Bärbar dator för bildredigering

Permalänk

Bärbar dator för bildredigering

Har införskaffat en "ritplatta" Wacom Cintiq 27QHD med ritskärm till min dotter. Jag har själv en kraftig burk som väl skulle klara av att driva den, men då blir dottern bunden till min burk och hon vill gärna kunna sitta på sitt rum och teckna..

Nu vill jag ha tag på en bärbar dator som skulle kunna klara av Photoshop eller andra ritprogram samt kunna leverera en upplösning till en extern skärm minst på 2560 x 1440 så att dottern kan börja rita/måla på plattan.

Köper gärna begagnat, men har ingen aning om hur kraftig dator jag egentligen behöver. Det viktiga är väl antagligen minst 16GB Ram, en hyffsad CPU och grafikkort som klarar av att leverera denna upplösning. Eftersom hon använder skärmen på plattan så lär ju inte upplösningen på datorns skärm vara jätteviktig misstänker jag. Hon kommer inte använda datorn till något annat än att just köra Photoshop eller några andra bra ritprogram.

Ge mig gärna förslag på både begagnat och nytt för jag har verkligen ingen aning vad som kan duga.

Skulle en liknande fungera eller går det med något ännu enklare?
https://www.blocket.se/annons/stockholm/lenovo_thinkpad_x1_4t...

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem

Ska du sitta och peta i PS vill du gärna ha lite frekvens på kärnorna, och gärna fler kärnor än två.
Och du vill garanerat ha en SSD.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Måste det vara en bärbar dator om hon inte skall använda den till något annat än att sitta på rummet och rita?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Baltzar:

Måste det vara en bärbar dator om hon inte skall använda den till något annat än att sitta på rummet och rita?

Skickades från m.sweclockers.com

Fördelen med en bärbar är att den tar mindre plats. Annars behöver jag både en skärm, tangentbord separat samt plattan som är stor som en 34” skärm.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqua_HeaD:

Fördelen med en bärbar är att den tar mindre plats. Annars behöver jag både en skärm, tangentbord separat samt plattan som är stor som en 34” skärm.

Okej, för att svara på frågan så som den är ställd så använder jag en Huawei Matebook X Pro med i7 8550u,16GB, MX150 och 1TB SSD till liknande arbetsuppgifter och det fungerar bra, men det hade inte varit fel med extra processorkraft. Den länkade datorn fungerar säkert utmärkt, men jag hade gått efter en med kraftigare cpu. Underskatta inte en bra skärm på datorn heller, det är inte fel att kunna använda den till annat också utan att bli irriterad

Edit: Glömde svaret

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Baltzar:

Okej, för att svara på frågan så som den är ställd så använder jag en Huawei Matebook X Pro med i7 8550u,16GB, MX150 och 1TB SSD till liknande arbetsuppgifter och det fungerar bra, men det hade inte varit fel med extra processorkraft. Den länkade datorn fungerar säkert utmärkt, men jag hade gått efter en med kraftigare cpu. Underskatta inte en bra skärm på datorn heller, det är inte fel att kunna använda den till annat också utan att bli irriterad

Edit: Glömde svaret

Skickades från m.sweclockers.com

Jag förstår dig, men att lägga runt 14k på en bärbar hade jag nästan hoppats slippa göra. 😊

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqua_HeaD:

Jag förstår dig, men att lägga runt 14k på en bärbar hade jag nästan hoppats slippa göra. 😊

Det finns datorer med liknande eller bättre prestanda för mindre än halva priset om du letar begagnat! Behöver den inte vara tunn och jätteportabel ökar också utbudet markant.

Skickades från m.sweclockers.com