Får inte ut den internethastighet jag betalar för

Permalänk
Medlem

Får inte ut den internethastighet jag betalar för

Nyligen vi bytte från normalt internet till fiber, det var lite svårt att konfigurera allt men allt fungerade i slutet. Den setup som vi här just nu är Netgear EVG2000 för en router och vårt modem är en CTS HES-3106. 2 månad sedan märkte jag att vi får bara cirka 50 Mbit / s via wifi medan vi betalar för 100/100 Mbit / s när jag anslöt min dator till routern och testade så fick jag 70 Mbit / s max men när jag anslöt datorn till modemet, fick jag 100 Mbit / s, från vad jag har uppskatta problemet verkar vara i routern. Routern fungerar också bara med en kabel och fungerar inte med någon annan. Först var det inte ett problem men nyligen har internethastigheten över wifi gått ner från 50Mbit / s till cirka 2 Mbit / s max

https://imgur.com/a/RL3T74p proof.

Vet inte riktigt vad som hände. Jag behöver hjälp med att välja en ny router och kabel, så jag får åtminstone vad jag betalar för ..

Tack for allt!

Rubrik /Mod
Permalänk
Medlem

@KhCh: Du lär väl ha fått en ny router från din nya operatör som med fördel används så länge du inte är en power user, men då hade du förmodligen inte startat denna tråd Wifi är dessutom känsligt för störningar, och dessutom beroende av vad du har för Wifi i anslutande datorer. Får du ut den hastighet du ska ha när du ansluter en dator trådat så lär problemet vara på din sida av internet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KhCh:

Nyligen vi bytte från normalt internet till fiber, det var lite svårt att konfigurera allt men allt fungerade i slutet. Den setup som vi här just nu är Netgear EVG2000 för en router och vårt modem är en CTS HES-3106. 2 månad sedan märkte jag att vi får bara cirka 50 Mbit / s via wifi medan vi betalar för 100/100 Mbit / s när jag anslöt min dator till routern och testade så fick jag 70 Mbit / s max men när jag anslöt datorn till modemet, fick jag 100 Mbit / s, från vad jag har uppskatta problemet verkar vara i routern. Routern fungerar också bara med en kabel och fungerar inte med någon annan. Först var det inte ett problem men nyligen har internethastigheten över wifi gått ner från 50Mbit / s till cirka 2 Mbit / s max

https://imgur.com/a/RL3T74p proof.

Vet inte riktigt vad som hände. Jag behöver hjälp med att välja en ny router och kabel, så jag får åtminstone vad jag betalar för ..

Tack for allt!

eva2000 är ju ingen router utan mer en mediaspelare.
jag förmodar att ni har den för tv?

är det i hus eller lägenhet ni bor, hur stort hus/lägenhet har ni och vad får det kosta?

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Hur många Wifi's finns i närheten?

Jag bodde i linköping förut och hade ~97Mbit/s trådlöst (betalade för 100/100) men hade endast 4-5 wifis i närheten.
Bor nu i Stockholm med samma router, betalar för 150Mbit men får ~14Mbit/s trådlöst, får 130Mbit/s trådat. Skillnaden är att listan över wifis i närheten nu är nästintill oändlig.

Permalänk
Hedersmedlem

@KhCh: Rubriken ska alltid beskriva vad tråden handlar om så jag har gjort om den åt dig.

Permalänk
Medlem

@Fextreme_fa: 4-5 också, men detta här fixar inte problemet att jag får 0,7 mbits/s

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@aragon: vad menar du mediaspelar. Ja vi bor i en lägenhet

Permalänk
Medlem

@improwise: Nej jag fick ingen router från de. Syftet med detta här är att jag behöver tips för vad jag ska köpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KhCh:

@aragon: vad menar du mediaspelar. Ja vi bor i en lägenhet

jag som råkade slå eva2000 i stället för evg2000

detta är en draft n router med max 300mbs, dvs du bör inte kunna få mer än 40-50mbps
att du nu får väldigt låg hastighet skulle jag tro ha något med att någon annan enhet använder bandbredden mycket.
kör du tv genom den?

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

@aragon: Ja. Vilken router rekommenderar ni?

Permalänk
Medlem

@KhCh: lättare att säg om du talar om vad den får kosta. tex lägenhet med låg budget och liten yta, en asus eller netgear, dlink möjligen mikrotik insteg, högre budget tex udm i hus är det nästan alltid bättre med unifi med flera ap. osv

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KhCh:

@aragon: Ja. Vilken router rekommenderar ni?

Hur långt är ett snöre?

Nämen svårt att säga utan att veta ”use case”

Vilka enheter ska du koppla upp? Trådat/wifi/blandat?
Behov av täckning och hastighet på wifi?
Har du några legacy produkter som endast kör wifi a/b?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Server 1: HP DL380 G7 2*xeon med HT, 64GB ram 1TB i raid 10 OS: esxi. (Virtuellt labb för nätverk)
Server 2: HP DL380 G5 2*xeon utan ht 64GB ram, 600GB disk i raid5 OS:esxi (virtuellt labb för Massa olika Linux distar och applikationer)

NAS: (Hemma backup) Synology DS1812+

Permalänk
Medlem

@zorrzoor: Vi har 6 mobiler en TV och två datorer. TV är kopplad till routern för att det är i samma rum. Mobilerna och båda datorerna använder wifi. Jag ibland spelar spel på min dator, men jag får inte koppla eth till min dator för att det är förlånget. Vår internet är 100/100. Nej vi har ingen legacy produkter

Permalänk
Medlem

@aragon: Ja vi bor i en lägenhet, 4 rum med ett kök och två toa

Permalänk
Medlem
Skrivet av KhCh:

@aragon: Ja vi bor i en lägenhet, 4 rum med ett kök och två toa

den får kosta? och var är placeringen? centralt, kommer den synas osv

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

@aragon: om du menar routern, jag skulle säga runt 1500. den är i vardagsrum så den är nära till alla 4 rum

Permalänk
Medlem

@KhCh

Hur gammal är äldsta mobilen och datorn?
Att spela på wifi kommer alltid ge vissa problem med latens och hack, även om man har en bra signal. Detta pga. Hur wifi protokollet fungerar. Enda lösningen på det är att skaffa wifi6/wifi ax. Och ett kort till datorn som klarar det.
Då kommer du runt dom problemen förutsatt att du kör AX på egen kanal/ssid. (Alt. En router som flyttar klienter själv mellan olika protokoll och kanaler) så att den inte hoppar ner på bg/n/ac när någon av de andra klienterna ansluter till wifi.

Beroende på hur täckningen är med befintlig lösning skulle jag antingen välja en mesh produkt alt. En standalone router med stöd för ax. Stödjer den ax bör alla som är ute idag täcka dina behov

T.ex. https://www.komplett.se/product/1141211/datorutrustning/natve...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Server 1: HP DL380 G7 2*xeon med HT, 64GB ram 1TB i raid 10 OS: esxi. (Virtuellt labb för nätverk)
Server 2: HP DL380 G5 2*xeon utan ht 64GB ram, 600GB disk i raid5 OS:esxi (virtuellt labb för Massa olika Linux distar och applikationer)

NAS: (Hemma backup) Synology DS1812+

Permalänk
Medlem
Skrivet av KhCh:

@aragon: om du menar routern, jag skulle säga runt 1500. den är i vardagsrum så den är nära till alla 4 rum

ok, då jag personligen inte gillar asus,netgear, dlink för skiten inte är gjort för att hålla skulle jag säga.
https://eu.store.ui.com/collections/wireless/products/amplifi...

tycker ni sedan täckningen inte är tillräcklig kan man bygga ut den, tester visar dock att just täckningen är mycket bra.
Det som den fått negativt på är om man köper till dom ap som är till den då man inte gillar utseendet på dom samt tycker man att dom extra ap är dyra.

detta är samma företag som gör unifi dvs Ubiquiti

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

@zorrzoor: Från 2017. Behöver man ett speciell kabel mellan modum och routern eller bara vanlig ethernet. Tack för din rekommendation!

Permalänk
Medlem

@aragon: Tack så mycket för din rekommendation!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KhCh:

@zorrzoor: Från 2017. Behöver man ett speciell kabel mellan modum och routern eller bara vanlig ethernet. Tack för din rekommendation!

Mest troligt lirar det med en vanligt ethernet kabel. Nästan allt stödjer auto MDI-X idag så.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Server 1: HP DL380 G7 2*xeon med HT, 64GB ram 1TB i raid 10 OS: esxi. (Virtuellt labb för nätverk)
Server 2: HP DL380 G5 2*xeon utan ht 64GB ram, 600GB disk i raid5 OS:esxi (virtuellt labb för Massa olika Linux distar och applikationer)

NAS: (Hemma backup) Synology DS1812+

Permalänk
Medlem

@zorrzoor: Jaha, tack så mycket för allt!