Permalänk
Medlem

Tacksam för tips på ny mus

Jag har haft 3st Logitech M705 på raken, samtliga har börjat dubbelklicka efter nåt/ några år vilket börjar bli rätt så tjatigt (de har varit billiga, därav 3 på raken). Funderar på en Logitech G305 som fått Toppklass av Sweclockers men jag har ingen lust att kasta 399:- (Elgiganten) på en mus/ ett märke som går sönder efter nåt/ några år... (Innan jag byggde datorn jag sitter vid nu köpte jag hela faderittan från Dell, kan inte dra mig till minnes att nån av dessa möss gick sönder).

Är Logitech G305 ett bra/ märke val?

Eller har du nån annan rekommendation?
Helst under/ runt 500:-
Stora händer,
Surf och Photoshop lika mycket som spel.
Spelar "lugnt" (alltså inte så mycket snabba pvp shooters).

Permalänk
Medlem

SteelSeries Rival 300 är nog den mus som hållit bäst av dem jag haft i min ägo.
Logitech G305 har jag aldrig ägt och kan uttala mig om.

Permalänk
Medlem

Just Logitech G305 kan jag inte uttala mig om men jag har bara bra erfarenheter av Logitech. Jag kör fortfarande på en MX518 jag köpte för länge sedan. Typ när den kom, så runt 10 år gammal. Logitech gör grejer som håller så jag skulle inte tveka på att köpa en igen.
Men jag tror nog min mus håller i 10 år till haha.

Visa signatur

i7 6700K @4,2GHz|Be-Quiet Pure Rock|Palit GTX 1070 |Vengeance 2x8GB @2666MHz|SSD 850 EVO 250GB|WD Red 2TB|Asus Z170 Pro Gaming|Fractal Design R5 (vit)|Fractal Design Intergra@650w| Logitech G15|Logitech Mx518||Logitech G25|

Permalänk
Medlem

@coae: Jag har använt Logitech G Pro vilket är samma form som G305 och det är ingen mus för någon med stora händer. Formmässigt är den inte i närheten av M705 heller. Kvaliten är dock bra har jag hört, och om det mot förmodan skulle hända något har jag också hört att supporten är väldigt tillmötesgående.

Eftersom du har stora händer och inte lirar snabba fps osv skulle jag titta på G603, G403 familjen. Skön form, finns i trådlösa versioner för 500 lappen. Det som liknar din M705 mest i form tippar jag är G MX518 eller Roccat Kone Pure vilket också är en schysst mus.

Permalänk
Avstängd

@coae: Logitech G305 är superb.

Permalänk
Medlem

G305 är en riktigt trevlig mus, men den är ganska liten så beroende på hur stora händer du har vill jag inte rekommendera den.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

@micke7406: @Tenchi: @Gustenrocks: @GameNerdz: @lambdan:

Tack för tips!
Antar att det bara är Logitech M705 som är s**t och inte Logitech som märke per se (bra att veta).
Hade inte funderat så mycket på storleken på möss men jag har rätt så stora labbar* så även om g305 är bra, är G603 kanske att föredra, bra tips. Såg att Inet har ovansående möss samt Rival 310 så får åka dit och testa...

En fråga till, varför har man sladd nuförtiden?
Är det för att responsen ska vara låg? Känns ju bara otympligt?

* https://www.youtube.com/watch?v=dISV2k3mqSY

Permalänk
Medlem

@coae: Sladd har man för att man slipper ladda den och inte behöver betala den relativt massiva premien det är på trådlösa möss.

Permalänk
Medlem

@coae: Sladd har man också för att man har en gammal mus som köptes på den tiden då det knappt fanns trådlösa ting. Och det är bekvämt att slippa batterier. Och det är bra för miljön. Och säkert något mer.

Visa signatur

i7 6700K @4,2GHz|Be-Quiet Pure Rock|Palit GTX 1070 |Vengeance 2x8GB @2666MHz|SSD 850 EVO 250GB|WD Red 2TB|Asus Z170 Pro Gaming|Fractal Design R5 (vit)|Fractal Design Intergra@650w| Logitech G15|Logitech Mx518||Logitech G25|

Permalänk
Medlem

@Gustenrocks: @Tenchi: Märkligt, batteritiden på M705 är ca 6 månader,
medans batteritiden på t.ex. Corsair IronClaw RGB Wireless är upp till 50 timmar.

Permalänk
Avstängd

Jag är toknöjd med min Zowie EC1-A. Ville ha en mus som var stor för de flesta verkar vara gjorda för små flickhänder, EC1 har en i princip perfekt storlek för mig och har inte fallerat på X antal år nu. Tror att det bara finns EC1 och EC2 nu, innan fanns det både A och B-versioner av båda med annorlunda skates & sensor. Nu tror jag de använder sig av A-versionens skates igen (större, mer yta..) tillsammans med den nya sensorn. Har en B-version liggandes helt ny ifall den jag har nu fallerar.

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Medlem

Kör du claw grip med stora händer som mig är MX518 / G403 mina favoriter jag har erfarenhet av.

Gällande anledning till att köra trådat så är det att
1) batterier ger extra vikt
2) responstid är lägre (fast i praktiken har jag testat trådlösa variationer och inte känt någon direkt skillnad, de är förvånansvärt snabba idag)
3) jag sitter framför datorn när jag använder den. Jag vet, chockerande. Trådlöst headset kan jag förstå, man kan fortsätta prata med polarna om man AFKar lite snabbt. Men när behöver man kunna använda musen från ett annat rum när man inte ens ser skärmen?

Jag antar att det är främst av estetiska skäl folk väljer trådlöst över trådat?

Permalänk
Medlem

@Kiirozu: Har ju glott en del på recensioner och Zowie EC1-A har fått bra betyg, den ska vara behaglig att hålla i.
Men så är det det där med sladd...

@Raphaei:
1: I see... (Men jag är van att svinga en yxa/ hantera ett spett så några gram hit eller dit borde jag mäkta med )
2: Inte säker på att responstiden i skallen min räcker till för t.ex. fortnite.
3: Sitt-ligger i en bekväm skinnfåtölj med tangentbordet i knät och med musen på en pall bredvid/under bordet. Plockade faktiskt fram en gammal Dell-mus med sladd för att känna, det känns rätt så ovant när man är van vid sladdlös, som att musen ska dras i golvet. Antar att man inte märker av sladden på samma sätt om man sitter rak i ryggen med musen på bordet.

Permalänk
Lego Master

@coae:
Fast #3 går ju att lösa med en cord holder;
https://www.inet.se/produkt/6100532/deltaco-gaming-mouse-bung...

Beroende på hur stor plats du har på ytan du kör musen såklart.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

@Shudnawz: Pallen är rätt så liten, ikea fornbro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av coae:

@Gustenrocks: @Tenchi: Märkligt, batteritiden på M705 är ca 6 månader,
medans batteritiden på t.ex. Corsair IronClaw RGB Wireless är upp till 50 timmar.

Så att batteritiden på M705 är 3 år är bara skitsnack alltså?
Jag behöver en ny mus även jag och vill ha en lasermus

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

@AMD-FX: Ärligt talat så drog jag till med sex månader, det kan mycket väl vara så att batteritiden är betydligt längre. I.o.m. att jag inte behöver byta batteri varje dag (som man verkar behöva göra på vissa gamingmöss) så har man inte behövt lägga laddningslängden på minnet. Har ett gäng laddningsbara ikea-batterier, det kan ju ha varit som så att de två jag tog (ur högen) inte var laddade till max. Batteritiden på Logitech M705 har inte varit något bekymmer, ska man döma musen utifrån det så är det näst intill en Ferrari.

Frågan är snarare om musen ens kommer att hålla i tre år...

Har som sagt haft tre styck på raken och alla har börjat dubbelklicka. Det finns t.o.m. videos om hur man lagar just dubbelklick på en Logitech M705 (https://www.youtube.com/watch?v=V66Cd2Y4IPs), verkar som att "switchen" (Omron D2FC, antar att den heter så? https://geekhack.org/index.php?topic=68627.0) a.k.a "en liten metallbricka" böjs efter ett tag. Får ju hoppas att det är just Logitech M705 som är kass och att inte alla möss nu för tiden har samma problem? (Har ju hört att vissa produkter konstrueras för att gå sönder efter ett tag.) Hjulet har två lägen (och förutom dubbelklick) om man använder de "steglösa" läget så har jag upplevt att musen hoppar tillbaka innan den stannar (t.ex. när man scrollar), samt att själva hjulknappen är väldigt svår att använda utan att "halka".

Jag kan inte rekommendera M705 annat än om du kommer att använda den lite och varsamt.
Några medlemmar ovan (och Sweclockers) gav ju Logitech G305 tummen upp så... (tror att det är samma storlek)
Logitech G305 // 399:- Elgiganten, Logitech M705 // 349:- div butiker...

Permalänk

Jag rekommenderar Logitech g403. Billig & bra

Permalänk
Medlem

Intellimouse Pro, kika på den om det är något för dig & om du kan leva med sladd!
https://www.inet.se/produkt/6600943/microsoft-pro-intellimous...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av coae:

@AMD-FX: Ärligt talat så drog jag till med sex månader, det kan mycket väl vara så att batteritiden är betydligt längre. I.o.m. att jag inte behöver byta batteri varje dag (som man verkar behöva göra på vissa gamingmöss) så har man inte behövt lägga laddningslängden på minnet. Har ett gäng laddningsbara ikea-batterier, det kan ju ha varit som så att de två jag tog (ur högen) inte var laddade till max. Batteritiden på Logitech M705 har inte varit något bekymmer, ska man döma musen utifrån det så är det näst intill en Ferrari.

Frågan är snarare om musen ens kommer att hålla i tre år...

Har som sagt haft tre styck på raken och alla har börjat dubbelklicka. Det finns t.o.m. videos om hur man lagar just dubbelklick på en Logitech M705 (https://www.youtube.com/watch?v=V66Cd2Y4IPs), verkar som att "switchen" (Omron D2FC, antar att den heter så? https://geekhack.org/index.php?topic=68627.0) a.k.a "en liten metallbricka" böjs efter ett tag. Får ju hoppas att det är just Logitech M705 som är kass och att inte alla möss nu för tiden har samma problem? (Har ju hört att vissa produkter konstrueras för att gå sönder efter ett tag.) Hjulet har två lägen (och förutom dubbelklick) om man använder de "steglösa" läget så har jag upplevt att musen hoppar tillbaka innan den stannar (t.ex. när man scrollar), samt att själva hjulknappen är väldigt svår att använda utan att "halka".

Jag kan inte rekommendera M705 annat än om du kommer att använda den lite och varsamt.
Några medlemmar ovan (och Sweclockers) gav ju Logitech G305 tummen upp så... (tror att det är samma storlek)
Logitech G305 // 399:- Elgiganten, Logitech M705 // 349:- div butiker...

Du har inte slagit musen mot bordet när det gått dåligt i spel? Mina möss har inte funkat så bra när jag gjort så

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

@AMD-FX: nej nej inget sånt...

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera ASUS Gladius II (den nyaste versionen är väl "Core" tror jag), egentligen bara för att den har sockelmonterade brytare och går att öppna utan att ta bort glidytorna. Så när brytarna ger upp är det bara att skruva upp och byta på ett par minuter. Har inte heller haft någon mus på länge som hållit mer drygt ett år, brukar gå sönder lagom till garantin går ut vilket väl också är tanken ... De flesta använder samma Omron-brytare och dras med samma problem.

Formen är relativt lik Razer Deathadder och funkar bra för mina relativt stora händer och något mellanting mellan palm och claw (lätt böjda fingrar). Var dock beredd på att köpa lösa brytare för Omron-brytarna som följde med höll runt 6 månader för mig. Provar just nu Kailh-brytare bara för att testa något annat än just Omron.

Den trådlösa varianten går dock på en tusenlapp, den trådade 650. Köpte min trådade på Black Friday förra året för 500. Livslängden kan vara värd att ta med i beräkningen för förhoppningsvis slipper man köpa en ny varje år som med andra alternativ.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

Jag köpte Logitech G603 för lite över ett år sedan. G603 kan drivas med ett eller två standard AA batterier. Har bytt batterierna i musen en gång och använder nu två stycken uppladdningsbara AA från ett mediokert kitt med laddare & 4xAA. Har inte haft problem med scroll eller krånglande m4/m5. Är en sådan där som exempelvis navigerar framåt/bakåt i webbläsaren och aktivera mic-ingame/mic-discord genom att trycka m4/m5, så dessa har tryckts ”en hel del” under året i bruk så kvalitén är inte undermålig. Jinx. Gillar även att toppen av musen är i ett stycke som magnetiskt håller sig på plats, inte någon bökig batterilucka undertill. Är mycket nöjd, 5/5 skulle köpa igen - speciellt nu när prislappen är 479 sek.

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av coae:

@Gustenrocks: @Tenchi: Märkligt, batteritiden på M705 är ca 6 månader,
medans batteritiden på t.ex. Corsair IronClaw RGB Wireless är upp till 50 timmar.

Är väl därför som den heter "Logitech Marathon Mouse M705"
Tror den mest är tänkt för arbete, lite nättare för att kunna passa bra till laptop.
G305 har batteritid på uppemot 250 timmar beroende på sens.(poll?)

Permalänk
Medlem

Jag har älskat mina logitechmöss men det har funnits några stolpskott, senaste jag hadde innan denna registrerade scrollhjulet baklänges nästan varannan gång. Spelade ingen roll vilken pollrate jag körde men det kom och gick i olika styrka.

Jag spenderar hellre mer på mus, tangentbord och skärm än grafikkort. Så sjukt irriterande när dessa inte är perfekta. Rekommenderar definitivt Logitech men de har en del modeller som har vanliga återkommande fel som scrollhjulet och dubbelklicket. Nu kör jag deras senaste businesslinje tangentbord och mus, skitdyrt men grymt trevligt, sitter i soffan så sladd är bara att glömma.

Hur mycket batteri mössen drar beror på den trådlösa tekniken och pollrate (självklart också sensorn). De mössen som har extremt lång batteritid somnar rätt snabbt och brukar inte ha ställbar pollrate. Tror att de har en aningens sämre radio också än gamingmöss men det är väl just här logitech skiner jämfört med konkurrenterna med korta latenser och låg energiförbrukning.

Permalänk
Medlem

https://net2world.se/mus-qpad-om-75-vit-gaming-mouse?fee=26&f...
Slår ett slag för denna. Lätt, bra grepp och enkel. Väldigt populär men på utgående. Men i slutändan så tänk på att du nästan måste känna på musen för att se vad du gillar.

Visa signatur

Old: NZXT Gurdian 921RB / 2500K 4.5MHz/ G.Skill Ripjaws 8GB 1600 MHz / 1TB Samsung SpinPoint F3 / Corsair Force 3 90GB / Asus P8Z68-V / AXP 850W / Zotac GTX580 1.5GB AMP 950 MHz / Samsung 22x DVDRW L/S / Windows 7 x64 / Artic Frezeer 13 pro.

New: NZXT 630 / MSI Z170A KRAIT GAMING 3X / 6600K 4.4 GHz/ Deepcool Captain 120 / Vengeance LPX White 16GB/ GTX1070 Dual 8GB / GQ 750W / Toshiba 1TB / WD Blue 2TB / Intenso 240GB / SteelSeries Apex 350 / Razer Abyssus / Acer Predator XB240H/ 6-pack Pripps.

Permalänk
Medlem

@ Allihopa som svarat, tack för tips! (Vill någon annan låna denna tråd för att för egen del fråga om tips av mus går det naturligtvis bra)

Det blev en Logitech G603.
Jag är på det stora hela rätt så nöjd men några saker kan vara värda att nämna (om nån annan undrar). Musen har dpi från 200 till 12 000, jag kör med 1100 dpi på en 1920x1080 skärm och måste då röra musen uppskattningsvis 4-6 cm för att föra pilen från sida till sida. På 12 000 dpi flyger pilen över skärmen när jag rör musen 2 mm (går alltså inte att använda), gissar att 12 000dpi är för 8k skärmar. Med mina stora händer är musen inte stor nog att vila hela handen på (nedre delen av flatan får vila på bordet, samma som med den mindre Logitech M703), men den är inte heller liten nog att kunna köra clawgrip bekvämt (vilket gick med den mindre Logitech M703), man (jag) blir alltså tvungen att köra palm grip, eftersom jag spelar eu4 rätt så mycket (vilket är ett rätt så "klickigt" spel) var det skönt att kunna växla (vilket alltså gick med den mindre Logitech M703). Saknar också den behagliga gropen på sidan för tumme samt snabbscrollningen som fanns på min gamla mus. Men som sagt var på det stora hela rätt så nöjd...