*). Det är ju självklart ett marketing move att kalla det för en 2a, men det förblir 4.0 i mina ögon (och det är inget fel med det).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 13ers3rk:

Ser grymt ut, också att dom ska ta tillbaka det svåra i spelet verkar bli riktigt skoj. 19 nya ascendancies blir dock mycket att balansera. 38st totalt.

Lär bli fantastiskt att utforska när poe2 släpps men 3.9 ligan ser ut att bli riktigt bra med.
13 dec det.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

Lär bli fantastiskt att utforska när poe2 släpps men 3.9 ligan ser ut att bli riktigt bra med.
13 dec det.

Gillar det mörka stuket dom har, hoppas det håller i sig i övriga akter också.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem

Om dom kan låta den uppritade kartan vara och inte nollställas som första spelet så kanske jag ger 2:an en chans, annars skiter jag i detta spel. Det var det jag retade upp mig på mest när jag spelade 1:an

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppleMuffin:

Det är helt okej att lägga ord i min mun så länge dom stämmer.

Jag säger inte att det är "bättre" att ta bort den gamla kampanjen än att ha kvar den, låt den stanna, men jag tycker bara inte att dom har fått tillräckligt mycket poäng i mitt arbiträra så-här-mycket-nytt-har-vi-fixat system för att det ska vara en 2a. Nu bryr jag mig ju inte jätte mycket för vad dom kallar det för (framförallt nu när det är free to play), men jag tycker att det är lite synd att många utvecklare har slopat termen standalone expansion för att kunna ta ut fullpris för en titel (*host* totalwar warhammer *host*). Det är ju självklart ett marketing move att kalla det för en 2a, men det förblir 4.0 i mina ögon (och det är inget fel med det).

Jag kan nog hålla med dej på de flesta punkterna skulle jag säga. Det känns som att om företag maskerar en gammal motor tillräckligt bra med nya texturer å nya skills så är det "ok" att kalla det nytt spel. Jag tror tex inte att blizzard kommer börja på ny kula med d4 utan dom kommer säkert låna en hel del från d3. Men folk är ju nöjda sålänge spelet ser annorlunda ut och funkar lite olikt.

Själv så ser jag fördelarna med att fortsätta med samma spel där allt ingår istället för en ytterligare standalone då poe1 skulle falla i glömska. Tänk bara hur coolt det hade varit om blizzard gjort d1, d2, d3 spelbart i d4. Det hade blivit en storsäljare utan problem så jag hoppas att ggg skapar en ny standard här och tvingar blizz att göra detsamma. Det hade bara vi konsumenter tjänat på 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laars:

Path of exile är ju sjukt bra och roligt spel. Dock behöver man typ spendera en hel semester för att sitta och studera hur spelets fungerar.

Har spelat typ 200 timmar men känns som jag bara vet typ 10% av det som behövs för att spela spelet som man borde spela det.

Det överväger nog att jag istället spelar diablo 4 (när det släpps lol) istället för poe.

Kan bara hålla med. Jag har nog 600h+ i poe och så fort jag tror jag fått häng på hur saker funkar kommer en ny patch där saker ändras som gör att allt man lagt tid på innan får typ noll betydelse.

Älskar POE och att det har sådant djup. Men samtidigt är det spelets största problem också, det blir för komplext och det är svårt för nya spelare att ta sig in i det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

PoE är ju långt intressantare än Diablo-serien. Diablo hade skön känsla i början men tappade snabbt med D2 och sedan spårade det. Största nackdelen med PoE är den knarkade världen. Det är ju inte en skitövertygande setting.

Skönt att någon mer tycker Diablo 1 hade bäst känsla där man kämpade sig djupare ner i dungeons och nya items hjälpte en att överleva resan. De flesta verkar tycka bäst om D2, medan jag mest tyckte det var en uppsjö av färgglada monster utan nån känsla av mörker eller fortskridande. Bara en massa grind.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Medlem

Älskade Diablo 2, men har haft svårt att ta till mig PoE. Inte för att det är svårt, jag gillar när man får lite motstånd, men grafiskt, animationer, story/lore, det känns plastigt för mig tyvärr. Build systemet är fantastiskt men lite bökigt. Har störst förhoppningar på D4 men risk att det blir fördummat för att passa gemene man och konsolpöbeln.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 13ers3rk:

Gillar det mörka stuket dom har, hoppas det håller i sig i övriga akter också.

Skickades från m.sweclockers.com

Lär bli så.
3.9 innehåller ju en omarbetning med det nya mörka i diverse zoner
Tex start zonen

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av phonogen:

Kan bara hålla med. Jag har nog 600h+ i poe och så fort jag tror jag fått häng på hur saker funkar kommer en ny patch där saker ändras som gör att allt man lagt tid på innan får typ noll betydelse.

Älskar POE och att det har sådant djup. Men samtidigt är det spelets största problem också, det blir för komplext och det är svårt för nya spelare att ta sig in i det.

Sammanfattar rätt bra hur jag känner för PoE

Har varit med sedan början. Brukade lira någon månad och sedan pausa tills nästa update kom, eventuellt hoppa över en. När jag lirade förra vintern hade jag nog inte lirat på över ett år dock, och kände mig rätt snabbt rätt lost, även om jag rätt snabbt kunde sätta mig in i det nya. Tänker att det blir samma sak snart, då jag börjar få sug att lira lite igen

Till alla er som inte testat det, vänta inte på 2an, utan börja nu, när det endast är extremt komplext

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz