Indraget fiber, viken router behövs mm

Permalänk
Medlem

Indraget fiber, viken router behövs mm

Mina föräldrar på landet har fått fiber med Arkaden 500/500Mb/s
https://www.servanet.se/serviceguide/index/consumers/service/...

Jag har legat av mig totalt på sånt här och kör själv 30 lina med asdl. 20K för indragning + eventuella avgifter tänker jag inte betala när min arbetskamrat fick allt för 7tusen. end of story.

Så jag undrar. får man en router med här eller ska man köpa en egen? I så fall vad? tv har uppkopplingsmöjlighet via wifi.
telefoner används wifi skrivare och 3 datorer med wifi.

såg att det finns en ny router för wifi 6?

kan man se på fiber-tv trådlöst och hur/vad behöver inhandlas isf?

Nu köper vi allt som behövs direkt så man inte ska behöva stå och fundera vad som ska köpas och hur det ska kopplas....

Ursäkar om det blev rörigt men ni kanske förstår vad vi är ute efter

Visa signatur

| MSI 890FXA-GD65 | AMD Phenom II X6 1100T Black Edition 4.0Ghz | Corsair H80 | Corsair Venegeance 16 GB 1600Mhz | Radeon 7970 Accellero Xtreme CF | Crucial m4 SSD 128gb x2 + 4TB | CM 1000w 80+ Gold | 14 tysta kylfläktar | NZXT H2 Midi Tower | w10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frrla:

Mina föräldrar på landet har fått fiber med Arkaden 500/500Mb/s
https://www.servanet.se/serviceguide/index/consumers/service/...

Jag har legat av mig totalt på sånt här och kör själv 30 lina med asdl. 20K för indragning + eventuella avgifter tänker jag inte betala när min arbetskamrat fick allt för 7tusen. end of story.

Så jag undrar. får man en router med här eller ska man köpa en egen? I så fall vad? tv har uppkopplingsmöjlighet via wifi.
telefoner används wifi skrivare och 3 datorer med wifi.

såg att det finns en ny router för wifi 6?

kan man se på fiber-tv trådlöst och hur/vad behöver inhandlas isf?

Nu köper vi allt som behövs direkt så man inte ska behöva stå och fundera vad som ska köpas och hur det ska kopplas....

Ursäkar om det blev rörigt men ni kanske förstår vad vi är ute efter

20k är värt det om du tänkt bo kvar där ett tag.

Beror på vilka krav de har. Jag skulle dock gissa att dina päron inte behöver mer än den som ISP skickar med. Operatören (min far har telia) och där kunde man köpa till en brygga för tvn. Kostade dock en del. Jag hade dragit kabel till den dock.

Så korta svaret: Din operatör ger dig allt du behöver. Dra en kabel till TV-boxen. Klart.

Edit: Kom på en sak. Om ISP kräver dig på pengar för routern så köp dig en egen. Asus har nån RT66u eller vad den hette. Populär här på swec, har för mig den även har en egen konfigsida för iptv.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Wifi6 stöd är bra för framtida produkter men få stödjer det idag.
Kan man köra med kanel är det alltid att rekommendera men beroende på hur man tänkt använda nätet så är det kanske inte nödvändigt.

Så hur många enheter ska kopplas upp, hur stor yta är de utspridda på (rum/m2)
HDtv, 4k? Streaming?
Online spel?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Server 1: HP DL380 G7 2*xeon med HT, 64GB ram 1TB i raid 10 OS: esxi. (Virtuellt labb för nätverk)
Server 2: HP DL380 G5 2*xeon utan ht 64GB ram, 600GB disk i raid5 OS:esxi (virtuellt labb för Massa olika Linux distar och applikationer)

NAS: (Hemma backup) Synology DS1812+

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

20k är värt det om du tänkt bo kvar där ett tag.

Beror på vilka krav de har. Jag skulle dock gissa att dina päron inte behöver mer än den som ISP skickar med. Operatören (min far har telia) och där kunde man köpa till en brygga för tvn. Kostade dock en del. Jag hade dragit kabel till den dock.

Så korta svaret: Din operatör ger dig allt du behöver. Dra en kabel till TV-boxen. Klart.

mycket troligt men 500/500 gjorde mig osäker

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Server 1: HP DL380 G7 2*xeon med HT, 64GB ram 1TB i raid 10 OS: esxi. (Virtuellt labb för nätverk)
Server 2: HP DL380 G5 2*xeon utan ht 64GB ram, 600GB disk i raid5 OS:esxi (virtuellt labb för Massa olika Linux distar och applikationer)

NAS: (Hemma backup) Synology DS1812+

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

20k är värt det om du tänkt bo kvar där ett tag.

Beror på vilka krav de har. Jag skulle dock gissa att dina päron inte behöver mer än den som ISP skickar med. Operatören (min far har telia) och där kunde man köpa till en brygga för tvn. Kostade dock en del. Jag hade dragit kabel till den dock.

Så korta svaret: Din operatör ger dig allt du behöver. Dra en kabel till TV-boxen. Klart.

Edit: Kom på en sak. Om ISP kräver dig på pengar för routern så köp dig en egen. Asus har nån RT66u eller vad den hette. Populär här på swec, har för mig den även har en egen konfigsida för iptv.

Normala priser hos dom stadsnät jag jobbar med rör sig mellan 15-45k beroende på förutsättningar så 20k~ är ett bra pris och hoppar man inte på när dom håller på i området brukar det bli minst 2x pengarna om man ska hoppa på i efterhand. Och hoppar man inte på innan 2020 blir det säkert ännu dyrare för då får man inte EU pengar för att att bygga ut bredbandet. EU pengarna är också en anledning till att det är billigare/dyrare i vissa områden. Kommer inte ihåg förutsättningarna men tror det va något med att desto mindre bygd/by och längre avstånd = mer bidrag

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Server 1: HP DL380 G7 2*xeon med HT, 64GB ram 1TB i raid 10 OS: esxi. (Virtuellt labb för nätverk)
Server 2: HP DL380 G5 2*xeon utan ht 64GB ram, 600GB disk i raid5 OS:esxi (virtuellt labb för Massa olika Linux distar och applikationer)

NAS: (Hemma backup) Synology DS1812+

Permalänk
Medlem
Skrivet av zorrzoor:

Normala priser hos dom stadsnät jag jobbar med rör sig mellan 15-45k beroende på förutsättningar så 20k~ är ett bra pris och hoppar man inte på när dom håller på i området brukar det bli minst 2x pengarna om man ska hoppa på i efterhand. Och hoppar man inte på innan 2020 blir det säkert ännu dyrare för då får man inte EU pengar för att att bygga ut bredbandet. EU pengarna är också en anledning till att det är billigare/dyrare i vissa områden. Kommer inte ihåg förutsättningarna men tror det va något med att desto mindre bygd/by och längre avstånd = mer bidrag

Skickades från m.sweclockers.com

Min anslutning kostade 20k och alla jag pratat med i olika delar av landet har betalat 20k. Misstänker att det är en schablonsumma de räknat ut som ger de med längre grävning/anslutning rabatt medan tätbyggt får betala lite premium.
Jag sparar 200 i månaden nu med min 500/100-lina mot mitt svajiga 20/1 ADSL, och får garanterat tillbaka 20k om jag säljer kåken.

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem

Det är ju inte bara det att man sparar pengar att gå över till fiber.
Efter att tillräckligt många har skaffat fiber i området så kommer telestation att stängas av.
Då måste man antingen skaffa fiber eller gå över till 4G.
Att inte vara med i första rundan på fiber kan bli dyrt, har sett priser mellan 20-70 tusen.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av zorrzoor:

Wifi6 stöd är bra för framtida produkter men få stödjer det idag.
Kan man köra med kanel är det alltid att rekommendera men beroende på hur man tänkt använda nätet så är det kanske inte nödvändigt.

Så hur många enheter ska kopplas upp, hur stor yta är de utspridda på (rum/m2)
HDtv, 4k? Streaming?
Online spel?

Skickades från m.sweclockers.com

kåken är 120kv/m 1 plans 4rum å kök, å det kommer in mitt i kåken så det ska räcka överallt.
tror 500lina ska räcka gått och väl till de 2. är 3 datorer, 2 tv, 4 mobiler som mest och inget annat än skrivaren på det.

Angående mitt val så är det 3dje gången jag får förslag på 20k å det är draget 2m förbi min kåk för 2 år sen, i tätbebygt område.
Kollegan min bor precis utanför tätbebygt men i samma ort och betalade som sagt, strax under 7tusen klappat och klart.

Visa signatur

| MSI 890FXA-GD65 | AMD Phenom II X6 1100T Black Edition 4.0Ghz | Corsair H80 | Corsair Venegeance 16 GB 1600Mhz | Radeon 7970 Accellero Xtreme CF | Crucial m4 SSD 128gb x2 + 4TB | CM 1000w 80+ Gold | 14 tysta kylfläktar | NZXT H2 Midi Tower | w10 |