Gammal medlem, ny fråga! Speldator till pojkarna?!

Permalänk
Medlem

Gammal medlem, ny fråga! Speldator till pojkarna?!

Hej!

Fantastiskt att jag kom ihåg användarnamn och lösenord! Senaste inlägget jag gjorde här var 2005

Nu har jag två pojkar som behöver nya speldatorer och jag tänkte passa på på black friday. Provade på att göra ett bygge på inet men har egentligen ingen koll på gamingdatorer längre.. Annat än att jag har fattat att man bör satsa på RTX-kort. Målet var väl att hamna på max 10K för dator och skärm men det går att stretcha lite på budgeten ifall man får något som håller lite längre. Så vad tror ni om detta bygget?

https://www.inet.se/datorbygge/b1114782/kidsgaming

Eller om ni har några andra tips på vad man ska satsa på?

Tack för er tid och kul att vara tillbaka!

Visa signatur

{ASUS K8N | AMD 64 2800+ | 1x Kingston 512 Mb cas 3.0 | Gigabyte GV-R9700-PRO m. Zalman ZM80C-HP | Philips brilliance 202P4 22" | AOC Spectrum Glr 19"}

Permalänk
Medlem
Skrivet av str3ber:

Hej!

Fantastiskt att jag kom ihåg användarnamn och lösenord! Senaste inlägget jag gjorde här var 2005

Nu har jag två pojkar som behöver nya speldatorer och jag tänkte passa på på black friday. Provade på att göra ett bygge på inet men har egentligen ingen koll på gamingdatorer längre.. Annat än att jag har fattat att man bör satsa på RTX-kort. Målet var väl att hamna på max 10K för dator och skärm men det går att stretcha lite på budgeten ifall man får något som håller lite längre. Så vad tror ni om detta bygget?

https://www.inet.se/datorbygge/b1114782/kidsgaming

Eller om ni har några andra tips på vad man ska satsa på?

Tack för er tid och kul att vara tillbaka!

Hur gamla är pojkarna och vad spelar dem? Välkommen tillbaka!

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av str3ber:

Hej!

Fantastiskt att jag kom ihåg användarnamn och lösenord! Senaste inlägget jag gjorde här var 2005

Nu har jag två pojkar som behöver nya speldatorer och jag tänkte passa på på black friday. Provade på att göra ett bygge på inet men har egentligen ingen koll på gamingdatorer längre.. Annat än att jag har fattat att man bör satsa på RTX-kort. Målet var väl att hamna på max 10K för dator och skärm men det går att stretcha lite på budgeten ifall man får något som håller lite längre. Så vad tror ni om detta bygget?

https://www.inet.se/datorbygge/b1114782/kidsgaming

Eller om ni har några andra tips på vad man ska satsa på?

Tack för er tid och kul att vara tillbaka!

Välkommen tillbaka
I den prisklassen så kan bortse från RTX skulle jag säga

Ge mig en stund så ska jag dra ihop ett förslag
Tycker det (om möjligt) kan vara bra att lägga till en peng. Tycker det blir lite halvdant i den prisklassen

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@str3ber: Det var ett tag sedan jag byggde en dator så jag har ej superkoll på komponenter osv. Dock ser det ut att vara liknande komponoenter i nedan två paket, förutom grafikkorten och mer hårddisk utrymme. Grafikkortet du valt verkar vara bättre än bägge två alternativen.

Dock kan man konfigurera och ändra komponenter. Samt att WIN10, Mus + TGB samt 24" skärm ingår. 3 års garanti på alternativ 2.

1. Inte vettigt alternativ.

2. Komplett AMD Gamer Pack -
Radeon RX 570, Ryzen 3 2300X, 8GB, 240GB SSD, WiFi, 24", Windows 10 Home

Ingen vettig produkt
Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem

Tack för snabba svar!

Vad snabba ni är!

De är 9 och 12 år gamla och lirar mest fortnite och minecraft, men kan tänka mig att det ändras de kommande åren... Hörde från en kollega att man skulle satsa på RTX för att vara framtidssäker med realtime raytracing, men kanske inget de kommer reagera över.. Viktigt är väl att kunna få hög fps och vara någolunda framtidssäker.

Lagringsutrymme är inget issue, 500 gig räcker, börjar de producera en massa content så får jag köpa till i efterhand. Frågan är väl om det räcker med 8 gig minne...

Visa signatur

{ASUS K8N | AMD 64 2800+ | 1x Kingston 512 Mb cas 3.0 | Gigabyte GV-R9700-PRO m. Zalman ZM80C-HP | Philips brilliance 202P4 22" | AOC Spectrum Glr 19"}

Permalänk
Medlem
Skrivet av str3ber:

Hej!

Fantastiskt att jag kom ihåg användarnamn och lösenord! Senaste inlägget jag gjorde här var 2005

Har du kvar gamla datorn i sign?
Hade själv en liknande med Athlon 64 3200+!

Visa signatur
Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av str3ber:

Vad snabba ni är!

De är 9 och 12 år gamla och lirar mest fortnite och minecraft, men kan tänka mig att det ändras de kommande åren... Hörde från en kollega att man skulle satsa på RTX för att vara framtidssäker med realtime raytracing, men kanske inget de kommer reagera över.. Viktigt är väl att kunna få hög fps och vara någolunda framtidssäker.

Lagringsutrymme är inget issue, 500 gig räcker, börjar de producera en massa content så får jag köpa till i efterhand. Frågan är väl om det räcker med 8 gig minne...

Förstår tanken med rtx men de korten med stöd för detta i denna prisklassen presterar inte vettiga nivåer med rtx aktiverat. Därför kan du bortse från det... kolla tester här på sweclockers så förstår du vad jag menar

Här är en nivå som jag hade gått på. (Kan ha glömt nåt) Denna klarar lätt en uppdatering av gpu om nåt år eller två för ökad grafikprestanda
https://www.inet.se/kundvagn/visa/13015253

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@str3ber: Det kan vara bättre att köpa en CPU utan grafik, som Ryzen 2600 och få ett par extra kärnor istället för inbyggd grafik.
Om det krävs kan man ju använda stock-kylaren till att börja med och få de extra hundralapparna om det krävs.
Kanske kan en CPU från förra generationen som 2600 reas på BF om du har tur.

Det är lika bra att köpa 3200 MHz minne direkt. Ska du bygga två datorer kan du ju dela ett 16 Gb kit till att börja med och sedan matcha.

RTX är inte viktigt, men 2060 som ju ersatts av en 'super' version bör väl kunna dyka upp på black friday.
Kolla efter det och RX5700 och ha 1660 Ti eller super som en bubblare. De har ju olika prestanda, men också olika tillverkare/kylare så det är en djungel.
AMD ska ju släppa en RX5500 i lägre delen av den skalan, men den lär dyka upp först efter BF.

Permalänk
Medlem

@Thornblom: Jajemen, den står kvar i min mancave, har dock skrotat monitorn

Använde den senast på retro LAN-party för sisådär 5 år sedan. Unreal Tournament är fortfarande installerat och flyter fint

Visa signatur

{ASUS K8N | AMD 64 2800+ | 1x Kingston 512 Mb cas 3.0 | Gigabyte GV-R9700-PRO m. Zalman ZM80C-HP | Philips brilliance 202P4 22" | AOC Spectrum Glr 19"}

Permalänk
Medlem

@Trigger: Tack för configen och input! Det här är en sjuk djungel och jag är glad att det finns folk som er som har koll!

Visa signatur

{ASUS K8N | AMD 64 2800+ | 1x Kingston 512 Mb cas 3.0 | Gigabyte GV-R9700-PRO m. Zalman ZM80C-HP | Philips brilliance 202P4 22" | AOC Spectrum Glr 19"}

Permalänk
Medlem

@pacc: Visst fan, sånt ska man ju tänka på med. Finns ju ingen anledning att ha gpu på cpu:n när man kör externt grafikkort...

Får väl se om det kommer något bra paket på black friday i stil med komplett.se/product/1110054/datorer/komplett-pc/komplett-gamer/komplett-amd-gamer-pack#productinfo som nämndes innan. Vet inte om jag pallar bygga något själv, är lite rädd att sabba moderkortet när jag ska få dit processorn x 2... Sen har man två spelsugna kids som inte orkar vänta.... Men det går ju köpa till montering såklart

Visa signatur

{ASUS K8N | AMD 64 2800+ | 1x Kingston 512 Mb cas 3.0 | Gigabyte GV-R9700-PRO m. Zalman ZM80C-HP | Philips brilliance 202P4 22" | AOC Spectrum Glr 19"}

Permalänk
Medlem
Skrivet av str3ber:

@Thornblom: Jajemen, den står kvar i min mancave, har dock skrotat monitorn

Använde den senast på retro LAN-party för sisådär 5 år sedan. Unreal Tournament är fortfarande installerat och flyter fint

Kul
Hoppas du får ihop något fint till dina söner

Visa signatur
Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av str3ber:

@pacc: Visst fan, sånt ska man ju tänka på med. Finns ju ingen anledning att ha gpu på cpu:n när man kör externt grafikkort...

Får väl se om det kommer något bra paket på black friday i stil med komplett.se/product/1110054/datorer/komplett-pc/komplett-gamer/komplett-amd-gamer-pack#productinfo som nämndes innan. Vet inte om jag pallar bygga något själv, är lite rädd att sabba moderkortet när jag ska få dit processorn x 2... Sen har man två spelsugna kids som inte orkar vänta.... Men det går ju köpa till montering såklart

Den cpun har pinnar och är otroligt lätt att montera i sockeln... har man inte tummen mitt näven så är det lugnt. Den cpun ser nästan exakt ut som din gamla
Om du tar det lite piano så smäller du ihop den datorn på någon timma

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Trigger: Ja jag har ju byggt ett par datorer i mitt liv så det borde ju gå... Men alltid lite läskigt

Visa signatur

{ASUS K8N | AMD 64 2800+ | 1x Kingston 512 Mb cas 3.0 | Gigabyte GV-R9700-PRO m. Zalman ZM80C-HP | Philips brilliance 202P4 22" | AOC Spectrum Glr 19"}

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av str3ber:

@Trigger: Ja jag har ju byggt ett par datorer i mitt liv så det borde ju gå... Men alltid lite läskigt

Det är väl det som är det roliga eller? Att bygga alltså....

Brukar bygga dator tillsammans med min ena spelintresserade dotter som nu är 15 år. Ren utbildning

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Trigger: Får jag kapa med någon fråga då jag letar samma som du? (Om inte så ber jag om ursäkt och bjuder på en pepparkaka) Intressant tråd och onödigt att skapa en ny. Hade som tanke att köpa en bärbar men insett att stationär blir bättre

Hur står sig
https://www.inet.se/produkt/1511011/taurus-gaming-gtx-1660-ti
mot ovan nämnda konfigurationer?

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Cullyn:

@Trigger: Får jag kapa med någon fråga då jag letar samma som du? (Om inte så ber jag om ursäkt och bjuder på en pepparkaka) Intressant tråd och onödigt att skapa en ny. Hade som tanke att köpa en bärbar men insett att stationär blir bättre

Hur står sig
https://www.inet.se/produkt/1511011/taurus-gaming-gtx-1660-ti
mot ovan nämnda konfigurationer?

Ganska bra skulle jag tro. Det grafikkortet är bättre än det i mitt förslag så borde vara snabbare i spel. Cpun är bättre i mitt förslag. Intel proppen saknar ht. Skulle oroa mig lite inför framtiden med den

Egentligen kanske rx570 inte är världens roligaste förslag men det är good enogh.. det blir väl nån tusenlapp till att ta ett 1660ti istället.

https://www.techspot.com/review/1885-ryzen-5-3600-vs-core-i5-...

Jag hade nog gått upp till rx 5700 men såklart en kostnadsfråga

Paketet du länkar till är väl skapligt välbalanserat och absolut ett bra köp i prisklassen
Tror dock att man sitter mer fast med framtida uppgraderingar med det paketet

Missa inte att det är en skärm med i mitt förslag

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Cullyn:

@Trigger: Får jag kapa med någon fråga då jag letar samma som du? (Om inte så ber jag om ursäkt och bjuder på en pepparkaka) Intressant tråd och onödigt att skapa en ny. Hade som tanke att köpa en bärbar men insett att stationär blir bättre

Hur står sig
https://www.inet.se/produkt/1511011/taurus-gaming-gtx-1660-ti
mot ovan nämnda konfigurationer?

Hade nog rekommenderat dig att köpa en begagnad dator från SweC forum - nu när du ändå vill köpa en "färdigbyggd".
Du kommer få _extremt_ mycket bättre dator för pengarna.

11k kommer du riktigt långt med på begagnat marknaden.
Tror inte min hade gått för mer än 10k och den är betydligt bättre än den du länkade.
(Du ser den i sign, och då har den vattenkylning med reservoar osv)

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Ganska bra skulle jag tro. Det grafikkortet är bättre än det i mitt förslag så borde vara snabbare i spel. Cpun är bättre i mitt förslag. Intel proppen saknar ht. Skulle oroa mig lite inför framtiden med den

Egentligen kanske rx570 inte är världens roligaste förslag men det är good enogh.. det blir väl nån tusenlapp till att ta ett 1660ti istället.

https://www.techspot.com/review/1885-ryzen-5-3600-vs-core-i5-...

Jag hade nog gått upp till rx 5700 men såklart en kostnadsfråga

Paketet du länkar till är väl skapligt välbalanserat och absolut ett bra köp i prisklassen
Tror dock att man sitter mer fast med framtida uppgraderingar med det paketet

Missa inte att det är en skärm med i mitt förslag

Sant. Vill åt ett bra grundpaket som går att uppgradera i framtiden. Bygga själv är roligare, men jag har inte kunskapen och inte tiden att läsa in mig.

Skrivet av kwame:

Hade nog rekommenderat dig att köpa en begagnad dator från SweC forum - nu när du ändå vill köpa en "färdigbyggd".
Du kommer få _extremt_ mycket bättre dator för pengarna.

11k kommer du riktigt långt med på begagnat marknaden.
Tror inte min hade gått för mer än 10k och den är betydligt bättre än den du länkade.
(Du ser den i sign, och då har den vattenkylning med reservoar osv)

Ska hålla ett öga där! Eller säljer du din till mig

Permalänk
Skrivet av str3ber:

@Trigger: Tack för configen och input! Det här är en sjuk djungel och jag är glad att det finns folk som er som har koll!

Börja med att välja ett riktigt kvalitetsagg. Det behöver inte vara jättemånga watt, men uppemot 600 w i alla fall, men framför allt av bra kvalitet. Det är en lite tråkig, men en mycket sund, investering. Det kan du sedan återanvända i många byggen allteftersom du vill uppgradera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cullyn:

Sant. Vill åt ett bra grundpaket som går att uppgradera i framtiden. Bygga själv är roligare, men jag har inte kunskapen och inte tiden att läsa in mig.

Ska hålla ett öga där! Eller säljer du din till mig

Haha, hittar du något vettigt (här eller på blocket) så är det bara skicka PM så kan jag försöka värdera den åt dig )

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Förstår tanken med rtx men de korten med stöd för detta i denna prisklassen presterar inte vettiga nivåer med rtx aktiverat. Därför kan du bortse från det... kolla tester här på sweclockers så förstår du vad jag menar

Här är en nivå som jag hade gått på. (Kan ha glömt nåt) Denna klarar lätt en uppdatering av gpu om nåt år eller två för ökad grafikprestanda
https://www.inet.se/kundvagn/visa/13015253https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/13015253

Ursäkta om jag verkar lite otrevlig nu, men en dator för ca 10 000 kr med RX 570? Trodde först att det stod 5700, med 570 är nästan osjysst att rekommendera i den prisklassen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av str3ber:

Hej!

Fantastiskt att jag kom ihåg användarnamn och lösenord! Senaste inlägget jag gjorde här var 2005

Nu har jag två pojkar som behöver nya speldatorer och jag tänkte passa på på black friday. Provade på att göra ett bygge på inet men har egentligen ingen koll på gamingdatorer längre.. Annat än att jag har fattat att man bör satsa på RTX-kort. Målet var väl att hamna på max 10K för dator och skärm men det går att stretcha lite på budgeten ifall man får något som håller lite längre. Så vad tror ni om detta bygget?

https://www.inet.se/datorbygge/b1114782/kidsgaming

Eller om ni har några andra tips på vad man ska satsa på?

Tack för er tid och kul att vara tillbaka!

Edit: Två* förslag till med 1660Ti och 2060, köpte det förstnämnda åt en kund i förra veckan. Knäpptyst och presterar väl för pengen.

Nätaggregat som fått trevliga betyg i recensioner med guld certifiering.

Ryzen 3600 ger dig en värdig CPU prestanda för prisnivån.

Chassit var mest för att snygga till det lite, alltid kul med RGB. Här kan du spara 500 kr bara genom att byta till Kolink Stronghold t.ex.

RGB

PRESTANDA

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av miizoo:

Ursäkta om jag verkar lite otrevlig nu, men en dator för ca 10 000 kr med RX 570? Trodde först att det stod 5700, med 570 är nästan osjysst att rekommendera i den prisklassen.

Skickades från m.sweclockers.com

Notera att det skulle vara 10k med skärm inkluderat (så mer likt 7,5 rå dator). Jag kan hålla med om att ett 570 inte är jätte kul, men det är ju tusen kronor upp till nästa nivå.

Permalänk
Medlem

Jag tycker baskrav ska vara Zen 2 (dvs Ryzen 3xxx, ej G), 16GB minne. Resten blir en budget förhandling. I den prisklassen skulle jag påstå att Ray-Tracing är pengar i sjön.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av miizoo:

Ursäkta om jag verkar lite otrevlig nu, men en dator för ca 10 000 kr med RX 570? Trodde först att det stod 5700, med 570 är nästan osjysst att rekommendera i den prisklassen.

Skickades från m.sweclockers.com

Du såg att skärmen var med? Säkert fel val men gick på något som verkade ok
Efter dagens recension så gå på denna

https://www.sweclockers.com/testpilot/28464-testpilot-aoc-24g...

Vad gäller gpu så är det som sagt en förhandlingsfråga. Mitt förslag av cpu, minne mm tål en uppgradering av gpu utan att skämmas om ett år eller två. Det var min tanke och så hade jag byggt.

Sitter du inne på en annan sanning så go for it

Visa signatur
Permalänk
Viking
Skrivet av miizoo:

Slarvigt av mig, tack för passningen.

Ny lista kommer här, för att komma under 10k får man eventuellt göra vissa uppoffringar.

Delarna kan med fördel köpas enbart via Elgiganten, Inet och CDON för samma peng.

https://komponentkoll.se/bild/hehYI.png

Skickades från m.sweclockers.com

Bara så att du vet är det där inte ett 1660 ti. Det är ett vanligt 1660 som är fel-filtrerat...

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Viking

@str3ber:

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Mordekai:

Jag tycker baskrav ska vara Zen 2 (dvs Ryzen 3xxx, ej G), 16GB minne. Resten blir en budget förhandling. I den prisklassen skulle jag påstå att Ray-Tracing är pengar i sjön.

Exakt det jag menar...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Lite över budget men bra pris just nu.
https://www.komplett.se/product/1142086/datorutrustning/dator...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Cpu : Intel i5 9400F Gpu : Asus geforce rtx 2060 6 gb Ram: 16 gb ddr4 Moderkort : Asus prime b360M Nätaggreagat : Corsair tx 650 w Hårddiskar : samsung spinpoint f1 500gb, WD eco green 1 tb Chassi : Cooler Master Elite 430
Fri frakt inet : http://www.inet.se/artikel/6101343/fraktfritt-sweclockers-vid...