Skruvat loss en extern hårddisk och kopplat in den direkt i datorn

Permalänk

Skruvat loss en extern hårddisk och kopplat in den direkt i datorn

Hej.

Försöker skriva det så snyggt och enkelt som möjligt eftersom jag är amatör.

Min externa hårddisk började en dag pipa..
När jag googlade så lät det som att det var något fel i själva hårddisken att armen fastnat, ej tillräckligt med ström eller liknande.

Istället för att beställa USB kabel och hålla på vänta så skruvade jag ur disken och kopplade in den direkt med SATA i datorn som en "Intern hårddisk".

Problemet nu är att jag inte kommer åt själva disken öht. då jag gissar på att den fortfarande är inställd på att komma igång via USB strömkabeln? Alternativt för att själva hårddisken faktiskt är trasig och inte kan startas.. (Men låter skumt då man ser disken i datorn?).

Hittar inte disken i "DiskPart" för att kunna formatera eller rensa den men ser den som Okänd "Disk 0" med 2800gb inte allokerat utrymme.

Frågan är nu hur jag ska formatera den utan att den är initierad? Via BIOS?

Det går inte att initiera disken direkt i Diskhantering då den säger att "Begäran kunde inte utföras på grund av ett fel i en i/o-enhet".

Har över 10000 bilder som jag skulle vilja rädda, om det går.
Men kan offra de bara för att komma åt dessa 3TB som utrymme.

Produkt:
Seagate Expansion Portable Drive 3TB (Seagate 990110810, STEA3000400)

Det som står om disken i "systeminformation":
Beskrivning Diskenhet
Tillverkare (Standarddiskenheter)
Modell ST3000DM003
Byte per sektor 512
Medium inmatat Nej
Medietyp Fixed hard disk
Partitioner Inte tillgängligt
SCSI-buss 2
Logisk SCSI-enhet 0
SCSI-port 0
SCSI-mål-ID 0
Sektorer per spår 63
Storlek 2,73 TB (3 000 590 369 280 byte)
Antal cylindrar 364 801
Antal sektorer 5 860 528 065
Antal spår 93 024 255
Spår per cylinder 255

Permalänk
Medlem
Skrivet av maganda89:

Hej.

Försöker skriva det så snyggt och enkelt som möjligt eftersom jag är amatör.

Min externa hårddisk började en dag pipa..
När jag googlade så lät det som att det var något fel i själva hårddisken att armen fastnat, ej tillräckligt med ström eller liknande.

Istället för att beställa USB kabel och hålla på vänta så skruvade jag ur disken och kopplade in den direkt med SATA i datorn som en "Intern hårddisk".

Problemet nu är att jag inte kommer åt själva disken öht. då jag gissar på att den fortfarande är inställd på att komma igång via USB strömkabeln? Alternativt för att själva hårddisken faktiskt är trasig och inte kan startas.. (Men låter skumt då man ser disken i datorn?).

Hittar inte disken i "DiskPart" för att kunna formatera eller rensa den men ser den som Okänd "Disk 0" med 2800gb inte allokerat utrymme.

https://i.ibb.co/8B4LFnh/Diskar.png

Frågan är nu hur jag ska formatera den utan att den är initierad? Via BIOS?

Det går inte att initiera disken direkt i Diskhantering då den säger att "Begäran kunde inte utföras på grund av ett fel i en i/o-enhet".

Har över 10000 bilder som jag skulle vilja rädda, om det går.
Men kan offra de bara för att komma åt dessa 3TB som utrymme.

Produkt:
Seagate Expansion Portable Drive 3TB (Seagate 990110810, STEA3000400)

Det som står om disken i "systeminformation":
Beskrivning Diskenhet
Tillverkare (Standarddiskenheter)
Modell ST3000DM003
Byte per sektor 512
Medium inmatat Nej
Medietyp Fixed hard disk
Partitioner Inte tillgängligt
SCSI-buss 2
Logisk SCSI-enhet 0
SCSI-port 0
SCSI-mål-ID 0
Sektorer per spår 63
Storlek 2,73 TB (3 000 590 369 280 byte)
Antal cylindrar 364 801
Antal sektorer 5 860 528 065
Antal spår 93 024 255
Spår per cylinder 255

Sådana diskar brukar bara ha en extra pin för att göra det svårare att stoppa in den i datorn.
Går att tejpa över den pinnen, eller plocka bort den med en pincett så fungerar det prima sedan.
Skall se om jag hittar en guide.

Edit: https://www.reddit.com/r/DataHoarder/comments/9fsp80/created_...
https://www.reddit.com/r/DataHoarder/comments/890juk/33v_pin_...
https://www.youtube.com/watch?v=9W3-uOl4ruc

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk

@Lodisen:

Jaha, inte förvånad om det faktiskt stämmer.. Ju mer jag läser om Seagate och deras hårddiskar desto mer konspiratorisk blir jag över att de vill åt mina tusenlappar för att "Rädda data" osv.

För att förtydliga så är jag i princip i slutet av denna video.. Och jag har kopplat in PCI Och SATA kabeln, så hårddisken sitter som sagt just nu i min stationära.
https://www.youtube.com/watch?v=G0DevtBXP6A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Sådana diskar brukar bara ha en extra pin för att göra det svårare att stoppa in den i datorn.
Går att tejpa över den pinnen, eller plocka bort den med en pincett så fungerar det prima sedan.
Skall se om jag hittar en guide.

Edit: https://www.reddit.com/r/DataHoarder/comments/9fsp80/created_...
https://www.reddit.com/r/DataHoarder/comments/890juk/33v_pin_...
https://i.imgur.com/pL0dPHQ.jpg

Om så varit fallet med denna disk så borde han inte ens kunna se den i OS.

Permalänk
Medlem

du har kopplat in både strömkabel o sata kabel?

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemurenSwe:

Om så varit fallet med denna disk så borde han inte ens kunna se den i OS.

Inte nödvändigtvis. Mina diskar såg likadana ut innan jag tog bort en pin, men detta var visserligen på WD.

Som jag förstått det så får hårddisken ström och Windows kan läsa av kretskortet, men skivorna spinner inte upp pga 3.3v pinnen.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Sådana diskar brukar bara ha en extra pin för att göra det svårare att stoppa in den i datorn.

Tummen upp för att du eventuellt har hittat felet, men pinnen finns inte för att göra det svårare att stoppa in den i datorn - den ingår i SATA-standarden och finns av en anledning. Den heter "PWDIS", dvs power disable, och bygger på att om man lägger på en signal på den tredje 3.3V-pinnen så stänger man av driven helt. Som att starta om en disk utan att starta om hela datorn. Tyvärr gör det att drivar med den funktionen bli inkompatibla med datorer som följer tidigare versioner av standarden. Det är ju exceptionellt korkat av organisationen som gjorde SATA-standarden, men de är inte onda.

https://www.tomshardware.com/news/hdd-sata-power-disable-feat...

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Inte nödvändigtvis. Mina diskar såg likadana ut innan jag tog bort en pin, men detta var visserligen på WD.

Som jag förstått det så får hårddisken ström och Windows kan läsa av kretskortet, men skivorna spinner inte upp pga 3.3v pinnen.

Då lärde man sig något nytt

Permalänk
Medlem

om disken piper, så är den garanterat rökt. du får kontakta ett företag likt ibas som du ska rädda datan.

Gör du något mer riskerar du förstöra datan ännu mer.

Inte för att vara dum, men backup har man inte bara på en extern disk. Det är inte backup.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Tummen upp för att du eventuellt har hittat felet, men pinnen finns inte för att göra det svårare att stoppa in den i datorn - den ingår i SATA-standarden och finns av en anledning. Den heter "PWDIS", dvs power disable, och bygger på att om man lägger på en signal på den tredje 3.3V-pinnen så stänger man av driven helt. Som att starta om en disk utan att starta om hela datorn. Tyvärr gör det att drivar med den funktionen bli inkompatibla med datorer som följer tidigare versioner av standarden. Det är ju exceptionellt korkat av organisationen som gjorde SATA-standarden, men de är inte onda.

https://www.tomshardware.com/news/hdd-sata-power-disable-feat...

Med risk för att jag är ute och cyklar men jag tror Western Digital har gjort det för att jävlas.
Hårddiskarna som sitter i de externa kabinetterna var oftast av lite olika blandningar, men många batcher innehöll uteslutande WD Red och folk fick dessa för halva priset i princip. Då lades pinnen till från att inte funnits (Iaf på WD's diskar)

Nu har TS visserligen en Seagate men det är högst troligt att det är samma "fel", om man vill kalla det så.
Edit: Till TS, enklast vore att testa en Molex till S-ATA strömadapter och se om du får igång disken den vägen.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Inaktiv

Kan du högerklicka på disken och ge den en bokstav typ E: ?

Permalänk

@boibo: Den pep när jag försökte få igång den som "Extern" d.v.s med strömadapter i uttaget och USB sladd in i datorn.

Permalänk

@anon76929: Nej den är inte initierad så jag kan inte ändra något på den.

När jag ska initiera den och får välja t.ex MBR eller GPT så får jag "begäran kunde inte utföras på grund av ett fel i en i/o-enhet"

@lodisen
Nu har jag tejpat över det tredje pin'et med eltejp men det är samma problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maganda89:

@ubbe1: Nej den är inte initierad så jag kan inte ändra något på den.

När jag ska initiera den och får välja t.ex MBR eller GPT så får jag "begäran kunde inte utföras på grund av ett fel i en i/o-enhet"

@lodisen
Nu har jag tejpat över det tredje pin'et med eltejp men det är samma problem.

Som @mpat skrev ovanför så ändrades PWDIS relativt nyligen.
Så det är troligt att den ligger på Pin 1 eller 2 istället för trean.
Ska försöka snoka reda på vart den finns på din disk.

https://manualsbrain.com/en/manuals/1183078/?page=22
Ser inte ut att lista någon power disable. Har du någon Molex > Sata tillgänglig att testa med?
Annars är det något annat som spökar.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Normalt använder inte hårddiskar 3.3V-pinnarna alls, så det går att tejpa över alla tre - eller koppla det via en molex-adapter. Eftersom molexen inte ha 3.3V allt så blir det som att bryta 3.3V helt.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk

@mpat: Tejpat över alla 3 pins som ska vara "3.3v pins".

Fortfarande samma problem. Jag ser ju själva disken som sagt i "Diskhantering".

Jag gissar på att denna disk är inställd på att sättas igång via någon "USB kontakt" men nu är det SATA, som gör att det blir fel vid uppstart.. Men som sagt vild gissning..?

Och jag undrar om den egentliga lösningen är att nollställa hårddisken via typ BIOS eller Windows formateringsprogram.

Permalänk
Medlem

Tror att det är mer sannolikt att disken är död på något sätt. Pipljudet kan vara elektroniken i disken som signalerar att den har bommat nåt självtest, eller möjligen ljudet när disken försöker kalibrera om armens servon gång på gång.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av maganda89:

Jag gissar på att denna disk är inställd på att sättas igång via någon "USB kontakt" men nu är det SATA, som gör att det blir fel vid uppstart.. Men som sagt vild gissning..?

Hade disken varit hel och fungerat som den ska hade det funkat rakt av när du kopplat den via SATA.
Skicka disken till IBAS om du vill ha ut data, kvittar det, skrota och köp ny.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av maganda89:

Och jag undrar om den egentliga lösningen är att nollställa hårddisken via typ BIOS eller Windows formateringsprogram.

Gör du så kan du ju glömma bilderna...

Sätt tillbaka disken i det externa chassit, gör en backup på den även om den "skriker" sedan släng.

Permalänk

@anon76929: Jo jag vet och som tidigare nämnt så kan jag tänka mig offra bilderna då typ hälften redan är backup.. samt att vänner har den resterande hälften.

Det är inte precis bröllopsbilder eller liknande

Så länge jag kommer åt utrymmet så är jag i grund och botten nöjd!

Permalänk

@Linus:

Ja bara man är 100% säker på att det är fallet så, då vet jag att det bara är att slänga utrymme på 3000 GB

Kommer ej betala tusenlappar för dom bilderna till IBAS.

Permalänk
Medlem

@maganda89:
Det är inte diskpart du har startat på på bilden i ditt första inlägg det är diskhanteraren, diskpart har inget gui utan man startar det och gör saker från en kommandprompt.

Starta det genom att skriva diskpart i kör, i fönstret som ploppar upp skriv list disk sedan väljer du disken genom att skriva select disk * (byt ut stjärna mot det nummer disken har) sedan skriv clean men se till att du har valt rätt disk eftersom det rensar disken (tar bort partitonstabellen), sedan exit
Starta sedan diskhanteraren och först initiera disken (det kommer upp automatisk fråga om du vill göra det) och eftersom det är en 3TB disk ska du välja att initiera den som GPT inte MBR, prova sedan skapa en ny partition på den.
Fungerar inte det så kasta disken då det är fel på den.

Guide:
diskpart – Guide for Windows XP, Vista, 7, 8, 10

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk

@Belzader:

Nää precis.

Men såhär ser det ut i diskpart nu efter att jag har kört testdisk.
Frågan är bara om det är ett mekaniskt fel eller "software" fel i form av fel format.

Jag hör ju läsarmen och allting "Låter bra" och "Ser bra ut" tills man kommer till Windows OS.

Fortsätter gräva och uppdaterar här.

Edit:
Försöker köra alla kommandon i Diskpart och allt funkar. Jag får den "clean" osv.
Dock sen när jag startar diskhantering så frågar den mig enligt bild 1.

Bild 1

När jag gör det så kommer felmeddelande enligt bild 2.

bild 2

Sedan blir resultatet som bild 3, att det blir gråmarkerat för "Initiera disk".

Bild 3

Edit 2:
Får samma problem i Diskpart.
Försöker t.ex Convert Disk 0 gpt och får "I/O felmeddelandet". Är det någon som är 100% säker på att hårddisken inte är skräp?

DISKPART> select disk 0

Disk 0 is now the selected disk.

DISKPART> convert

Microsoft DiskPart version 10.0.18362.1

BASIC - Convert a disk from dynamic to basic.
DYNAMIC - Convert a disk from basic to dynamic.
GPT - Convert a disk from MBR to GPT.
MBR - Convert a disk from GPT to MBR.

DISKPART> convert dynamic

The command you selected is not available with this version of Windows.

DISKPART> convert gpt

DiskPart has encountered an error: Begäran kunde inte utföras på grund av ett fel i en I/O-enhet.
See the System Event Log for more information.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@maganda89:

Jag kliver in med en kommentar här.
Iom att du kan se enheten så startar den. Alltså är det där med 3 V-linan inget problem.

Det är inte så att du har någon form av kryptering på kabinetten enheten kom i? Brukar vara standard numera.

Vidare, gör inget på enheten om du vill ha tillbaka grejerna. Gör en kopia på hela enheten till annan disk och jobba med denna Image istället. Bäst är att ta en kopia, och jobba på en kopia av kopian. Vet ju inte om det går att läsa korrekt ur enheten på nytt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

@maganda89:
Om du försöker att initiera via diskpart genom att ha disken vald och skriva convert gpt blir det felmeddelande då också?

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk

@Belzader: Stämmer.

När jag valt disk 0 d.v.s den stora på 3000GB så blir det enligt nedan.

"DISKPART> convert gpt

DiskPart has encountered an error: Begäran kunde inte utföras på grund av ett fel i en I/O-enhet.
See the System Event Log for more information."

Permalänk
Medlem

Låter som du har skrivit sönder något på disken... Kanske testa och se om du kan hitta ett nytt PCB, annars är det nog IBAS eller motsvarande om det är viktiga data du vill rädda!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk

@Maxizor:

Som nämnt om själva hårdvaran inte går att rädda så slänger jag allt. Majoriteten av data har redan räddats redan innan kraschen.

Permalänk
Medlem

@maganda89:
Verkar onekligen som om det är något hårdvaru/mjukvarufel på disken och det är bara att slänga den.

Kan iofs. vara som DavidtheDoom är inne på att det finns någon form av kryptering, men att försöka lösa det är inte värt besväret bara för att kunna använda disken utanför chassit.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maganda89:

@Belzader: Stämmer.

När jag valt disk 0 d.v.s den stora på 3000GB så blir det enligt nedan.

"DISKPART> convert gpt

DiskPart has encountered an error: Begäran kunde inte utföras på grund av ett fel i en I/O-enhet.
See the System Event Log for more information."

https://www.minitool.com/data-recovery/diskpart-encountered-a...

Går att testa den fria versionen och se om den kan se dina filer.