Uppgradera speldator, budget cirkus 13k

Permalänk

Uppgradera speldator, budget cirkus 13k

Hejsan!

Behöver lite hjälp med att skrapa ihop ett antal delar till en uppgradering av min dator. Fick total blackscreen efter att jag startade om datorn och har prövat med allt samt uteslutit att gpu och hårddiskar är problemet. Det jag kommer göra är att behålla mitt grafikkort som fortfarande är dugligt i något år till (980ti), cpu kylare (Noctua DH 15) samt hårddiskar, men byter ut resten inklusive chassi och nätagg. Har hittat ett par kandidater, som t.ex i9 9900K som cpu. Är inte helt insatt i marknaden nu år 2019, hade en del mer koll år 2014-15 då jag köpte datorn och behöver nu hjälp och tips kring prisvärda och prestandamässigt bra komponenter att byta ut. Huvudsyftet och användningområdet är till stor del gaming.

Krav/komponenter:
- Pris är inget som hindrar, men håll det runt 13k och helst inte över det.
- Cpu, nätagg, moderkort, ram, chassi behövs som kan samspela med varandra och mitt 980ti samt en nvme samsung 970 evo.
- Helst i9 9900K/KS men kom med alternativ
- 32gb (3600MHz?)
- chassi med glasfönster

Sedan när det gäller i9 9900K vs i9 9900KS och skillnaden så vet jag ju att det endast är att KS redan är överklockad automatiskt samt att den kör på lägre volt vilket gör det betydligt lättare och mindre krävande att överklocka. Men är det värt att lägga 7-800kr mer för att få KS? Kommer definitivt vilja överklocka och har en Noctua DH-15 redan som borde klara av max överklockning, så vilken är bäst i det syftet?

Tackar så mycket på förhand!