"Kompis" vill sälja mig sin Macbook Pro, ger han mig en schysst deal?

Permalänk
Medlem

"Kompis" vill sälja mig sin Macbook Pro, ger han mig en schysst deal?

Hej! Jag är i jakt på en ny dator och en bekant har en Macbook Pro 2019 15" som han fått genom sitt företag och inte behöver. Det är en sex-kärnig med 256gb ssd. Kvitto och garanti påstår han gäller och han vill sälja den till mig för 21000. Jag har inte köpt en ny laptop på flera år och är inte så insatt. Känns som en bra deal men ville se om ni hade någon input.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

det är väl ok, -7000kr jämfört med netonnet.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Vad ska du använda datorn till? Dvs är Apples produkt verkligen det optimala?
(Och behöver du en laptop för 21k?)

Tycker inte du ska bry dig så mycket om det är en "bra deal" eller inte primärt, utan snarare om det verkligen är det optimala du kan köpa för dina behov.

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-da...

Teknik normalt sett (för saker som fortfarande säljs och är aktuella) kan man beräkna med nypris * 0.7, vilket blir ca 18 900 kronor. Vilket enligt mig då är rimligt. (en okej affär för båda, inget kap eller så dvs)

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

Låter skumt att få en ny dator och sälja direkt. Troligen fortfarande företagets egendom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Vad ska du använda datorn till? Dvs är Apples produkt verkligen det optimala?
(Och behöver du en laptop för 21k?)

Tycker inte du ska bry dig så mycket om det är en "bra deal" eller inte primärt, utan snarare om det verkligen är det optimala du kan köpa för dina behov.

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-da...

Teknik normalt sett (för saker som fortfarande säljs och är aktuella) kan man beräkna med nypris * 0.7, vilket blir ca 18 900 kronor. Vilket enligt mig då är rimligt. (en okej affär för båda, inget kap eller så dvs)

Tjena! Tack för feedback. Datorn är tänkt att användas som en vardaglig laptop på universitetet. Jag har övervägt en hel del alternativ och det finns andra som jag har tyckt är intressant. Dell xps, Microsoft surface 2 etc. Jag är osäker än på hur krävande grejer jag kommer använda den till. Nästa år börjar jag design kurs och kommer hålla på en del i CAD och eventuellt blender.

Jag kanske glömde att lägga till att laptopen är oanvänd och inplastad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Låter skumt, vilket företag skulle skänka datorn till användaren när den är så ny?

Permalänk
Vila i frid

Hårdvarumässigt är det inte värt det om du skall installera Windows 10 eller annat på den. Måste du absolut ha en Macbook?

Garantin gäller originalköparen, inte i andra- eller tredjehand. Kvitto? Företag faktureras normalt via e-fakturering så kvitto kan bli knepigt att ordna fram. Tag reda på allt runt-i-kring innan du slantar upp 21k till din bekante. Har din bekante RÄTT att sälja företagets egendom? Det kan ge upp till 4 eller 6 års fängelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haladria:

Låter skumt att få en ny dator och sälja direkt. Troligen fortfarande företagets egendom.

Tack för svar! Kan det vara så? Han sa att han behövde behålla kvitto för momsavdrag men att vi skulle skriva kvitto på affären.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Begär att få veta vilket företag det är han fått datorn ifrån, ring sedan och prata med dem och kolla så det stämmer.
Även om han behåller kvitto så ska du begära en kopia på det som ditt garantibevis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Hårdvarumässigt är det inte värt det om du skall installera Windows 10 eller annat på den. Måste du absolut ha en Macbook?

Garantin gäller originalköparen, inte i andra- eller tredjehand. Kvitto? Företag faktureras normalt via e-fakturering så kvitto kan bli knepigt att ordna fram. Tag reda på allt runt-i-kring innan du slantar upp 21k till din bekante. Har din bekante RÄTT att sälja företagets egendom? Det kan ge upp till 4 eller 6 års fängelse.

Tack så hjärtligt för svar. Jag hade inte tänkt att installera Windows. Jag är lite osäker på om jag behöver en Macbook. Jag är väldigt kär i designen och gimmicks som medföljer så som haptic vibration på touch pad och touch bar. Sen har jag sett några Youtube reviews som är väldigt nöjda med både ljud och skärmen. Jag tänker att jag kommer kunna sälja den för en bra slant om det skulle visa sig att jag inte behöver den? Då den fortfarande är ny om ett år. Han påstår att garantin gäller bara på serienumret av datorn, detta stämmer alltså inte? Tack igen!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meega:

Begär att få veta vilket företag det är han fått datorn ifrån, ring sedan och prata med dem och kolla så det stämmer.
Även om han behåller kvitto så ska du begära en kopia på det som ditt garantibevis.

Åh tack, grym idé.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@MickeRd: Köp den inte.

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pixo:

@MickeRd: Köp den inte.

Tack, är lite nervös inför ett köp i denna storleken, har du något resonemang är det väldigt uppskattat. 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@MickeRd: Slår man snabbt på google och prisjakt så ser maskiner med Apple MacBook Pro (2019) - 2,6GHz HC 16GB 256GB 15" så ligger priset mellan 27 och 31 tusen. Så prismässigt är 21 600 kr "momsfritt" mot 27 000kr.

Den stora delen här är som andra säger har du verkligen behov av detta? 21 000 kr är ändå en stor slant. Har din kompis fått den av företaget och får sälja den, så hade jag sett det som mera rimligt att den går för en symbolisk summa alternativt att han får skriva av en mindre skuld han har hos dig. Vilket jag anser motsvara ca 25% av nyvärdet.

Den stora delen som jag reagerar på är varför den här personen är din "kompis" (observera citattecknen) och inte din kompis? Får mig att tänka att ni inte känner varandra så bra som du försöker framföra det som.

Luftutrymme behvdes
Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Det är väl rejält sämre skydd om den är köpt via ett företag, tänker på eventuell garanti och att konsumtköplagrn inte gäller?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

@MickeRd: Slår man snabbt på google och prisjakt så ser maskiner med Apple MacBook Pro (2019) - 2,6GHz HC 16GB 256GB 15" så ligger priset mellan 27 och 31 tusen. Så prismässigt är 21 600 kr "momsfritt" mot 27 000kr.

Den stora delen här är som andra säger har du verkligen behov av detta? 21 000 kr är ändå en stor slant. Har din kompis fått den av företaget och får sälja den, så hade jag sett det som mera rimligt att den går för en symbolisk summa alternativt att han får skriva av en mindre skuld han har hos dig. Vilket jag anser motsvara ca 25% av nyvärdet.

Den stora delen som jag reagerar på är varför den här personen är din "kompis" (observera citattecknen) och inte din kompis? Får mig att tänka att ni inte känner varandra så bra som du försöker framföra det som.

Tack så mycket! Jag satte citattecken på kompis just för att förtydliga att vi inte känner varandra så väl. Han är inte skyldig mig några tjänster. Jag har behov en laptop. Säkert inte en för 21000. Men jag har lite extra pengar just nu och tänker att man kan se det lite som en investering för att tillfredsställa mitt nördsinne i några år 😅 Sedan tänker jag att jag kan sälja den vidare om det visar sig att den ligger över mitt behov. Dock är jag nu lite nyfiken över om garantin kommer gälla i andra hand samt om det är lagligt för honom att sälja den. Det ska jag definitivt ta upp med honom.
Tack igen!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Sötast

Vänd lite på kakan.

Oavsett om du får en rabatt på 90% så sparar du inga pengar, du spenderar dem.

Så om du får 7000KR rabatt så skall du alltså oavsett spendera 21.000 kr för en laptop.

Nu är frågan, hade du tänkt lägga denna mängden pengar på en dator till att börja med?
Om ja, då kanske det är värt det. Om nej, då lurar dig själv i tron om att du gör en bra deal.

Random citat:

"There’s nothing quite like the rush of shopping a sale: You walk out of the store (or, perhaps more likely, get your email order confirmation) feeling like a money-saving champion. You avoided paying full price and bested the store in the process! Or did you? It’s so easy to get caught up in that sale rush that many of us don’t stop and think about whether we’re really saving money in the long-run."

Permalänk
Medlem

Känns det ruttet så är det ruttet...

Jag har trots mina ungdomliga 37 år gjort åtskilliga affärer. Många gånger har jag gått emot mina instinkter och magkänslor. Kan nog räkna affärerna som blivit bra trots dålig känsla på en hand och resterande blev som jag trodde.

Har på senare år dock blivit mycket mer analytisk och känns det fel så backar jag direkt speciellt då det är summor som du anger dvs 21000kr.

Du startade inte tråden utan anledning utan du har en magkänsla. Hade jag varit du hade jag väntat till Black Friday och gjort ett fynd där!

Visa signatur

Intel Core i7 13700K | ASUS PRIME Z790-P | 32gb DDR5 5600mhz | Asus Strix RTX3080 10gb | CORSAIR 850W Gold | Samsung m2x2 | NZXT H5 Flow Matte Black | Logitech G Pro X Superlight | Razer Huntsman v2 TKL | LG 27'' UltraGear QHD Nano IPS 180 Hz + 2x27" 1440p | Corsair iCUE H115i ELITE CAPELLIX

Permalänk
Medlem

På mitt företag delar dom ut mutor likt dessa vid julborden varje år i utbyte mot att vi lämnar in rapporter på risker i arbetet som de kan presentera till ledningen, säker på att hans "kompis" inte fått den som en muta för något? du borde kolla upp varför han fått denna laptopen.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Vänd lite på kakan.

Oavsett om du får en rabatt på 90% så sparar du inga pengar, du spenderar dem.

Så om du får 7000KR rabatt så skall du alltså oavsett spendera 21.000 kr för en laptop.

Nu är frågan, hade du tänkt lägga denna mängden pengar på en dator till att börja med?
Om ja, då kanske det är värt det. Om nej, då lurar dig själv i tron om att du gör en bra deal.

Random citat:

"There’s nothing quite like the rush of shopping a sale: You walk out of the store (or, perhaps more likely, get your email order confirmation) feeling like a money-saving champion. You avoided paying full price and bested the store in the process! Or did you? It’s so easy to get caught up in that sale rush that many of us don’t stop and think about whether we’re really saving money in the long-run."

Jag håller helt med. Många tänker (och framför allt, säger) att man "sparar" pengar när man köpet något med rabatt, men i verkligheten förlorar man mindre pengar än vad man hade gjort om man köpt till fullpris...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Vänd lite på kakan.

Oavsett om du får en rabatt på 90% så sparar du inga pengar, du spenderar dem.

Så om du får 7000KR rabatt så skall du alltså oavsett spendera 21.000 kr för en laptop.

Nu är frågan, hade du tänkt lägga denna mängden pengar på en dator till att börja med?
Om ja, då kanske det är värt det. Om nej, då lurar dig själv i tron om att du gör en bra deal.

Random citat:

"There’s nothing quite like the rush of shopping a sale: You walk out of the store (or, perhaps more likely, get your email order confirmation) feeling like a money-saving champion. You avoided paying full price and bested the store in the process! Or did you? It’s so easy to get caught up in that sale rush that many of us don’t stop and think about whether we’re really saving money in the long-run."

Haha fantastiskt! Väldigt bra insikt. Nej min ursprungliga budget var kanske 13000. Sen ju mer jag har kollat på grejer och taggat upp mig själv så har jag höjt min budget. Mycket möjligt att denna laptop är på den dyra sidan, men tänker att jag kan sälja den om detta är fallet? Oavsett underhåller jag gärna tanken.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kan ju vara kompisens företag så han vill få lite snabba svarta pengar. Priset är ju exkl moms, så det är inte billigt, det är ju bara utan moms.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeRd:

Tack för svar! Kan det vara så? Han sa att han behövde behålla kvitto för momsavdrag men att vi skulle skriva kvitto på affären.

Skickades från m.sweclockers.com

Är väl ingen direkt nyhet att folk gör såhär.
Alternativ A: ta ut lön, betala arbetsgivaravgift och skatt.
Alternativ B: köpa ut en Apple-produkt som sen sälja iväg på blocket, behåll kontanterna privat.

Från hans håll lär det absolut inte vara ok, dock är jag oklar på om köparen begår nått brott.
Jag är helt opåläst men som sagt, magkänslan säger att det känns märkligt. Men vem vet, kanske är helt legit. Då borde väl alla bolag börja köpa ut dyra prylar och kränga iväg.

Permalänk
Medlem

Köp den om du vill. MacBook Pro har bra kvalitet och trevliga att använda.

Att företag köper datorer och direktavskriver är vanligt, iaf om det företaget din kompis arbetar på har IT som business.

Kvitto och annat spelar inte så stor roll. Kolla upp serienumret så den har ett validerat köpdatum, sen registrerar du den på ditt apple-id och skaffar apple-care till den ( så länge den inte är över ett år gammal ) så har du totalt 3 års garanti och support.

Visa signatur

Mobile Work - MacBook Pro 16 M1 Max 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hybenos:

Känns det ruttet så är det ruttet...

Jag har trots mina ungdomliga 37 år gjort åtskilliga affärer. Många gånger har jag gått emot mina instinkter och magkänslor. Kan nog räkna affärerna som blivit bra trots dålig känsla på en hand och resterande blev som jag trodde.

Har på senare år dock blivit mycket mer analytisk och känns det fel så backar jag direkt speciellt då det är summor som du anger dvs 21000kr.

Du startade inte tråden utan anledning utan du har en magkänsla. Hade jag varit du hade jag väntat till Black Friday och gjort ett fynd där!

Tack för svar! Det finns definitivt detaljer över affären är oklara, dvs om garantin gäller från företag till privat andrahand, samt om han är tillåten att sälja datorn (självklart är detta detaljer jag skulle reda ut innan köp). Men min ursprungliga känsla var faktiskt att det var en bra affär. Har blivit mer skeptiskt efter all negativ backlash här dock, vilket kanske är bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadleus:

Köp den om du vill. MacBook Pro har bra kvalitet och trevliga att använda.

Att företag köper datorer och direktavskriver är vanligt, iaf om det företaget din kompis arbetar på har IT som business.

Kvitto och annat spelar inte så stor roll. Kolla upp serienumret så den har ett validerat köpdatum, sen registrerar du den på ditt apple-id och skaffar apple-care till den ( så länge den inte är över ett år gammal ) så har du totalt 3 års garanti och support.

Tack så mycket! Täcker inte hemförsäkring ganska bra om något skulle hända? Eller är det det som man skulle behöva kvitto till kanske 🤔

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

@MickeRd Tänk på att det inte går att uppgradera något i efterhand på dessa modeller, exempelvis lagringen på 256GB kan bli ett hinder om du i framtiden behöver mer plats. Tänk även på att den helt nya 16" modellen precis kommit ut med bättre batteritid, bättre tangentbord, bättre skärm och bättre prestanda (Instegsmodellen av denna kan köpas för 29k). Personligen kör jag en maxad mid 2014 retina som inköptes begagnad för ca 9k. Har sedan uppgraderat disk från 1TB till 2TB med en speciell adapter. Funkar hur bra som helst, men någon gång i framtiden kanske jag köper den nya 16" versionen. Köper du datorn av din kompis, se till att köpa till apple-care så du får 3 års garanti. Mycket strul med bl.a. tangentbord på dessa modeller, du vill inte sitta där efter ett år då apples begränsade garanti gått ut och ha problem med något, då blir det dyrt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeRd:

Tack så mycket! Täcker inte hemförsäkring ganska bra om något skulle hända? Eller är det det som man skulle behöva kvitto till kanske 🤔

Skickades från m.sweclockers.com

Om du tappar den eller någon annan form av drulle så är hemförsäkringen bra, kvitto är sällan en viktig del då MacBook Pro är vad den är med årsmodell och komponenter. Något som inte går att ändra i efterhand. Så länge du kan registrera datorn på ditt apple-id så är den säkrad och stöldsäker till dig. Köper du till apple-care får du totalt 3 års garanti och support från det ursprungliga inköpsdatumet. Händer det något under den perioden med datorn, inte startar eller fel på batteriet eller annat, så går du till närmsta service-center och får det åtgärdat utan kostnad. Kvitton osv spelar ingen roll då. bara serienumret som är aktuellt.

Visa signatur

Mobile Work - MacBook Pro 16 M1 Max 64GB

Permalänk
Medlem

Överväldigande mycket feedback! Tack så jättemycket till alla som är villiga att hjälpa till! Nu är det läggdags, tillbaka imorgon! Lutar mot att jag hoppar över köpet då ni tagit upp många bra argument emot det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Sötast
Skrivet av MickeRd:

Haha fantastiskt! Väldigt bra insikt. Nej min ursprungliga budget var kanske 13000. Sen ju mer jag har kollat på grejer och taggat upp mig själv så har jag höjt min budget. Mycket möjligt att denna laptop är på den dyra sidan, men tänker att jag kan sälja den om detta är fallet? Oavsett underhåller jag gärna tanken.

Skickades från m.sweclockers.com

Haha men visst är det så. Hjärnan är så sjukt bra på att lura sig själv.

Som den dära rökaren som försöker sluta men får ett gratis packe cigg..... vore ju synd att slänga... är ju ändå gratis?

Varje gång man sitter å kolla på datordelar så spårar man ut.

Man lyckas vid något tillfälle när hjärnan är lugn bestämma en budget och hitta planerade och någorlunda smarta köp.
Resten av gångerna så trissar man sig själv.

Jag behöver en laptop jag kan rita på.. hmm 12000.... vi kollar lite reviews, oj en ny mac - skitcool, vad går den på 16? ja men det är grundmodellen... jag skulle behöva ett biffigare grafikkort.... efter många om och men så 26000.... haha inte en chans då kan jag lätt hitta en mer prisvärd windows maskin... ooh titta en dell xps.... och den är billigare än macen... OCH den har touchscreen! Då kan jag ju rita på den! Endast 22400kr? HA visste att jag kunde hitta något billigare än en mac!

Som tur är så har man vissa spärrar, så det blir ingen ritdator *som man alltid velat ha* för 24000kr, för jag är smart nog att veta att jag lär rita max 7 bilder på 3 år ändå. Men tonårs jag hade lätt gått i den fällan.