Huawei P20 pro eller Samsung S10E?

Permalänk
Medlem

Huawei P20 pro eller Samsung S10E?

Är i behov av en ny lur då min snart tre år gamla p9 börjar säga ifrån.
Har varit och klämt lite på elgiganten och bäst känns P20 pro och samsung s10e.
Behöver lite tips och råd då de flesta tekniksidor ger de hyfsat lika betyg, med små skillnader.

De saker som är viktigast för mig är

• Bra kamera. Särskilt med tanke på att vi får vårt första barn snart. Det kommer skickas mycket bilder med familj då vi bor långt ifrån varandra. Även kunna skriva ut bilder.
• Batteri. Vill inte ha en lur som dör efter en halv dag. Jag är en ganska medel användare, slösurf med facebook, instagram, youtube. Inga spel alls.
• Damm och vattentålig. Jobbar som svetsare och även fast jag inte jobbar med telefon i hand så kryper dammet in överallt.

Samsungen är ju en nyare telefon, men många recensenter klagar på batteritiden. Samtidigt säger mobil.se att de kunde kolla film 11timmar med full ljusstyrka på skärmen. Gillar storleken och att den har gorilla glass. Känns tåligare på nåt vis.
3,5mm ingång är också ett plus.

P20 pro är ju en äldre telefon, håller den ett par år till? Har mobiler omkring 3år åt gången. Mycket större batteri än S10E. Vet att kamerorna är grymma, är mer nervös för AI i kamera. Frun har en p20, och den kameran beter sig märkligt. Bra bilder, men AI:n vill lite mycket ibland.

Tacksam för lite råd 😵

Permalänk
Medlem

Har du tittat på Huaweis P30 också?

Visa signatur

MSI RTX 3080 Gaming X | R7 3800X | 16 GB RAM @ 3600 MHz | Seasonic Prime Ultra 850W | Corsair MP510 960GB + Crucial MX 300 525GB

Permalänk
Medlem

Föreslår en Samsung A40 + en vanlig kamera för bättre bilder om det i huvudsak ska tas på barnet.Blir även billigare.
På jobbet kan ett rejält heltäckande skal användas.

Permalänk
Medlem

Jag har en s10e och upplever tyvärr att bilderna den tar saknar skärpa. Dock inget man tänker mycket på om man enbart ska visa bilderna på div sociala medier och slänger upp dem på TVn via Google cast då och då. Men vid utskrift så kan jag tänka mig att bristerna visar sig mer :/
Batteritiden tycker jag är god. Damm/vattentåligheten kan jag inte uttala mig om. Med det sagt tycker jag det en mycket trevlig telefon. Gillar framförallt storleken den är smidig att hantera.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av CarlosBananos:

Har du tittat på Huaweis P30 också?

Tyvärr inte samma ip-klassning. P20 pro har har ip67, medans P30 har ip53. Hur stor den skillnaden är vet jag inte, men det känns såklart bättre ju mer skyddad den är.
P30 pro hade varit idealet, men ligger i en helt annan prisklass.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av leifn:

Föreslår en Samsung A40 + en vanlig kamera för bättre bilder om det i huvudsak ska tas på barnet.Blir även billigare.
På jobbet kan ett rejält heltäckande skal användas.

Har redan en vanlig kamera. Jag tänker mer fånga vardagen, och då har man sällan kameran i bakfickan. Det är ju mobilen som alltid är med.
Men tack för input åt det hållet också. Jag var även sugen på Samsung A70, men lite för stor och ingen ip-klassning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@albineng:

Kan rekommendera p20 pro, bästa telefonen jag haft än sålänge Mycket impad av kameran!

Visa signatur

MSI Tomahawk z690 || Intel I9 12900KS
32Gb G.skill 3600 Mhz
Gigabyte RTX 3080Ti Aorus Master|| Acer Predator XB271HU x2
Samsung 970 EVO 500Gb M.2 NVME SSD
Kingston A2000 M.2 1Tb x2 || Samsung 860 QVO 1Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av muddiz:

Jag har en s10e och upplever tyvärr att bilderna den tar saknar skärpa. Dock inget man tänker mycket på om man enbart ska visa bilderna på div sociala medier och slänger upp dem på TVn via Google cast då och då. Men vid utskrift så kan jag tänka mig att bristerna visar sig mer :/
Batteritiden tycker jag är god. Damm/vattentåligheten kan jag inte uttala mig om. Med det sagt tycker jag det en mycket trevlig telefon. Gillar framförallt storleken den är smidig att hantera.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för svar. Upplever du det som att kameran har svårt att hitta fokus överlag eller att det tar ett par försök att hitta rätt?

Permalänk
Medlem

Varför inte Mate 20 Pro? Ligger i ungefär samma prisklass som S10e.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wicker:

@albineng:

Kan rekommendera p20 pro, bästa telefonen jag haft än sålänge Mycket impad av kameran!

Kan bara hålla med, bästa telefon jag haft.

Permalänk
Avstängd

Ip53 innebär bara att den är stänksäker.
Jag har vanliga P30 som jobblur, och är galet nöjd med den. Brukar komma hem med ca 60-70% batteri kvar på den, snabb och kvick och dessutom stilren. Kameran är superb (framförallt ultra wide angle-kameran som jag inte kan leva utan).

Jag hade valt den framför p20pro och s10e alla dagar i veckan

Visa signatur

Huawei P30 || Huawei Watch GT2 (Classic)

Citera För Svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kelzzor:

Varför inte Mate 20 Pro? Ligger i ungefär samma prisklass som S10e.

Tack för tipset, den såg väldigt intressant ut. Inte riktigt förstått skillnaden mellan mate och vanliga huawei, men läst på lite mer nu. Verkar vara lite kralligare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Kan bara hålla med, bästa telefon jag haft.

Ja, den ligger bra till. Mate 20pro verkar vara riktigt bra också.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av albineng:

Tack för svar. Upplever du det som att kameran har svårt att hitta fokus överlag eller att det tar ett par försök att hitta rätt?

Nejdå, kameran hittar fokus utan problem, det är troligtvis Samsungs post processing som är lite skumm. Har läst mig fram till att exonys varianten, som säljs här i Europa och även hemma i Samsungs Korea är mer aggressiv på att "smeta" ut kanter än vad den Snapdragonbestyckade varianten, som säljs i USA är. Jag tycker att foton blir lite skarpare om jag använder en port av Gcam från XDA som baseras på Googles kameramjukvara. Du kan läsa lite om andra som upplever samma problem här

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av muddiz:

Nejdå, kameran hittar fokus utan problem, det är troligtvis Samsungs post processing som är lite skumm. Har läst mig fram till att exonys varianten, som säljs här i Europa och även hemma i Samsungs Korea är mer aggressiv på att "smeta" ut kanter än vad den Snapdragonbestyckade varianten, som säljs i USA är. Jag tycker att foton blir lite skarpare om jag använder en port av Gcam från XDA som baseras på Googles kameramjukvara. Du kan läsa lite om andra som upplever samma problem här

Skickades från m.sweclockers.com

Aha, då förstår jag. Ja, du beskriver i princip det jag sett i tester på youtube. Tack för länken, läst lite där och det verkar ju inget vidare.
Då kommer nog samsungen gå bort för min del. Trist, verkade vara en bra kompromiss med prestanda för storleken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genx031:

Ip53 innebär bara att den är stänksäker.
Jag har vanliga P30 som jobblur, och är galet nöjd med den. Brukar komma hem med ca 60-70% batteri kvar på den, snabb och kvick och dessutom stilren. Kameran är superb (framförallt ultra wide angle-kameran som jag inte kan leva utan).

Jag hade valt den framför p20pro och s10e alla dagar i veckan

Kan tänka mig att det är en bra telefon, men pga ip-klassningen går den bort. Läst på lite och har hellre en ip68 än ip53.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

@albineng: Isåfall är det ju en Mate20 pro du skaffa dig!

Visa signatur

Huawei P30 || Huawei Watch GT2 (Classic)

Citera För Svar

Permalänk
Medlem

@albineng: Jag har erfarenhet av P20Pro, Galaxy S10e och min nuvarande Mate 20 PRO. Tycker absolut du skall ta Mate 20 PRO före P20 Pro, betydligt vassare prestanda och ytterligare förbättrad kamera med vidvinkel som tillägg. Galaxy S10e gillade jag för det smidiga formatet men den föll grovt på den mediokra batteritiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nisselask:

@albineng: Jag har erfarenhet av P20Pro, Galaxy S10e och min nuvarande Mate 20 PRO. Tycker absolut du skall ta Mate 20 PRO före P20 Pro, betydligt vassare prestanda och ytterligare förbättrad kamera med vidvinkel som tillägg. Galaxy S10e gillade jag för det smidiga formatet men den föll grovt på den mediokra batteritiden.

Ja, det lutar mer åt den 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Mate och P serien är Huaweis flagskepps modeller Mate 20 Pro ör betydligt bättre än P20 Pro den är bättre på alla punkter spec batteritiden. Jag har ägt min i strax över 1 är och jag har endast lyckats tömma batteriet helt vid 3 tillfällen