Nvidias kontrollpanel uppskalning

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
BORÅS
Registrerad
Aug 2018

Nvidias kontrollpanel uppskalning

Hallå och godkväll.

Efter att ha skummat runt diverse trådar beslutade jag mig för att skapa denna tråd.

Det den handlar om är inställningar i Nvidias kontrollpanel.

Jag vet inte riktigt om jag har nytta av det här men det finns två inställningar som intresserar mer och en som jag inte begriper mig på.

Den första kan man ställa in "image sharpening" på. Är det den funktionen som skalar om bilden? Till vilken fördel?

Den andra är att när jag aktiverat g-sync så ska jag kunna ställa in hz den ska låsa till men där finns bara att jag kan välja programkontrollerad. Skärmen är på 165hz så hur vet jag att den låser spelets fps till det? (Har även vsync på).

Det tredje är det här med energiförbrukningen. Där kan man välja mellan anpassningsbar optimalkraft osv men vilket är bäst för spel?

Om någon känner sig manad att på ett pedagogiskt vis förklara blir jag oerhört glad.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2006

Tror du har missförstått vad Gsynk är och hur det fungerar.

Vill du "låsa" hz till fps avaktiverar du Gsynk och aktiverar vsynk istället.
dock om det blir 165fps eller inte är ju osäkert, beror på inställningar, spel och hårdvara i burken.

Om inte spelet kan hålla 165fps så halveras fps och kan det inte hålla det nya fps så halveras det igen.

Är just detta Gsynk råder bot på, men det är ingen låsning till samma som skärmens hz, utan fps kan och kommer variera dynamiskt utan stora hopp som vsynk orsakar, man kan köra helt utan nån synk också förstås..

Acer Predator Helios 300

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
BORÅS
Registrerad
Aug 2018
Skrivet av ggustavsson:

Tror du har missförstått vad Gsynk är och hur det fungerar.

Vill du "låsa" hz till fps avaktiverar du Gsynk och aktiverar vsynk istället.
dock om det blir 165fps eller inte är ju osäkert, beror på inställningar, spel och hårdvara i burken.

Om inte spelet kan hålla 165fps så halveras fps och kan det inte hålla det nya fps så halveras det igen.

Är just detta Gsynk råder bot på, men det är ingen låsning till samma som skärmens hz, utan fps kan och kommer variera dynamiskt utan stora hopp som vsynk orsakar, man kan köra helt utan nån synk också förstås..

Så om jag stänger av vsync och gsync, så funkar det ändå för skärmen är en gsync skärm?

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
kalix
Registrerad
Sep 2004

Kör på med både gsync och vsync. Sen väljer du av vsync i spelen. Slår på ultra på low inputlag inställningen i nvidia settings då kappas fps på max 165 fps utan att fpsen halveras och gsync är igång med alla fördelar de har osv.

MSI X-POWER x58. Intel core i7 970 @ 4.5GHz 24/7. Geforce GTX 670 Windforce. Patriot 3x4 12GB @ 2000MHz. Creative xfi fatality pro. Acer GD245HQ 23.6" Corsair HX850W. Crucial Real SSD 64GBX2 @ RAID0

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
BORÅS
Registrerad
Aug 2018
Skrivet av person:

Kör på med både gsync och vsync. Sen väljer du av vsync i spelen. Slår på ultra på low inputlag inställningen i nvidia settings då kappas fps på max 165 fps utan att fpsen halveras och gsync är igång med alla fördelar de har osv.

Ska pröva detta här.